Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Teste højttalere, hvilken CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Når I skal høre på nye højttalere, hvilken/hvilke CDer har I så med til lytningen?

Jeg søger CDer med god dynamik, og som dækker hele lyd-spektraet.

Til top Vis Danster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danster

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at bringe "Dire Straits - Brothers in arms" og "Billie Holiday - Songs for distingue lovers" med mig

Hvis Billie ikke lyder himmelsk er der noget helt galt.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej Danster

Her er nogle fantastiske skiver :

Mighty sam mc clain- Give it up to love - JVC versionen. "Bluse"

Keb´mo´- Keb´mo´eller slow down "Blues"

Kari Bremnes - Norwegian mood "Folke musik agtig"

Eric Bibb & needed time - good stuff - opus 3 version "Blues"

Jacintha - Here´s to ben - Fim version "Jazz" 

Hvis der er en speciel type musik du ønsker titler til så skriv.

Hilsen

Bennoman 75

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Kære Danster

Du bør tage dine favoritter med. Det giver næsten kun mening at høre noget man kender. Samtidig sikrer du dig at din yndlingsmusik lyder som du ka' li' det. Alt for mange har valgt anlæg efter lyden på nogle ganske få audioudgivelser for bagefter at miste deres interresse for hifi fordi deres yndlingsplader ikke giver dem det de forvendtede. Kan ikke dy mig for at nævne nogle slagne slagere: Dire Straits(Love over gold), Pink Floyd(Dark side of the moon(ringeklokkerne gudbedredet)), Jennifer Warnes(famous blue raincoat).
 Det med at få dækket hele lydspektret kan være ganske problematisk reelt at finde på noget indspildninger. Måske på nogle få audio orgelplader. Næsten alle plader er alligevel et udtryk for en slags fortolkning. Det kan være meget godt men kan næppe være strengt taget korrekt. Og dermed ikke noget sandhedsvidne. Når jeg kommenterer det er det også mest for at stille spørgsmål ved din prioritering. Det med dynamikken er fint nok at prioritere. Når bare det er rigtig dynamik(forskel på kraftig/svag) og ikke bas du søger. Dynamik er jo nettop det musik består af - ikkesandt. Dermed bliver det, undskyld min direkte formidling, en lidt tom melding.
 Det konstruktive skulle så komme her. Tag dine favoritter med. Sæt dig godt til rette og lyt. Stol på din egen vurdering. Det er jo alligevel dig der skal leve med dine beslutninger. Lyt hellere efter om højtalerne "taler" med en stemme du godt ka' li'. Og frem for alt køb ikke højtalere der ikke spiller godt i dit nærmiljø. 
 Jeg skal jo gi' et bud så her kommer det: Paco De Lucia, John McLaughlin & Al Di Meola "A friday night in San Francisco". Her er masser af info i mellemtonen og næsten intet andet. Lyt i stedet efter om det lyder som om de tre mestre har det sjovt. Lyder det anstrengt og kaotiskt at høre på så led efter en bedre højtaler. Kender du ikke pladen eller er du ikke en stor guitarfan så ty du hellere til dine egne favoritter.

Kh Ingolff
Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Til bennoman75:

Det musik jeg normalt høre er lige fra jazz til rock musik. Så hvis du andre titler i disse genre, så skal du endelig ikke holde dig tilbage

Til Ingolff:
Jeg har nok formuleret mit første indlæg forkert...
Det er ikke fordi jeg skal ud at lytte på nye højttalere (har bestilt et sæt, som jeg venter på at få). Men det var egentligt mere for at få lidt inspiration til musik som kunne være sjovt at høre når jeg får de nye højttalere. Og ellers bare til den generelle lytning  Og dengang jeg hørte højttalerne havde jeg selvfølgelig mine egne CDer med

Tak for svarene, flere foreslag er meget velkomne.
Til top Vis Danster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danster

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Roger Waters Amused to death må vel også være en af top ti'erne i den kategori.

Sære lydeffekter (Q sound) Sindsyg dybbas og en fed skive i øvrigt.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jamen, Ingollf rammer hovedet på sømmet ! Musik du kender ,bør i dit eget nærmiljø få et løft der siger spar 2 - ellers bør du anvende returretten ! 
Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

hell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Jamen, Ingollf rammer hovedet på sømmet ! Musik du kender ,bør i dit eget nærmiljø få et løft der siger spar 2 - ellers bør du anvende returretten ! 

Helt enig her det hjælper altså ik at tage cd´er med du ik kender bare fordi nogen anbefaler dem.

(Tar personligt lidt af hvert med fra Pop - Black Metal)

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

hell skrev:
lennon skrev:

Helt enig her det hjælper altså ik at tage cd´er med du ik kender bare fordi nogen anbefaler dem.

Men det skriver han jo også at han har gjort da han valgte dem - nu vil han bare udvide horisonterne og teste dem lidt af med noget andet end det han kender. At det så stadig ar vigtigere at lytte til musik fremfor detaljer/dynamik/rum er jo noget helt andet.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

hell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
hell skrev:
lennon skrev:

Men det skriver han jo også at han har gjort da han valgte dem - nu vil han bare udvide horisonterne og teste dem lidt af med noget andet end det han kender. At det så stadig ar vigtigere at lytte til musik fremfor detaljer/dynamik/rum er jo noget helt andet.

Mvh

Du har ret overså lige denne linie

"Til Ingolff:
Jeg har nok formuleret mit første indlæg forkert...
Det er ikke fordi jeg skal ud at lytte på nye højttalere (har bestilt et sæt, som jeg venter på at få). Men det var egentligt mere for at få lidt inspiration til musik som kunne være sjovt at høre når jeg får de nye højttalere. Og ellers bare til den generelle lytning  Og dengang jeg hørte højttalerne havde jeg selvfølgelig mine egne CDer med "

Citat slut

Så omfumulerer jeg det bare

Kan varmt anbefale "Dimmu Borgir - Kings Of The Carnival Creation" det er godt nok Symfonisk Black Metal, men sangen indeholder alt lige fra klassiske stykker - over lidt Pop til brutale Blast Beats og lyende guitarer, personligt en af de mest perfekte stykker musik jeg har hørt til dato.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Det bør først og fremmest være musik indspillet godt, hvilket ikke skulle tage et geni at hører - dog at finde en anden sag. Du bør kende cd'en til knoglerne. Du skal have hørt den SÅ mange gange, at du næsten er blevet træt af den. Så vil du hurtigt kunne høre, hvilken retning din nye erhverselse, har skubbet dit anlæg i. Hvis du ligepludselig har lyst til at hører cd'en igen og igen og igen... Så er der sket en god forandring. Hvis det stadig er lige kedeligt, så er der noget galt. Når man kender en cd så godt, kan man hurtigt høre om der er sket noget med diskant, mellemtone, bas, luft mellem instrumenter osv. Personligt benytter jeg mig af en opus 3 indspilning.

http://www.opus3records.com/

Alle indspildninger fra dette svenske studio, er formidable.

Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Som Granholm siger, så  er amused to death med roger waters et godt valg.
Hvis du har nogle HT'ere og en forstærker der virkelig kan levere noget, så spil three wishes, fra amused to death. På et tidspunkt i sangen kommer "Ånden" frem fra lampen og taler. Hvis du har et seriøst anlæg, så kan det runge så det lyder som jordskælv eller det er er værre og det kan mærkes i hele kroppen.

Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Bamse og kylling "bamser i luften". Den har dynamik.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

K�re Danster

Besked forst�et. Du har f�et nye h�jtalere og vil til at unders�ge hvad de ka' tr�kke
 N�r du s� har h�rt dine velkendte ka' du lytte lidt til:

Det blide hj�rne -
Mozart "Requiem" William Christie & Les Arts Florissants - ERATO
Vivaldi "Le quattro stagioni" Neville Marriner & Academy of St.Martin-in-the-fields - Decca Legends(96kHz 24-bit)
Christian Sievert "Arabesque" - Olufsen Records DOCD 5164

Det vilde hj�rne - 
System of a Down "Toxicity" far nr. 6 og fremefte - American
Against the Macine "Rage A..." - Sony/Epic

Mellemhj�rnet    - 
Rickie Lee Jones "PoP PoP" - Geffen
Ben Harper "Welcome to the Cruel World" - Virgin
Nick Cave and the bad seeds "Murder Ballads" - Mute Records

Go' Lyttelyst Ingolff  

Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

m.b.petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Iver Kleive, Povl Dissing og Knut Reiersrud: «Den signede dag»

find mere her http://www.kkv.no/ 

Til top Vis m.b.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m.b.petersen

morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Nu kommer der lidt af et postulat.

Det er hammrende ligegyldigt hvilken musik du tager med. Dels er det meget sjældent at man hører det samme i en forretning som man hører der hjemme - hvad hjælper det at en højttaler spiller pragtfuldt på et Accuphase topsæt, men spiller elendigt på holfien der hjemme? Ligeledes så er man spændt op til lir når man skal ud og lytte.

Eksempel: hvis du medbringer noget musik du kender til hudløshed så er det nok fordi at du godt kan lide denne musik og der bibringer dig nogle gode associationer og velvære - ergo højttaleren lyder bedre end den reelt er.

Du medbringer musik du ikke kender.... siger sig selv. Men det kan fortælle dig lidt om hvorledes at denne højttaler er i stand til at spille klange, og det er vel også det der reelt tæller, når alt kommer til alt er det vel de færreste der sidder forstenet og lytter, men bruger musikken til give en ambiance.

"Seriøs" lytning er kedeligt, hvis musikken er i stand til at formidle nerve, så er det ligemeget hvad der spiller, man skal ud på gulvet og lege med den imaginære gitar - sådan er det. Og hvis musikken giver dig lyst til at sidde forstenet og lytte til hvor NHØP står med bassen så er det et elendigt anlæg.

Men hvis du tager lidt god musik med ud så kig på din fod, vipper den? Så bare køb dem.

Personligt har jeg altid lidt Lyle Lovett, lidt Buddy Guy, lidt Chet Atkins, lidt Rita Eriksen - hvis de lyder godt alle sammen så har vi fået for meget rødvin.

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

m.b.petersen skrev:

Iver Kleive, Povl Dissing og Knut Reiersrud: «Den signede dag»

find mere her http://www.kkv.no/ 

Gudeindspilning!! Nåår du nævner KKV så husk endelig Susanna Pena, en enorm stemme.

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes