| Forfatter |
|
C_Baune Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Håber nogle kan hjælpe mig, jeg har en svaghed for dire straits mere klasiske numre som "brothers in amrs" "Iron Hand" og "you and your friend"
Nogle som ved om der findes nogle udgivelser af andre kunstnere som lyder hen af disse numre (Iron hand skilder sig lidt ud)
Håber i kan hjælpe så jeg kan få mig noget nyt at lytte til i weekenden :-)
|
| Til top |
|
| |
C_Baune Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arrr der må da være nogen som har nogle alternativer :-)
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver en udfordring ... DS har ganske vist sin egen sound men er inspireret af flere af deres forgængere. Selv lagde de ikke skjul på i begyndelsen af deres karierre at de lyttede til JJ Cale og Eric Clapton - sidstnævnte har også JJ Cale som inspirationskilde og de har såmænd lavet en skive sammen. Både DS og Clapton har lavet deres versioner af Cale-sange ...
Brothers In Arms er et unikt nummer, som jeg i svage øjeblikke mener Santana kunne have lavet, men jeg har aldrig hørt noget musik, hvor jeg kunne sige: Det lyder som noget DS har lavet. Derfor må min anbefaling være: Lyt til deres inspirationskilder eller prøv lykken her:
http://www.pandora.com __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at lytte til "Lake Placid Blues" med Tony Joe White. Lyder en del som de tidlige DS
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger lige med her - Har en KÆMPE svaghed for DS
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo et meget interessant emne, du tager op. Tit vil man jo gerne høre mere, når man kan lide en kunstner. Jeg gør normalt to ting: prøver at finde ud af, om bandmedlemmerne har lavet soloplader, som jeg også kan lide (f.eks. kan jeg godt lide soloting fra Roger Waters og David Gilmour, selv om de ikke lyder helt ligesom Pink Floyd, ligeledes Mark Knopfler, selv om han ikke her helt som Dire Straits).
Og så bruger jeg meget at slå op på allmusic.com for at se, hvad de siger. Her kan du nemlig under en gruppe eller en musiker finde en oversigt over hvem de er inspireret af, hvem der har lært af dem, og hvem der lyder lidt ligesådan. Det er altså guld værd. Jeg sætter lige et link ind her, og måske kommer det også med her og virker. Men ellers er det bare at slå op på allmusic og så søge på navnet på en gruppe/kunstner, en sang eller et album. Genialt!
http://allmusic.com/cg/amg.dll __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
C_Baune Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ved godt den er svær da mange numre er unikke på deres egen måde...
Men jeg turde slet ikke forestille mig hvis hvor meget jeg ville høre det hvis jeg fandt en hel CD i nogenlunde samme stilart.
Men allmusic lyder meget spændene det må jeg hjem og ha set nærmere på.
Er stadig åben overfor andre forslag, som kunne guide mig på vej mod endnu et fantastisk musiknummer.
|
| Til top |
|
| |
C_Baune Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt fedt nummer det med Tony Joe, må lige få lyttet til hans plade.
Men var nu mere ude i de mere slow numre, med tydelig guitar spil, samt mørk stemme ligesom brothers in arms og you and your friend.
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at lytte til Snowy White - Restless.

__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
C_Baune Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu et rigtig godt nummer..
Dejligt med at alle de her indpyt... Lad os bare få nogle flere af dem :-)
Til alle os som holder af at høre sådan musik.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
C_Baune skrev:
|
Fedt fedt nummer det med Tony Joe, må lige få lyttet til hans plade.
Men var nu mere ude i de mere slow numre, med tydelig guitar spil, samt mørk stemme ligesom brothers in arms og you and your friend.
|
|
|
Ja, nummeret "You and your Friend" er helt unikt. Var overrasket da jeg så den live. Paul Franklin på pedal steel guitar er forrygende.
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 11 Juli 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|

Denne Bob Dylan indeholder Man In The Long Black Coat. Det er jeg ret vild med. Synes jeg godt kan minde lidt som de omtalte. Sådan rent stilmæssigt.
Men man skal naturligvis kunne tage Dylans måde at synge på.
__________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også Hank Shizzoe - f.eks. hans cd "Walk"
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 Juli 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik anbefalet Jeff Beck  efter at have stillet samme spørgsmål engang  . Dire straits' sound er unik, og der findes kun dem der lavede den sound men jeg er da lige med på en lytter hvis nogen skulle hive en trumf ud af ærmet  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Hoodlum Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 19 Juli 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant tråd, især da du har ramt netop mine tre favoritter med Dire Straits. Det er dog vanskeligt at finde numre med andre kunstnere, som ligger meget tæt op ad disse sange.
Guitarspillet i ”Iron Hand” ligger tæt op ad hvad Dylan, Young og Al Stewart har lavet tidligere, men instrumenteringen gør ikke. Det tætteste jeg lige kan komme på er Bert Jansch med titelnummeret fra ”The Black Swan”. Emne- eller tekstmæssigt ligger ”Iron Hand” tæt på det tidlige Grant Lee Buffalo. De tre første albums kan stærkt anbefales.
Dylan er allerede nævnt med ”Oh Mercy”, som er en ren perle. Man kunne også nævne ”Slow Train Coming” og ”Infidels”, begge produceret af Knopfler, som også spiller guitar. På den første kan det anbefales at lytte til ”Precious Angel” og ”Slow Train”. På den anden kan man gå efter ”Sweetheart Like You” og ”I and I”.
En kunstner, som ikke ligger så langt væk fra Knopfler, er Chris Isaak. Prøv at lytte til ”Nothing’s Changed”, ”Lie to Me” og for den sags skyld ”Wicked Game”.
Nu er Tony Joe White allerede nævnt, men ham vil jeg også anbefale. Derudover er Chris Rea et godt valg. Lyt f.eks. til ”Looking for the Summer” fra albummet ”Auberge”, og tag titelnummeret med også, gerne for høj volumen.
Endelig kan det anbefales at lytte til ”Smile” fra David Gilmours seneste udgivelse, og så måske lidt overraskende, lyt til ”She said she was a Dancer” fra ”Crest of a Knave” med Jethro Tull.
Til allersidst, hvis det er lyden af en Stratocaster, som Mark Knopfler oftest brugte (spillede med en Les Paul på Brothers in Arms) der værdsættes, så prøv at lytte til ”Fireball” med Deep Purple. Der finder man den nok smukkeste Stratocaster lyd overhovedet. Der er flere stille passager på albummet, f.eks. ”No No No”, ”Fools”, ”Anyone’s Daughter” men også ”Demon’s Eye” lyder afsindigt godt.
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også vild med Dire Straits, men det er mere de to første, lidt mere "rå" udgivelser, som debutalbummet og Communiqué - men de senere udgivelser er bestemt også lækre. Jeg kender nok ikke så meget musik som nogle af de meget erfarne musiklyttere man finder herinde på forummet (kunne jeg forestille mig  ), men umiddelbart ville jeg selv tro, at det er nemmere at finde musik der minder om tidlig Dire Straits end de senere albums. De senere albums har den meget specielle og unikke klang og lyd som de fleste nok forbinder med Dire Straits. Helt bestemt end spændende tråd - jeg håber der kommer flere gode forslag  __________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 27 Juli 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er til "Brothers in Arms", så prøv at lytte på et nummer som Stevie Ray Vaughan's Tin Pan Alley (Couldn't stand the Weather), eller hans cover af Little Wing (The Sky is Crying) (to plader man skal eje under alle omstændigheder... ) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Silent Knight Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror sgu ikke du finder noget som ligner Dire Straits - de var unikke i deres lyd. Elsker De to første albums - super musik - jeg hader til gengæld da de tilføjede keyboards til deres lyd og gjorde den til en gang amerikansk bonderøvspop som f.eks. "Walk of Life". __________________ http://www.myspace.com/sagaca
|
| Til top |
|
| |
Aliaz Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 489
|
| Sendt: 28 Juli 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Jeg er også vild med Dire Straits, men det er mere de to første, lidt mere "rå" udgivelser, som debutalbummet og Communiqué - men de senere udgivelser er bestemt også lækre. Jeg kender nok ikke så meget musik som nogle af de meget erfarne musiklyttere man finder herinde på forummet (kunne jeg forestille mig ), men umiddelbart ville jeg selv tro, at det er nemmere at finde musik der minder om tidlig Dire Straits end de senere albums. De senere albums har den meget specielle og unikke klang og lyd som de fleste nok forbinder med Dire Straits. Helt bestemt end spændende tråd - jeg håber der kommer flere gode forslag 
|
|
|
Super tak for anbefalingen. Har lige hørt Communiqué - i hvert fald de 3 første numre er kanon gode (jeg har det med at høre de numre jeg ved der er gode.. igen og igen. 01 Once Upon A Time In The West, 02 News, 03 Where Do You Think You're Going
Dire Straits - Best of.. har jeg hørt 1000 gange. Det er alligevel godt med nye inputs 
|
| Til top |
|
| |