Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 12:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Måle på Højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en mikrofon og hentede et program for at kunne lave målinger på mine højttalere før og efter jeg gør dem aktive.

Da jeg er alene i huset i nat, fik jeg tid og lejlighed til at lege med opstillingen.



Det skal lige siges at jeg mangler at få indlæst kalibreringsdata fra kurven der fulgte med mikrofonen. Afvigelsen på mikrofonen ligger dog inden for +/- 2dB.

Der er et par ting der undrer mig. Først at frekvensgangen i den aller dybeste bas er fuldstændig lige, det kan vist ikke passe.
Det andet problem er dykket mellem 2 og 3 kHz. Det svarer nogenlunde til delefrekvensen på 2800Hz, men dykket er meget stejlt og dybt.

Er der nogen der har nogen ide om hvad det skyldes, hvordan jeg får et mere realistisk billede eller har andre ideer?

Det er hhv højre og venstre kanal, målt ca. i midten og i normal lytteafstand. Billedet er dog ca. det samme i andre positioner. Det passer sådan set godt med at lyden er lidt spids.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Finn V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Det ligner udfasning, prøv at bytte om på plus og minus på diskanten,

ser også ud til at du burde dæmpe diskanten med en lidt større modstand.

Til top Vis Finn V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn V
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Udfasning er en mulighed, den bør jeg nok lige undersøge. Jeg har selv sat nye diskanter i, så der er en mulighed for at jeg har fået fasen byttet.

Nogen ide om hvorfor frekvensgangen i bassen er så mistænkelig lige?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Det er i øvrigt dette jeg måler på.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 745
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 04:46 | IP-adresse registreret  

Den lige frekvensgang i bassen skyldes manglende måledata. Jeg tror du får lavet en eller anden FFT analyse og den er linær, og du har sikkert kun et eller to målepunkter i bassen. Prøv at reducere antallet af Taps, jeg tror det er impulsbredden (længden i tid) og er den lang fejler FFT fuldstændigt.

Har du Adobe Audition, der kan du lave et frekvens sweep og  samtidig optage det. Det giver dig en frekvenskurve, desværre uden frekvensangivelse på aksen, men dog et billed af hvordan din frekvensgang ser ud.

Måske skal du tjekke om dine diskanter er faset rigtigt, men pas på med at bruge den måling til noget seriøst!!!

Prøv at google lidt på Fast Fourier transform

Når du sender en firkant som denne afsted

Rectangular function.svg

får du dette resultat:

Firkantens længde var 1t og første gennemgang ligger ved 1/1t

For at kunne bruge FFT skal din firkant være mega lille.

/Michael



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Du går ind under "options" og trykker på "Frequency response smoothing" og vælger et passende (ud fra temperament) tal for
N. Jeg plejer at benytte N=7 til 10, så er du garanteret "pukkler" ;-)

Du har rigeligt med data, dit niveau ser ok højt ud. Dit "lydkort" er det forberedt så det dækker 20 - 20kHz etc.. og evt.
phantom forsyning til mik.?

Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ved impulsrespons, er der en stiblet linje i toppen, der slutter ved signalets start, der hvor den slutter, kan du kører musen hen over og trække den videre mod højre, så den stiblede linje, fortsætter mod højre, så rykker kurven sig, til realistisk signal

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tak for indput, som ventet har jeg en del at lære på området. Der går lige et par dage inden jeg får tid til at måle igen.

Til målingen her brugte jeg den almindelige audio hardware i en lille bærbar, men jeg har et par eksterne USB-lydkort jeg kan bruge. Jeg skal have lavet en loop-back direkte på porten, for at se hvor lige en frekvensgang jeg har på porten direkte. Så jeg ved hvad der er måling og hvad der er højttaler og rum.

Jeg ved godt at udstyret ikke er af professionel kvalitet og at man skal være varsom med at tolke resultatet, men jeg er overbevist om at det kan give nogle brugbare resultatet, hvis man forstår at bruge det rigtigt.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej BertelB,

At måle korrekt på højtalere er ikke helt ligetil.
Især ikke når du ikke har det udstyr som du skal bruge, kan det godt være lidt svært at forstå.

HolmImpulse softwaren skal bruge et rigtigt lydkort for at fungere korrekt, dvs. du skal have et lydkort som både kan optage og gengive in-/output samtidig, og samtidig med at HolmImpulse softwaren styrer den LogSweep som giver dig de rigtige resultater !
Godt nok kan din computer´s operativsystem både optage og gengive, men nettop ikke med HolmImpulse som "host", dvs. som den software som sender signal ud, samtidig med at den optager resultatet over højtaler/mikrofon.

Det står også i manualen (omend ikke særlig tydeligt) : "...HOLMImpulse is freeware (Non-Commercial) and works with any PC soundcard with no limitations".
Det er et såkaldt ASIO lydkort som du skal have til en lydmåling via HolmImpulse.
Det lille exteren USB kort som du har, er med garanti ikke et sådant ASIO kort, så det er hér den går galt for dig.

Du vil se, at når du får kopplet et lydkort på en desktop computer og installeret HolmImpulse, så går det vupti meget nemmere at forstå og arbejde med lydmålinger.

Med en laptop dur det bare ikke .....heller ikke med routings, og tilbage-kopplinger, loop-backs og alt det som du måske går og tænker på....
-sorry for denne "dårlige" nyhed, men op med modet og skaf dig et rigtigt lydkort. Så kan også du lave nogle rigtige målinger.

Hilsen Leif








Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

tubeplayer, jeg forstår vist ikke rigtigt. Hvad er det der adskiller lydkortet i den lille bærbare fra lydkortet i en stationær eller et eksternt, udover at frekvensgangen på sidstnævnte måske er lidt mere lige? Er de målinger jeg har lavet ikke rigtige? Som jeg skrev, har jeg et par eksterne USB-kort jeg kan prøve med, men jeg kan ikke se at der skulle være noget i vejen med at bruge den bærbare indtil videre.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej BertelB,

Jo, desværre.

Dette har ingenting med frekvensgang at gøre.
Det er simpelthen måden hvorpå HolmImpulse skal kunne styre både det tekniske test-signal som HolmImpulse udsender, og samtidig kan forstå hvad mikrofonen sender ind igen.
For at der er en kontrol over dette, kan man ikke bruge optage/gengive funktionen på computerens operativsystem. Holm softwaren skal være kopplet direkte på et lydkort (alså et ASIO in/out)....det dur ikke på en laptop, medmindre du har et eksternt ASIO lydkort via USB. Disse findes, men er nok ikke helt billige.

L.
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

PS :

Jar selv nørdet rundt med samme problem engang, men når først HolmImpulse er kopplet på et ASIO lydkort, så falder hele molevitten på plads.

L.
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo at det er temmelig bøvlet at slæbe rundt på en stationær computer inde i stuen...
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hehe, -ja det kan godt være, men det ændrer desværre intet ved sagen.

Som sagt kan du få USB lydkort som fungerer med ASIO, med dette vil aldrig være en plug-n-play type. Det kræver en software driver og den slags gør lydkortet dyrt.

Rent teknisk er det fordi den indbyggede Windows software til lyd har for meget latens til opgaven med at optage og udsende samtidig.
Hvis din laptop har USB AudioClass 2 (det har den næppe hvis det er en Windows maskine), så findes der nogle små audio-interfaces som kan klare opgaven uden ASIO, men det kræver nok en anden laptop. Apple´s maskiner har alle USB audioClass 2, BTW.

Jeg beklager, men sådan er det nu engang.

L.


Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69, undskyld, jeg forstår det stadig ikke. Hvad er det jeg ikke kan med min lille bærbare? Hvor er det Holm Impuls måler forkert fordi jeg ikke bruger "ASIO"? Hvad opnår jeg ved at bruge ASIO?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

"EMU Tracker Pre" virker med ASIO og har alt der skal være for at håndtere gode mikrofoner og de test jeg har læst så er 202
og 404 også super. Her er en test med den første
EMU_Tracker_Pre

Et real time lydkort kan behandler ind og ud af data samtidig, og det er ret vigtig hvis man ønsker at måle real time.


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for at denne tråd kører af sporet. Der er flere der skriver at Holm Impuls på en bærbar ikke kan bruges, men der er ikke rigtigt nogen der kan forklare hvorfor.

For at udrydde enhver tvivl: Jeg går ikke ud og ofrer flere penge på projektet, det jeg har må være godt nok.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Kære BertelB,

Som DAO siger, handler det om "real-time".

For at en computer kan optage en lyd, skal det have en A/D konverter, og for at gengive et digitalt signal skal den have en D/A konverter. Rigtigt ?

Din laptop har sådanne konvertere indbygget, men den (Windows-)software som styrer disse lydenheder kan ikke klemme HolmImpulse softwaren ind imellem. Eller sagt på en anden måde : HolmImpulse kan ikke styre disse konvertere selvstændigt.
Windows kan kun udføre enten optage eller afspille. Og ikke samtidigt.

Men for at HolmImpulse kan vide hvad den gør, skal den nettop have adgang til A/D og D/A konverterne samtidig.
Det er derfor ASIO er blevet udviklet til et decideret lydkort.

Hvis du ikke tror på hvad jeg siger, så spørg bare i en musik-udstyrs forretning, eller nogen som arbejder med lydoptagelse.

Din laptop kan ikke optage og gengive samtidig, uden et lydkort.
Og et digitalt lydkort kan du tilslutte en computer via enten PCI eller USB.
-og hvis du vil have et USB lydkort som kan optage og gengive samtidig, så hedder nøglen enten ASIO eller USB AudioClass 2.

Slut. Basta. Sådan er det.
Hvis du tvivler på dét, så kan jeg ikke hjælpe dig.

Hilsen Leif



Hilsen Leif





Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Leif, det er ok, du behøver ikke hjælpe.

Jeg er nok utilgivelig dum, men når jeg snakker over Skype eller bruger Holm Impuls, virker det egentlig som om den optager og afspiller på samme tid, det gør den så åbenbart ikke. Jeg mangler så bare at vide hvad det betyder i praksis at jeg ikke kan optage og afspille på samme tid.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Det mener jeg nu ikke BertelB, fordi det er noget speciel område at ville, skulle, kunne bruge standard vare til noget så
specielt som at kunne håndtere "real time" data på en måde der kan bruges til noget, fordi normal forbrugeren har ikke rigtig
brug for denne facilitet.
Hvis dit lyd kort ikke kan dette, så skal du først "record" det du vil måle og de data sender du så til måling, men igen så er
det ikke realtime. Og vi snakker altså om at milli sekunder her, som virkelig betyder noget.
De krav der er til den slags udstyr, det står ikke "normalt" i nogen datablade eller på hifipriser og ofte heller ikke i de
produkteres datablade.
Tror bare at flere forsøger at forklare hvorfor din måling måske går galt, uden at vi dog 100% ved dette med sikkerhed.
Nogle bærbar PCer har et lydkort der kan bruges til real time og kan bruge ASIO osv men har du prøvet at installere ASIO på
din PC ?


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes