Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Film i stereo - erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 September 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg overvejer at rydde lidt ud i højttaler parken i stuen og i den forbindelse gå fra 5,1 surround til ren stereo evt. med en aktiv subwoofer.

Jeg bruger et sæt bestående af 5 Jamo A320 og en Jamo sub (kan ikke huske model) og vil for som sagt at tynde ud i højttalere og kabel rod gå over til et sæt gulvhøjttalere evt. en subwoofer.

Er der nogen her som har erfaringer med at gå fra surround til stereo, både gode og dårlige, vil jeg meget gerne høre fra jer

Kan supplerende nævne at jeg både ser film på DVD, bluray og HD-DVD.

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 September 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Har selv lige foretaget det skifte.
Mit setup før var sonus faber minuetto og onkyo tx-nr905, med Marantz Sm-11s1 effektblok og det kunne bestemt leverer et
fedt lydtapet til film, men blev træt af at skulle tænde så meget op hver gang jeg ville se film.
Så nu ser jeg film i stereo via marantz sc-11s1 og sm-11s1 samt jbl array 1000.
Filmene bliver stadig leveret af pioneer bdp-lx71
Men har ikke fortrudt skiftet. Savner ikke noget i forhold til før.
Har også læst et par artikler hvor folk har troet det var snurrerundt de hørte, men at det rent faktisk var stereo. Så vi kan let
snydes.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har og så erfaring med denne omtalte nedgradering

Jeg blev for et halvt år siden tvunget til at nedgraderer til stereo fra et "hæftigt" 5,1 setup, da jeg var nødt til at flytte til ny lejlighed. Det var godt nok kun meningen at jeg skulle bo der i begrænset periode (halvt år). Men man kan jo ikke leve uden lyd, men havde ikke pladsen til andet end et lille to-kanal system. Så det endte med et HD setup med projektor, og to små SystemAudio gulvhøjttalere.

Nu skal det siges er jeg en, der sætter stor pris på filmoplevelser, der dog må bukke under for stereosetuppet. Efter en måned gad jeg ikke at se film mere, jeg var virkelig irriteret over det til sidst. Så jeg endte altid med at se film hos andre, der havde bedre udstyr end jeg.

Min piont er: At jeg tror godt du kan nedgradere, men du må så også ligesom tage det med at du giver afkald på tre hølttalere. Du må nok prøve at vurdere hvor ofte du faktisk bruger 5,1 og der vurdere om du vil være tilfreds med to kanaler. For mig var det virkelig  ufedt at spille i to kanaler (men jeg var også tvunget til det)

Prøv udelukkende at afspille i 2,1 i den kommende periode, og se om det rækker.

Nye og bedre fronthøjttalere gør noget godt helt sikkert! -Men det giver ikke surround

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Sendt: 23 September 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

For 10 år siden havde jeg ren stereo, stort og kraftigt og jeg hørte meget musik.

Så skulle der ske noget nyt og jeg fik lyst til at prøve kræfter med surround. Jeg importerede JVC's topmodel indenfor "hjemme-bio", med DVD, Harddiskrecorder, 6.1 reciever på 6x100w, sub, 5 aluhøjttalere samt en alu center. Alt sammen meget elegant.

Jeg opdagede bare med tiden, at glæden ved at høre musik forsvandt og anlægget kørte kun i snurre rundt mode når jeg så film eller spillede på min konsol (PS2/PS3).

For et halvt år siden skiftede jeg anlæg til stereo igen og jeg skal aldrig mere have surround i min stue. Jeg savner ikke lyd og perspektiv når jeg ser film eller spiller, Og glæden ved musikken er kommet tilbage igen.

Man kan dog sagtens ramme et fint setup der kan begge dele. Det er så bare tilsvarende 3 gange dyrere end et ligeså godt stereo setup når man regner effektforstærkere, ekstra højttalere, standere og kabler med. Og det fylder af helv... til!

Hvis man ser film oftere end man hører musik er sagen måske en anden..

Jeg er i hvertfald overbevist..... indtil videre

ROCK ON!

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres inputs, rart med to forskellige meninger så der er noget at tænke over

Til andre; byd endelig ind!

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 23 September 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Har haft et par pænt dyre stereo setup jeg har forsøgt at bruge når jeg så film, det endte altid med jeg slukkede for anlægget og fortsatte med fjernsynets egen lyd, da talen i filmen simpelthen blev irrirterende lav i forhold til musik og effekter. Efter min mening kommer du ikke uden om et surroundanlæg til film, ved godt mange anbefaler det, men tror en stor del af dem kun har haft stereo og tænker på hvor meget mere du får for pengende når du høre musik ved at køre 2.0, det for du bare ikke film lyd af.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Hejsa

Jeg har og så erfaring med denne omtalte nedgradering

Jeg blev for et halvt år siden tvunget til at nedgraderer til stereo fra et "hæftigt" 5,1 setup, da jeg var nødt til at flytte til ny lejlighed. Det var godt nok kun meningen at jeg skulle bo der i begrænset periode (halvt år). Men man kan jo ikke leve uden lyd, men havde ikke pladsen til andet end et lille to-kanal system. Så det endte med et HD setup med projektor, og to små SystemAudio gulvhøjttalere.

Nu skal det siges er jeg en, der sætter stor pris på filmoplevelser, der dog må bukke under for stereosetuppet. Efter en måned gad jeg ikke at se film mere, jeg var virkelig irriteret over det til sidst. Så jeg endte altid med at se film hos andre, der havde bedre udstyr end jeg.

Min piont er: At jeg tror godt du kan nedgradere, men du må så også ligesom tage det med at du giver afkald på tre hølttalere. Du må nok prøve at vurdere hvor ofte du faktisk bruger 5,1 og der vurdere om du vil være tilfreds med to kanaler. For mig var det virkelig  ufedt at spille i to kanaler (men jeg var også tvunget til det)

Prøv udelukkende at afspille i 2,1 i den kommende periode, og se om det rækker.

Nye og bedre fronthøjttalere gør noget godt helt sikkert! -Men det giver ikke surround

Lige for at citér mig selv, glemte jeg at sige at tog kun for udgangspunkt at det drejede sig om nedgradering i sig selv. dvs film og spillekonsol og til dels DVD koncerters oplevelse. Musik hører kun til i to kanaler, men det er sin egen historie    Er til dels enig med Lobo, hvis vi inkluderer musiklytning 

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 September 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Har endnu ikke oplevet at stemmerne drukner i effekterne ved ren stereolytning. Så på det punkt må jeg melde mig uenig.
Men som der bliver nævnt tidligere, kan du jo prøve blot at se film i 2.1 nu når du har valget.
Jeg tror også, man hurtigt bliver utilfreds med lyden i 2.1 når man er blevet tvunget til det. Så er man jo som udgangspunkt
iklædt sin nej-hat.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da at jeg vil lege med 2,1 lyd og høre hvordan det lyder. Men jeg skal da ellers love for at der er stor uenighed om kvaliteten af filmlyd i stereo

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 September 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har et rigtig fedt stereo setup, som faktisk lyder ret godt (perspektiv og bas) til film også. Men jeg kigger pt på receiver for
at få de ekstra kanaler. Især pga. tale i film som hurtigt drukner i mit setup. Jeg har iøvrigt hørt flere sige at en god center
højtaler er en af de vigtigste (og tit oversete) faktorer i et vellydende surround setup. Om dette holder har jeg ikke den store
erfaring med, men det er da værd at tage med i overvejelserne... :)
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 September 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Ja der er delte meninger om hvordan at en center kanaler skal laves

Men logiken sig mig at center højttaler skal være prisis af samme størrelse og type som front højtalere, og ikke som nu hvor
det normale er at en center højtaler er af samme størrelse og type som bag/side højtalere.

Men selve lyd mixing spille også ind, hvis man mixer efter THX standarden, så er det med små front og center højtaler.

Men ders du bedre surround anlæge man få, ders du lette er det at få justering lyden optimale, her ville jeg til en hver tid
holde på at en manuel justering lyden er den beste lyde, i sted for alle de smarte automatisk justering, der i dag følger med
et surround anlæg.

De automatisk justering lægge et let slør over lyden, og THX mode et high cut, der gør at alle toner over 20.000Khz skære
fra, så hvis man bruge de automatisk justering plus THX mode, så enden man op i en lyde der lang fra er den beste.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ja der er delte meninger om hvordan at en center kanaler skal laves

Men logiken sig mig at center højttaler skal være prisis af samme størrelse og type som front højtalere, og ikke som nu hvor
det normale er at en center højtaler er af samme størrelse og type som bag/side højtalere.

Men selve lyd mixing spille også ind, hvis man mixer efter THX standarden, så er det med små front og center højtaler.

Men ders du bedre surround anlæge man få, ders du lette er det at få justering lyden optimale, her ville jeg til en hver tid
holde på at en manuel justering lyden er den beste lyde, i sted for alle de smarte automatisk justering, der i dag følger med
et surround anlæg.

De automatisk justering lægge et let slør over lyden, og THX mode et high cut, der gør at alle toner over 20.000Khz skære
fra, så hvis man bruge de automatisk justering plus THX mode, så enden man op i en lyde der lang fra er den beste.

Jeg deler meningen om at centeren har rigtig stor betydning. Rent faktisk vil jeg sige at kvaliteten i et surround setup kommer ofte til udtryk i centeren. Fordi centerens lyd nemt skiller sig ud i sammenligning med fronterne, da der ofte er stor forskel i kabinet og membran størrelse. Jeg har personligt oplevet at hvis centeren for lille/ eller bare for anderledes i forhold til fronterne (frekvens, dynamik og valg af enheder) er det meget bedre at smide den over skulderen, og i stedet fortælle receiveren at centersignalet skal lægges over i fronten.

Så er der jo dem der har prøvet at ekspermenterer med en lille sub, der er sat til centerens pre-out, hvis man kan indstille det godt er det jo faktisk en fed løsning mener jeg. For ofte savner jeg det "smæk" i centeren, som jeg ved mine fronter kan i stereo  Det må jeg sige at det arbejder jeg stadig med. DIY er nok en fordel her

Men hvis man havde plads til at alle ens højttalere i et surround setup kunne være så store at de kunne nå sub området, ville jeg godt lægge ører til sweetspot

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 26 September 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. bare at droppe baghøjttalerne. Om du har en center liggende eller ej, bør nok ikke give den store forskel i kabler mm.
Der, hvor oprydningen giver den største effekt er uden tvivl i at droppe baghøjttalerne. Det bliver selvfølgelig en anden oplevelse ved at se film, men ved at beholde en center får du stadigvæk en form for "wall of sound" effekt, som måske kan gå lidt fløjten ved rent stereo. Taleforståelsen er selvfølgelig bibeholdt.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 September 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

hmm
du mener at en auto calibrering/justering giver et sloer over lyden? den kan jeg slet ikke ligge kende til, hvilken kaliberering har du lyttet til?

og at THX standarten skaerer fra ved 20 khz skal jeg ikke kunne siger er korekt eller ej, dog kan jeg sige at jeg ikke kan hoere en tone over 16 khz og min soen paa 9 kan hoere omkring 18.5.

saa mener du at det har betydning om der er noget over 20khz?

on topic.

jeg gik fra 5.1 til 2.0 og jeg bruger det en del til musik, men hvergang jeg ser film aerger det mig jeg ikke har 5.1 mere,

dog har jeg ingen problemer med stemmer, troede mest det var et problem hvis du har sat den indstilling i din reciever sat til du har en center.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes