Forfatter |
|
hyperspeed Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
I design skulle jeg lave mit ekasmensprojekt(HTX 3år), og der fik jeg den ide, at jeg da kunne lave min egen lænestol. Inspireret af lazyboy-stolen(http://www.lazyboy.co.uk/content/oasis.html), havde jeg følgende krav til min stol: - rum i armlæn - god siddekomfort - ryggen skal kunne lægges ned - gerne køling i armlæn(til pilsnere)
Derfor gik jar igang med at designe min stol. Jeg tegnede en masse skitser og prøvede så vidt muligt at sætte mål på, men det var svært at forholde sig til det, når det hele var på et papir. Derfor byggede jeg en model i pap. Denne model kan I se her:

Herefter fik jeg målsat min stol så præcist som jeg kunne. Nu kunne jeg endelig gå igang med at bygge min stol. Jeg købte en 19mm MDF-plade og savede den op. Her er MDF-pladen inden opsavning:  Her er MDF-pladen efter opsavning. 
Men mit næste problem var så at få lavet stolen så man kunne lægge ryggen ned. Og hvad gør man så? Smarte Jens(undertegnede) fik et gammelt bilsæde af en landmand der bare havde en bil til at stå, som hans børnebørn brugte til at leje i. Dette bilsæde pillede jeg betrækket af, således kun indmaden var tilbage: 
Herefter samlede jeg min stol. For at finde ud af hvad den perfekte siddehøjde ville være, så stablede jeg fliser ovenpå hinanden, og så forsøgte jeg mig frem, indtil jeg havde fundet den rigtige højde:

Nu skulle jeg "bare" polstre stolen. "Bare" er meget underdrevet. Det tog mig over 8 timer at få den polstret. Men alt i alt, så er jeg yderst tilfreds med resultatet. Stoffet har jeg fået gratis, af en der arbejder på en møbelfabrik, og det er rigtig slidstærkt og nemt at holde.
Det færdige resultat kan ses her:

Jeg er utrolig glad for denne stol. man sidder perfekt i den. Under sædet er der plads til at der kan stå en kasse øl, samt at der i hvert armlæn kan være 20 øl, i alt 70 øl, så man slipper for at rejse sig, medmindre man skal på toilet. Angående køling i armlænene så har jeg løst dette. En af mine venner svejser to kasser til mig, der passer perfekt ned i hvert armlæn. Så kan der ligge 2 køleelementer på langs i bunden, og ovenpå kan der så stå 20 øl. Under stolen er der monteret fire hjul(2 drejelige, og 2 "lige-ud" hjul.), så man kan køre stolen rundt. Den vejer trods alt pænt meget, eftersom jeg brugte 95% af mdf-pladen, og den var pænt tung.
Jeg har også fået monteret håndtaget således ryggen kan ligges ned, har bare ikke fået taget billeder af det endnu, men det virker perfekt.
Billederne gengiver ikke stoffet ret godt, da stoffet ser "rillet" ud på billederne. I virkeligheden er det helt glat, og en del mørkere end på billederne. Dejligt stof. Men regner med at betrække den i læder til sommer når pengene kommer.
Hvad synes I om mit projekt?
__________________ "Konstruktiv kritik" rimer på "sut min pik"
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man sider sikkert godt, men køn er den sku ikke
|
Til top |
|
|
jack Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Syntes stole er OT men skide være med det. Man kan næsten se, at man sidder godt i den. Og designet er ok flot. Men jeg kan ikke forstå det smarte ved øldepotet. Man skal jo alligevel rejse sig for at gå på toilettet med alle de øl, men du overvejer måske at opgradere stolen løbende.  __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig, fandme lækker og super praktisk, men tvivler på at de fleste
herinde ville få lov, af den bedre halvdel til at få monstret stående.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
hyperspeed Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack: Overvejede det med beholder til urin, men synes det ville blive lidt for ulækkert 
Og ja, nu når jeg tænker over det, så skulle jeg nok ahve placeret den i selvbyggeri... Men hvad fanden. I ser den nok alligevel 
Og ja, man sidder perfekt i den...
Raskolnikov: Billederne giver den ikke den fulde opmærksomhed. Og når man tænker på hvad den har kostet at lave, så er jeg mega glad for den. Tror dog den bliver en del bedre med læder. __________________ "Konstruktiv kritik" rimer på "sut min pik"
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe...utrolig fed idé. Sådan en vil jeg også have!
|
Til top |
|
|
wamsler Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Fed i det og skidt med at den er grim "i mørket er alle katte grå"  __________________ MVH/Wamsler
|
Til top |
|
|
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er ikke nogen dårlig idé, selv om lagermulighederne måske er lidt "overkill"?
Projekt køling ville da ikke være af vejen, ville det? Nogle peltie elementer, alukøleplader og, desværre, lidt for mange watt, ville gøre det muligt at holde lageret koldt
Jeg må nok også indrømme, at et par ekstra timer på stolen udseende, såsom bløde og afrundede hjørner m.m. og så en der er vandt til at beklæde med stof og lædder, ville have gjort den 100% perfekt
Men thums up, bare du at glad for den __________________ // Karsten
|
Til top |
|
|
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert helt sikkert!!! 
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessant projekt, du burde måske uploade tegningerne som den er blevet lavet ud fra. Super køn er den ikke, men du er skab stadig sluppet rigtig godt fra det . Hvis den bare ikke så nær så firkantet og klodset ud havde den været der. Hvad med fodskammel?
Mht. køling af pils vil jeg da mene det er nok med noget flamingo (evt. beklædt med sølvpapir eller lign til at tage sig af varme stråling)som limes sammen, med noget fugemasse måske (ved ikke rigtig hvad man bruger i sådane sammen hænge).
Køle elementet kunne så enten have være placeret under et gitter som flaskerne står på ( kræver så en form for indsnævring i bunden, f.eks. ve at bruge tykkere flamingo plader her.) Eller, måske lidt nemmere og effektivt, have et lille gitter i låget som holder køle elementet, så kan den også nemt skiftes.
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 544
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hifreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 21 April 2004 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt fundet på og en meget praktisk stol lav nogle flere af dem og hold ngle vilde fester, med alt det plads du har i dine armlæn, kan man da vist godt få en kæp i øret  __________________ /hifreak
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Respekterer altid hjemmebyg, og jeg kunne godt sidde fint i sådan en biostol. Jeg har selv betrukket mine om i noget dyb-rødt lettere plydset stof. Det er et stort arbejde.
Tillykke med dem.
Mvh Dief
|
Til top |
|
|
Fernandez Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 22 September 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
Sendt: 22 September 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fernandez skrev:
¨v jeg kan ikke se billederne
Fernandez |
|
|
Du er ikke alene. __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
Til top |
|
|
Saunter Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
Sendt: 22 September 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Jeg er altså heller ikke den eneste der ikke kan se billederne.....
|
Til top |
|
|
Fernandez Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 23 September 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sheiken Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
f**k et fedt mønster!...elsker de røde krydser
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ligger billederne på en privat server der slukkes jævnligt? Jeg har været inde og kigge 2 gange nu, men har ikke kunnet se billederne nogen af gangene
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 23 September 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|