Så er der sket lidt. For stort set ingen midler har jeg fået såååå meget bedre lyd, og en ny verden har åbnet sig for mig, og
det er jo noget en studerende kan lide
Jeg har tidligere postet de første målinger af mit værelse, og har på det seneste læst meget omkring akustik, men nu skulle
det prøves af i praksis
Her er et billede af min bagvæg, hvilken på ingen måde er optimal for musiklytning, og da slet ikke så tæt op af den som jeg
gør
Læg også lige mærke til mit fine diskolys hvor man kan se lyskeglerne
Ved ikke lige hvorfor kameraet fangede
det, men fedt ser det da ud, og de kunne ikke ses i virkeligheden.
Som nogle dog kan se, så har jeg fået hængt en tørresnor op på min bagvæg, med klemmer og det hele
Alt sammen
rester vi havde liggende, så ingen udgifter her
Men hvad gør det godt for ? Joo.. Sagen er jo den, at det kommer til at
se sådan her ud.
Vupti vupti.. et stk. gåsedunsdyne hænger nu på vægen
Som den hænger der, så fylder den ca. 130*210 (Dynen er
135*220), og den passer sådanset perfekt i størrelsen. Den 11 ca cm. tyk og trykker man den let med hånden så er den 9
cm ud fra vægen. Der burde altså være mulighed for noget dæmpning her
Først blev der hørt lidt musik, så blev dynen hængt op, og så hørt noget musik igen. Forskellen var ikke til at tage fejl af!
Virkelig imponerende! Faktisk så imponerende, at jeg efter lidt tid pillede dynen ned, for at høre om det var indbildning, og
nej, så var jeg tilbage ved den gamle lyd igen. Dynen kom hurtigt op igen, tror ikke engang jeg hørte en sang færdigt, men
kun nogle brydstykker af nogle forskellige inden den "kom til tørre" igen
Det er tydeligt at de mange refleksionen fra bagvæggen ikke er så irriterende mere. Drejer man hovedet er det tydeligt at
siden mod dynen nu er mere stille, og ikke skarp og træls i lyden pga. refleksioner som før.
Her er noterne fra det første stykke tids lytning:
Opstramning, præcision, ro, sort baggrund, frigørelse, dynamik, instrumentadskillelse, klarhed, luft, pressede lyd med s og t
lyde væk, lavere lydniveau generelt.
Der er sket en kæmpe forbedring! Min dyne får
ud af 5 stjerner, både som min dyne samt min
akustiske dæmpning. Dejligt med ting som kan have flere formål
Ved meget volumen er der stadig problemer med s og
t lyde og lidt skinger lyd. Jeg går ud fra, at det er fordi jeg mangler mere dæmpning i rummet, da de ikke dæmpede
områder kommer mere frem når der spilles højt og lyden kastes rundt med mere energi.
Detaljer kommer frem i musikken som jeg aldrig har hørt før, ja faktisk endda mange af dem, endda instrumenter som
tidligere gemte sig i det sammenmudrede og skingre lydbillede. Præcisionen får mere attack og punch frem i lyden, da der
nu er mere kontrol. Der er meget mere krop og sammenhæng, samt fylde i lyden. Det er bare fantastisk!
Bassen er
blevet strammere og dybere, specielt storetrommer står klart og virkelig naturligt nu, som dybe stramme dunk. Det er bare
noget som får højrefoden igang det her!
På nogle indspildninger har jeg endda lagt mærke til rumklag fra
indspilningsrummet, hvilket slet ikke kunne høres før.
En anden ting er, at indtil nu har jeg altid haft mine plissegardiner bag højtalerne rullet for når jeg hørte musik, nu lyder det
faktisk bedre med dem rullet fra, så der kommer refleksioner fra vinduerne...
Perspektivet og dybden er også blevet lidt bedre, det er dog stadig ikke noget der er meget af. Man kan høre om noget
kommer fra højre eller venstre kanal, men det med at placere på en scene, det kan jeg simpelthen ikke, hvilket er en skam.
Det er dog blevet lidt bedre! Det er muligvis placeringen af højtalerne, den har jeg endnu ikke fået leget meget med, hvilket
jeg skal have gjort.
Til at måle med har jeg ingen holder til den dB-måler jeg har lånt, så den blev sidste gang holdt i hånden, hvilket ikke er
optimalt, og slet ikke når man skal kunne sammenligne graferne. Så derfor måtte (endnu) en billig løsning laves med det jeg
lige havde ved hånden. Det blev til en tomatbakke, som blev klippet til og klipset sammen, i 2 snore som kan tages ned, nu
er jeg sikker på den hænger samme sted hver gang, samt i lyttepositionen
Her er frekvensgennemgangen i lyttepositionen. Blå er uden dynen og rød er med dynen hængt op.
Den ser noget anderledes ud, lidt bedre er den blevet... Her kommer dog waterfallsplot, hvor det begynder at blive lidt
sjovere. Først uden dynen
Og her med dynen.
Efterklangstiden er blevet lidt kortere, faktisk helt ned til ca. 200 Hz
Dette bekræftede RT60 grafer også. Der er skåret
ca 50-100 ms af efterklangstiden på alt over 200 Hz. Så nu er efterklangstiden på ca. 250 ms over 200 Hz. Rigtig godt
Dog blev den i bunden en hel del højere med dynen oppe.
Dette har været noget af en oplevelse for mig. Jeg har den sidste tid læst meget om akustik, og vidste det betød meget, men
bare denne simple løsning, føles som et helt nyt anlæg. Der er kommet nyt liv i det hele, og det er bare fedt. Sange som jeg
tidligere havde hørt til ukendelighed på alverdens anlæg rundt omkring i mange anledninger, er blevet helt anderledes og
levende. f.eks. "David Guetta - Little bad girl" her har keyboardet fået virkelig meget liv og man kan høre hvert et tryk og
intensiteten af trykkende osv.. virkelig fedt! Alting er mere naturligt!
Dette er helt sikkert ikke det sidste akustik jeg har arbejdet med! Dette er selvfølgelig heller ikke den endelige løsning på
akustiktilpasningen i mit rum, men blot det første forsøg med hvad jeg lige havde ved hånden. En mere professionel DIY
løsning skal laves, og der skal arbejdes meget mere med det
Det var det for denne gang - glem ikke jeres akustik der ude, det betyder mere end de fleste tror
Over and out!