Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 02:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: jazz - skidt og kanel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Tja en lille tråd om det jazz du kan lide og det du ikke kan lide - som fx her lidt forenklet med nogle genkendelige eksempler:

I like:

Sonny Rollins "Tenor Madness" - vildt fed skive med masser drive der ikke gør tingene mere komplicerede end de behøver at være - bebop jazz med masser af blues rødder som det skal være

Miles Davis "Kind of Blue" - ud over at være en af de mest banebrydende og mest solgte jazz plader i verden gør den op med tangent ekvilibrisme med forenklede musikalske virkemidler et genialt album.

John Coltrane: Giant steps - Her er Coltrane ude af Miles skygge og spiller måske noget af det bedste og samtidig lettilgængelige* saxofon i karieren inden han yderligere fordyber sig spirituelt i musikken (* helt lettilgængelig bliver Coltrane nu aldrig)

I don't like:

The Modern Jazz Quartet: alle plader - De øvede sig så meget og de havde så travlt med hverken at ryge, drikke eller tage stoffer at deres musik ligeså godt kunne være spillet at et kammerorkester fra Wüttenberg - gab - kedeligt - og dertil vibrafon/xylofon er viderstyggeligt

Pappa Bues Wiking Jazz band - en af katalysatorerne for at det er gået så skidt for Jazz i Danmark - og at man i dag kan tale om begreber som "Indkøbscenter-fødselsdags-jazz" - et trut i en fadbamse og en svingom med den nærmeste drukmås i bodegaen så er det jazz  f... hvor er det fælt og misforstået

Joe Pass - stort set alle plader - Han er måske en af de bedste tekniske Jazz guitarister men hold op hvor er han livløs og usexet - Segovia var en af de bedste  - hvis ikke den bedste - klassiske guitarister men han pillede sku ikke sjæl og liv ud af musikken som Joe Pass gjorde.

Til dem der er komme så langt - hvad er formålet med denne tråd?

Der findes så meget Jazz som er indspillet - og navnlig for vinylfreaks - giver det en ekstra lyst til at gå på jagt - men det er surt at vinde en auktion - betale porto etc. for så finde ud af at man har købt katten i sækken - derfor er det også vigtig at du begrunder hvorfor og hvorfor ikke du kan lide det musik du poster.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke så meget Jazz i samlingen, men vil gerne have mere. Kind of blue hører jeg dog rigtig meget-Det samme med Billy Holiday "songs for distinquesd lovers"
Derudover er jeg glad for Brad Melhdau tri - har dog kun en plade "Day is done" som for øverigt har fed lyd. Ved dog ikke om det lige netop er den slags jazz du hader...

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 September 2008 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Hvor mange jazz musikkere skal der til at skifte en pære...... Ingen, vi improvisere bare..

Og i teknikker verden hedder det sig også hvis noget ikke gjort helt perfekt, at det er godt nok til Jazz.

Min favorit må være Jazz Crusaders, senere bare Crusaders. Syntes orgel er fedt i jazz, og Joe Sample er en fremragende pianist.

Medeski Martin and wood skal også nævnes.... Måske ikke det mest tilgængelige jazz musik. Men de gamle folk er jo helt unikke. Og hvis nogen har noget at fortælle på et B3 orgel, må det være Medeski.

Pat Metheny er også ret go at lytte til. Kan godt lide lyden på han plader.

Af mere ukendte kan jeg nævne Galactic. Måske mere jazz funk men ret fedt.

Sex Mob er også noget folk burde prøve at lytte til, hvis man vil prøve lidt morderne jazz. Kan anbefale pladen -Dime grind palace.

Det danske band Picnic er også super fedt. især deres første plader Picnic Five og Barking up the wrong tree. Pladerne er fra 1985 og 87.

Og til sidst vil jeg lige oplyse at David Sandborn ikke kun har lavet l**te plader.... Er blevet meget overrasket over pladen Inside fra 1999. Den kan anbefales.... for normalt syntes jeg det er noget kedeligt 80ér jazz han spiller. Desvære findes pladen ikke på vinyl.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes