Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Pink Floyd anbefalinger...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke så gammel at jeg ville have været interesseret i Pink Floyd mens de udgav, så jeg skal bruge nogle anbefalinger, da Pink Floyd cd'er holder prisen irriterende godt. (godt nok til at man ikke bare køber det hele, som jeg plejer... - det er rarere når de koster mellem 30 og 50 kr)

Jeg har Dark Side of the Moon, The Wall og Division Bell (noget helt andet, men stadig god), og så har jeg Amused to Death og Pro's and Cons of Hitchhiking. -ikke pink floyd, men alligevel...

Jeg bestilte igår Wish You Were Here og Animal, hvad er de næste jeg skal se efter...? (Har med vilje undgået Pulse og In The Flesh, da jeg ikke er interesseret i opsamlinger. De andre cd'er fungerer langt bedre som helhed end de enkelte numre egentlig er til, så forestiller mig at det kun er hvis man har hørt alt, og bare vil mindes om noget af det..)

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Pulse er et live album og hvis du spør mig et af de bedtse live albums nogensinde lavet, det er et must hvis du spør mig.

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Glæd dig til 'Animals', jeg synes at det er en af de bedste.

Du skal ihvertfald også have fat i "ko-pladen" - 'Atom Heart Mother' og 'Meddle'.

Hvis du er til det _meget_ syrede, bør du have 'Ummagumma'.

God rejse  - og la' nu vær med at ryg noget til musikken er tripped nok i sig selv!

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 29 August 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

sourcer full of secrets  er det tættest på at høre et syre trip men stadig et gude album

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Vil du have debut'en, hvor Syd Barret er med, er det "Pipers at the Gates of Dawn"...

"In The Flesh" er både en koncert DVD og et dobbelt live album (Roger Waters, ikke PF, selvom meget af materialet er det). Er man ikke specielt interesseret i live-optagelser, og har materialet på de almindelige albums, er der naturligvis ikke nogen grund til at købe det. 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 August 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

Jeg er ikke så gammel at jeg ville have været interesseret i Pink Floyd mens de udgav, så jeg skal bruge nogle anbefalinger, da Pink Floyd cd'er holder prisen irriterende godt. (godt nok til at man ikke bare køber det hele, som jeg plejer... - det er rarere når de koster mellem 30 og 50 kr)

Jeg har Dark Side of the Moon, The Wall og Division Bell (noget helt andet, men stadig god), og så har jeg Amused to Death og Pro's and Cons of Hitchhiking. -ikke pink floyd, men alligevel...

Jeg bestilte igår Wish You Were Here og Animal, hvad er de næste jeg skal se efter...? (Har med vilje undgået Pulse og In The Flesh, da jeg ikke er interesseret i opsamlinger. De andre cd'er fungerer langt bedre som helhed end de enkelte numre egentlig er til, så forestiller mig at det kun er hvis man har hørt alt, og bare vil mindes om noget af det..)

Fedt at opleve et ungt menneske som synes at PF er fede, det er der ikke mange under 30 år som gør, tror jeg. Anyway, du skal have det hele, mere er der ikke at sige til det. Er simpelthen så glad for min egen samling omend den ikke er "rigtig" vinyl*S*

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 29 August 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej,

Dejligt endnu en gang at få bekræftet, at Pink Floyd holder på tværs af adskillige generationer :-)

Men ligesom folk fra forskellige tidsaldre kan glædes over deres musik, skal du være opmærksom på, at gruppen i sig selv har gennemlevet adskillige "tidsaldre" og at der er enddog meget stor forskel på disse, både musikalsk og kunstnerisk.

1. Syre perioden.

Bandet blev startet i 67 - syrretres - og debuten piper at the gates of dawm er ganske rigtigt helt derude hvor de færreste ønsker at befinde sig.. men det er ikke desto mindre spændende at lytte til og måske et af de bedste dokumenter over den tid.

Det samme gælder A saucerfull og secret og Umma Gumma - sidstnævnte er et dobbelt album, hvor den ene skive primært er live udgaver af numre fra de to førnævnte albums.

2. Symfonisk rock

Da Syd Barret havde taget for meget syre til at kunne holde på en guitar, og blev erstattet af David Gilmour, begyndte bandet at arbejde mere med større opførelser hvor enkelte numre snildt kunne vare en hel pladeside. Dette er nok grundlaget for det som senere blev kendt som "symfonisk rock" - dvs. albums der fortæller een historie over en, to eller endog tre eller fire album sider.

Pink Floyds flotteste værker i denne genre, er absolut Meddle og Atom heart mother.

3. Symfonisk rock with a pop twist ;-)

Selv i halvfjerdserne var det svært at sælge skiver med numre på 10,15, 20 minutter, så de næste skiver Pink Floyd lavede, havde stadig den gennemgående historie, men numrende holdt sig typsik på 3-4 minutter i varighed.

Dark side of the moon er min personlige favorit. Wish you where here er også en klassiker der er helt unik, men "mesterværket" som både anmeldere og fans elskede fra dag eet, er naturligvis The Wall.

-oOo-

Ind imellem ovennævnte findes animal som er en noget dyster skive, men absolut et smukt og helstøbt værk (imellem wish you where here og the wall), og albummet More som er et soundtrack til en film, som bandet aldrig rigtig svingede med, men som alligevel har visse kvaliteter - det er fra lige før dark side... desuden obscoured by clouds, som er det sidste "ægte symfoni"-album, før de begyndte at tænke i at skære tingene op - også et af mine favorit albums, men forholdsvis svært tilgængeligt...

Min prioriterede liste til dig ville derfor se sådan ud:

Atom Heart Mother

Meddle

- dem skal man bare ha! Totalt fede skiver med så mange lag at man kan høre dem igen og igen.

Umma Gumma

A saucerful of secrets

Piper at the gates of damn

- hvis man vil forstå tiden de var/er et produkt af og deres tidlige produktioner

Obscoured by clouds

More

Animals

- fordi det er super fede skiver, også selv om det er svært tilgængelig musik.

Derudover naturligvis The Final Cut,somvar den sidste skive de lavede i deres navn.

Glem iøvrigt alt der er lavet efter final cut - det er muligt det lyder fint fordi man har fået dygtige studie musikere til at agere stand ins, men det har ikke noget med Pink Floyd at gøre... det er maksimalt gode kopibands med en delaf den originale besætning som deltagere... men Pink Floyd bliver det aldrig - IMHO.

/erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 29 August 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

..du skal have det hele, mere er der ikke at sige til det.

Så kort kan det siges :-)

/erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

OK, nu er I sgu sarte - jeg har ikke 'det hele', men jeg har da alderen .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

... der er også en guldgrube af informationer tilgængelig via søgefunktionen, hvor der i mange tilfælde gås i dybden med de forskellige udgivelser. (søg på overskrifter).

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 30 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Pulse er et live album og hvis du spør mig et af de bedtse live albums nogensinde lavet, det er et must hvis du spør mig.

Ja, Pulse er et rigtigt godt live album - det må du have! Musikerne spiller forrygende, musiken fåes ikke bedre og lyden er i topklasse.
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode forslag, og specielt til den fine og meget dybtgående gennemgåelse af overordnet Pink Floyd af Erla...

Om Pink Floyd holder på tværs af generationer ville jeg nok ikke være så hurtig med. - de holder nok til at de stadig sælger, men det er jo nok primært til nørder, uanset alder. (Hvis det af nutidens musik man kommer i nærheden af holdt, ville jeg aldrig gå til Pink Floyd. -man skal have fat i ting man aldrig hører om hvis man skal have god ny musik, og jeg gider ikke købe dårlige cd'er for at finde de gode... - de har absolut ingen værdi i modsætning til en dårlig film der trods alt kan underholde i 2 timer uanset.) Jeg køber ældre musik, simpelthen fordi at det er lettere at få et overblik over hvad der holder, for nyt musik kan sagtens få masser af ros, men være glemt året efter fordi det ikke holdt.

Til næste køb er noteret Meddle, Atom Heart Mother og Obscured By The Clouds. Har ikke hørt det syrede Pink Floyd, men ind imellem i det jeg har hørt, har det været syret nok, så det bliver nok det sidste jeg går igang med.

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 August 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Du kan gå ind på netmusik, og download pladerne. Så kan du høre hvilke plader der er noget for dig.

snakeie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 August 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

køb pulse super livealbum

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du er vild med Amused to Death og the Wall SKAL du da også have The Final Cut!!!!

Dyster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej i stuen..

Jeg holder også på du skal ha det hele med Pink Floyd..

Jeg er selv en af de "unge" der er faldet for dem men skal du ha den ultimative (synes jeg) Pink Floyd lytteoplevelse blir du nødt til at høre det på Vinyl...

Ellers vil jeg også anbefale dig Pulse virkelig god lyd udover det bør du også anskaffe dig Rick Wright of Pink Floyd Broken China

God fornøjelse

Til top Vis Dyster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyster

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Som nævnt af andre:  Pulse er alletiders LIVE album - og samtidig en teknisk set fantastisk god indspilning. Det er forkert at opfatte dette som et opsamlingsalbum, selvom numrene selføleglig eksisterer i studieindspilninger på andre albums.

Meddle og Atom Heart Mother er et fantastiske albums - af een eller anden grund ofte oversete, måske fordi de er så symfoniske. Disse to album bygger bro mellem den tidligere Pink Floyd stil og den senere.

Final Cut er efter min mening FOR meget Waters og for lidt Gilmour, men det er jo nærmest en religionskrig at komme ind på .

..og så kunne jeg iøvrigt blive ved - du MÅ simpelthen have dem allesammen !

mvh

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige Umma Gumma for en 10er i den lokale korshær - har sku ikke haft overskud til at lytte til det endnu men glæder mig når jeg læser beskrivelserne af det - tidsbilleder er en fed ting

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Wish You Were Here er uden tvivl en af mine absolutte yndlingsplader, ikke bare med Pink Floyd, Synes du skulle genoverveje Pulse, da det er et af de bedste live albums nogensinde.

Du skal også have fat i "Piper at the gates Dawn" Det første Pink Floyd Album, med Syd Barret i Spidsen. (beklager hvis det er forkert stavet, og hvis jeg gentager noget andre har skrevet)

Held og lykke, med noget af verdens bedste musik.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Steffeng skrev:

Fedt at opleve et ungt menneske som synes at PF er fede, det er der ikke mange under 30 år som gør, tror jeg. Anyway, du skal have det hele, mere er der ikke at sige til det. Er simpelthen så glad for min egen samling omend den ikke er "rigtig" vinyl*S*

Må da lige slå fast at jeg har hørt det siden jeg var 16 og det er et af mine yndlingsband, og har stort set alle originale vinyl plade Pink Floyd er et af de band alle mine venner kender, mere eller mindre selfølgelig:)

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes