Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Baghøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 April 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Er det vigtigt at baghøjttalerne er fra samme producent/serie som front & center?

Hvad er forskellen på alm. baghøjttalere & baghøjttalere med Di-pol & Bi-pol.

Hvilke type baghøjttalere vil være bedst hvis de skal hænge bag ved lyttepositionen?

Thomas

Til top Vis TRBM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TRBM

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 April 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Det er ikke bidende nødvendigt at bag er samme fabrikant som front så længe at de er af en anstændig kvalitet. Bagkanalerne kører fuld frekvensområde, men lægger vægt på et bestemt område, og forskellen er sværere at definere da de samtidig kun spiller udvalgte ting som lydsporet som sagt er mixet til. Hvis alle kanalerne spillede nøjagtigt de samme ting, ville det være mere væsentligt at prioritere ens højttalere.

Selvom jeg havde både System Audio i front og bag, eller for lidt tid siden JBL Ti-3000 front og Ti-1000 bag, skulle der alligevel pilles for at få klangbalancen tilpasset, så nej - det er ikke en nødvendighed!

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

OK, tak

Men kan du også hjælpe med de to andre spørgsmål:

Hvad er forskellen på alm. baghøjttalere & baghøjttalere med Di-pol & Bi-pol?

Hvilke type baghøjttalere vil være bedst hvis de skal hænge bag ved lyttepositionen?

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 April 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Selv ved 5 ens højtalere, vil der være en klang forskel mellem front og bag. Så som Ronin siger er det ikke streng nødvendigt.

Dipole og bipole sender lyden for og bagud set oppefra. Det gør at lyden blliver kastet reflekteret på vægge og loftet, hvilket skaber omsluttende surroundlyd.

De er lang at fortrække til surroundbrug - også til bagvæggen.  

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

OK mange tak for hjælpen.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 April 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hov, stop! Dipole baghøjttalere er ikke for alle. Personligt synes jeg de alle sammen skulle trækkes ud på en mark og skydes.

Du får diffus lyd a la Dolby prologic. Det lyder mest som et par højttalere der er forbundet i modfase. For mig at se, ødelægger man alt det der er vundet ved at gå over til Dolby Digital, hvor lyden er præcis og defineret.

Det er i hvert fald noget man skal lytte på inden man bestemmer sig for.

PS. Er det ikke et levn fra prologic tiden? Det er da ikke noget man ser meget mere, og med SACD og DVDaudio, er tiden vel forpasset det?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 April 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hov, stop! Dipole baghøjttalere er ikke for alle. Personligt synes jeg de alle sammen skulle trækkes ud på en mark og skydes.

Du får diffus lyd a la Dolby prologic. Det lyder mest som et par højttalere der er forbundet i modfase. For mig at se, ødelægger man alt det der er vundet ved at gå over til Dolby Digital, hvor lyden er præcis og defineret.

Ja, det er rigtig at dipole højtalere lyder som højtalere i modfase, for det er de!!!

Om man kan lide dipolie baghøjtalere eller ej er jo smagssag, men lyden i bagkanalerne bør være diffust - også i Dolby Digital(eller DTS)

Meningen med baghøjtalerne et jo at skabe en atmosfære omkring lytteren.  

Ved at reflektere lyden vægge og loft, kan man åbne rummet op og give lytteren følelsen af at stå inde i en skov eller midt i en larmende bymidte. Det kan godt være svært med to (eller fire) almindelige højtalere.  Dipole ht'ere kan sagtens gøre det samtidig med at det er defineret. Men det behøver ikke at være præcist. Ellers sagt på en anden måde. Det er ikke meningen at du skal kunne høre hvor tingene er præcist kommer fra.  

PS. Er det ikke et levn fra prologic tiden? Det er da ikke noget man ser meget mere, og med SACD og DVDaudio, er tiden vel forpasset det?

SCAD og DVD-audio er flerkanalsmusik, ikke filmlyd. Her er konventionelle højtalere stadig den bedste løsning. Som kompromis mellem de to findes tripole højtalere der kombinere bipole og monopole højtalere.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 04 April 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 April 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Plus at du ikke finder lyd i virkeligheden der er i modfase! Det er efter min mening ikke high fidelity. Det lydbillede der fremkommer kan jeg simpelthen ikke genkende, og det fjerner mig fra filmen i stedet for at involvere mig i den.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 04 April 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil dog også mene at den klangmæssige sammenhæng mellem front, center og baghøjtalere må have betydning.... eks. synes jeg da det er MEGET fedt, når man i koncert ikke kan skelne salens publikum ad i overgangen af lyd fra foran og bagved lyttepositionen..... dette er iøvrigt en KNALD god måde at kalibrere sine baghøjtalere på!! efter min mening skal man som sådan ikke kunne høre baghøjtalerne... de skal bare være med til at skabe RUM!?

Hvad siger I??

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes