Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 02:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik i 24 bit DTS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Eksisterer der udelukkende musik i flerkanalslyd i dette format eller eksisterer der også musik i stereo (jeg har selv indtil videre ikke kunnet finde det!) ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke lige dit spørgsmål...?

Søger du cd musik i stereo eller dvd musik i stereo...?

Koncerter i kun stereo...?

DTS 96/24
A 96 kHz compatible 5.1 channel digital surround format developed by Digital Theater Systems, Inc.

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Det er vel underordnet, bare det er i 24 bit DTS (kan det i det hele taget rummes på en cd ?). Jeg er personlig slet ikke sikker på, at det kan lade sig gøre, men efter min mening kunne dette format være et alternativ til DVD Audio.

Lars

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Interessant link, men jeg har allerede været inde på DTS´s hjemmeside, hvor der ligeledes er mange DTS titler. Disse er dog alle i flerkanalslyd. Jeg vil helst høre musik i stereo, men gerne i 24 bit, hvis dette er muligt. Udfra linket kan det ikke bedømmes, om der er tale om stereo eller flerkanalslyd.

Lars

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bare købe i DTS 24 bit og så slå din forstærker over på stereo når du skal høre musikken...?

Mit DIY-Højtaler

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Dette er frit efter hukommelsen.
DTS understøtter 2 kanels 24 bit 48khz i 377 eller 754 kbps. Det er dog ikke sikkert at alle kan afspille det, da jeg ikke tror der er udgivet nogle DVD med det. Jeg kender kun til enkelte i DTS 4.0, mens de fleste er i DTS 5.0 eller 5.1. Alle 24/96 er i 5.1.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:
Kan du ikke bare købe i DTS 24 bit og så slå din forstærker over på stereo når du skal høre musikken...?

Netop! Min forforstærker kan i hvert fald koge et multikanals signal ned til to kanaler. Det må vel være fint nok?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

cst1967 skrev:

Netop! Min forforstærker kan i hvert fald koge et multikanals signal ned til to kanaler. Det må vel være fint nok?

Tja, det lyder egentlig som en praktisk løsning. Det må prøves. Hvordan er kvaliteten så i forhold til ordinær 16 bit CD-lyd ?

Lars

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Tja, det lyder egentlig som en praktisk løsning. Det må prøves. Hvordan er kvaliteten så i forhold til ordinær 16 bit CD-lyd ?

Lars

Det kommer meget an på din forstærker. Det kan både lyd godt og det kan lyde forfærtlig. Jeg vil anbefale du køber en god DVD med både DTS og PCM spor på. Så kan du selv sammenligne hvor god du synes din forstærker er. "Eagles - Hell freezes Over" er fx. et godt bud. Er set til 100kr.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Sir Round skrev:
lars37 skrev:

Lars

Det kommer meget an på din forstærker. Det kan både lyd godt og det kan lyde forfærtlig. Jeg vil anbefale du køber en god DVD med både DTS og PCM spor på. Så kan du selv sammenligne hvor god du synes din forstærker er. "Eagles - Hell freezes Over" er fx. et godt bud. Er set til 100kr.

Jeg har den nødvendige hardware. Hvor har du set den pågældende cd ?

Lars

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Jeg har den nødvendige hardware. Hvor har du set den pågældende cd ?

Lars

Jeg tror det var i Fona, men de har den mange steder. F.eks.
http://www.dvdoo.dk/dvdoo/film.asp?Command=3732

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

I princippet kan man godt lave en DTS 24bit i 2 kanaler.. Man kan jo eventuelt lade vær med at bruge de andre kanaler i indspilningen...

Dog tror jeg ikke der er udgivet noget i 2 ch. DTS.

Ideen med at downmix af de andre kanaler kan ikke anbefales.. Dels så mister man dynamik område (mener der er 6 dB) hver gang man downmix`er en kanal.. Der er hardware bestemt, og uafhængigt af udstyret (ens for alle).

Og dels så er nogen plader mix`et på en sådan måde, at det lyder som om stemmen kommer ud af en kagedåse.. Dette gælder især den omtalte Eagles..

Mvh Kim  

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Det var nok det svar, jeg ventede på, Neeper. Det kunne ikke være så enkelt, som andre har fremstillet det. Men det betyder vel også, at med mindre man kan lide at høre musik i flere kanaler (det kan jeg ikke!), er 24 bit DTS på nuværende tidspunkt ikke noget alternativ. Desværre.

Lars

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

I mine øre lyder det som en gang vrøvl at det skulle være hardware bestemt, at man mister noget af dynamik område ved downsampling. Downsampling er en ren software ting, som alle kan implementerer forskelligt. Jeg vil give dig ret i at Eagels lyder bedst i PCM, men det ville man jo også forvente. Men nogle DVD audio plader jeg har lyder bedre downsamplet end i CD udgaven. Jeg kan kun sige igen. Lars det er kun dig der kan afgøre om du synes det lyder bedre.

Med hensyn til DTS i stereo, så "lader man ikke vær med at bruge de andre kanaler." DTS understøtter 2 kanaler, lige som det gør med 4, 5 og 6.

jens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået Peter Gabriels "Play The video" og der på står det, at det er den første DVD i DTS 24/96.

Til top Vis jens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jens

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Sir Round..

Du er da godt nok sur.. "Med hensyn til DTS i stereo, så "lader man ikke vær med at bruge de andre kanaler." DTS understøtter 2 kanaler, lige som det gør med 4, 5 og 6."

Ja, det kan godt være at man i princippet kan lave DTS i 2 kanaler, men det ændre ikke på det faktum, at der ikke er udgivet noget i 2 ch. DTS.

"I mine øre lyder det som en gang vrøvl at det skulle være hardware bestemt, at man mister noget af dynamik område ved downsampling. Downsampling er en ren software ting, som alle kan implementerer forskelligt."

Ja.. Det var faktisk også lidt noget vrøvl.. Det er ikke hardware, men format bestemt.. Altså af Dolby og DTS.. Det er deres algoritmer, som bestemmer det.. Og dermed er det lige meget hvilket hardware du har..

At DTS ikke lyder godt, når man downmix`er center kanalen, hvad har det med DVD audio at gøre?

"Jeg vil give dig ret i at Eagels lyder bedst i PCM, men det ville man jo også forvente."

Hvorfor ville man forvente det..? Den er i 20bit dynamik og en transfer rate på 1532kbps.. Det er da teknisk, væsentligt overlegent PCM 16bit..

Og hvad mener du med downsampling..? Det har da ikke noget med kanal downmix at gøre.. 

Lyder ikke til du har helt styr på begreberne.  

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

> Ja, det kan godt være at man i princippet kan lave DTS i 2 kanaler, men det ændre ikke på det faktum, at der ikke er udgivet noget i 2 ch. DTS.

Jeg gentog bare mig selv fordi det lyd som om du havde misforstået noget om DTS formatet.

> Ja.. Det var faktisk også lidt noget vrøvl.. Det er ikke hardware, men format bestemt.. Altså af Dolby og DTS.. Det er deres algoritmer, som bestemmer det.. Og dermed er det lige meget hvilket hardware du har..

OK. Så er vi enig at det ikke er hardware. Men man behøver altså ikke bruge DTS algoritmer til at downmixe. Feks. bruger min forstærker den samme algoritme til at downmixe alle formater. Dolby, DTS, DVD audio etc.

> At DTS ikke lyder godt, når man downmix`er center kanalen, hvad har det med DVD audio at gøre?

Det er et eks. på downmix.

> Hvorfor ville man forvente det..? Den er i 20bit dynamik og en transfer rate på 1532kbps.. Det er da teknisk, væsentligt overlegent PCM 16bit..

OK. Jeg havde lige glemt den var i fuld rate.

> Og hvad mener du med downsampling..? Det har da ikke noget med kanal downmix at gøre..
>Lyder ikke til du har helt styr på begreberne.

Det blev bare skrevet lidt for hurtigt. Jeg mente selvfølgelig downmix.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes