Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nedkølning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Efter lidt søgning på nette med søgeordet "Cryogenic, kryoteknik, o.lig" - så falder man over nogle spændende forsøg/erfaringer som "gale" hifi-nørder har gjort sig.

Den mest simple metode er at ligge evt. kabler i kummefryseren som typisk køler ned til -18 til 24 C - lade kablerne ligge i 24 timer og en mulig forbedring er på vej ?

En anden metode er tøris, igen skal man ligge kablerne ned i kummefryseren og godt med tøris rundt om emnerne, tøris sænker tempraturen til -78 C - dette stunt skulle gøre mere end førstenævnte.

Den absolutte og ekstreme metode er at bruge flydende Hellium eller Nitrogen, det sænker tempraturen til -273 C - nu snakker vi ægte kryoteknik og det absolutte nulpunkt. Denne metode skal efter sigende være den absolute bedste og mest hørebare forbedring overhovedet når det handler om nedkølingstweak.

Hvad siger i andre, er det hokus-pokus ? - eller er der noget om snakken - og har i evt. selv forsøgt jer - og hvad var resultatet ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 10 August 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Det må Mictor vide noget om

http://www.mictor.dk/kryogen.htm

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Du kan jo faktisk låne en kuffert med div. behandlet og ubehandlet kabler hos http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=vis_even t&Eventid=212

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 10 August 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Efter lidt søgning på nette med søgeordet "Cryogenic, kryoteknik, o.lig" - så falder man over nogle spændende forsøg/erfaringer som "gale" hifi-nørder har gjort sig.

Den mest simple metode er at ligge evt. kabler i kummefryseren som typisk køler ned til -18 til 24 C - lade kablerne ligge i 24 timer og en mulig forbedring er på vej ?

En anden metode er tøris, igen skal man ligge kablerne ned i kummefryseren og godt med tøris rundt om emnerne, tøris sænker tempraturen til -78 C - dette stunt skulle gøre mere end førstenævnte.

Den absolutte og ekstreme metode er at bruge flydende Hellium eller Nitrogen, det sænker tempraturen til -273 C - nu snakker vi ægte kryoteknik og det absolutte nulpunkt. Denne metode skal efter sigende være den absolute bedste og mest hørebare forbedring overhovedet når det handler om nedkølingstweak.

Hvad siger i andre, er det hokus-pokus ? - eller er der noget om snakken - og har i evt. selv forsøgt jer - og hvad var resultatet ?

-273 grader er det absolutte nulpunkt, hvor al bevægelse går i stå.
Det er en fysisk umulighed at nå derned i lighed med at nå lysets hastighed.
Så helt så koldt behøver der ikke være. -196 gr. er det bedst opnåelige med flydende CO2 eller Helium.
Metallet opnår an anden struktur efter nedkøling, men om det påvirker lyden + eller - ved jeg ikke noget om.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 August 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg troede det absolutte nulpunkt var i omegnen af -273,15 grader C

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 August 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

hmm interessant emne.. man snakker jo stortset altid om at anlægget skal varme op før det spiller rigtigt, men kablerne skal altså være så kolde som muligt..?
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Det næste bliver vel, at nogen lancerer kabler med indbyggede kølelegemer

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 10 August 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Jeg troede det absolutte nulpunkt var i omegnen af -273,15 grader C

....Ja, emnet har jævnligt været "oppe og vende" , lige så med CDér, altid med samme resultat !  -  øhhh.....nemlig !??

Måske nogle, med erfaring, med et komplet Hifi-anlæg(gerne med højttalere/TV/afspillere og andet elektronik) i dybfryseren ?? ...

Bond

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

(Bond, hvor stor er din fryser da - det kan da umuligt lyde godt dernede. )

Mictor skriver lidt om det http://www.mictor.dk/kryogen.htm. Men jeg har ikke set meget andet tekst om emnet. Men det er da spændende hvis nedkølingen rent faktisk ændrer metallet permanent og overfladen bliver mere jævn.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 11 August 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Det skal vel ligne "den absolutte superleder uden modstand"...den der frysebehandling

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hæ gad vide om en af grundene til at de mictor's kabler koster hvad de koster er at der går 40% mere materiale til ?? Ved kryogenbehandlingen bliver molekylerne, som metallet er opbygget af, sat ca. 40% tættere

Kemiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Sendt: 14 August 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:

-273 grader er det absolutte nulpunkt, hvor al bevægelse går i stå.
Det er en fysisk umulighed at nå derned i lighed med at nå lysets hastighed.
Så helt så koldt behøver der ikke være. -196 gr. er det bedst opnåelige med flydende CO2 eller Helium.
Metallet opnår an anden struktur efter nedkøling, men om det påvirker lyden + eller - ved jeg ikke noget om.

-196 grader med flydende CO2 eller Helium?

Jeg tror folkeskolens eller gymnasiets fysikpenge skal retur til din mor og far, Kubik:

Flydende CO2? Det vil jeg gerne se engang i mit liv. CO2 går direkte fra fast form til luft form. CO2 fyser til "sne" ved - 78,5 grader.

Helium smelter ved en temperatur på -272,2 grader og bliver luftformigt ved -268,93 grader.

Vi får således lidt vanskeligt ved at nå -196 med flydende CO2 og/eller Helium.

Til top Vis Kemiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kemiker

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Kemiker skrev:
Flydende CO2? Det vil jeg gerne se engang i mit liv. CO2 går direkte fra fast form til luft form. CO2 fyser til "sne" ved - 78,5 grader.

Helium smelter ved en temperatur på -272,2 grader og bliver luftformigt ved -268,93 grader.

jeg ved ikke hvem der skal have penge retur, men CO2 er flydende under tryk.

http://www.co2clean.com/snowform.htm

et af mange links.

men velkommen til (også under nyt bruger navn)

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 August 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Ideelt set skal vi vel blot have superledere i anlægget?

Se et sted hvor det bliver anvendt i praksis:

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/116superleder /Praktisk+anvendelse+af+superledere.htm

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 August 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Kemiker skrev:

Jeg tror folkeskolens eller gymnasiets fysikpenge skal retur til din mor og far, Kubik:

Hmmm!
Nu er jeg ikke kryogentekniker, men det er altså den metode kryogenisterne siger de bruger. Det siges, at end ikke den koldeste kvindes bagdel når derned i temperatur.
Men i øvrigt virker det da aldeles foruroligende på mig, at de er ligeså dumme i NKT´s forskningsafdeling, der også tror de kan nå -200 gr. med flydende kvælstof i det superledende kabel, som Amager får strøm igennem. Den mindste stigning i temperatur vil få kablet til at fordampe med et monster skrald. Mon vi ikke hellere må sende dem en mail?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Kemiker skrev:

Hmmm!
Nu er jeg ikke kryogentekniker, men det er altså den metode kryogenisterne siger de bruger. Det siges, at end ikke den koldes kvindes bagdel når derned i temperatur.
Men i øvrigt virker det da aldeles foruroligende på mig, at de er ligeså dumme i NKT´s forskningsafdeling, der også tror de kan nå -200 gr. med flydende kvælstof i det superledende kabel, som Amager får strøm igennem. Den mindste stigning i temperatur vil få kablet til at fordampe med et monster skrald. Mon vi ikke hellere må sende dem en mail?

Altså skal vi ikke lige få på det rene at man saktens kan have -200 gr flydende kvælstof lidt i stil med at vand bare fordi det koger ved 100 gr godt kan være 40 gr.

Det var det lidt mere grundliggende! i tilfældet NKT's superleder har jeg dem lidt mistænkt for at bruge flydene kvælstof under tryk!! lidt på samme måde som i et køleskab!! og så kan det sagtens have et kogepunkt på -200 gr eller 73,15K

Så vi behøver vist ikke at ringe!!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 August 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Fra artiklen:

"Hvis kølingen svigter - og nødkøleanlægget også skulle svigte - så brænder kablet over på sekunder. Derfor overvåges kablet døgnet rundt og kobles ud øjeblikkeligt ved den mindste fejl."

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Fra artiklen:

"Hvis kølingen svigter - og nødkøleanlægget også skulle svigte - så brænder kablet over på sekunder. Derfor overvåges kablet døgnet rundt og kobles ud øjeblikkeligt ved den mindste fejl."

Tøsedrenge !!!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 August 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:

Altså skal vi ikke lige få på det rene at man saktens kan have -200 gr flydende kvælstof lidt i stil med at vand bare fordi det koger ved 100 gr godt kan være 40 gr.

Det var det lidt mere grundliggende! i tilfældet NKT's superleder har jeg dem lidt mistænkt for at bruge flydene kvælstof under tryk!! lidt på samme måde som i et køleskab!! og så kan det sagtens have et kogepunkt på -200 gr eller 73,15K

Så vi behøver vist ikke at ringe!!

OK!
Jeg lægger røret igen så .
Men i øvrigt vil jeg ikke gøre mig klog på gassers opførsel under tryk og ved forskellige temperaturer. Men det siges, at kryogene gasser kan bringe temperaturen ret langt ned i visse installationer. Om der anvendes overtryk eller lign. ved jeg ikke.

Men i den forbindelse er det spændende jo også de metaller man kryogenbehandler. Hvad sker der med dem?
Hvad sker der med krystalstrukturen? Er de bedre ledere efter kryogenbandling? Eller ændrer de blot karakter?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes