Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Kvitering eller ej i køb salg bytte (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 August 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Dette indlæg skal ikke ses som en anklage rettet mod folk der glemmer at gemme deres kviteringer.

Jeg ved ikke om der er fusk eller svindel med i spillet, men det forbavser mig så mange ting der sælges i køb salg bytte, uden kvitering. Der er tale om ting der fra nye koster op mod 100000 kr og som kun er få år gamle, hvor der ikke er kvitering med. Enhver person med fornuften i behold, ville da gemme denne lille lap papir, da den kan dokumenterer købet, ved et evt. indbrud eller videresalg.

Følgende bemærkning er helt for egen regning:

Jeg tror der er en del af det der sælges under køb salg bytte enten er forsikringssvindel eller stjålet, der er ingen der er så dumme, at de ikke gemmer deres kvitering på så dyre apparater.

Jeg så gerne, at der fra HIFI4ALL blev skredet ind og krævet kvitering ved alle handler. Jeg ved godt at det let kan omgåes, men det er et fornuftigt signal at sende.

Mvh Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Det du gør hvis du vil handle med en sælger, der ikke har kvittering. Få ham til at skrive en lille overtagelsesaftale, hvor der står sælger navn og adresse, dit navn og adresse. og i teksten kan der fx stå, "køber er bekendt med ingen kvittering", og hvor sælger skriver at han selv har erhvervet varen på lovlig vis, så du med 100% sikkerhed kan købe varen i god tro. Det har jeg selv benyttet mig af et par gange.

Kvitteringer kan forsvinde, fx i flytterod, det har jeg selv prøvet. Men heldigvis har KT backupper af kvitteringer.
Jeg udelukker ikke at der er enkelte varer der måske ikke er helt lovligt fremkommet, det KAN IKKE UNDGÅS. Jeg synes ikke vi skal til at kræve at der er kvittering. Hvis du ikke føler dig sikker med at handle med den person, så lad være.
Sidst jeg hentede højttaler for en ven, havde sælger ingen kvittering. og det var på et par højttalere til 25.000kr. Han virkede reel nok over tlf, og var ganske cool at snakke med da jeg var inde og hente højttalerne. Han skrev et lille brev med at han desværre ikke havde kvittering, men at køber var bekendt med dette. og der kom højttalernes serienummer på papiret. Så der skulle ikke være noget der.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

der er ingen der er så dumme, at de ikke gemmer deres kvitering på så dyre apparater

Jeg har desværre en dum tendens til ikke at have styr på kvitteringer og andet kedeligt.. bla min rega cd spiller blev solgt uden jeg kunne finde kvitteringen.. men på alt mit udstyr kan jeg henvise til forhandler/importør der har mine oplysninger om hvornår købet er sket..

Kt Radio har feks skrevet op i deres system hvad hvem og hvornår det er købt..

Ender dog altid med jeg finder mine kvitteringer (ofte måneder efter jeg sku ha brugt dem)

Jeg er et rodehovede.. ik en svindler

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

wizz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Da jeg ledte efter noget nyt grej under køb, salg, bytte fornylig, undrede jeg mig over helt det samme. Jeg vil nu ikke påstå, at der er tale om en ren hælercentral. Det er umiddelbart op til den enkelte at vurdere den konkrete situation, stille nogle kritiske spørgsmål, og holde sig langt væk fra det, hvis man er i tvivl. Jeg ser i øvrigt heller ingen grund til, at smide kvitteringer på så dyre varer væk, men det kan vel ske for selv den mest ordentlige person, at en kvittering eller to forsvinder.

Jeg synes ikke det er en opgave for HIFI4ALL at blande sig i, medmindre der er tale om åbenlyst kriminelle forhold, hvilket jeg ikke er stødt på.

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse:

Hvis det skulle ske at kvitteringen er væk, har de fleste forhandlere et kartotek over de produkter du har handlet inden for en overskuelig tid. det skulle derfor være rimelig let at få en erstatningskvitt.

ps. taler af erfaring...

Jeg mener derfor at man ved brugthandel selv bør kræve at få en kvitt det ene eller andet sted fra. Hvis ikke den ene eller anden ikke har kvitt., mener jeg det er muligt at få et ark hos politiet til udfyldelse af prodnumre, mærke, pris etc, således man senere kan dokumentere købet, og at man var i god tro.

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

I den forbindelse kan HIFI4ALL.DK kan ikke kræve andet det, der står i loven. Men selv om vi krævede kvitteringer for al handel formidlet via vores brugtmarked, har vi absolut INGEN chance for at sikre, det sker.

Der er intet lovkrav om, at brugt udstyr skal ledsages af en kvittering, hvir der handles mellem private. At det så er en god idé at gøre det er en helt anden sag, som er er helt enig med dig i.

Hvad du "tror" er vist ikke særlig væsentligt, og selv om der en dag viste sig et tilfælde, har brugerne af markedet aktivt accepteret at følge landets love - mere kan vi ikke gøre !

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

wizz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

NB! Til Witzel: Jeg forstår godt din løsningsmodel med kvittering fra sælger osv. Men den er en falsk tryghed. Du skal være opmærksom på, at kvittering fra sælger ved privat brugt- eller nyhandel, sjældent er det papir værd den er skrevet på, hvis du bliver anklaget for hæleri. Du kan med den i hånden aldrig godtgøre overfor en dommer, at du var i god tro pga. en kvittering du har aftalt med sælger at lave. Tværtimod kan din kvittering så tvivl om hvorvidt du snarere havde mistanke om noget fordækt, siden du beder om sådan en kvittering.

Herudover kan sælger (og vil som regel gøre det) i øvrigt påstå hvad som helst omkring en skreven kvittering - hvis han sælger stjålne varer, går han nok ikke så meget op i moral og etik.

Fakta er, at meget dyrt udstyr uden kvitteringer, skal man altså holde sine snitter fra, medmindre anden skudsikker dokumentation kan fremskaffes. F.eks. oplysninger med købers navn/adresse fra forhandler...

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at HIFI4ALL ikke kan kotrolerer de enkelter handler, som jeg skrev kunne det let omgåes. Dette handler ikke om at køber skal have sin ryg fri rent juridisk, alle kan da finde ud af at bede om en håndskrevet kvitering af sælger. Det handler om etik og det ikke åben bliver accepteret at der måske bliver solgt varmt hifi udstyr på hifi4all.

Vedrørende fx. KT radio og om de har en kopi af kviteringen, er det jo lige meget hvis produktet er meldt stjålet til forsikringen.

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

gonzo.. det kræver politi anmeldelse osv.. hvis man er så usikker bør man ik handle på brugtmarkedet.. man kan altid blive snydt !! hvis du ik stoler på en sælger find en anden
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå mange tænker over om der er kviteringer. Jeg tager det ikke så højtidligt mere.

Det er klart at hvis noget er 0-2år gammelt skal der være kvitering på delene, medmindre det selvfølgelig er nogen små komponenter hvor man ikke lige tænker over at gemme kviteringen.

Over 2år, er jeg egentlig lige glad. Jeg søger altid for at få en købs kvitering, så hvis jeg skulle være uheldig og få stjålet en masse, vil den kunne bruges til dokumentation til forsikringen. (Har prøvet det én gang.)

Jeg er selv ikke ret god til at gemme kviteringer. Eller dvs. at jeg gemmer dem altid, men når jeg endelig skal bruge dem, og jeg leder i mine 3-4 mapper med kviteringen kan jeg ikke finde nogen som helst.

Samtidig vil jeg også lige sige at chancen altid er der, for at købe noget "varmt" Alle idag, kan da lave en falsk kvitering. Når man køber en brugt varer, ringer man jo ikke til firmaet hvor den er købt og kontrollere at det er rigtigt.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det bør vel også nævnes, at hifi4all har den fordel, at man som bruger har en profil - okay, en profil kan laves om mange gange, hvis man vil snyde - men hvis man besøger siden jævnligt, lærer man jo en del af navnene at kende og troværdigheden stiger markant. Mange har flere hundrede indlæg bag sig, og har tidligere solgt udstyr. Min pointe er, at en person nemt kan blive black-listet, om han så skifter profilnavn skifter han nok ikke adresse! Hvis det skulle vise sig at være et problem, kunne en sådan liste jo sagtens oprettes.

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Det fremgår jo også af annoncen, eller der mulighed for det, om der findes en kvittering på produktet.

Har sælger ikke sådan, kan man jo gå uden om annoncen!

Også handler det jo også om at bruge sin sunde fornuft.
Som website og yderbyder af denne service, kan vi ikke umiddelbart blande os i handlerne mellem 2 særskilte parter, men vi er yderst opmærksomme på ulovligheder, og slår da også hårdt ned på sådanne, hvis de opdages - vi vil ikke lægge site til hælervarer!

Af samme årsag findes også i Køb Salg Bytte en Rapportfunktion, hvormed du som bruger kan angive en annonce, meget lig den der findes her på forummet.

For at understrege alvoren af ovenstående, kan jeg oplyse at vi dog kun en enkelt gang har oplevet henvendelse vedr. mulige stjålne varer. I den sag valgte vi, jf. retningslinierne og reglerne for Køb Salg Bytte, at samarbejde med politiet direkte - og det fortsætter vi med!

Men igen - det handler om sund fornuft!
Handler skal indgås med omtanke - hver gang!!!

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 24 August 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

... Det er en interessant problemstilling, som vel ikke har nogen engelig konklusion...

Selv syns' jeg at man kan lære meget om sælger ved at besøge ham og hente varen selv, (ved godt at hans bopæl, øvrige indbo m.v. ikke siger meget, men alligevel )

- Hvis man er meget nervøs for den slags ting, kan man med meget dyre ting, tjekke serie no.  alternativt skal man ikke handle brugt... en hvis margin af usikkerhed ligger i de sparede kr....

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 25 August 2004 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Denne problemstilling er jo den samme som altid har eksisteret siden den blå avis startede. Det er vel almindelig kendt at den blå avis og andre forum bliver brugt til at afsætte "varme" varer. Dette er nok ikke til at undgå uanset hvad man finder på af foranstaltninger, så længe der er personer med en temmelig lav moral. Det er vel også almindeligt kendt at politiet også læser den blå avis mm.

Dette gør så at man bruger sin sunde fornuft før man handler. Er der noget med garanti på skal man selvfølgelig have en kvittering, ellers er den jo intet værd, det siger sig selv. Værd forøvrigt opmærksom på at ved nogle fabrikanter bortfalder garantien hvis det sælges videre. Jeg tænker her på garanti ud over det loven kræver.

Det med at bruge sin sunde fornuft kan jo somme tider være en balancegang for man vil jo også gerne have det billgt men men ham den studerende som sælger super CD'en med en nypris over de 50K for 5K fordi han sørme mangler penge til studiebøger her og nu !!! Hvor troværdigt mon det er !!!

Dog ser man også virkelig high end produkter blive solgt virkeligt billigt af reelle sælgere og det hænger sammen med at der ikke er meget efterspørgsel på virkelig high end i Danmark. Køber man ML, Krell, Classe, Burmeister eller hvad de nu alle hedder, deres reference systemer jo så er de meget svære at komme af med af den ene grund at når du er oppe at give i underkanten af en god dansk million, ja så hjælper det ikke meget at sænke prisen lidt. Det er jo stadigt stjerne dyrt og der er simplethen ikke købere til det i den prisklasse. Det danske marked for virkeligt dyrt hifi er simpelthen for lille til man kan få nogle ordentlige brugtpriser medmindre man har meget god tid til at sælge det. Et alternativ til det danske brugtmarked er selvfølgelig de store udenlandske markeder, men så ryger man straks ind i helt andre problemstillinger såsom betaling osv.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 25 August 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Da jeg for ca. 3 måneder siden kikkede på et sæt JBL ht. hvor der ikke var kvittering fik jeg serie nr. på begge ht.

Så ringede jeg til politiet for at undersøge om det var hæler varer. Politiet var meget hjælpsom og de ringede tilbage 5 min. senere og sagde at de ikke var meldt sjålet eller savnet via kosta centralen.

Jeg spurgte så om det var min garanti for at jeg ikke kunne anklaget senere for hæleri og det var det. Jeg fik navnet på den betjent jeg havde talt med (og hvis jeg ville købe de ht. kunne jeg få en skriftlig kvittering om at jeg havde forespurgt om varen var stjålet).

Der var heller ikke nogen grænse for hvor billigt det pågældende udstyr er. Selvom nyprisen er 30 k. og brugtprisen efter eks. 2 år så er 5 k. kan man ikke blive anklaget for hæleri da man er i "god tro". Som politiet sagde "sælger må jo selv om hvor meget de vil sælge varen til".

Det var poloitiet i Roskilde jeg talte med.

Jeg købte ikke de ht. me det er måden at gøre det på.

Hilsen Henrik300

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hvad med at benytte...

http://www.stopindbrud.dk/Files/Filer/Koebekontrakt_privat.p df

Når der skal handles mellem to personer når kvitteringen er bortkommet...

Det står på http://www.stopindbrud.dk/Default.asp?ID=554:

Få en kvittering på, at du ikke er hæler
Du kan undgå at blive hæler ved at få en kvittering, når du køber en brugt vare af en anden privatperson. 

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

Hvad med at benytte...

http://www.stopindbrud.dk/Files/Filer/Koebekontrakt_privat.p df

Når der skal handles mellem to personer når kvitteringen er bortkommet...

Det står på http://www.stopindbrud.dk/Default.asp?ID=554:

Få en kvittering på, at du ikke er hælerDu kan undgå at blive hæler ved at få en kvittering, når du køber en brugt vare af en anden privatperson.  

En rigtig god ide dette link du har sendt .

men jeg har nu aldrig i de 20år jeg har købt brugt haft problemer .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Problemet er også hvis man har købt flere ting på samme tid, fx højtaler og forstærker, og man senere sælger højtalerne. Hvem skal så have kvitten.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

Problemet er også hvis man har købt flere ting på samme tid, fx højtaler og forstærker, og man senere sælger højtalerne. Hvem skal så have kvitten.

Man kunne jo lave en for hver del...

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

når du køber ind får du så også en seperat kvitt på det (nu mener jeg selvfølgelig anlæg) for jeg tænker ærligt talt ikke på om jeg nu vil sælge efter 3år når jeg køber det.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum