Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Coax kabel som signalkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dolese1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 September 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg skal flytte den 1/10, og når jeg flytter, vil jeg flytte anlægget 3-4 meter væk fra fjernsynet på en reol. Dette betyder, at jeg skal bruge et nyt coax kabel. Når det skal være så langt, skal dette kabel være optisk eller hvad?

I stedet for at "smide mit gamle coax ud", så har jeg tænkt mig, at købe ét extra af det, og så bruge det som signalkabel til min cdafspiller.....kan man det??? Hvad er forskellen på et coax kabel og et signalkabel?

Til top Vis dolese1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dolese1

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Du kan sagnes bruge coax ved 3-4 meter, optisk plejer man kun at bruge ved afstande over 10m. eller hvis det er meget støjfulde omgivelser.

Er ikke sikker på om du kan bruge det gamle som signalkabel...

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 September 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

dolese1 skrev:

I stedet for at "smide mit gamle coax ud", så har jeg tænkt mig, at købe ét extra af det, og så bruge det som signalkabel til min cdafspiller.....kan man det??? Hvad er forskellen på et coax kabel og et signalkabel?

Et signalkabel er ikke en teknisk betegnelse for et specielt kabel. I almindelig Hi-fi tale vil der ofte være tale om et 2-leder med skærm (+evt. ekstra skærm) udstyret med RCA-stik (phono-plugs) til at forbinde fx. CD og forstærker. Signalkabler kan også være et

Et coax kabel (kort fortalt) er coaxialt - dvs. een leder i centrum (aksen) med skærm uden om (evt. dobbelt skræm etc. Coax-anvendes som regel til højfrekvent signaloverførsel (fx. fra antenne til fjernsyn) og specifikationerne for coax er tab, dæmning/meter og impedans (primært kapacitiv). Traditionelle stik på coax-kabler er såkaldte BNC stik som er med bajonetfatning eller alm antennestik.

Ovenstående er ikke en udtømmende forklaring men blot en "positionering". Der er blandinger af ovesntående - fx. coax-kabler med phonostik osv. osv.

dolese1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

walin skrev:
dolese1 skrev:

Et signalkabel er ikke en teknisk betegnelse for et specielt kabel. I almindelig Hi-fi tale vil der ofte være tale om et 2-leder med skærm (+evt. ekstra skærm) udstyret med RCA-stik (phono-plugs) til at forbinde fx. CD og forstærker. Signalkabler kan også være et

Et coax kabel (kort fortalt) er coaxialt - dvs. een leder i centrum (aksen) med skærm uden om (evt. dobbelt skræm etc. Coax-anvendes som regel til højfrekvent signaloverførsel (fx. fra antenne til fjernsyn) og specifikationerne for coax er tab, dæmning/meter og impedans (primært kapacitiv). Traditionelle stik på coax-kabler er såkaldte BNC stik som er med bajonetfatning eller alm antennestik.

Ovenstående er ikke en udtømmende forklaring men blot en "positionering". Der er blandinger af ovesntående - fx. coax-kabler med phonostik osv. osv.

Så man kan ikke bruge et coax kabel, som signal kabel?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes