Man kan jo prøve www.dvdcompare.net - der kan man sammenligne en del forskellige udgivelser.
Ellers er der dvdbasen - http://www.dvd-basen.dk/uk/home.php3?mvis=ok&toplinks=DV DBeaver
Og så kan jeg i øvrigt ikke rigtigt se problemet/det odiøse i at kombinere lige netop "Director's Cut" med eksempelvis "Special Edition". Hvad skal man f.eks. kalde "Blade Runner", som jo indtil videre kun findes i director's cut, når den udkommer i en remastered version med nyt ekstramateriale?
Så vil det vel være "Blade Runner - Director's Cut: Definitive/Ultimate/Special Edition", eller hvad?
Vel er der mange, der poster rigeligt med forskellige udgaver ud, og det er måske ikke så sært, at visse forbrugere bliver forvirret, men ofte handler det jo om, hvorvidt der er tale om "Theatrical Version", "Director's Cut" eller "Uncut", om der er noget nyt ekstramateriale på, om filmen er remastered, så der er bedre lyd eller billede på, om billedformatet er ændret til den korrekte aspect ratio i forhold til en tidligere udgivelse osv.
Der er ikke så mange udgaver, der er identiske, selv om det ofte kan se sådan ud. Men som forbruger må man jo gøre op med sig selv, om en eventuel ny udgave er værd at investere i på grund af det ekstra, der tilbydes. Bare fordi der findes tre udgaver af samme film, er der jo ingen, der tvinger en til at købe mere en en af dem.
Mht. dit link til "Alien" - der er jo altså kun én dansk, én engelsk og tre amerikanske udgivelser. De to første giver jo sig selv - og af de tre sidste vil jeg tro (uden at have tjekket det nærmere), at en af udgivelser har bedre billed-/lydkvalitet end de to andre, hvorfor der måske reelt set kun er to tilnærmelsesvise dubletter.
Jeg ved godt, der er gået mode i at brokke sig over at "iiiih altså, nu kom der endnu en udgave af Lord of the Rings - sikke nogle pengepugere, de er alle sammen ude på at flå mig!" Men så er det altså heller ikke værre. Alle ved vel efterhånden, at der på udgivelsesdagen oftest kommer henholdsvis en 1-disc og en 2-disc udgave af en given film, og at der sandsynligvis inden for nær fremtid vil komme en special edition til dem, der gider ofre lidt ekstra for lir i form af indpakning eller ekstra ekstramateriale. Men den slags er jo til at finde ud af, hvis man ellers gider tjekke diverse filmsider som dvdtimes eller digitalbits, hvor den slags information bliver postet i stride strømme LANG TID I FORVEJEN, så man i god tid har mulighed for at vælge, om man vil slå til med det samme eller vente på de ekstra godter.
Og så har jeg vist opbrugt min taletid