Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En del støj fra gode højtalere ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Turwaithion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg har anskaffet mig et par Infinity Reference 50 og synes der kommer en del blæsende støj fra diskanten og en lille smule
hum/blæsende støj fra bassen. Før har jeg haft et par små Tangent HTD-50 (meeget billige eltax højtalere) som ikke gav det
mindste støj eller hum. (medmindre jeg nærmest stak diskanten ind i øret)

Infinity højtalerne er langt fra üper hifi men burde være laangt bedre end Tangent (Eltax).

Støjen er lige stor uanset volume og kan sagtens høres selv en meter væk fra højtalerne når intet spiller.

Har prøvet standardtingene med at kun at have højtalerne sluttet til osv. Men siden det kun er på Inifnity højtalerne og ikke
på de billige tangent ville jeg mene det kun har noget med højtalerne at gøre.

Nogen idé om hvad der kan være i vejen ?

Recieveren er en Denon AVR- 1601

og højtalerne Tangent HTD-50

Infinity Reference 50
Til top Vis Turwaithion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Turwaithion

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Tja som du nok gætter er det ikke dine infinity der støjer men dit kilde matriale måske din denon eller dit anteneanlæg måske din dvd eller cd,  som sagt det er jo infinityer ikke kan tilføje brum og og susen det kommer fra et andet sted i kæden.
Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

Turwaithion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jo men som jeg også påpegede, så er støjen der ikke med nogle billige eltax højtalere. Så derfor kan det kun være højtalerne.
Om det så er delefilteren eller enhederne der er meget mere følsomme ved jeg ikke. Men det er ikke bare lidt støj - det er så
markant at hvais man sidder 2 meter væk kan man lige ane det (altså kun med Infinityerne og ikke dem fra eltax)

Har hverken dvd/cd/antenneanlæg eller noget som helst sluttet til recieveren :-)

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Det er ikke højtalernes skyld! Det er 100% sikkert, at det er receiveren, der er synderen. Jeg vil skyde på, at det er en form for statisk digital støj.

Min Onkyo TX-SR702 laver præcist samme støj i mine Jamo D365, og det kan høres i hele min stue, når der ikke er andet lyd i højtalerne til at overdøve suseriet. Problemet er der ikke med mine Jamo E805 og E8CEN.2, og derfor tror jeg, at det skyldes moderne (digital) elektronik kombineret med gamle højtalere, der er designet til analoge lydkilder.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Turwaithion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2012 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hmm.. sådan har jeg aldrig tænkt over det.. Men kan det virkelig passe ? Altså at alle ældre højtalere støjer vildt meget med en
moderne reciever ?!

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Mon ikke nærmere det er fordi Infinityerne har 5db højere følsomhed end Tangent højttalerne.
Det svarer jo næsten til en fordobling af lydstyrken og så bliver baggrundsstøjen i reciveren pludseligt meget tydeligt
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Turwaithion skrev:
Hmm.. sådan har jeg aldrig tænkt over det.. Men kan det virkelig passe ? Altså at alle ældre højtalere støjer vildt meget med en
moderne reciever ?!

Jeg vil tro, at man skal smide rigtigt mange € for at få en moderne, digital A/V-receiver, der ikke "lider" af dette "problem". Om alle ældre højtalere lider af "problemet", tør jeg simpelt hen ikke svare på, men jeg vover den påstand, at sandsynligheden derfor er tilstede.

Det kan også skyldes, at dette suseri er et større problem i gulvhøjtalere end i feks. små højtalere, der er dæmpet mere i diskanten / har en mindre følsomhed.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Du kunne prøve med nogle skærmet strømkabler da det sagtens kan være dem der er skyld i noget af støjen..

P.s Tangent laver nogle MEGET lækre højttalere i form af deres Prestige model..
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Du kan jo også bare prøve at dreje dit netstik 180 grader det kanm gøre underværker, Og nej til ældre højtaler samt digital amp har RS 4.5 og Marantz 8500 og selv mine to SW10 servoer giver ikke noget problemer.
Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Det har ikke noget med alder eller digital teknik at gøre. Det er fordi dine nye højtalere er mere følsomme, så der skal ikke ret meget spænding til at give den lille susen.

Alle forstærker kredsløb har en smulle støj, nogle mere end andre. Klart digitale kredse støjer også, men det primære er højtalernes følsomhed. Enten skal du finde mindre følsomme højtalere, en anden forstærkerer eller leve med det. Din denon er nok ikke den forstærker med mindst støj i verden.

Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:
Du kunne prøve med nogle skærmet strømkabler da det sagtens kan være dem der er skyld i noget af støjen..

Det har intet med strømkablerne at gøre, og det vil det aldrig få. Strømkablerne kan ikke selv generere støj i systemet - det er ganske enkelt ikke teknisk muligt. Støjen kommer udelukkende fra komponenterne selv, og den højere følsomhed på Infinity er helt sikkert svaret på gåden.

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

strecker skrev:

Det har intet med strømkablerne at gøre, og det vil det aldrig få. Strømkablerne kan ikke selv generere støj i systemet - det er ganske enkelt ikke
teknisk muligt. Støjen kommer udelukkende fra komponenterne selv, og den højere følsomhed på Infinity er helt sikkert svaret på gåden.

Så syns jeg det er yderst mystisk at den irriterende "susen" jeg havde i mine højttalere ved høj volume forsvandt som dug fra solen da jeg udskiftede
de standard sorte apparat kabler med nogle fornuftigt skærmede netkabler / Oyaide stik.

Hvis uskærmede strømkabler, signal kabler og højttaler kabler ligger i en stor rode bunke bag anlægget, er det da ikke teknisk umuligt at kablernes
signaler/strøm kan påvirke hinanden.

Vi bruger netop skærmede strømkabler på jobbet ( anæstesi udstyr ) for at undgå støj der kan forstyrre apparaterne.
Men skal da nok huske at sige til cheferne at de kan spare mange tusinde kroner ved at købe standard lakrids kabler, for det er teknisk umuligt at der
kommer forstyrrelser/støj ude fra eller at strømkablerne umuligt kan forstyrre de meget følsomme MRI apparater og respiratorer der står tæt ved.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Når mine D365'ere er tilsluttet min gamle analoge Onkyo Integra A8700, så er der ikke det mindste susen i højtalerne. Er de derimod tilsluttet min nyere Onkyo TX-SR702, så suser de. Jeg er 100% sikker på, at det skyldes en forskel i analog vs. digital (eller gammel vs. nyt om man vil).

Strømkabler gør intet, og bruger man 500+ på et skærmet strømkabel, så kender jeg et par passende, injurierende gloser, som jeg udelader her

Hvordan man vender strømstikket har heller ingen betydning for den statiske støj (på mit grej).

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Når mine D365'ere er tilsluttet min gamle analoge Onkyo Integra A8700, så er der ikke det mindste susen i højtalerne. Er de derimod tilsluttet min nyere Onkyo TX-SR702, så suser de. Jeg er 100% sikker på, at det skyldes en forskel i analog vs. digital (eller gammel vs. nyt om man vil).

Strømkabler gør intet, og bruger man 500+ på et skærmet strømkabel, så kender jeg et par passende, injurierende gloser, som jeg udelader her

Hvordan man vender strømstikket har heller ingen betydning for den statiske støj (på mit grej).

Det er altså en masse vrøvl du får lukket ud. En gammel højttaler er lavet på helt samme måde som nye højttalere. Det er som mange andre også har nævnt er det følsomheden og kun den der afgør hvor høj en susen i højttalerne man vil opleve.

Skærmede netkabler og at vende fasen kan dæmpe støjen fra forstærken, naturligvis hjælpe. Men støjen bliver dæmpet på alle andre højttalere også. Jeg ved godt at mange højttalerfabrikanter på et tidspunkt reklamerede med digitale højttalere (altså at de var klar til de nye digitale signaler), men det er bare reklamestunt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Det siger sig selv at hvis der er en grundstøj på anlægget, så vil den være noget højere på højttalere med en følsomhed på
93 DB, end på et sæt højttalere med en følsomhed på 88 DB, uanset volumenindstilling.

Dertil skal siges at jeg har oplevet digitale surroundforstærkerkere/receivere, lave en del grundsus og i mange tilfælde var
det fordi, TV eller DVD stod for tæt på.
Det har simpelthen været surroundprocessoren der har lavet numre.

Oveni det, er nogle af de billige surroundforstærkere/receivere ikke særlig støjsvage og kan være et problem med højttalere
med forholdsvis høj følsomhed.

Dem der f.eks bruger hornhøjttalere, har tit et støjproblem, da følsomheden her kan ligge tæt på 100 db og så er en lille
grundstøj pludselig et stort problem.

Højere følsomhed på højttalere, betyder højere omsætningsgrad og det gælder så desværre også grundstøj

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Det er altså en masse vrøvl du får lukket ud. En gammel højttaler er lavet på helt samme måde som nye højttalere. Det er som mange andre også har nævnt er det følsomheden og kun den der afgør hvor høj en susen i højttalerne man vil opleve.

Skærmede netkabler og at vende fasen kan dæmpe støjen fra forstærken, naturligvis hjælpe.

Muligt, at gamle højtalere er ens konstrueret som nye, men hvorfor suser mine højtalere kun når de er tilsluttet min digitale AVR og ikke når de er tilsluttet min analoge stereo-amp?

P.S: Jeg mente forresten ikke forskel mellem gamle og nye højtalere men mere at der er forskel på gamle analoge forstærkere, og nye AV-Receivere med diverse lydprocessorer indbygget.

Jeg skriver, at på mit grej, kan jeg vende netstikket som vinden blæser - det ændrer intet på suseriet. For nogen tid siden oprettede jeg et emne om det at vende stikket rigtigt, og her var en del godter om emnet - men for mit vedkommende er der ingen forskel.

Skærmede strømkabler gør ingen forskel.

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 05:19 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Kjeldsen skrev:
Det er altså en masse vrøvl du får lukket ud. En gammel højttaler er lavet på helt samme måde som nye
højttalere. Det er som mange andre også har nævnt er det følsomheden og kun den der afgør hvor høj en susen i højttalerne man vil opleve.

Skærmede netkabler og at vende fasen kan dæmpe støjen fra forstærken, naturligvis hjælpe.

Muligt, at gamle højtalere er ens konstrueret som nye, men hvorfor suser mine højtalere kun når de er tilsluttet min digitale AVR og ikke når de er
tilsluttet min analoge stereo-amp?

P.S: Jeg mente forresten ikke forskel mellem gamle og nye højtalere men mere at der er forskel på gamle analoge forstærkere,
og nye AV-Receivere med diverse lydprocessorer indbygget.

Jeg skriver, at på mit grej, kan jeg vende netstikket som vinden blæser - det ændrer intet på suseriet. For nogen tid siden oprettede jeg et emne
om det at vende stikket rigtigt, og her var en del godter om emnet - men for
mit vedkommende er der ingen forskel.

Har du prøvet med noget ordentligt skærmet kabel.?

er dit grej opdateret siden 2005.? No offence, så kan jeg godt forstå du ikke kan høre forskel på noget som helst hvis du stadig kører med det udstyr
du linker til nederst i din tekst..

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Kjeldsen skrev:

Muligt, at gamle højtalere er ens konstrueret som nye, men hvorfor suser mine højtalere kun når de er tilsluttet min digitale AVR og ikke når de er tilsluttet min analoge stereo-amp?

P.S: Jeg mente forresten ikke forskel mellem gamle og nye højtalere men mere at der er forskel på gamle analoge forstærkere, og nye AV-Receivere med diverse lydprocessorer indbygget.

Jeg skriver, at på mit grej, kan jeg vende netstikket som vinden blæser - det ændrer intet på suseriet. For nogen tid siden oprettede jeg et emne om det at vende stikket rigtigt, og her var en del godter om emnet - men for mit vedkommende er der ingen forskel.

Simpelthen fordin din gamle stereo amp er af en generelt højere kvalitet med mindre støj i forstærker kredsløbene. Det faktum at der sidder en ordentlig spand digitale kredsløb i din AVR så kan det indstråle en masse støj i de analoge forstærker kredsløb, hvis ikke der er skærmet omhyggeligt mellem de forskællige kredsløb og konstruktionen af strømforsyningen har også en del at skulle ha sagt. Seperate strømforsyninger til analoge og digitale kredsløb er den bedste men også dyrer løsning. Alt dette er også en del af forklaringen på at folk bliver skuffet når man udskifter em gammel stereo amp med en ny AVR der godt kan koste 2-3 gange stereo amp'en. Der er simpelthen flere kredsløb der sluger penge og så må man spare i strømforsyning og afskærmning - men det kan høres.

Digitale højtalere er noget fup - en digital højtaler er en højtaler med indbygget DA-Converter og effekforstærker osv.... dvs det der ellers sidder i forstærkeren. Selve højtaleren er fulstændigt samme princip som for 20 år siden.

Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:

er dit grej opdateret siden 2005.? No offence, så kan jeg godt forstå du ikke kan høre forskel på noget som helst hvis du stadig kører med det udstyr

Der er ingen grund til at flame mit udstyr, fordi jeg prøver at bidrage med en forklaring på spørgers problem. Skærmede kabler vil ikke bidrage med noget, da jeg ikke trækker strøm og højtalerkabler i samme kabelskinne, og af samme grund er der ikke noget at skærme mod.

Så svaret til spørger må være: Nej, der er intet galt med dine højtalere, deres høje følsomhed gør blot, at du kan høre støj, der opstår i din AV-receiver's kredsløb. Vil du overkomme denne udfordring, skal du derfor have en dyrere og bedre afskærmet receiver, eller nogle højtalere med lavere følsomhed.

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

strecker skrev:

Der er ingen grund til at flame mit udstyr, fordi jeg prøver at bidrage med en forklaring på spørgers problem. Skærmede kabler vil ikke bidrage med noget, da jeg ikke trækker strøm og højtalerkabler i samme kabelskinne, og af samme grund er der ikke noget at skærme mod.

Så svaret til spørger må være: Nej, der er intet galt med dine højtalere, deres høje følsomhed gør blot, at du kan høre støj, der opstår i din AV-receiver's kredsløb. Vil du overkomme denne udfordring, skal du derfor have en dyrere og bedre afskærmet receiver, eller nogle højtalere med lavere følsomhed.

Nej, DU trækker ikke kablerne i samme kabel skinne men kunne tænkes at tråd starter gør det..

du generaliserer og siger at skærmet kabler ikke hjælper / gør noget som helst, og det er noget vrøvl..!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes