Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 05:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: spikes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 August 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

hej alle sammen!

er der nogen som kan fortælle mig om jeg skal bruge spikes til mine DALI 450?

jeg har nemlig også set nogen som bruger sten (jeg tror det er granit) under deres højtalere... er det i stedet for spikes? hvis det er hvad skal jeg så købe? spikes, sten eller måske noget helt tredje?

jeg håber at jeg kan få nogen gode råd og fif.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

no help at all?

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hvilket gulv har du?
Det kommer meget an på hvilket underlag højttaleren har at arbejde med.

/Mikael

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jokerman skrev:
Hvilket gulv har du?
Det kommer meget an på hvilket underlag højttaleren har at arbejde med.

/Mikael

jeg bor på 1. sal så der er beton nederst og træ øverst så man kan sige at ht'erne står på tre...

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det er lidt en smagssag, om man er til spikes på trægulv... Mange foretrækker blød afkobling til det formål... en ting er sikkert, det vil gøre noget ved lyden...
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger spikes til mine 850ère. Jeg har også trægulv, det er som om gulvet spiller mindre med med spikes.

Mvh Trutta

Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Der er ikke rigtigt andet at gøre end prøve dig frem. Find et par havefliser og lyt, med og uden spikes. Prøv så evt med korkslipeklodser istedet for spikes,og lyt. Bagefter har du nok fået et fingerpeg om i hvilken retning du skal, og så kan du investere i div.afkoblings wodoo.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
Der er ikke rigtigt andet at gøre end prøve dig frem. Find et par havefliser og lyt, med og uden spikes. Prøv så evt med korkslipeklodser istedet for spikes,og lyt. Bagefter har du nok fået et fingerpeg om i hvilken retning du skal, og så kan du investere i div.afkoblings wodoo.

ja... men er der ikke noget af det, som er "bedre" end det andet til at få værelset/gulvet til at lade være med at "brumme" med? desuden har jeg ikke så mange penge at arbejde med (4-600 kr.) så det ville være rart ikke at skulle investere i en masse fliser og spikes først...

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve med fliserne først det koster jo ikke alverden. Du kan evt. bare låne et par i din fars indkørsel en dag han ikke er hjemme.Big smileBig smile

Mvh Trutta

Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 August 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

God aften Mathias 2.

Du må prøve dig frem, hvad der passer bedst til dit rum.

Jeg har selv trægulve og har også prøvet mig frem med blød afkobling (læs: HOLFI-Feets, andet sorbothane-materiale mv.), og det duer simpelthen ikke. Jeg synes, bassen bliver for slap og upræcis, når man afkobler blødt.

Jeg har derfor prøvet mig frem med forskellige former for hård tilkobling. Vejen er gået forbi spikes, Pulsar Point (helt klart et tweak, der er værd at prøve. Synes dog, at det fungerer bedst under ens apparater) og endelig Cold Ray Ceramic. De sidste er mine klare farvoritter og hele mit set-up er nu koblet op på Cold Ray's... De gør underværker, synes jeg. Helt klart det bedste jeg har prøvet til dags dato.

God jagt.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

trutta skrev:

Du kan prøve med fliserne først det koster jo ikke alverden. Du kan evt. bare låne et par i din fars indkørsel en dag han ikke er hjemme.Big smileBig smile

Mvh Trutta

det må jeg da prøve

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

God aften Mathias 2.

Du må prøve dig frem, hvad der passer bedst til dit rum.

Jeg har selv trægulve og har også prøvet mig frem med blød afkobling (læs: HOLFI-Feets, andet sorbothane-materiale mv.), og det duer simpelthen ikke. Jeg synes, bassen bliver for slap og upræcis, når man afkobler blødt.

Jeg har derfor prøvet mig frem med forskellige former for hård tilkobling. Vejen er gået forbi spikes, Pulsar Point (helt klart et tweak, der er værd at prøve. Synes dog, at det fungerer bedst under ens apparater) og endelig Cold Ray Ceramic. De sidste er mine klare farvoritter og hele mit set-up er nu koblet op på Cold Ray's... De gør underværker, synes jeg. Helt klart det bedste jeg har prøvet til dags dato.

God jagt.

Mvh. FLEX

hvad er cold ray ceramic? jeg er ikke helt inde i det endnu

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Disse Cold Ray's ser ud som ovenstående. Det drejer sig om to stykker aluminium, der er adskilt af en kugle lavet af keramik.

Dette er den lille model, der hedder Cold Ray Mini. Nordost Quasar Points

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Nedenstående billede viser mit set-up, der er koblet op på den store model af Cold Ray. Indvendigt er der en slags kegle, hvorpå der hviler en keramikkugle og derefter er der en skal af aluminium udenpå keglen (også af aluminium), der blot hviler på kuglen af keramik.

Mvh. FLEX

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Nedenstående billede viser mit set-up, der er koblet op på den store model af Cold Ray. Indvendigt er der en slags kegle, hvorpå der hviler en keramikkugle og derefter er der en skal af aluminium udenpå keglen (også af aluminium), der blot hviler på kuglen af keramik.

Mvh. FLEX

så forstår jeg! men hvad koster det? ik under 600 for otte vel?

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Cold Rays koster da en smule mere end 600. De fås også i en version, hvor der bruges stålkugler. De er ikke så dyre. Prøv at søge efter nogle på brugtbørsen, ellers er der lyddrengene i både Århus og Ålborg. De har i hvert fald tidligere forhandlet disse produkter også Pulsar points...Måske de vil låne dig et par sæt.

Mvh. FLEX

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Cold Rays koster da en smule mere end 600. De fås også i en version, hvor der bruges stålkugler. De er ikke så dyre. Prøv at søge efter nogle på brugtbørsen, ellers er der lyddrengene i både Århus og Ålborg. De har i hvert fald tidligere forhandlet disse produkter også Pulsar points...Måske de vil låne dig et par sæt.

Mvh. FLEX

det må prøves.. eller s satser jeg på de der spkes fra DALI som HIFIklubben sælger... de koster ihvertfald 600... nå men go'nat...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Som jeg forstår det har du trægulv på strøer nedenunder, dvs. det er ikke lagt direkte på beton - ergo kan gulvet til en hvis grad svinge med.

En endegyldig løsning findes vist ikke, jeg har i hvert fald hørt både positive og negative kommentarer (er det ikke sådan til alt?) til spikes på trægulv. Som jeg ser det og har til erfaring vil spikes betyde en kobling til gulvet, mens dæmpefødder vil betyde en afkobling fra gulvet. Kobling til er altså bedst hvis du har en stor masse at koble til, f.eks. et betongulv.

Du kan altså risikere at spikes overfører vibrationerne til gulvet hvis højttalerne står ovenpå et stykke gulv der ikke er understøttet af strøer nedenunder, ergo svinger gulvet med som en membran. Dæmpefødder vil derimod forhindre (størstendels) vibrationerne i at komme ned i gulvet.

Der kan så anvendes flere løsninger til at undgå at gulvet svinger med... Jeg har selv haft gode erfaringer med højttaler -> spikes -> tung betonflise -> dæmpefødder -> gulv, dvs. jeg anvender faktisk begge teknikker.

Granit er vel næsten overkill, det er vist mere for at få det til at se godt ud.

Så vidt jeg husker burde der egentlig være spikes med til Dali'erne, og hvis ikke du har dem så kan man vist købe nogle der passer (i højttalernes gevindhuller i bunden) for rimelige penge i Hifi-Klubben. Find/køb så et par betonfliser, de koster virkelig ikke meget (under 50 kr.), og anvend så kork som dæmpefødder, enten de flade bordafdækningsmåtter du kan få i f.eks. Bilka, eller nogle sandpapirsklodser som koster omkring 8 kr. pr. stk. i f.eks. Jem&Fix. Omkostningerne er altså ikke astronomiske.

Disclaimer: Alt ovenstående er ud fra egne erfaringer, det er ikke nødvendigvis en løsning der passer i alle situationer.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Som jeg forstår det har du trægulv på strøer nedenunder, dvs. det er ikke lagt direkte på beton - ergo kan gulvet til en hvis grad svinge med.

En endegyldig løsning findes vist ikke, jeg har i hvert fald hørt både positive og negative kommentarer (er det ikke sådan til alt?) til spikes på trægulv. Som jeg ser det og har til erfaring vil spikes betyde en kobling til gulvet, mens dæmpefødder vil betyde en afkobling fra gulvet. Kobling til er altså bedst hvis du har en stor masse at koble til, f.eks. et betongulv.

Du kan altså risikere at spikes overfører vibrationerne til gulvet hvis højttalerne står ovenpå et stykke gulv der ikke er understøttet af strøer nedenunder, ergo svinger gulvet med som en membran. Dæmpefødder vil derimod forhindre (størstendels) vibrationerne i at komme ned i gulvet.

Der kan så anvendes flere løsninger til at undgå at gulvet svinger med... Jeg har selv haft gode erfaringer med højttaler -> spikes -> tung betonflise -> dæmpefødder -> gulv, dvs. jeg anvender faktisk begge teknikker.

Granit er vel næsten overkill, det er vist mere for at få det til at se godt ud.

Så vidt jeg husker burde der egentlig være spikes med til Dali'erne, og hvis ikke du har dem så kan man vist købe nogle der passer (i højttalernes gevindhuller i bunden) for rimelige penge i Hifi-Klubben. Find/køb så et par betonfliser, de koster virkelig ikke meget (under 50 kr.), og anvend så kork som dæmpefødder, enten de flade bordafdækningsmåtter du kan få i f.eks. Bilka, eller nogle sandpapirsklodser som koster omkring 8 kr. pr. stk. i f.eks. Jem&Fix. Omkostningerne er altså ikke astronomiske.

Disclaimer: Alt ovenstående er ud fra egne erfaringer, det er ikke nødvendigvis en løsning der passer i alle situationer.

mægtigt godt indlæg! og tak for fif og gode råd... jeg tror at jeg for købt nogle spikes og kork på lørdag..  jeg glæder mig til at købe/afprøve det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes