Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Længde af højttalerkabel i surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne høre hvordan i har trukket jeres kabler med henblik på længder og om det er det samme kabel hele vejen rundt?

Jeg har selv samme slags kabel samme længde til samtlige højttalere. Men jeg tænker på at flytte rundt på mit anlæg, så det kommer til at stå mellem fronterne med centeren oven på. Men det er ikke så fedt at have 9m kabel fra centeren og 7m fra fronterne rullet op bagved anlægget.

Desuden har jeg hørt at højttalerkabel ikke har godt af at være rullet op?

Er det vigtigste ikke at de 3 fronter har samme kabel sammen længde og at surround HT har samme kabel og længde og det samme med surround-back?

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 April 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke oplevet det som et problem med forskellige kabellængder. Jeg har selv 3m til fronterne og 1.5m til centeren. 10m til baght.

Syntes du din surroundlyd ikke harmonere ordentligt har du jo sikkert en mulighed for at korrigere med den på din forstærker via delaytime feks.

MVH WRONG

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

mine fronter + center har den samme længte (3m) men bagud er det 9 og 7m og kan ikke høre om der 'mangler' 2m, og front kabelerne er osse rullet sammen. (hvordan skulle det ellers kunne være der)

bi-wire på hele fronten og sinle-wire bagud, men det er SUPRA altsammen.....

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 29 April 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ruller man sit højttalerkabel, laver man i princippet en spole ud af det. Så er det bedre at lade det løbe frem og tilbage bag anlægget. Der er intet i vejen for at have 3meter til front og 9meter til bag, bare de er lige lange rent venstre/højremæssigt og bi-wire/dobbelt-wire til front og single-wire til bag er også fint nok, bare det er samme slags kabel!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 April 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er så ikke enig i, at det behøver at være samme kabel til front og bagkanaler. Jeg prioriterer personligt mine frontkanaler en del højere, så de får lidt bedre kabel, og så får bagkanalerne lidt dårligere. Det er jo simpelthen vanvittigt dyrt, at trække bagkanaler, hvis man bruger et got kabel.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 April 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Bruger samme kabel til fronter og center, men tre forskellige længder....
Til baghøjttalerne bruger jeg det billigste jeg kunne få, ca. 15 m til hver baghøjttaler. (der er dog noget i overskud som ligger under sofaen)

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tror nu heller ikke det er 100% vigtigt med de samme kabler på BagHT, ville dælme blive en dyr sag hvis jeg skulle have samme kabel på BagHT som jeg har på Front HT, dog har jeg samme kabel på Center som på Front, men et noget billigere på BagHT, jeg må indrømme at jeg ikke kan høre den store forskel i Surround, men benytter jeg mit BagHT Kabel på fronterne i stereo kan jeg uden tvivl høre forskel, lidt underligt faktisk, har prøvet med blind test dog var det konen der stod for tur, men hun kunne godt høre forskel, tro det eller ej hun er lige så tosset med Hifi som jeg er.......

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 April 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Tilslutter mig at bagkanaler er lidt nedprioriterede, det er da også ret begrænset hvor meget lyd som egentligt kommer ud den vej igennem en film (synes jeg)

Det er selvfølgelig en helt anden historie hvis man bruger sit surround til 5 kanals stereo eller scad, så bør man vel ikke "spare" på ressourcerne til bagkanaler, så jeg har truffet det valg at jeg kun hører musik i stereo, det passer bedst til mit budget.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 01 Maj 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Når jeg skrev samme slags kabel, mente jeg fra samme mærke, altså samme lydfilosofi!!! De kan sagtens være en lidt billigere og tyndere model til bagkanalerne, bare de lyder på stort set samme måde. Eksempelvis Tara-labs til en 100kr til L,C og R og (igen) Tara-labs til en 30kr til SUR!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes