Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
Sendt: 15 April 2004 kl. 04:46 | IP-adresse registreret
Hvad siger i, jeg er nemlig meget i tvivl. Skal jeg købe et hvidt lærred (mat hvidt naturligvis), og spare nogle penge på det, eller skal jeg gå efter det grå som koster en smule mere. Min projektor har 2000AL og Kontrast 2000:1. Kommer til at hænge ca. 2,9 - 3,2m fra lærred, havde tænkt mig et 94 - 100" lærred, enten fra Quality Screen, Lissau, eller Da-Lite som jo kan fås billigt pt. grundet den lave doller kurs.
Hvad skal jeg vælge, vil have det bedste .
Har fået en prøve på gråt lærred (A4). Og hvis jeg sammenligner med mit nuværende lærred (mat hvidt, gain 1,1) syntes jeg at det virker meget mørkt, og ikke kun det mørke der bliver mørkere, men også farverne. Troede dog at sort var sort på mit nuværende lærred, men kan godt se det grå lærred hjælper en hel del der. Er det virkeligt det værd at miste lys, blot for at få det sorte lidt sortere? Syntes det er meget svært at bedømme på et lille stykke som et A4 papir.
Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
Sendt: 15 April 2004 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
gråt giver et LANGT bedre billede... prøv at se billederne på en film.... er UTROLIG meget sort sammenlignet med hvidt, som jo egentlig er det du går på kompromis med....
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
Sendt: 15 April 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
Enig med Jubelnar - desuden bliver hvid ikke så meget mørkere som den sorte bliver sortere = større kontrast med et gråt lærred. Har selv skiftet fra hvidt til gråt lærred (begge DIY), og forskellen var enorm. Jeg kan ikke selv se at den hvide er blevet mørkere, hvor imens den sorte og gået en pæn tak længere ned i kælderen.
Men din proj har andre spec's så prøv dig frem - du må ud at låne. Og husk så, at du skal indstille proj'en for hver gang du skifter lærred - det er ikke fair for det grå lærred, hvis du blot smider det op foran det hvide, og proj'en er kalibreret til det hvide. Ej heller omvendt.
Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
Sendt: 15 April 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
Du får måske mere sort - men du taber til gengæld på de lyse farver, der efter min mening ikke virker så naturlige på et gråt lærred som på et hvidt. Derfor foretrækker jeg et hvidt lærred. Prøv uanset at teste begge typer inden køb..
Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 471
Sendt: 15 April 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
Mit lærred har et gain på 0,8, og projektoren har en effektiv lysstyrke på 400 ANSI i lowmode. Jeg kan mørkelægge total, og gør det hver gang jeg ser film. Mit billede mangler lidt i den lyse ende, altså et lidt ringe hvidt niveau. Men det synes jeg absolut er af foretrække, frem for et dårligt sortniveau. At sort ikke er helt sort opdager man nemt, men om hvide ikke er 100% hvidt, er noget svære at se. Med en LCD projektor, er det ofte et valg mellem god kontrast forhold i det sorte område, eller i det hvide område.
Jeg har lavet en sammenligning mellem min gamle hvide dug, og den nye grå - se linket.
Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
Sendt: 15 April 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
Jeg bliver sku nødt til at prøve det grå lærred ordentligt inden jeg beslutter mig helt, tror jeg bestiller Quality Screen BLACK-LINE. Syntes det ser ud til at være det bedste lærred, da det hele er sort. eller skal jeg vælge andet mærke? Tænker nemlig også på Lissau, da man kan få deres lærred i sølv (har tænkt mig at male mine væge sølvfarvet her i den kommende tid, og mange af mine møbler samt højttalere, anlæg, tv, osv. er sølv, eller har sølv på sig). Så kunne være nice hvis det passede sammen. Hørte også at Lissau bruger Da-Lite lærreder. De skulle vist efter sigende være gode eller? Eller er jeg helt galt på den?
Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
Sendt: 15 April 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
Jeg ejer selv et Black-Line. Det har en lækker finish og benytter en dug af meget høj kvalitet. M.h.t sortniveau er det vel ligesåmeget et spørgsmål om at finde en projektor af god kvalitet. Det er sværere at få lyse farver på en grå dug uanset projektor.
Når du evt. beslutter dig for at købe en Black-Line, så spar pengene og køb en 4/3 i stedet for en 16/9. Eneste forskel er det indrammede sorte felt. Så har du muligheden for at skifte mellem 4/3 og 16/9. Det er efter min mening de tåbeligste penge, man kan give ud!
Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
Sendt: 16 April 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
Robert skrev:
Jeg har udskiftet min hvide dug med en grå.
Mit lærred har et gain på 0,8, og projektoren har en effektiv lysstyrke på 400 ANSI i lowmode. Jeg kan mørkelægge total, og gør det hver gang jeg ser film. Mit billede mangler lidt i den lyse ende, altså et lidt ringe hvidt niveau. Men det synes jeg absolut er af foretrække, frem for et dårligt sortniveau. At sort ikke er helt sort opdager man nemt, men om hvide ikke er 100% hvidt, er noget svære at se. Med en LCD projektor, er det ofte et valg mellem god kontrast forhold i det sorte område, eller i det hvide område.
Jeg har lavet en sammenligning mellem min gamle hvide dug, og den nye grå - se linket.
Såvidt jeg kan se, har du en AE500, men jeg synes at huske at du før havde en AE300?? Nåede du at skifte PJ inden dugen? I bund og grund handler mit spørgsmål om det grå lærrede vil fungere ligeså godt med en AE300 som en AE500?
Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 166
Sendt: 19 April 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
hej jeg har en NEC HT1000 og jeg overvejer at købe et nyt lærred da mit gamle lærred er blevet helt gul på grund af røg jeg ville så høre om det ville være bedst med et hvid eller et grå lærred da ht1000 har en contrast forhold på 2000/1 og den kan komme op på 3000/1 med iris den har en lumen på 1000 i widscreen bliver den reduseret ned til 800.
ps. kan rygning skade projektoren. er der nogen der ved om man kan komme af med den gule misfarvning på lærred har prøvet næsten alt.
Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 471
Sendt: 20 April 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
Don Räß skrev:
Robert skrev:
Jeg har udskiftet min hvide dug med en grå.
Såvidt jeg kan se, har du en AE500, men jeg synes at huske at du før havde en AE300?? Nåede du at skifte PJ inden dugen? I bund og grund handler mit spørgsmål om det grå lærrede vil fungere ligeså godt med en AE300 som en AE500?
Sorry at jeg først svarer nu.
Ja .. jeg havde også den grå dug sammen med min AE300. Jeg købte min AE300 og den alm. hvide dug samtidig, og faktisk skiftede jeg allerede den hvide dug ud med den grå efter ca. 2 mdr. brug.
AE300 og en grå dug med negativ gain, fungere godt sammen. Men der skal mørkelægges !!
Bruger siden: 13 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
meyer skrev:
ps. kan rygning skade projektoren.
Tja (eller måske rettere "tjære" ), hvis dit lærred er blevet gult, så er chippen i din projektor (hvis det er en dlp/lcd) sikkert også blevet gul, den bliver jo ventileret med luft blandet med røg.
Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
@Wils
Du skriver at din pj har lysstyrke på 2000 AnsiLumens - det er meget (selv om det er teoretisk) På den baggrund kan det måske være bedst med en grå dug, da du har så meget lysstyrke at gøre godt med plus at billedstørrelsen ikke overstiger 100"
Når jeg engang opgraderer min dug, regner jeg også med at vælge gråt.
VH Thomas?
__________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum