Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel til fronter - lige lange? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jebber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Er det meget vigtigt, at kablerne til fronterne (Dali 450) er lige lange?

Sælgeren siger ja og teknikeren siger, at det ikke er nær så "farligt" som at "rulle" overskydende kabel op...

Sagen er den, at jeg har 5 meter til den venstre, og langt kortere til den højre. Kablerne er Dali Silverwave 2 og er begge 5 meter lange.

Løsning 1: Jeg beholder det som det er, selvom jeg har ca 3 meter overskydende kabel liggende i den ene side.

Løsning 2: Jeg klipper det højre over på midten, køber 5 meter ekstra til den venstre og kører bi-wiring (fristende).

Jeg søger det umulige, nemlig det altafklarende råd... eller bare lidt input?

J e b b e r

Til top Vis Jebber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jebber Besøg Jebber's Websted

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville umiddelbart mene det er bedst hvis kablerne er lige lange.(Uden at vide noget om det)
Måske kan kablet placeres så det ikke er rullet sammen?
Jeg har engang hørt noget med at man skal lægge det i 8-taller, men det er måske bare en fiks idé, fra en nørd-wannabee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2004 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Ja, eller læg det dobbelt langs sig selv hvis du forstår hvad jeg mener.

Grunden til at det ikke må vikles rundt er at det kan komme til at virke som en spole, og derved påvirke frekvensgangen.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 August 2004 kl. 06:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bestemt tilpasse kablerne så de enkeltvis passer til afstanden til højtalerne. Det er altid bedst at have så kort signalvej som muligt, og selv om der i teorien vil være lidt mere forsinkelse til den ene højtaler, så tvivler jeg stærkt på at det er hørbart (det er ca. 0,000024 sek.).

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 August 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg holder med Wvack og Ørstrøm, selvom Ingeniøren har ret i, at det er forholdsvis små værdier der er tale om, både impedans, kapicativt og forsinkelses-mæssigt!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

maanemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 12 August 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Heh, bid kablerne over så de passer i længden så det bliver pænt og nydeligt. Det andet ligner l**t og trækker opmærksomeheden væk fra lyden som ganske garrenteret ikke påvirkes det mindste af what ever du vælger at gøre af de overskydende mtr kabel. Jeg mener din stue/værelse what ever er jo alligevel ikke optimeret akustisk så mon ikke resonanser fra vægge/gulv/møbler the lot forvansker den teoretiske fordel i lige lange kabler... Anyways sådan forholder det sig i min stue...

Klippe klistre god fornøjelse

Til top Vis maanemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maanemanden

Jebber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er sgu tilbøjelig til at holde med dig, Månemand...

Det ender nok osse med at jeg klipper, hvis jeg engang får sparet sammen til det sidste HT-kabel, der mangler for at køre bi-wiring... så må jeg jo høre om DET gør nogen forskel... om ikke andet er det da FEDT med alle de kabler!

Men måske man skulle prøve at skifte jumperen mellem terminalerne på HT'erne ud med et godt (kort) kabel først... det siges jo også at gøre en forskel?

Til top Vis Jebber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jebber Besøg Jebber's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes