| Forfatter |
|
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle..
Hvordan gemmer I jeres kabler, så de ikke er synlige og ikke samler støv?!!
Kan man ikke købe så'n en slags fire-kantet boks som sidder (på væggen) og som løber langs væggene?? -har set dem på div. netcafé'er mm. men ANER ik hvad man kalder dem??
Noge som har nogen gode idéer eller forslag???
Vil egentligt også gerne vide om hvorfor man kan købe dyre guldkabler mm. når kobber leder strømmer bedre igennem end noget andet stof?! -lige udover sølv ...bare ren og skær undring! Men hvorfor?
Mvh.
/Malik
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Malik... De såkaldte kabelbokser - mener jeg de kaldes, er ikke sikker - kan købes i alle byggemarkeder!! Så det er bare ud at kigge priserne efter... -- OceanMan http://www.oceanman.dk
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der bokse kaldes vist kabelkanaler/kabelskjuler/kabelbakker eller noget i den retning.(hvis der er elektriker til stede, så må vedkommende gerne byde ind med den korrekte fagterm)
De kan købes i mange byggemarkeder eller på nettet i meter-mål.
Jeg har selv brugt dem med succes. De har også den fordel at de kan males over. Jeg har også prøvet at bruge kobberrør som ledningsskjuler, de så meget godt ud, men jeg fik hurtigt at vide af en kammerat, at det er ulovligt at føre ledninger med strøm fra stikkontakten igennem kobberrør, uanset hvor tyk isoleringen måtte være. Det kunne jeg have sagt mig selv(kobber + strøm, av av), men man lære hele livet.
Angående guld vs kobberkabler ved jeg intet, så det vil jeg lade de mere vidende svare på.
|
| Til top |
|
| |
Stef_Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flaz.....
Det hedder kabelkanaler, efter min mening fås de bedste i Harald Nyborg.... prisen er 20 kr for 2 m. i diametern 1x1 cm
Mvh Stef
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kablerne laves ikke af guld (normalt), men meget rent kobber i en ilttæt kappe for ikke at oxydere, tit er lederne spundet/flettet eller lagt på andre finurlige måder for at hindre magnetisme, skineffekt m.m. Stikkene er måske guldbelagt, guld oxyderer ikke så nemt som kobber og kan nemt pudses op igen, rhodium og platin kan også bruges, men er dyrere.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Kablerne laves ikke af guld (normalt), men meget rent kobber i en ilttæt kappe for ikke at oxydere, tit er lederne spundet/flettet eller lagt på andre finurlige måder for at hindre magnetisme, skineffekt m.m. Stikkene er måske guldbelagt, guld oxyderer ikke så nemt som kobber og kan nemt pudses op igen, rhodium og platin kan også bruges, men er dyrere. |
|
|
Okay, så fik jeg det på plads..
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen mht. de der kabel-skujleting...
Jeg må ud og lede..
Mvh.
/Malik
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja kabelkanaler er gode, og giver et godt indtryk af orden... men prøv I at presse et mit t2 ned i en kabelkanal på 2x1cm, det er jo ligeså tykt som et 5x2,5 installationskabel.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm...ved godt det er lidt offtopic, men hvorfor er så skide populært at gemme sine kabler væk? Kabler er da en del af hifien og de er smadderflotte!
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
| hmm...ved godt det er lidt offtopic, men hvorfor er så skide populært at gemme sine kabler væk? Kabler er da en del af hifien og de er smadderflotte! |
|
|
Grunden til at jeg gerne vil have dem gemt af vejen er at de samler støv..og det er svært at gøre rent ved kablerne..og så synes jeg også at det ser ud som om at, der er styr/orden på tingene (uden at der nødvendigvis ER det )..
Mvh.
/Malik
|
| Til top |
|
| |
hebro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
En anden mulighed er at gemme kablerne væk bag fodpanelerne. Det er specielt rart når man skal føre kabler til de bagerste højttalere. Det giver også et langt flottere resultat end med kabelbakker.
Men jeg vil da give Anders_K ret i at det ikke er så fedt at bruge mange penge på et lækkert kabel man ikke kan se... men (kun) høre..  __________________ Henrik
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
| hmm...ved godt det er lidt offtopic, men hvorfor er så skide populært at gemme sine kabler væk? Kabler er da en del af hifien og de er smadderflotte! |
|
|
jeg synes personligt at det giver et indtryk af at ens setup er gennemført og ikke rodet, hvis kablerne gemmes væk om det så er med kabelkanaler eller i fodpanelet er ikke vigtigt, bare de ikke ligger og roder.
men smag og behag.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Jetz
Jeg er nu ret sikker på at man godt må føre strømførende kabler i kobberrør. Hvis du kigger på gamle el-installationer, er de alle rørene lavet i metal. Hvis man skal beskytte et kabel, sætter man da også gerne et rør omkring.
Det bedste jeg har set til at skjule kabler med, er hule fodpaneler. De er lavet i plastic, og jeg tror nok det er NKT der producerer dem. De er godt nok dyre, men det ser til gengæld godt ud.
|
| Til top |
|
| |
Saunter Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad skal man bruge kabel leder til?? Man skal da blærer sig lidt med sit udstyr
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hva gør I med kablerne bag ved forstærkere etc ?? de fylder også vildt meget, og ser grimt ud, ved godt man ikke så tit ser det men alligevel.
evt. billeder
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
til Jetz
Jeg er nu ret sikker på at man godt må føre strømførende kabler i kobberrør. Hvis du kigger på gamle el-installationer, er de alle rørene lavet i metal. Hvis man skal beskytte et kabel, sætter man da også gerne et rør omkring.
Det bedste jeg har set til at skjule kabler med, er hule fodpaneler. De er lavet i plastic, og jeg tror nok det er NKT der producerer dem. De er godt nok dyre, men det ser til gengæld godt ud.
|
|
|
NEEEEJ!!! Det må man ikke mere. strømførendekabler skal hvis de skjules føres i Plastrør.
Det er rigtigt at i gamle huse lavede man instalationen i jernrør men det er ikke længere tilladt.
Kontakt evt den lokale instalatør før i går i gang, så i er sikker på ikke at lave noget ulovligt, det kan blive hammerdyrt hvis noget går galt. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Svend P:
Jeg er ret sikker på at Finn29 har ret. Min kammerat, der sagde det til mig, er godt nok ikke elektriker, men han plejer at være inde i de håndværksmæssige paragraffer.
Alle kobberrør er nedtaget og jeg bruger nu kabelkanaler.
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jeg også, jeg får som regl mine strøminformationer fra en kammy der er elektrikker og svagstrømsingenør. tjek evt. også i stærkstrømsrelementet, det må være til at finde på nettet
__________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Porkyhead Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 261
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis I skal ha noget kræs, så syns jeg disse er skide pæne:

Ikk?
__________________ Hilsen Christian
|
| Til top |
|
| |
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 01 December 2003 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jetz skrev:
De der bokse kaldes vist kabelkanaler/kabelskjuler/kabelbakker eller noget i den retning.
|
|
|
kabelbakke, ja.
Kan købes hos alle elektrikere __________________ // Karsten
|
| Til top |
|
| |