Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 04:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Musik i mellageret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 672
Sendt: 24 September 2012 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Super lækkert setup og virkeligt fedt rum  Sejt at du har fundet en så stilfuld akustik løsning.

Jeg gad godt hører de højtalere



__________________
Stereo: Verity, Avalon & Pass

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 25 September 2012 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Tak Wildstyle og Chriss..!

Mht akustik er der jo lige så mange tilgange, meninger og erfaringer, som der er hifi entusiaster. Her har det vigtigste været at skabe en god akustik uden en masse ''løs akustikregulering'' rundt omkring, og uden at der skulle bruges tykke tæpper, gardiner osv. Troldtekt er jo en absorbent, og dermed giver det et relativt ''dødt'' rum, når der er brugt Troldtekt på så stor en flade ift rumvolumen som tilfældet er her. Jeg kan godt lide det, andre ville sikkert hellere have en mere levende akustik...

Nu har din ynlingsforhandler jo Eggleston Works stående i shoppen, et agentur som i øvrigt kom i stand efter Rene hørte mine    så det er let at komme til at høre dem. Mine er også inden for rækkevidde, selv for en Københavner  

Jeg har tidligere haft to forskellige Avalon modeller og var faktisk ret opsat på et sæt brugte Eidolon Diamond fra en forhandler i England. Men som jeg også nævnte tidligere i tråden, så blev det altså Andra 3 efter jeg hørte dem i A / B sammenligning. Jeg synes Eggleston Works har en naturlighed og nerve som man ikke finder mange steder i markedet i dag. Det blev udslagsgivende for mig. Den naturlighed synes jeg i øvrigt også de ældre modeller fra Avalon har en del af, så hold endelig fast i de  der gode gamle Eidolon..!  (Glemmer aldrig første gang jeg hørte Eidolon for omkring 10 år siden - uha)



__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 29 September 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Næste kig lidt mere i detaljerne i systemet (og noget DIY): Min ''The Vinyl Song'' MC - RIAA forstærker...

Jeg er blevet rigtig begejstret for produkterne fra DIY Hifi Supply, hvor Thorsten Lösch er blevet den primære designer (mange, mange års erfaring med rørkonstruktioner). Efter Thorsten er flyttet til Hong Kong og er blevet tilknyttet som designer er der virkelig sket noget med lyden fra deres konstruktioner. Personligt vil jeg allerhelst have grej, der er forholdtvis billigt og vanvittig godt til pengene. Det vil jeg langt hellere, end grej som er vanvittig dyrt og forholdsvis godt til pengene... Jeg synes min MC - RIAA i den grad er et sådant produkt. Det her er den bedste MC-RIAA jeg har haft, og den er langt fra at være den dyreste...

Kredsløbsmæssigt er der brugt samme kredsløbsteknologi, som i Tram II forforstærkeren, den følger der beskrivelse af senere. Desuden er denne konstruktion med LCR riaa korrektion... Så for de teknisk interesserede er der et super enkelt opbygget gain trin i indgangen baseret på den ene halvdel af et ECC88. Der er et tilsvarende enkelt opbygget gain trin i udgangen baseret på den anden halvdel af ECC88 røret. Mellem de to trin køres 600 ohm impedans gennem 600 ohm LCR riaa korrektionerne.

Jeg har lavet lidt forskellige opgraderinger, her bragt til inspiration for andre DIY Hifi Supply byggere...

  • Alle kantconnectors fjernet, så ledninger kan loddes direkte i printene
  • Mu metal skærmning af transformatorerne og det indvendige af transformer kabinettet
  • Duelund overføringskondensatorer mellem de to gain trin
  • Jupiter Beeswax overføringskondensatorer i udgangen
  • Jupiter solid core sølv i silke wiring på kritiske steder
  • 24 trins attenuator med faste modstande til load af pick up (Knap ud gennem bunden)
  • Hashimoto HM-3 mc step-up transformatorer
  • Herbies Tender Feet afkoblingsfødder (tall)


Her nogle billeder. DIY Hifi Supply kabinetterne til både The Vinyl Song og Tram II er relativt små, så der er IKKE meget plads. Hashimoto'erne kunne liiiiiige være der og for at få en så kort signalvej som muligt er der reelt kun én placering af 24 step attenuatoren, så den har drejeknappen ud gennem bunden, hvilket faktisk virker fint. Her link til The Vinyl Song  http://www.diyhifisupply.com/node/668

Og lidt billeder. Køber man den som kit kommer den delvist samlet som vist på første billede. Og den er rimelig nem at bygge, så det fordrer ikke det helt store elektronikkendskab at få lyd igennem sådan en bandit... De blanke runde tingester, der også stikker ud gennem bunden er LCR riaa korrektionerne, der er for høje til at være i kabinettet...














__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 29 September 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Smukt håndværk du laver Morten.

Du får det til at se så enkelt ud.

Respekt!!!



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 29 September 2012 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej Morten, du må kontakte forhandleren for at få et kabinet mere, så flytte forsyningen over i det nye kabinet og så er der plads til at leje lidt mere med den riaa  men den er nu fed og yuhyggelig flot lavet



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 29 September 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Warmoth er jo super kvalitet og de basser ser rigtig godt ud. Jeg spiller selv primært guitar og har selv et samle-selv projekt
igang fra Marc Rutters. Min eneste bas er en Epiphone Thunderbird, som er en noget kluntet bas, så min næste bas bliver en
short scale i Fender format... Fedt RIAA projekt iøvrigt. Jeg ha selv en NLE liggende som desværre skal til reperation.

Super fedt rum og udstyr du har der! Endnu en her på HiFi4All, som jeg sagtens kan lave house swap med, hvis Dublin ellers
skulle trække... ;)
MVH
Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 29 September 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

@Brian... Ja, det er faktisk netop det vanskelige med et DIY projekt som dette: Få så meget og så mange dele, wiring osv til at se enkelt ud. Jeg synes resultatet er blevet rigtig godt, på alle måder.

@Dan... Jeg kan heldigvis ikke finde på mere at putte i den MC - RIAA 

@CianDK... Ha ha, hvis der bare ikke ville være så pokkers langt på arbejde, så kunne Dublin da lyde spændende, og jeg har aldrig været der. OG JA: Warmoth delene er bare i helt fantastisk kvalitet, det værste er, at deres showcases er ren tortur, det er nærmest umuligt ikke at bygge ét instrument mere... Og ét mere...

PS. Hvad er der galt med din NLE? Og hvad er det for en model?



__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 30 September 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Nej et permanent swap går nok ikke, det skulle nok kun være en lille ferie. Men om du så ville kunne leve med mit noget
basale setup ift dit er nok ikke sikkert.

Det er en NLE 17, hvor den ene kanal er røget. Den lød ellers rigtig fint til prisen, så jeg må se om jeg kan få den sendt tilbage
til forhandleren.

Ja Warmoths showcases er h&%d p€%&o . Jeg skal helt sikkert prøve at bygge en på et tidspunkt, men jeg er ikke til alt
det der quilt top halløj.   
MVH
Claus

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 30 September 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Ja, sådan en NLE 17 er rigtig god til de penge, som de nu kan findes til i brugtmarkedet. Heldigvis går Niels Larsen jo for at være en konstruktør, som i den grad står bag sine produkter, så mon ikke I finder en god løsning, hvis du lige giver ham et ring..!?

Enig, jeg er heller ikke til quilt tops, men til gengæld synes jeg deres flamed tops med dye finish er helt ultra fede 


__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Der skulle vel ikke være nogen herinde, der har erfaring med de Tyske MalValve produkter..!? Især deres rørforstærkere..!? http://www.malvalve.de/

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Du Morten, jeg er nødt til lige at høre om dit to-vejs HT projekt er kommet videre siden vi snakkede sidst??

Ja og som altid er dit grej ulasteligt flot lavet! Elsker, som dig, simple ting der gør det fantastisk til prisen :)

__________________
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
FirstWatt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud

 

Hvor køber du de vippeomskiftere og er de af god kvalitet?

 

 

Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

@Steffan... Jeg er kommet lidt videre, nu er testfiltrene samlet..! Vi har en vildt tralv periode for tiden, så alt det forbandede arbejde stjæler DIY tiden    Men der skal snart laves nogle testkabinetter. Den gode Mr. Cohen er blot indblandet herunder for at indikere størrelsen på sagerne...

@Den første watt... Omskifterne er en del af The Vinyl Song kittet, så jeg ved ikke, hvor de kan skaffes i løs vægt. Spørg evt ved DIY Hifi Supply


Og til andre, som ikke lige kender forhistorien bag det her højttalerprojekt: Jo mere jeg selv spiller i band og jo mere jeg vænner mig til lyden af stemmer og instrumenters gengivelse ''live'', jo mere og mere nysgerrig bliver jeg på højttalere med stort membranareal. Der er bare noget særligt over systemer med et stort areal, hvor membranerne kun flytter sig ganske lidt, ift systemer med små membraner, der flytter sig relativt langt.

Dette system bliver enormt enkelt i form af et to vejs system med 15" bas-mellemtone og 2" kompressionsdriver i wave guide. Delefiltret bliver meget enkelt (2 ordens LP og 1 ordens HP) og med lidt korrektioner, så systemet får meget ret impedans og fase. Herved også super let at drive med rør. Der bliver tale om 170L netto volumen til bas-mellemtonerne, så altså ikke en helt lille højttaler, men denne type enheder skal have noget plads, og de kvitterer så til gengæld med en herlig levelde og dynamisk lyd.

Filtret vist herunder er det simulerede, der bliver brugt som udgangspunkt, og der er således ikke tale om målinger, men simuleringer. Det er Tony Gee, der laver filtrene  (ham fra Humblehomemadehifi).

Det bliver interessant, hvor godt det kan blive    Hvis det bliver super godt, så skal der laves nogle rigtig seriøse kabinetter...









__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået nyt anlæg  

En del af min musik-lytning er faktisk ved computeren, også når jeg lytter nye numre af på YouTube til banded osv. Godt nok har sådan en MAC da bedre lyd, end det meste computer-halløj, meeeen godt er det ikke... Så jeg har investeret i et sæt højttalere med det fantastiske navn: Monkey Banana - turbo 5 

Monkey Banana er et tysk firma, og vi er ovre i pro-audio segmentet, så i realiteten er dette et sæt nærfeltsmonitorer. Min erfaring er, at man får betydeligt mere for pengene ved at købe studiegrej, end ditto hifi grej. Dem her er fuldt aktive, og med indbygget DAC, så man kan køre både analogt og digitalt ind i dem. Lækkert design, god byggekvalitet, god lyd, og under 2K pr stk. Da i orden..!








__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

OK, så er der sket lidt igen: Frekvensgang i bunden +/- 1 dB i lyttepositionen 

Jeg har købt en brugt Velodyne SMS-1 subwoofer forforstærker/eq og har endelig fået min high end DIY sub sat til. Her er resultaterne efter bare lige at have rodet med det i en halv time... Stort set linealret frekvensgang i bunden, målingerne lavet i lyttepositionen. Jeg skal naturligvis eksperimentere noget mere for at få endnu bedre integration...

Nummer to måling hvor dybbassen stort set er fraværende, og hvor der er et peak ved ca 70hz er målingen på systemet uden subben til at korrigere i bunden. Mit rum kan virkelig ''flytte noget bas ud af rummet'' ved at der er akustikloft, samt at rummet er i åben forbindelse med andre rum. Dermed bygges der ikke tryk op på samme måde som i andre rum - og den helt dybe bas forsvinder så og sige ud ud af rummet.

En af mine venner var lige på besøg, og han skulle gætte, hvornår subben var aktiv, og hvornår den var mutet. Vi spillede noget musik, hvor der er godt med dybbas og han gættede jo (som de fleste vil gøre) på, at når der var mest bas, så var subben aktiv og han mente den var skruet alt for højt op. Han mente den anden situation, hvor han troede den var mutet lød meget bedre. Han blev noget overrasket, da jeg fortalte ham, at der hvor han troede subben IKKE spillede faktisk var der hvor den brummede lystigt = der hvor der subjektivt er mindst bas 

Det er peaken ved 70 hz, der giver indtrykket af ''mere bas'', så når den peak trækkes ned akustisk bliver lyden subjektivt slankere og meget renere i bunden, som nu fremstår noget mere detaljeret og punchy end før.

Velodyne målesystemet midler målingerne meget kraftigt. Den sidste måling udtrykker Clio målinger med meget mindre smoothing, ligeledes i lyttepositionen. Det giver lidt bedre indtryk af sammenhængen...

Sub på den rigtige måde styrer 















__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Du har måske brugt subben som en art rum korrektion ved at lede den køre i modfase fra hvor den tager over?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Her er lidt beskrivelse og et par billeder af subben...

2 X 15" Italienske Ciare enheder, placeret på hver sin side af kabinettet for at udligne hinandens vibrationer. Det er ikke de ''sædvanlige'' subenheder med tunge, tunge membraner og lang vandring. Dem her er med stive papirmembraner, ret stive ophæng og kort vandring. De kan starte og stoppe.

O Audio 500W BASH forstærker  (det er en Kl A/B forstærker)

120L netto kabinet, opbygget som matrix og med to lag MDF i forskellig tykkelse = ekstremt stift/dødt.

Og så altså Velodyne SMS-1 som controller...

Så altså ikke en af de ''sædvanlige subs til snurrerundt lyd'', der er lavet til at kunne spille dybt i et lille bitte kabinet. Her er stor membranareal, som kun skal flytte sig ganske lidt, volumen i kabinettet og et kabinet, der IKKE siger noget selv. Det dur 











__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du har måske brugt subben som en art rum korrektion ved at lede den køre i modfase fra hvor den tager over?


Det ER en rumkorrektion..! Akustisk rumkorrektion for at være helt korrekt, men sådan set ikke noget med ''modfase hvor subben tager over''...

Hvis du kigger på det første af de blå billeder hvor frekvensgangen er ret, da kan du se hvordan ''knapperne'' til equalizeren er indstillet. Det er dét signal subben spiller for at det samlede system har snorlige frekvensgang i bunden.

Man skal lige have vredet hjernen på plads til at fange den med, hvordan en sub kan bruges til at fjerne bas som en akustisk rumkorrektion 


__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
allanowich skrev:
Du har måske brugt subben som en art rum korrektion ved at lede den køre i modfase fra hvor den tager over?


Det ER en rumkorrektion..! Akustisk rumkorrektion for at være helt korrekt, men sådan set ikke noget med ''modfase hvor subben tager over''...

Hvis du kigger på det første af de blå billeder hvor frekvensgangen er ret, da kan du se hvordan ''knapperne'' til equalizeren er indstillet. Det er dét signal subben spiller for at det samlede system har snorlige frekvensgang i bunden.

Man skal lige have vredet hjernen på plads til at fange den med, hvordan en sub kan bruges til at fjerne bas som en akustisk rumkorrektion 
Årlrait. Jo. Den kan jeg sagten hitte ud af.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Så har jeg rodet lidt mere med eq'en, og nu har jeg endnu bedre resultat, idet jeg har fået kurven flad uden at bruge så meget EQ som ved det første hurtige forsøg i går. Og det lydmæssige følger trop: Man kan i den grad godt vænne sig til lyden af lineær response i bassen  

Dykket ved 100hz kan jeg desværre ikke gøre noget ved, da det ligger over subbens arbejdsområde... Måske kan jeg tweake lidt på højttalerplaceringen for at minimere det.

Alternativt overvejer jeg at lade subben gå højere op, så det område er med. Men det vil kræve arbejdsområde/regulering op til ca 150hz, og så skal jeg helt sikkert have to subs.

I øvrigt fedt med denne type enheder, der virkelig kan starte og stoppe. Når jeg lytter til subben alene er der virkelig punch i bunden, ikke sådan noget langsom mudret-bulder. Og selv hvis jeg skruer så højt op at alt i rummet rasler flytter enhederne sig kun et par millimeter. To stk 15" flytter bare luften på de rigtige måde...





__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes