Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: DVD - specialudgivelser (identiske?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 April 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Der er tilsyneladende gået lidt inflation i det med specialugivelser på DVD, med den ene boxudgave efter den anden. 

De forskellige regioner, har tillige forskelle i mængden af ekstramateriale, på de almindelige udgivelser. Lidt svært at hitte rede i.

Det sidste skud på stammen, hedder tilsyneladende 'Definitive Edition'.
Her er hvad jeg lige kan huske af andre etiketter:

1. Directors Cut
  2. Final Edition
  3. Ultimate Edition
  4. Special Edition
  5. Collectors Edition
  6. Special Widescreen Edition (Laserdisc)

(Sig endelig til, hvis jeg har glemt en)
Derudover er der forskellige box-editions, som ikke har en egentlig etiket, og snart efter opfølges af en større boxudgave.

Alt dette forvirrende halløj, tolker jeg som et sidste forsøg på at malke det gamle DVD-marked, før det afgår ved døden. Hurra for HD-DVD og BluRay! 

Pauseknappen er hermed trykket ind permanent, på køb af de snart forældede DVD-udgivelser.
Jeg venter spændt på de nye formaters indtog, og håber at majskorn til de ægte hjemmelavede popcorn, bliver at finde på enhver tankstation.

Jeg købte dog Peter Jacksons King Kong, i Netto for kr. 49,95.
DVD har stadig en berettigelse, hvis prisen er lav nok.

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 18 April 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Uhm, jeg er lidt i tvivl her - hvad er egentlig formålet med denne tråd? Vil bare lige spørge, før jeg begynder at poste.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Yoshimura skrev:
Uhm, jeg er lidt i tvivl her - hvad er egentlig formålet med denne tråd? Vil bare lige spørge, før jeg begynder at poste.

Et af formålene kunne være at hitte rede i udgivelser - om de er ens, og rent fup.
Jeg fandt netop en type mere: '20th Anniversary Edition' (Fox).
Jeg tror at mange af udgivelserne er helt ens, bortsæt fra æskerne. (Har netop rettet overskriften til)
Men måske tager jeg fejl her...

EDIT: Hvis nogen ville skrive hvilke forskellige udgivelser, med vidt forskellig indpakning, der indeholder samme filmudgave, vil det måske hjælpe en del fra at købe samme udgave, når de tror de får noget nyt.

Denne her hedder både Director Cut og Special Edition på samme tid.
Ved at kombinere lidt, kan man altså lave mange forskellige udgivelser.

Det her er vist en ren pengemaskine.

Set i lyset af de nye formater, er denne tråd dog nok forældet meget snart.

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 18 April 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Man kan jo prøve www.dvdcompare.net - der kan man sammenligne en del forskellige udgivelser.

Ellers er der dvdbasen -  http://www.dvd-basen.dk/uk/home.php3?mvis=ok&toplinks=DV DBeaver

Og så kan jeg i øvrigt ikke rigtigt se problemet/det odiøse i at kombinere lige netop "Director's Cut" med eksempelvis "Special Edition". Hvad skal man f.eks. kalde "Blade Runner", som jo indtil videre kun findes i director's cut, når den udkommer i en remastered version med nyt ekstramateriale?
Så vil det vel være "Blade Runner - Director's Cut: Definitive/Ultimate/Special Edition", eller hvad?

Vel er der mange, der poster rigeligt med forskellige udgaver ud, og det er måske ikke så sært, at visse forbrugere bliver forvirret, men ofte handler det jo om, hvorvidt der er tale om "Theatrical Version", "Director's Cut" eller "Uncut", om der er noget nyt ekstramateriale på, om filmen er remastered, så der er bedre lyd eller billede på, om billedformatet er ændret til den korrekte aspect ratio i forhold til en tidligere udgivelse osv.

Der er ikke så mange udgaver, der er identiske, selv om det ofte kan se sådan ud. Men som forbruger må man jo gøre op med sig selv, om en eventuel ny udgave er værd at investere i på grund af det ekstra, der tilbydes. Bare fordi der findes tre udgaver af samme film, er der jo ingen, der tvinger en til at købe mere en en af dem.

Mht. dit link til "Alien" - der er jo altså kun én dansk, én engelsk og tre amerikanske udgivelser. De to første giver jo sig selv - og af de tre sidste vil jeg tro (uden at have tjekket det nærmere), at en af udgivelser har bedre billed-/lydkvalitet end de to andre, hvorfor der måske reelt set kun er to tilnærmelsesvise dubletter.

Jeg ved godt, der er gået mode i at brokke sig over at "iiiih altså, nu kom der endnu en udgave af Lord of the Rings - sikke nogle pengepugere, de er alle sammen ude på at flå mig!" Men så er det altså heller ikke værre. Alle ved vel efterhånden, at der på udgivelsesdagen oftest kommer henholdsvis en 1-disc og en 2-disc udgave af en given film, og at der sandsynligvis inden for nær fremtid vil komme en special edition til dem, der gider ofre lidt ekstra for lir i form af indpakning eller ekstra ekstramateriale. Men den slags er jo til at finde ud af, hvis man ellers gider tjekke diverse filmsider som dvdtimes eller digitalbits, hvor den slags information bliver postet i stride strømme LANG TID I FORVEJEN, så man i god tid har mulighed for at vælge, om man vil slå til med det samme eller vente på de ekstra godter.

Og så har jeg vist opbrugt min taletid

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Det er da afgjort op til én selv at tjekke hvad der er på, før køb.
Helt afgjort.

Om en superbit-version faktisk er dårligere, end en tidligere udgivelse, kan man som regel også læse i diverse newsgroups og fora.

DVDcompare og DVDbeaver har mange oplysninger om de udgivelser der er kommet, men så ikke om dem der er på vej.

Den nye udgave af Alien, er som sat ikke kommet endnu, og den liste jeg linkede til, indeholder ingen af de udgivelser jeg selv har, men 5 andre.
Somme tider er der forskelligt ekstramateriale på reg 1 i forhold til reg 2.
Der er DVDcompare meget behjælpelig - heldigvis.
Der er ekstremt gode detaljer om ekstramaterialet, på f.eks. Alien.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

limited edition

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes