| Forfatter |
|
askov Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis man har en stikkontakt hvor der er "jord hul" i, hvordan kan man så teste om det er tilsluttet til kontakten ?
Jeg er godt klar over at man kan pille kontakten ud og så kigge..... men jeg kan måle det med fx. et multimeter eller noget ?
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved, skal der bruges et fuga-voltmeter, der koster omkring 20.000 Kr, til at teste om tredje fase eksistere og fungerer ordentligt.
Ellers kan man bruge sine ører. Jeg tester med min guitar rør forstærker, der er meget afslørende.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at skru dækslet af. Hvis jorden falder ud, VAR der jord i .
Jeg spurgte en elektrikker om det samme og han fortalte at det var ret svært/kostbart at måle, ganske som hifi-fjols skriver.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
Ellers kan man bruge sine ører. Jeg tester med min guitar rør forstærker, der er meget afslørende. |
|
|
Hvordan lyder det hvis der er korrekt jord ?
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du stryger en hånd let hen over metaldelene på dine apparater og mærker en let snurren der forsvinder når du tilslutter jord er den OK.
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan da meget let se efter om der er afledning på den gul/grønne jord. Sæt en leder i fasen og en i jorden i stikkontakten. Så skal HFI/HPFI relæet øjeblikkelig falde ud!
Men det er fuldstændig rigtigt, at vurdering af kvaliteten på jordforbindelsen er svær. Men går den dybt og i fugtigt jord med kalk eller natriumklorid, så kan den næsten ikke være andet end super!
Jeg har personlig svært ved at høre en forskel på med/ uden jord. Min går i fugtigt kalk!
Bor man på en gigantisk salthorst og får sendt jordspyddet derned, ja så bliver det ikke bedre
mvh
|
| Til top |
|
| |
askov Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok....nu har jeg lige haft stikket ude og jord er forbundet (grøn/gul) ledning, så man må gå ud fra det virker  .... nu mangler jeg bare det rigtige kabel!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan læse, så går spørgsmålet ud på OM der er jord i stikkontakten, ikke på KVALITETEN af denne?
Det er meget nemt at måle om jorden er tilsluttet. Du skal blot med et voltmeter måle mellem fase (sidder til venstre i stikkontakten), og jordbenet. Der skal være 230 V for at jorden er tilsluttet.
Hvis dit voltmeter trækker en tilstrækkelig stor strøm, kan du "risikere" at dit hifi-relæ slår fra idet du gør det. Så ved du også at det virker.
|
| Til top |
|
| |