Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dire straits - sounds a like (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Håber nogle kan hjælpe mig, jeg har en svaghed for dire straits  mere klasiske numre som "brothers in amrs" "Iron Hand" og "you and your friend"

Nogle som ved om der findes nogle udgivelser af andre kunstnere som lyder hen af disse numre (Iron hand skilder sig lidt ud)

Håber i kan hjælpe så jeg kan få mig noget nyt at lytte til i weekenden :-)

Til top Vis C_Baune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C_Baune

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Arrr der må da være nogen som har nogle alternativer :-)

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Det bliver en udfordring ... DS har ganske vist sin egen sound men er inspireret af flere af deres forgængere. Selv lagde de ikke skjul på i begyndelsen af deres karierre at de lyttede til JJ Cale og Eric Clapton - sidstnævnte har også JJ Cale som inspirationskilde og de har såmænd lavet en skive sammen. Både DS og Clapton har lavet deres versioner af Cale-sange ...

Brothers In Arms er et unikt nummer, som jeg i svage øjeblikke mener Santana kunne have lavet, men jeg har aldrig hørt noget musik, hvor jeg kunne sige: Det lyder som noget DS har lavet. Derfor må min anbefaling være: Lyt til deres inspirationskilder eller prøv lykken her:

http://www.pandora.com

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte til "Lake Placid Blues" med Tony Joe White. Lyder en del som de tidlige DS
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Følger lige med her - Har en KÆMPE svaghed for DS
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Det er jo et meget interessant emne, du tager op. Tit vil man jo gerne høre mere, når man kan lide en kunstner. Jeg gør normalt to ting: prøver at finde ud af, om bandmedlemmerne har lavet soloplader, som jeg også kan lide (f.eks. kan jeg godt lide soloting fra Roger Waters og David Gilmour, selv om de ikke lyder helt ligesom Pink Floyd, ligeledes Mark Knopfler, selv om han ikke her helt som Dire Straits).

Og så bruger jeg meget at slå op på allmusic.com for at se, hvad de siger. Her kan du nemlig under en gruppe eller en musiker finde en oversigt over hvem de er inspireret af, hvem der har lært af dem, og hvem der lyder lidt ligesådan. Det er altså guld værd. Jeg sætter lige et link ind her, og måske kommer det også med her og virker. Men ellers er det bare at slå op på allmusic og så søge på navnet på en gruppe/kunstner, en sang eller et album. Genialt!

http://allmusic.com/cg/amg.dll

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Ja ved godt den er svær da mange numre er unikke på deres egen måde...

Men jeg turde slet ikke forestille mig hvis hvor meget jeg ville høre det hvis jeg fandt en hel CD i nogenlunde samme stilart.

Men allmusic lyder meget spændene det må jeg hjem og ha set nærmere på.

Er stadig åben overfor andre forslag, som kunne guide mig på vej mod endnu et fantastisk musiknummer.

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Fedt fedt nummer det med Tony Joe, må lige få lyttet til hans plade.

Men var nu mere ude i de mere slow numre, med tydelig guitar spil, samt mørk stemme ligesom brothers in arms og you and your friend.

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte til Snowy White - Restless.

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Endnu et rigtig godt nummer..

Dejligt med at alle de her indpyt... Lad os bare få nogle flere af dem :-)

Til alle os som holder af at høre sådan musik.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

C_Baune skrev:

Fedt fedt nummer det med Tony Joe, må lige få lyttet til hans plade.

Men var nu mere ude i de mere slow numre, med tydelig guitar spil, samt mørk stemme ligesom brothers in arms og you and your friend.

Ja, nummeret "You and your Friend" er helt unikt. Var overrasket da jeg så den live. Paul Franklin på pedal steel guitar er forrygende.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Oh Mercy

Denne Bob Dylan indeholder Man In The Long Black Coat. Det er jeg ret vild med. Synes jeg godt kan minde lidt som de omtalte. Sådan rent stilmæssigt.

Men man skal naturligvis kunne tage Dylans måde at synge på.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Prøv også Hank Shizzoe - f.eks. hans cd "Walk"

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg fik anbefalet Jeff Beck  efter at have stillet samme spørgsmål engang . Dire straits' sound er unik, og der findes kun dem der lavede den sound men jeg er da lige med på en lytter hvis nogen skulle hive en trumf ud af ærmet

Hoodlum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Interessant tråd, især da du har ramt netop mine tre favoritter med Dire Straits. Det er dog vanskeligt at finde numre med andre kunstnere, som ligger meget tæt op ad disse sange.

Guitarspillet i ”Iron Hand” ligger tæt op ad hvad Dylan, Young og Al Stewart har lavet tidligere, men instrumenteringen gør ikke. Det tætteste jeg lige kan komme på er Bert Jansch med titelnummeret fra ”The Black Swan”. Emne- eller tekstmæssigt ligger ”Iron Hand” tæt på det tidlige Grant Lee Buffalo. De tre første albums kan stærkt anbefales.

Dylan er allerede nævnt med ”Oh Mercy”, som er en ren perle. Man kunne også nævne ”Slow Train Coming” og ”Infidels”, begge produceret af Knopfler, som også spiller guitar. På den første kan det anbefales at lytte til ”Precious Angel” og ”Slow Train”. På den anden kan man gå efter ”Sweetheart Like You” og ”I and I”.

En kunstner, som ikke ligger så langt væk fra Knopfler, er Chris Isaak. Prøv at lytte til ”Nothing’s Changed”, ”Lie to Me” og for den sags skyld ”Wicked Game”.

Nu er Tony Joe White allerede nævnt, men ham vil jeg også anbefale. Derudover er Chris Rea et godt valg. Lyt f.eks. til ”Looking for the Summer” fra albummet ”Auberge”, og tag titelnummeret med også, gerne for høj volumen.

Endelig kan det anbefales at lytte til ”Smile” fra David Gilmours seneste udgivelse, og så måske lidt overraskende, lyt til ”She said she was a Dancer” fra ”Crest of a Knave” med Jethro Tull.

Til allersidst, hvis det er lyden af en Stratocaster, som Mark Knopfler oftest brugte (spillede med en Les Paul på Brothers in Arms) der værdsættes, så prøv at lytte til ”Fireball” med Deep Purple. Der finder man den nok smukkeste Stratocaster lyd overhovedet. Der er flere stille passager på albummet, f.eks. ”No No No”, ”Fools”, ”Anyone’s Daughter” men også ”Demon’s Eye” lyder afsindigt godt.

Til top Vis Hoodlum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoodlum

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er også vild med Dire Straits, men det er mere de to første, lidt mere "rå" udgivelser, som debutalbummet og Communiqué - men de senere udgivelser er bestemt også lækre. Jeg kender nok ikke så meget musik som nogle af de meget erfarne musiklyttere man finder herinde på forummet (kunne jeg forestille mig ), men umiddelbart ville jeg selv tro, at det er nemmere at finde musik der minder om tidlig Dire Straits end de senere albums. De senere albums har den meget specielle og unikke klang og lyd som de fleste nok forbinder med Dire Straits. Helt bestemt end spændende tråd - jeg håber der kommer flere gode forslag

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til "Brothers in Arms", så prøv at lytte på et nummer som Stevie Ray Vaughan's Tin Pan Alley (Couldn't stand the Weather), eller hans cover af Little Wing (The Sky is Crying) (to plader man skal eje under alle omstændigheder... )

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hva mæ David Knopfler?

Han har da udgivet et par skiver solo.

http://www.youtube.com/watch?v=I0e_r6Bhv-k

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Tror sgu ikke du finder noget som ligner Dire Straits - de var unikke i deres lyd.
Elsker De to første albums - super musik - jeg hader til gengæld da de tilføjede keyboards til deres lyd og gjorde den til en gang amerikansk bonderøvspop som f.eks. "Walk of Life".

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Jeg er også vild med Dire Straits, men det er mere de to første, lidt mere "rå" udgivelser, som debutalbummet og Communiqué - men de senere udgivelser er bestemt også lækre. Jeg kender nok ikke så meget musik som nogle af de meget erfarne musiklyttere man finder herinde på forummet (kunne jeg forestille mig ), men umiddelbart ville jeg selv tro, at det er nemmere at finde musik der minder om tidlig Dire Straits end de senere albums. De senere albums har den meget specielle og unikke klang og lyd som de fleste nok forbinder med Dire Straits. Helt bestemt end spændende tråd - jeg håber der kommer flere gode forslag

Super tak for anbefalingen. Har lige hørt Communiqué - i hvert fald de 3 første numre er kanon gode  (jeg har det med at høre de numre jeg ved der er gode..  igen og igen. 01 Once Upon A Time In The West, 02 News, 03 Where Do You Think You're Going

Dire Straits - Best of.. har jeg hørt 1000 gange. Det er alligevel godt med nye inputs

Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes