Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Er pop musikken død? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg sitter hjemme og arbeider, og som alltid benytter jeg da sjangsen til at lytte til musik. Dagens diet består af pop musik fra de tidlige 80erne. Jeg er ikke gammel nok til at jeg riktig fik med mig de tidlige 80erne hvad musik angår, jeg var da mere optaget af at lege doktor med nabopigen, og samle tomflasker så jeg kunne tilfredstille min allerede da langt fremskredne sukkernarkomani 

Men i løbet af det seneste året har jeg opdaget at for mit vedkommende blev den bedste pop musikken lavet i de tidlige 80erne. Der er masser af orginale hits så som Gary Numan - Cars, Devo - Whip It , Kim Carnes - Bette Davis Eyes osv. Jo lengre man kommer ud i 80erne jo mere bliver popmusikken domineret af maskin popen som bl.a Stock Aitken Waterman stod for, og når vi begynner at nærme oss 90erne så kommer RnB, og efterhånden også rap som popmusik.

Jeg har mange ganger tenkt på hvad det var der var drivkraften bagom de tidlige 80ernes popmusik, var det MTV, eller var det et opgør med den oprørske men noget monotone punken?

Måske er det noger her der har skrevet en doktorafhandling om emnet, eller måske nogen der var oppegående i de tidlige 80erne der kunne kaste lys over hvilke strømninger det var der fungerede som inspiration for alle de orginale artistene som perioden er preget af

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Dengang var der nogle rigtig gode popsnedkere.. Bla. Stock, Atkin og Waterman (Staveplade) som spødtede det ene hits ud efter det andet til flere kunstnere... Og hvad med Yazoo ? wow siger jeg bare... Ja de var meget melodiøse den gang...

er selv meget glad for disco musikken og "samler" lidt på det. Det produceres stadigvæk, heldigvis.. Og ja den største popgruppe overhovedet: ABBA... ahhh så kan jeg sgu få tåre i øjnene....

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:

Dengang var der nogle rigtig gode popsnedkere.. Bla. Stock, Atkin og Waterman (Staveplade) som spødtede det ene hits ud efter det andet til flere kunstnere... Og hvad med Yazoo ? wow siger jeg bare... Ja de var meget melodiøse den gang...

er selv meget glad for disco musikken og "samler" lidt på det. Det produceres stadigvæk, heldigvis.. Og ja den største popgruppe overhovedet: ABBA... ahhh så kan jeg sgu få tåre i øjnene....

jeps - en skam de kun eksisterede fra 1972 til 1982 de måtte godt have fortsat
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Stock Aitken Waterman har jeg ikke et lidenskabeligt forhold til, bare jeg tenker på Sinitta får jeg frysninger  ABBA on the other hand!

Jeg er mest glad for new waven fra de tidlige 80erne, og det her er samlingen jeg lytter til

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:7q77gjtr 36ib

Og jeg har rukket frem til Thomas Dolby - She Blinded Me With Science, nok en af de mere orginale 80er hitene

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Tja, selvom jeg ikke er så gammel, synes jeg selv at kunne relatere til manglen på gedign pop. Da jeg voksede op, trivedes dance-poppen i bedste velgående, men den slags "ren" pop, ser man ikke meget til mere. Jeg elsker at grave mig ned i herlig firser-pop! ....I denne anledning vil jeg lige gøre reklame for en skive, som tager det bedste fra 80'er og tidlig 90'er pop:

Tilhængere af 80'er pop vil nok kunne genkende denne mand som den ene halvdel af Erasure.
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Kim Wilde
Bonny M
Bonie Tyler
ak ak - der var rigtig mange dengang - jeg er også meget til 80'er - bare en skam så lidt der genudgives - alt er i pumpede udgaver, og nogle gange lyder det godt, andre gange bliver man nærmest overrasket over at nogle virkelig vil sælge sådan en gang c**p

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

hvad er det der efterlyses her? Nej vi har ikke 80er pop for vi er ikke i 80erne mere.

Der bliver da stadig lavet masser af pop - tænd for radione og I vil opdage den.

Om 20 år er er så nogle der vil skrive at poppen er død... og sådan kører den skrue i det uendelige. Hvis det er 80er pop der savnes, så køb en stak plader for en slik og nyd dem

Dette er ikke ment som et surt indlæg, men jeg synes blot det er formålsløst at sæte sig i et hjørne og sige at alt var bedre i de gode gamle dage.....

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
hvad er det der efterlyses her? Nej vi har ikke 80er pop for vi er ikke i 80erne mere.

Der bliver da stadig lavet masser af pop - tænd for radione og I vil opdage den.

Om 20 år er er så nogle der vil skrive at poppen er død... og sådan kører den skrue i det uendelige. Hvis det er 80er pop der savnes, så køb en stak plader for en slik og nyd dem

Dette er ikke ment som et surt indlæg, men jeg synes blot det er formålsløst at sæte sig i et hjørne og sige at alt var bedre i de gode gamle dage.....

Næ - du sætter dig hellere i et hjørne og spyer på andre - og dette er heller ikke negativt ment - man har hver sin mening og smag - så for mig at se er det formålsløse indlæg dit - sorry - det er min mening, om du kan lide den eller ej

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Beklager - sådan var det ikke ment, men jeg havde nok en fornemmelse af at jeg kunne misforstås her

Jeg holder selv meget af musikken fra 80erne - Ville du seriøst gå ud og købe en ny Kim Wilde plade? Hvis Stock Aitken Waterman lavede nye drengebands eller fandt nye blondiner, ville du så købe det?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Beklager - sådan var det ikke ment, men jeg havde nok en fornemmelse af at jeg kunne misforstås her

Jeg holder selv meget af musikken fra 80erne - Ville du seriøst gå ud og købe en ny Kim Wilde plade? Hvis Stock Aitken Waterman lavede nye drengebands eller fandt nye blondiner, ville du så købe det?

Hvis Kim Wilde lavede en ny - ja da - nye gaybands ? - sorry boybands - nej

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

ellers kan client (http://www.client-online.net/) og ladytron (http://www.ladytron.com/site.php) varmt anbefales, hvis man er til tidlig 80er lyd a la human league og gary numan...

film
Til top Vis xtort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtort

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
Tja, selvom jeg ikke er så gammel, synes jeg selv at kunne relatere til manglen på gedign pop. Da jeg voksede op, trivedes dance-poppen i bedste velgående, men den slags "ren" pop, ser man ikke meget til mere. Jeg elsker at grave mig ned i herlig firser-pop! ....I denne anledning vil jeg lige gøre reklame for en skive, som tager det bedste fra 80'er og tidlig 90'er pop:

Tilhængere af 80'er pop vil nok kunne genkende denne mand som den ene halvdel af Erasure.

Wow et flot cover - den plade er helt sikkert skide god !

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Wow et flot cover - den plade er helt sikkert skide god !

det er den i hvert fald - der kommer snart en singel nummer 2 fra den...

film
Til top Vis xtort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtort

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Det er en kendt sag at de flestes musiksmag går i stå inden de fylder 30. Alt nyt vil derfor synes dårligt.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Det er en kendt sag at de flestes musiksmag går i stå inden de fylder 30. Alt nyt vil derfor synes dårligt.

Hvor har du ret..  eller den dag de fik en kæreste.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

NOOOOOO!!!!!....Det nægter jeg at tro på!!!
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Du er helt galt på den Svend P. Musiksmagen starter ved de 30! Der er man nået over det stadie hvor musiksmag er en del af hvem man omgås, hvilket signal man gerne vil udsende og hvilken klike man gerne vil tilhøre, samt hvad der er smart/in at høre, for man vil jo gerne være en del af et fællesskab når man er ung.
Fra 30 og opefter er man sgu ligeglad og lytter til det musik man kan li' for musikkens skyld og ikke andet.
Jeg selv hører mere musik nu (især live) end tidligere, men har måtte sande at det musik som jeg hørte i min ungdom også er det der 'tænder' mig idag. 70'erne og 80'erne styrer stadig.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok også lidt forbeholden overfor udsagnet Svend P - og så alligevel ikke. Der er jo mange der aldrig når videre end til "mainstream" og for hvem ny musik ikke er bedre end det, de præsenteres for via reklamer, hitlister og stativet i det supermarked, de lige køber ind i ... og for den kategori af musikforbrugere er det intet håb, de kommer aldrig dertil, hvor en koncert med et af de alternative navne, giver dem oplevelsen som "vi andre" kender.

Der er nemlig også "vi andre" - af en eller anden grund er der nogle af os, der allerede som teenagere, søgte og udforskede - og har formået at bevare den nysgerrighed. End ikke fast forhold, børn og prioritetsgæld har rocket ved interessen. Men der er noget andet: Vi er blevet selektive! Dvs. vi er over 30 og vi er blandt det fåtal, der stadig lytter efter nyt - og vi er der hvor Silent Knight skriver: Vi dyrker en gren af rocken meget målrettet, vi køber den ægte vare i stedet for at brænde en kopi og vi nyder at gå til koncert med andre frelste.

Nå, men det handler jo om, hvorvidt popmusikken er død ... for én som mig er den, men måske er jeg offer for samme attitude som mine forældre havde, da jeg begyndte at lytte til Deep Purple og den slags "syrehovedmusik". Men selv med den etiket, synes jeg dagens popmusik ligger milevidt fra pionererne i min ungdom. Jeg kan måske strække mig til at mene poppen ikke er død, men vejrtrækningsproblemer, det har den - og den lever ikke uden konstant møntindkast, hvor der en gang imellem er den store gevinst - trods alt! 

Men der et gran af sandhed i, at de fleste over 30 mister følingen med det ... forfalder til poppen og bliver der.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Skulle vi dog ikke lige i denne debat, hver især eksplicit gøre klart hvad vi opfatter som popmusik. Begrebet pop stammer jo i sidste ende fra den musikvidenskabelige kategori populærmusik, der dækker over det meste "ikke kompositionsmusik" helt tilbage fra Adornos tid. Han har for øvrigt skrevet en tekst ved navn "On popular music", hvori han sætter populærmusikken op imod den "seriøse" musik (kompositionsmusikken), med det resultat at han anskuer populærmusikken som industrisamfundets middel til at lulle arbejderne i søvn...

Summa summarum så favner populærmusikbegrebet altså over alt fra Duke Ellington, til deep purple, til Aha. Derfor kunne en begrebsafklaring være på sin plads, da et hurtigt kig ned over denne side eksemplificerer at folk har ret forskellige syn på hvad popmusik er.

Til top Vis Baes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baes

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke bare tage den rolig - en gammel tråd der tages op igen

Side af 2 Næste >>