Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 10:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Hvad er forhandleren værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 November 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne lægge ud med at appellere til at dette ikke bliver endnu en ”DK vs. Udlandet” tråd, eller en diskussion om hvorvidt forhandlere/distributører/producenter tjener for meget. Dette drejer sig ikke om at retfærdiggøre prisforskelle på samme produkt, det er et oplæg til diskussion om forhandlerens generelle rolle i et køb af anlæg:

 

Det diskuteres tit at alt for mange ”køber rabatter”, og at den vare der spares mest på ikke nødvendigvis er det bedste køb. Dette kan de fleste også sagtens forholde sig til – fladskærm A nedsat fra 40.000,- til 30.000,- behøver ikke være bedre end fladskærm B med normalpris på 30.000,-, uden prisnedsættelse. Eller rettere – de fleste ved godt at det ER sådan, men en del har svært ved at efterleve det i praksis. Det er så hvad dét er – noget helt andet er selve dét at finde frem til det rigtige udstyr i den rigtige situation. Og det er hér jeg mener forhandleren kommer/bør komme ind.

 

De fleste kunder bruger temmelig meget tid på at finde ud af hvad de skal købe, og ikke mindst hvordan de får det billigst. Problemet er – og det vil provokere nogen når jeg siger det, men det er hvad jeg mener – at langt de fleste, selv folk der ligger pænt oppe ad entusiast-skalaen, ikke har evnen til at gennemskue hvordan de får mest ud af sine penge. De forblændes ofte af en masse mere eller mindre fejlagtige idéer om hvad der er bedst, især hvis det ikke drejer sig om køb af en enkelt komponent, men sammensætningen af et komplet surroundanlæg. Derfor ender det oftest med at man får sat en mindre optimal kombination sammen, men til gengæld finder det bedste tilbud på denne, mindre optimale, kombination. Og dermed ender man med at dét der egentlig virkede som et godt tilbud, reelt ikke er dét der gav mest for pengene. Dette gælder _især_ når vi taler om surround-systemer, og ikke mindst når billede-delen inddrages – et stereo-anlæg er straks nemmere at forholde sig til. Men ofte bør man som kunde ”bruge” forhandleren mere, i jagten på den rigtige kombination.

 

Jeg vil prøve at komme med nogle eksempler på misforståelser der kan udmønte sig i mere eller mindre grelle fejlkøb, for at underbygge min påstand. Jeg vil ikke hænge nogen ud, så jeg vil ikke levere kildeangivelser – de fleste eksempler er fra forskellige fora, resten fra oplevelser i butikken. Alle inden for relativt kort tid siden - og alle kan siges at være spørgsmål/udtalelser fra folk der i en eller anden udstrækning kan kaldes entusiaster – ellers ville de ikke deltage i internet-fora, eller bevæge sig ind i en butik der trods alt er relativt entusiast-præget.

 

Eksempler på mere eller mindre udbredte misforståelser, der kan resultere i fejlkøb:

 

”Hvis en fladskærm har HDCP kan jeg ikke bruge den med en PC, der ikke har HDCP.”

 

”Hvis min surroundreceiver har HDMI udgang, hvorfor skal min DVD så have HDMI udgang?”

 

”Hvis DVD’en kan opskalere til HDTV, så får jeg billeder i HD-kvalitet fra mine DVD-film”

 

”Hvis DVD’en har HDMI, er jeg forberedt til HDTV”

 

”Når DVD-Audio er bedre end CD, så må en DVD-afspiller med DVD-Audio være bedre til at spille CD end en CD-afspiller”

 

”Hvis bare DVD-afspilleren har HDMI udgang, er billedet godt”

 

”Hvis DVD-afspilleren ikke har HDMI udgang, kan det ikke betale sig at købe en god projektor fordi jeg ikke kan udnytte den fuldt ud uden HDMI”

 

”LCD er altid bedre end plasma”

 

”Plasma er altid bedre end LCD”

 

Osv osv osv…

 

Kort sagt – der er _bunker_ af misforståelser der danner grundlag for folks indkøb af udstyr. Vel at mærke ikke kun blandt Hr. og Fru Bilka-kunde, men i høj grad også blandt ganske interesserede kunder. Langt de fleste har ganske enkelt ikke overblikket til at vurdere hvilken sammensætning der til en given pris vil være en fornuftig sammensætning af udstyr – og derfor sker det f.eks. ofte at der bruges uforholdsmæssigt mange penge på detaljer der reelt ikke har særligt stor betydning i den store sammenhæng. Håndsoprækning – hvor mange har købt en bestemt surroundreceiver, fordi den havde mikrofon-opsætning? (der er sikkert ikke ret mange der vil melde sig, men jeg VED der er mange…).

 

Den rigtigt dårlige nyhed er at det ikke bliver nemmere for den almindelige forbruger at gennemskue markedet – tværtimod, hjemmebio-løsningerne bliver mere og mere avancerede, og der bliver flere og flere faldgruber. Og ikke mindst – flere og flere nye, spændende specs at savle over, som kan forblænde det store overblik – ikke mindst når der er loft over budgettet, og der må tages nogle kompromisser på den ene eller den anden måde.

 

Hvad skal man så som almindelig forbruger gøre, hvis man står foran en investering på måske 30-40-50.000,- eller mere på en ny hjemmebiograf, men har svært ved at gennemskue hvordan pengene skal investeres? Mit forslag er at man i stedet for at forsøge selv at gennemskue markedet (hvilket er håbløst – jeg lever af det og har gjort det længe, men jeg lærer nyt _hver_ dag!), bruger tiden på at lade nogle forhandlere komme med deres bud på hvordan et system kunne sammensættes. Dvs, hvis det er et komplet system man jagter, så lad være med at lede efter den bedste surroundreceiver, så den bedste DVD-afspiller, de bedste højttalere, den bedste projektor, osv osv, og til sidst er man fuldstændigt rundt på gulvet.

 

Find i stedet nogle forskellige, seriøse forhandlere, som du føler du har tiltro til, og bed dem komme med DERES bud på hvordan en hjemmebio i det prisleje du vil investere kan sammensættes. Vælg så dét system du føler dig mest overbevist af, og enten køb dét, eller brug det som udgangspunkt for sammensætningen. Du vil som oftest have en meget bedre grundstamme for sammensætningen af anlægget end du selv ville nå frem til. Jeg siger ikke at man nødvendigvis bare blindt skal følge forhandlerens forslag, man skal selvfølgelig lægge sine egne ønsker ind i forslaget så man ender med noget man synes er tilfredsstillende.

 

Jeg vil påstå at 95% af kunderne – kun de allermest erfarne og entusiastiske undtaget - vil kunne bruge uger på at finde det helt rigtige udstyr, søge de bedste priser på nettet (og givetvis ”spare” tusindvis af kroner), sætte anlægget op derhjemme – og få ringere ydelse end hvis de gik ind til en seriøs forhandler og bad om det bedste anlæg til samme antal kroner – evt. inklusive installation og opsætning.

 

Det største problem af alle er vel i bund og grund at meget få mænd tør gå ind i en forretning, og blankt erkende at de ikke ved nok om teknikken (man vil helst ikke lyde dum), og bare bede om det bedste til X kroner. Men det pudsige er at som jeg oplever det er det faktisk oftest de kunder der gør dette der rent faktisk ender med de bedste anlæg.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 15 November 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bestemt du har ret i dine antagelser. Jeg synes netop også indlæg som "Surround for 25.000,- Hvad skal jeg købe?" er de indlæg vi ser flest af her på siden. Jeg har selv oprettet et i sin tid.

En af grundende til at vi ser en del af disse indlæg tror jeg bla. har noget at gøre med at det er blevet langt nemmere at handle i tyskland, og derved spare nogle penge, men naturligvis også som du selv påpeger at det er et uoverskueligt markede, specielt for en ny.

Jeg selv gjorde det at jeg oprettede et indlæg her, samtidig med at jeg var rundt i forskellige butikker og kigge, lytte og lære.

Jeg mener bestemt at forhandleren er en væsentlig faktor i hifi-indkøbet.

Skal jeg en dag udskifte mit system til noget andet (evt. større/bedre) ved jeg godt hvem jeg tager fat i, og det er en forhandler her i danmark.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 447
Sendt: 16 November 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Godt indlæg, Otto
Jeg tror bestemt, der er mange, som 'drukner' i informationer og (sikkert) velmenende råd fra diverse internetfora, venner og forhandlere, og derfor ikke får brugt pengene så godt, som de kunne have gjort i forbindelse med indkøb af udstyr. Jeg kan også sagtens forestille mig, at netop surround er det område, hvor det oftest sker, da det dels er et område i rivende udvikling med nye standarder snart sagt hver anden dag, og oveni det, en brug af computerrelateret hardware, der  som bekendt, bliver forældet det øjeblik, man forlader butikken

Men.....Der er en enkelt problemstilling, du ikke har nævnt - Der findes jo også forhandlere (ingen nævnt, ingen glemt, men nogle er bl.a. blevet afsløret i DRs Kontant og lignende programmer), som hellere vil sælge en dårligere vare de har højere fortjeneste på end en bedre vare med mindre fortjeneste!! Denne (mildt sagt) moralsk anløbne holdning får nok også mange til at betragte forhandleren som en 'bad guy', der blot vil tjene penge, og ikke give en oprigtig rådgivning af kunden, og derfor er der muligvis blevet skabt en generel mistillid til råd fra forhandlere.

Nu er der heldigvis stadig nogle forhandlere tilbage, som virkeligt rådgiver kunden, så denne kan gøre det bedste køb, men jeg er bange for, de er ved at blive i undertal

Moralen er vel i sidste ende, at man ligger som man har redt

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 November 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:

Men.....Der er en enkelt problemstilling, du ikke har nævnt - Der findes jo også forhandlere (ingen nævnt, ingen glemt, men nogle er bl.a. blevet afsløret i DRs Kontant og lignende programmer), som hellere vil sælge en dårligere vare de har højere fortjeneste på end en bedre vare med mindre fortjeneste!! Denne (mildt sagt) moralsk anløbne holdning får nok også mange til at betragte forhandleren som en 'bad guy', der blot vil tjene penge, og ikke give en oprigtig rådgivning af kunden, og derfor er der muligvis blevet skabt en generel mistillid til råd fra forhandlere.

Helt sikkert - det er også derfor jeg siger "seriøs forhandler"... Og som sagt, så mener jeg ikke bare man skal stole blindt på den første den bedste forhandler, det jeg opfordrer til er at man i stedet for at søge info i flere uger på nettet, får nogle forslag fra forskellige forhandlere - og så kan man jo f.eks. lægge forslagene frem i åbent forum, og bede om kommentarer til hvilket forslag der efter andres mening er mest interessant - f.eks.

Gumle skrev:
Nu er der heldigvis stadig nogle forhandlere tilbage, som virkeligt rådgiver kunden, så denne kan gøre det bedste køb, men jeg er bange for, de er ved at blive i undertal

Jeg er overbevist om at markedet i højere og højere grad "knækker over" i to dele: supermarkeder og net-butikker der bare leverer en kasse og er ligeglad med hvad der er inden i, og rådgivnings-orienterede butikker der gør meget ud af at finde det rigtige produkt til den rigtige kunde. Balladen opstår hvis (når!) folk oplever at en ekspedient i kapital-kæderne er uvidende, og man så indtager en negativ holdning til hele branchen - uden overhovedet at have besøgt de mere seriøse forretninger. Jeg havde en diskussion om netop dette for et par uger siden med én jeg mødte til en fest - han var holdt op med at gå i radio-forretninger, fordi han syntes betjeningen var ringe. Men på trods af at han bor i Århus, så havde han hverken hørt om os, Scala eller Lydspecialisten. Han kendte Hifi Klubben, men havde aldrig været der - hans dårlige erfaringer kom fra strøg-butikkerne. Jeg tror der er mange der har det sådan - man er bange for at gå i special-forretningerne, fordi det er for dyrt/nørdet, men det er netop de kunder der ikke selv har styr på tingene der har _brug_ for en vidende sælger.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 16 November 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Otto, fornemt indlæg med mange gode pointer!

Da jeg selv, for en del år siden, skulle investere i mit første surround sound "sæt/pakke" anede jeg ikke en pind om det (udover hvad jeg kort havde læst i et par blade).

Jeg tog turen ind til Hifiklubben på Åboulevarden i København (den største afdeling med rigtig god kyndig service og vejledning i modsætning til mange andre afdelinger af Hifiklubben.)

Jeg blev spurgt om et ca. budget (hvilket dengang var på 30.000 - 40.000 kr.). Herefter blev jeg ledt ind i et lytterum, blev placeret i en behagelig sofa og fik serveret kaffe og småkager. Hvorefter ekspedienten ellers gik i gang med at bakse rundt med forstærkere, højtalere og afspillere (han rendte rundt med en sættevogn).        & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;          Jeg fik demonstreret flere forskellige film, på forskelligt udstyr og jeg fik også mulighed for, at lytte til nogle medbragte cd'er.

Hele "seancen" varede over 2 timer!!!

Til slut valgte jeg et system der prismæssigt lå ca. i midten af mit budget. Dette var resultatet af den sagkyndige vejledning, perfekt kombineret med demonstrationen, så jeg med egne øjne og ører kunne konstantere/efterprøve sælgerens vejledning og gode råd (der jo viste sig at holde stik )

Det er oplevelser som disse der bevirker, at man vedvarende vender tilbage til samme forhandler - og det er uanset om et produkt kan købes en anelse billigere andre steder eller i udlandet

(jeg har sidenhen lagt mange penge hos afdelingen på Åboulevarden og har ligeledes sendt mange andre kunder den vej).

 

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 16 November 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det her kan blive en interessant tråd, specielt for en forhandler

Der er nogle rigtig gode pointer i dit indlæg og jeg er også enig med de fleste af dem, men jeg har alligevel et par kommentarer.

Du siger at de fleste, også entusiaster, ville kunne få et bedre resultat ved at lade en "seriøs" forhandler hjælpe dem med at finde den rette løsning. Det tror jeg sådan set du har ret i, men for nogen af os entusiaster er "jagten" en del af hobbyen og derfor vil det ikke være den "rigtige" løsning alligevel. Noget af det sjove er at prøve forskellige ting, også selvom det nogle gange giver et dårligere resultat. Vi taler selvfølgelig om et mindretal her, men nok et mindretal der er ret godt repræsenteret på hifi4all

Din pointe er vel egentlig, at den gode service og rådgivning kan ende med at gøre den "dyre" løsning til den billigste i længden, simpelthen fordi det er en bedre løsning man ender med. Og det tror jeg helt sikkert du har ret i.

Jeg tror, at et af problemerne er, at de "seriøse" butikker er for dårlige til at nå ud til den almindelige forbruger med budskabet om, hvad de rent faktisk kan tilbyde, og det gælder mange andre specialforretninger end lige hifi.

Du kommer selv med et eksempel, med en lokal, der ikke kender de "seriøse" butikker i byen. Han har hørt om HFK men ikke været der. Det er så selvfølgelig en forbruger der ikke har undersøgt markedet godt nok, men det viser jo samtidig at de "serøse" butikker slet ikke er gode nok til at nå forbrugerne. Jeg kan feks ikke huske, at jeg på noget som helst tidspunkt, har set en annonce fra en "seriøs" forhandler, i et "almindeligt" medie (altså ikke hifi blade ol), hvor budskabet har værret rådgivning.

HFK har gjort det godt. En butik der startede som et sted for entusiaster og som bevidst har arbejdet på at beholde det rygte, i det mindste blandt almindelige mennesker. Dette skal ikke drejes til en diskussion af HFK, men mon de fleste ikke kan blive enige om, at det i dag ikke nødvendigvis er alle medarbejdere i HFK der holder den høje standard?
Men blandt almindelige forbrugerer er HFK kendt, og de er kendt som en "seriøs" butik. Et sted man kan gå hen når man er villig til at betale for god lyd og for at få nogle gode råd, men samtidig er butikkerne og medarbejderne ikke for nørdede.

HFK har også, i det mindste tidligere, været god til at slå på, hvad man rent faktisk kunne få, ved at handle hos dem frem for "varehusene". Jeg kan huske de havde nogle annoncer omkring konfirmationstid, hvor de viste eksempler på stereoanlæg, der ikke kostede meget mere end et "godt" minianlæg, men som helt sikkert spillede betydeligt bedre. En god måde at gøre folk opmærksom på, at det ikke behøver at koste så meget mere at købe noget der er bedre.

Udfordringen for de seriøse butikker i DK er, at nå ud til lidt flere almindelige forbrugere, og få forklaret dem hvad de kan forvente af en seriøs butik, og på den måde forklare dem hvad det er de måske betaler lidt ekstra for. Det kan hurtig give en stor effekt, som man jo også kan se på jdg1's indlæg, kan én tilfreds kunde hurtig hive nogle ekstra kunder med sig.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 November 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Du siger at de fleste, også entusiaster, ville kunne få et bedre resultat ved at lade en "seriøs" forhandler hjælpe dem med at finde den rette løsning. Det tror jeg sådan set du har ret i, men for nogen af os entusiaster er "jagten" en del af hobbyen og derfor vil det ikke være den "rigtige" løsning alligevel. Noget af det sjove er at prøve forskellige ting, også selvom det nogle gange giver et dårligere resultat. Vi taler selvfølgelig om et mindretal her, men nok et mindretal der er ret godt repræsenteret på hifi4all

Selvfølgelig, og al respekt for dét. Men til dem vil jeg jo så også netop sige at flertallet er alt for forudindtagede, og burde åbne lidt op for nye tanker engang imellem - hvadenten det er fra en forhandler eller andre brugere. Jeg ved ikke hvor mange gange folk har skiftet forstærker 10 gange, i et forsøg på at få en håbløs højttaler til at spille sådan som de tror den kan - i stedet for bare at skifte højttaleren fra starten, når det nu engang er den der er problemet...

MichaelWB skrev:
Din pointe er vel egentlig, at den gode service og rådgivning kan ende med at gøre den "dyre" løsning til den billigste i længden, simpelthen fordi det er en bedre løsning man ender med.
 

Nemlig.

MichaelWB skrev:
Jeg tror, at et af problemerne er, at de "seriøse" butikker er for dårlige til at nå ud til den almindelige forbruger med budskabet om, hvad de rent faktisk kan tilbyde, og det gælder mange andre specialforretninger end lige hifi.

Det gør absolut ingenting hvis det ikke kun er kunderne, men også forhandlerne (inkl. jeg selv) der tænker lidt over mine pointer, og hvad der kan gøres ved det. Som sagt, jeg er træt af at høre på visse forhandleres flæberi over at kunderne flygter til net-butikkerne - gør noget ved det i stedet for at sidde i hjørnet og tude!

MichaelWB skrev:
Udfordringen for de seriøse butikker i DK er, at nå ud til lidt flere almindelige forbrugere, og få forklaret dem hvad de kan forvente af en seriøs butik, og på den måde forklare dem hvad det er de måske betaler lidt ekstra for. Det kan hurtig give en stor effekt, som man jo også kan se på jdg1's indlæg, kan én tilfreds kunde hurtig hive nogle ekstra kunder med sig.

Enig.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 16 November 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også du har fat i nogen rigtig gode pointer her.
Og jeg synes som MichaelWB at det er markedsføringen der halter. Jeg ser mange reklamer for smykke(?) butikker, parfumerier osv, som dumper ind af min brevsprække.
Men det sker ikke mere end 2-3 gange om året at KT radio kommer med en, har aldrig fået noget fra hifiklubben, ej heller var jeg bevidst om at scala åbnede i odense fornylig, hvis det ikke var fordi jeg havde set det her inde.
Jeg ved der findes en del forskellige entuiast butikker i og omkring Odense, men jeg skal opsøge dem.
Jeg går på en videregående uddannelse, hvor vi lærer at markedsføringen af en butik, hvad enten det er produktion eller retail er super vigtigt.
Jeg synes det er en skam at disse butikker ikke kommer mere ud med deres budskaber.

Og det vil helt sikkert give flere kunder, hvis flere kendte dem, og kunne se at de også solgte noget som ikke kostede en million milliard (men som samtidig har en bedre service/kvalitet, end i f.eks merlin)

/Mikael


__________________
---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
Til top Vis Jokerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokerman
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 16 November 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en ide om at forretningene burde begynde at sælge konsulenttjenester. På den måden kunne udgifterne til rådgivning skilles ud, og dekkes ind. Varene burde dermed kunne sælges billigere sådan at også der der ikke behøver rådgivning kunne handle i butikken.

Det ville også føre til at kravet til kvaliteten på medarbejderene blev større, og på lengre sikt ville det kunne føre til bedre service.

Og angående fokus på features, Yamaha RX-V1600/2600 er nu sluppet i USA, så langt har ingen skrevet et ord om hvordan de lyder, men der er side op, og side ned angående billedvekslingen.



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 16 November 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om, at der venter specialforretninger af alle slags, en kæmpe udfordring de næste år. De der tror de kan drive deres forretning som de har gjort det, de sidste 20 år vil forsvinde.

Jeg hører ikke til en af dem der tror, at alle specialforretninger vil forsvinde. Der findes jo også stadig bagere, slagtere osv selvom man kan købe det helle billigere i Føtex.

Det vigtige er, at give folk en oplevelse af, at de får noget for det de betaler ekstra. Jeg kan komme med et eksempel fra mit eget liv, det omhandler godt nok et foto handler, men det er jo også en branche der er hårdt presset af internethandel.

Tidligere i år skulle jeg ud at rejse et par uger og ville have et par "rigtige" film, så det hele ikke bare var billeder fra digitalkameraet. Det var lidt tilfældigt at jeg endte i netop denne butik, men jeg var i det center alligevel og vidste at butikken var der. Jeg skulle forøvrigt se på en fototaske samtidig, hvilket nok var grunden til at filmene ikke bare blev købt i Føtex.

For det første fik jeg tilbudt, at jeg kunne komme tilbage med tasken hvis ikke den passede til det grej jeg har, det var ikke praktisk for mig da vi skulle rejse to dage efter, men stadig et godt tilbud.

Angående filmene bad jeg om nogle af de sædvanlige, som er et af de store mærker. Han spurgte til om de absolut skulle være det mærke? Forklarede at deres eget mærke, svarede til et af de andre store mærker, men selvfølgelig var billigere. Jeg stolee på manden og kvaliteten var helt fin.

Da det nu var deres eget mærke valgte jeg at få filmene fremkaldt der, selvom det også kunne være gjort billigere andre steder. Da jeg hentede mine billeder, fik jeg at vide, at hvis billederne ikke var gode nok, så kom jeg bare og fik pengene tilbage. For sjov sagde jeg så "Gælder det også hvis det skyldes en dårlig fotograf". Svaret var "Ja!"

Den butik fik sendt et signal om, at for dem er det vigtigt, at billeder er noget der skaber glæde hos deres kunder og hvem pokker har glæde af billeder der er dårlige?
Jeg har brugt dem en gang siden, og det er ikke sandsynligt at jeg kommer til at bruge dem mere end 1-2 gange om året, men selvom jeg på nuværende tidspunkt bor omkring 15 km (og det er meget i Storkøbenhavn ) fra den butik, så er det meget sandsynligt at mit (lille) fotobudget bliver brugt i den butik.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 16 November 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig. Service er alt i dag. Vil også langt hellere hande i butikker hvor folk hjælper en uden at nedgøre, samtidig med de ikke bare sælger en det dyreste.

Handler mange ting ved special butikker, frem for almindelige supermarkeder o.l. Men jeg kommer aldrig tilbage til en butik hvor de ikke er hjælpsomme og ved hvad de snakker om.
Det er langt vigtigere for mig at de rent faktisk kan og vil hjælpe end at tingene er billige.

Dog mener jeg at de fleste hifi speciel butikker jeg har været i, har været rimeligt gode til at formidle deres viden, og hjælpe med det de skulle.
Det eneste kritikpunkt som jeg sådan set har, er det med at den almindelige forbruger ikke kender dem/heller ikke mig. Og at man har en forudintaget mening om at de er meget dyrere, og ikke sælger noget til almindelige dødelige.

/Mikael


__________________
---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
Til top Vis Jokerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokerman
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 November 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jokerman skrev:

Og det vil helt sikkert give flere kunder, hvis flere kendte dem, og kunne se at de også solgte noget som ikke kostede en million milliard (men som samtidig har en bedre service/kvalitet, end i f.eks merlin)

Helt sikkert, men den slags reklamer _koster_, og er derfor forbeholdt de større kæder.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 November 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg har haft en ide om at forretningene burde begynde at sælge konsulenttjenester. På den måden kunne udgifterne til rådgivning skilles ud, og dekkes ind. Varene burde dermed kunne sælges billigere sådan at også der der ikke behøver rådgivning kunne handle i butikken.

Tanken er også meget god, problemet er at folk aldrig ville betale dét som rådgivningen reelt ville koste, hvis det stod udspecificeret på regningen.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 16 November 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
ManicMiner skrev:

Jeg har haft en ide om at forretningene burde begynde at sælge konsulenttjenester. På den måden kunne udgifterne til rådgivning skilles ud, og dekkes ind. Varene burde dermed kunne sælges billigere sådan at også der der ikke behøver rådgivning kunne handle i butikken.

Tanken er også meget god, problemet er at folk aldrig ville betale dét som rådgivningen reelt ville koste, hvis det stod udspecificeret på regningen.

Det skulle selvfølgelig være specifiseret, omtrent som det er at leje en personal shopper. Men om det kan la sig gennemføre i praksis vil ikke jeg garantere for.

Men det kunne vært fornuftig fordi vejledningen da også blev en vare som der blev stillet krav til, i stedet for i dag hvor det nærmest er som en bonus at beregne om man får god service



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 16 November 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Jokerman skrev:

Og det vil helt sikkert give flere kunder, hvis flere kendte dem, og kunne se at de også solgte noget som ikke kostede en million milliard (men som samtidig har en bedre service/kvalitet, end i f.eks merlin)

Helt sikkert, men den slags reklamer _koster_, og er derfor forbeholdt de større kæder.

Hov hov Otto! Husk nu, der skal tænkes i nye baner for at overleve i konkurrencen med f.eks. netbutikker

Den lille seriøse butik har jo ikke behov for mange tusinde kunder om ugen, så derfor behøver deres markedsføring jo heller ikke at være landsdækkende husstandsomdelte brochurer, tv-reklamer, helsidesannoncer i aviser osv.

Det der jo skal sælge den seriøse forretning, er den gode service og de tilfredse kunder. Hvis man tænker at ens markedsføring skal være den samme som Fona eller Elmutanten, så har man tabt på forhånd.

Jeg tror en mulighed kunne være at satse mere lokalt - ved godt det er lidt umodernet at sige lokalt frem for globalt - vi taler jo typisk om mindre butikker og hvis de kan opbygge en kreds af tilfredse kunder i deres nærmiljø, så er det et godt udgangspunkt.

En måde at gøre det på, kunne være diverse åbenhus arrangementer, temaaftender ol. der IKKE som udgangspunkt er rettet mod entusiasterne, men som kan illustrere hvilken betydning et godt anlæg, en god skærm osv kan have, for Hr & Fru Danmark



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 16 November 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Helt sikkert, men den slags reklamer _koster_, og er derfor forbeholdt de større kæder.



Helt sikkert. Men mente heller ikke det behøvede være reklamer som vi kender det. Mere reklame.
Måske på linie med det som MichaelWB foreslår.

Bare så flest potentielle kunder kender butikken. Det er helt sikkert at hvis man kan give almindelige ikke entusiaster en god oplevelse, så fortæller de om det. Og det til andre som højst sandsynligt heller ikke er entuisater.
Ville helt sikkert have nemmere ved at trække den lille med rundt i nogen butikker hvis ikke al snakken gik hen over hovedet på hende.

/Mikael


__________________
---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
Til top Vis Jokerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokerman
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 November 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Hov hov Otto! Husk nu, der skal tænkes i nye baner for at overleve i konkurrencen med f.eks. netbutikker

Hvorfor tror du jeg bruger mere end en time om dagen i snit på net-fora? (det er selvfølgelig ikke _kun_ for reklamens skyld, men reklameværdien gør at jeg får løn for det...)

MichaelWB skrev:
Det der jo skal sælge den seriøse forretning, er den gode service og de tilfredse kunder. Hvis man tænker at ens markedsføring skal være den samme som Fona eller Elmutanten, så har man tabt på forhånd.

Selvfølgelig, men derfor gad jeg da alligevel godt have samme markedsføringsbudget... _Hvordan_ man gør det er jo ikke relevant - det relevante er at man er synlig.

MichaelWB skrev:
Jeg tror en mulighed kunne være at satse mere lokalt - ved godt det er lidt umodernet at sige lokalt frem for globalt - vi taler jo typisk om mindre butikker og hvis de kan opbygge en kreds af tilfredse kunder i deres nærmiljø, så er det et godt udgangspunkt.

Husstandsomdelt behøver så absolut ikke at være landsdækkende - det kan faktisk målrettes rimeligt meget. Men det er stadig ikke billigt.

MichaelWB skrev:
En måde at gøre det på, kunne være diverse åbenhus arrangementer, temaaftender ol. der IKKE som udgangspunkt er rettet mod entusiasterne, men som kan illustrere hvilken betydning et godt anlæg, en god skærm osv kan have, for Hr & Fru Danmark

Klart, og det gør butikkerne jo også allerede. _Vores_ vil per definition være lidt mere "nørdet" på det punkt end f.eks. Klubben - vi skal jo ikke alle være ens, så er det da først vi dør. Men når du nu siger det, så kan man jo omvendt spørge: Hvad er det man som butik skal gøre for at lokke en almindelig forbruger afsted til et åbent hus arrangement, når det i forvejen er temmeligt svært at få _entusiasterne_ op af sofaerne? Jeg har flere gange i forskellige tråde her i forummet f.eks. opfordret direkte til at folk kommer ind til os og låner f.eks. noget Musical Fidelity grej, og holder en lytte-aften derhjemme. Mange har sagt at det er et meget flot og interessant tilbud - er der nogen der vil give et bud på hvor mange der har gjort det?



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 November 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jokerman skrev:

Helt sikkert. Men mente heller ikke det behøvede være reklamer som vi kender det. Mere reklame.

Inden vi går helt i selvsving over at hifi-butikker har for travlt med at snakke med kunder til at reklamere for deres butikker, så vil jeg da godt lige påpege at vores markedsførings-ansvarlige nok ville få kaffen galt i halsen hvis han så folk sidde og sige vi bruger for lidt kroner på reklame, og jeg er ret sikker på det gælder de øvrige butikker også. En messe som den vi (os, scala, klubben og lydspecialisten) holder her i byen er f.eks. IKKE gratis... Og samarbejdet mellem os for at udbrede kendskabet til de mere seriøse butikker er da netop et eksempel på en markedsføring der rækker en hel del videre end at pløkke gule tilbudsaviser ind ad brevsprækken hver søndag.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 16 November 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Jokerman skrev:

Helt sikkert. Men mente heller ikke det behøvede være reklamer som vi kender det. Mere reklame.

Inden vi går helt i selvsving over at hifi-butikker har for travlt med at snakke med kunder til at reklamere for deres butikker, så vil jeg da godt lige påpege at vores markedsførings-ansvarlige nok ville få kaffen galt i halsen hvis han så folk sidde og sige vi bruger for lidt kroner på reklame, og jeg er ret sikker på det gælder de øvrige butikker også. En messe som den vi (os, scala, klubben og lydspecialisten) holder her i byen er f.eks. IKKE gratis... Og samarbejdet mellem os for at udbrede kendskabet til de mere seriøse butikker er da netop et eksempel på en markedsføring der rækker en hel del videre end at pløkke gule tilbudsaviser ind ad brevsprækken hver søndag.



Nu misforstår du. Jeg er slet ikke i tvivl om i bruger mange penge på reklame.
Og jeg er også helt sikker på du har ret i, at messer rækker meget længere end almindelige tilbudsaviser.
I øvrigt mener jeg messer er en super god ide, både for entusiasten og for den almindelige forbruger. Har desværre ikke haft fornøjelsen af at deltage i jeres i århus. Men har derimod været med i Odense fornylig. Hvilket jeg som sædvanligt, var jeg lige ved at sige, fandt både behageligt, og lærerigt.
Jeg mener heller ikke på nogen måde at jeg kan gøre det bedre, sådan skal det heller ikke forstås.

Jeg mener også at mange butikker er kendte. Men der er også andre som er knapt så kendte.



__________________
---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
Til top Vis Jokerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokerman
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 16 November 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
MichaelWB skrev:
Hov hov Otto! Husk nu, der skal tænkes i nye baner for at overleve i konkurrencen med f.eks. netbutikker

Hvorfor tror du jeg bruger mere end en time om dagen i snit på net-fora? (det er selvfølgelig ikke _kun_ for reklamens skyld, men reklameværdien gør at jeg får løn for det...)

Det er også en udemærket måde, at gøre tingene anderledes på. Jeg er helt sikker på, at TC samt de andre forhandlere der er aktive her inde, scorer nogle plus point på den konto.
Det er så ikke noget der er rettet mod de "almindelige" forbrugere, da der nok ike kommer så mange af dem her, men det har da medført at jeg har et positivt indtryk af TC uden nogensinde at have sat fod i en af jeres butikker

Otto, TC skrev:
MichaelWB skrev:
Det der jo skal sælge den seriøse forretning, er den gode service og de tilfredse kunder. Hvis man tænker at ens markedsføring skal være den samme som Fona eller Elmutanten, så har man tabt på forhånd.

Selvfølgelig, men derfor gad jeg da alligevel godt have samme markedsføringsbudget... _Hvordan_ man gør det er jo ikke relevant - det relevante er at man er synlig.

Jeg ville også gerne have det markedsføringsbudget, specielt hvis jeg måtte bruge det på hifi

Otto, TC skrev:
MichaelWB skrev:
Jeg tror en mulighed kunne være at satse mere lokalt - ved godt det er lidt umodernet at sige lokalt frem for globalt - vi taler jo typisk om mindre butikker og hvis de kan opbygge en kreds af tilfredse kunder i deres nærmiljø, så er det et godt udgangspunkt.

Husstandsomdelt behøver så absolut ikke at være landsdækkende - det kan faktisk målrettes rimeligt meget. Men det er stadig ikke billigt.

Sandt nok, men det er billigere at annoncere i Østerbøvelse Posten end i JP!

Otto, TC skrev:
MichaelWB skrev:
En måde at gøre det på, kunne være diverse åbenhus arrangementer, temaaftender ol. der IKKE som udgangspunkt er rettet mod entusiasterne, men som kan illustrere hvilken betydning et godt anlæg, en god skærm osv kan have, for Hr & Fru Danmark

Klart, og det gør butikkerne jo også allerede. _Vores_ vil per definition være lidt mere "nørdet" på det punkt end f.eks. Klubben - vi skal jo ikke alle være ens, så er det da først vi dør. Men når du nu siger det, så kan man jo omvendt spørge: Hvad er det man som butik skal gøre for at lokke en almindelig forbruger afsted til et åbent hus arrangement, når det i forvejen er temmeligt svært at få _entusiasterne_ op af sofaerne? Jeg har flere gange i forskellige tråde her i forummet f.eks. opfordret direkte til at folk kommer ind til os og låner f.eks. noget Musical Fidelity grej, og holder en lytte-aften derhjemme. Mange har sagt at det er et meget flot og interessant tilbud - er der nogen der vil give et bud på hvor mange der har gjort det?

Hvornår åbner i den butik i Kbh, så låner jeg gerne noget MF grej med hjem

Åbenthus arrangementer var ikke ment som den endelige løsning, jeg ved godt det kan værre svært at få folk til at komme til den slags. Pointen var sådan set, at det gælder om at få Hr & Fru Jensen ned i butikken, så de kan se det ikke er så slemt. Så kan det jo være de kommer tilbage den dag de skal handle, frem for at gå i Fona.
Hvis jeg havde svaret på hvordan man gjorde det på den bedste måde, så ville jeg nok starte min egen butik, så det vil jeg overlade til jeres marketing folk



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes