Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 21:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Mine nye "ledninger".. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
butter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen,

Jeg laver denne tråd, da der er noget, jeg gerne vil dele med jer. Jeg har for nyligt investeret i nogle nye kabler, men inden jeg fortæller hvilke, vil jeg gerne starte fra begyndelsen. Jeg har efterhånden brugt nogle timer på at lytte på kabler, altså signalkabler og højttalerkabler. Og jeg har oplevet store forbedninger på mit anlæg, til trods for dets moderate størrelse og pris (se nedenfor).

For ca. et år siden kastede jeg mig så ud i at prøve en forbedring på strømdelen, hvilket jeg egentlig ikke har haft den store fidus til. Men efter at have lånt 2 sæt Transparent Powerlink Super, så fandt jeg hurtigt ud af hvor meget man kunne vinde også på denne del. Jeg købte de 2 Transparent kabler. Men det stopper ikke her. For en måned siden besluttede jeg mig for at skifte mine Transparent kabler, jeg manglede et ordentligt signalkabel og mente ikke at kunne forsvare at have så mange penge bare i strøm kabler. Da jeg tog Powerlink kablerne af mit grej, kunne jeg godt høre, at der manglede noget, men kablerne var solgt og jeg havde taget en beslutning.

Nu havde jeg så bare alm. strøm kabler på og savnede mere og mere nogle gode strøm kabler. Jeg lånte nu et sæt strømkabler hos den danske importør af det hollandske high-end mærke Kharma. Jeg havde i forvejen signalkabler fra samme firma. Jeg lånte 2 af de billigste strømkabler (de er vist nok lige udgået) Kharma KPC Reference 1A, de koster omkring 2.500 dkr. Dvs. at det er et billigere kabel end Transparent.

"GISP!, kan det virkelig være sandt" tænkte jeg. Min kæreste spurgte: "Har du skruet højere op?", og nej selvfølgelig havde jeg ikke det. Alt trådte frem i lydbilledet, der blev strammet op, og der kom ro på det hele. Nu tænker nogle af jer sikkert "Ja ja, den er god med ham!". Men jeg kan ikke fremhæve kraftigt nok, hvor overrasket jeg er. Det er altså lykkedes mig at forbedre min lyd kraftigt ved blot at skifte det stykke "ledning", der sidder fra min skod IKEA stikdåse og op til henholdsvis AMP og CD. Forbedringen var noget bedre, end da jeg skiftede fra billigt signalkabel og til et godt signalkabel.

Mit anlæg består af:
Lyngdorf SDAI2175
Rega Apollo
Rega P5 + Exact PU
Rega Fono
Dali 850 (Ja det er virkelig min favorit højttaler, den kan alt, inkl Heavy)
Shunyata Hydra  -  højttalerkabel
Kharma KIC Reference 1A - interconnect (2 stk.)
Kharma KPC Reference  1A -  strøm (2 stk.)
(HQ billeder kan vist ses på Kharma.com)

Kablerne er lækre og de spiller fantastisk, jeg er en glad mand. Det var det, jeg ville dele med jer. Der er uden tvivl nogle af jer, der ikke tror, at man kan høre forskel på strømkabler, men det kan man! I hvert fald på mit anlæg.

/Butter
Til top Vis butter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af butter

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun stemme i her! - Netkabler gør efter min mening en væsentlig forskel

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

butter skrev:

Det er vist ingen hemmelighed hvad JEG ville have brugt pengene på at opgradere, i stedet for på dyre strømkabler

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

butter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

butter skrev:

Det er vist ingen hemmelighed hvad JEG ville have brugt pengene på at opgradere, i stedet for på dyre strømkabler

Tro mig Svend P, jeg har hørt på mange forskellige højttalere. Har hørt rigtig mange gode højttalere, men min musiksmag passer bare rigtig godt til de speakers. Og jo bedre udstyr man putter på dem, jo bedre spiller de. Det er ret fantastisk, overraskede faktisk mig da jeg for 3-4 år siden købte Cayin 252B & CD252. Det sparkede også virkelig gang i denne noget aldrende højttaler. Nu har jeg så skiftet til noget lidt mere afdæmpet hifi, der ikke konstant losser til mine dejlige højttalere.

/Butter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Ok. Du er til en hver tid velkommen til at kigge om med dine powerkabler, så kan vi teste sammen. Jeg vil nemlig stadig påstå at et sæt Grand'er giver en KÆMPE forskel i lyden i forhold til Dali 850 og også i forhold til hvad powerkabler kan gøre. Det er fair nok at du kan lide lyden fra dine Dali 850, men jeg vil blot påstå at forskellen er større, højttalerne imellem, end ved skift af powerkabler!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

butter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ok. Du er til en hver tid velkommen til at kigge om med dine powerkabler, så kan vi teste sammen. Jeg vil nemlig stadig påstå at et sæt Grand'er giver en KÆMPE forskel i lyden i forhold til Dali 850 og også i forhold til hvad powerkabler kan gøre. Det er fair nok at du kan lide lyden fra dine Dali 850, men jeg vil blot påstå at forskellen er større, højttalerne imellem, end ved skift af powerkabler!

Åh ja, det er sandt, det betvivler jeg ingenlunde. Selvfølgelig er forskellen større ved HT skift fremfor Powerkabler. Overvejede selv engang både Grand og Grand Diva, men kom aldrig længere. Tror bestemt, at en Grand kan fyre den af på alle tænkelige måder. Hvad for noget musik hører du?
/Butter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

butter skrev:

Åh ja, det er sandt, det betvivler jeg ingenlunde. Selvfølgelig er forskellen større ved HT skift fremfor Powerkabler. Overvejede selv engang både Grand og Grand Diva, men kom aldrig længere. Tror bestemt, at en Grand kan fyre den af på alle tænkelige måder. Hvad for noget musik hører du?
/Butter

Pop, dance, electronica. Ikke i den rækkefølge...

butter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

butter skrev:

/Butter

Pop, dance, electronica. Ikke i den rækkefølge...

Ah se nu sker der noget=). Electronica, som i Autechre, Aphex Twin, Bjørn Svin og Squarepusher?
Dance har jeg været på engang, og har da også en del plader, men det kommer ikke på så tit mere.
Jeg har til stadighed et stort hjerte for Heavy musikken og som du nok forstår Electronica, men derudover hører jeg Punk, Hip-Hop (som i Malk de Koijn, Beastie Boys, Track 72, Dälek og Cypress Hill) og flere andre svært definerbare genrer.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

For tiden hører jeg mest Infected Mushroom og Astrix. Ellers Astral Projection, og tidligere rigtig meget Scooter.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid været ganske skeptisk over for "power" kabler..

Og har prøvet en del, jeg fandt ikke at der kom den store forbedring udover hvad jeg forlængst havde fundet ud af, at de medfølgende ikke var gode og man absolut bør anvendet noget der ikke er ringere end hvad der sidder i husets instalation..

Så de sidste 10 år.... (ja faktisk længe før alt den "hype" der har været i de sidste år netop om power kabler) har jeg brugt noget kraftigt NKT 1,5 mm. Solidcore kabel til div. apperater samt 2,0 mm. ditto til effekttrinene, støre kvadrat her just in case og for god ordens skyld! ik at der var den store forskel at spore på 1,5 og 2 mm. dog, på det tidspunkt eksperimenterede jeg / vi en del med solid core vs. multi core og forskellige tværsnit, og fandt at solidcore oftest var bedst og at tværsnit meget over 1,5mm. sjældent giver særligt meget, medmindre det er ekstrem store effektrin der køres helt op til spidsbelastning (hvad man jo nok sjældent gør)

Der begyndte så at komme færdig lavede hifi netkabler på markhedet, og enkelte af diisse fandt vej ind om, og imponerede langt fra!... det meste blev dømt VooDoo.

SÅ endag fik jeg af den hr. Kubik det råd at forsøge noget PKA 1,5 mm. ligeledes fra NKT. og HOV!...  hvad %€#"/! ...... der skete sgu noget her!... der kom lidt mere ro og overblik samt en smule bedre dynamik, mest var det perspektivske egenskaber samt den før omtalte ro og ORDEN i lyd billedet der blev påvirket i ganske posetiv grad..

Fik så fat i noget dobbel skærmet 4x 1,4 mm. speciel kabel, fra en inginør jeg kender, dar havde en rulle liggende, dette var anvendt til meget følsomt måleudstyr på nogle olie platforme i nordsøen i sin tid.

Dette var vind, vejer, især kemikalie og saltvand resistent samt brænd hæmmende og har en inder kappe med metel (ferit) og bly fyldt gummi isolation, skærmet med folie, plast og så en mete tæt ydder skærm af fortinnet kobber..

Hold da op!

Dette gjorde noget ingen af de andre NKT kabler gjorde, de posetive ting før omtalt blev løftet fra flueknæpperi op til virklig reelt utvivlsom hørbart!...

Så skulle der sgu atter prøves de "dyre" highend færdig kabler, som der i mellemtiden var kommet et noget støre og vildere udvalg af. 

Har så prøvet en del kabler fra Subra, Jorma, NO, Shunyata, Eichmann mf.

Eneste der gjorde jobbet lige så godt som mine egne spciel DIY. net kabler, var Shunyata Python (har tilskriver jeg dettes anvendelse af ferit materiale i slærmen ) men ikke så meget at det justificerede mer prisen..

Jeg har så realiseret en jord spyd forbindelse fra stikdåsens 3 (jord) hul.

DET! gav pote med de skærmede kabler hvor ydder skærmen var forbundet til det ben der passer her i. disse kabler med skærm, var hos mig og flere steder det er prøvet de uskærmede langt overlegende, uanset pris.

Det sjove skulle vise sig at mit eget skærmede DIY. kabel (og et andet enkelt skærmet 4x1,0mm.) var fuldt på højde med de dyreste skærmede highend kabler! eller rettere de dyre var ikke bedre end disse.. VEL OG MÆRKE MED JORD FORBINDELSE!

Når jordforbindelsen kom fra, var der ganske stor forskel på kablerne, nogle var dårlige andre ganske gode og andre igen super gode.. (generel tendens var dog at de skærmede var de der gav mest effekt) 

Så jo vist! netkabler kan give rigtig meget posetiv indflydelse.

En jordforbindelse til skærm på ganske alm. skærmede kabler (hvor så skærmen flyder i apperat enden) udligner dog oftest totalt forskellene på billigere og svine dyre super kabler.. (på nær for et par ganske få meget specielle typer, hvor der faktisk netop er gjort ekstra meget ud af afskærmning både ved skærm og div. materialer her i mm.)

Nkt's Pka 1,5 kablerne er faktisk på højde med de bedste uskærmede hifi / highend netkabler, skal det så lige siges.. (Det behøver altså ikke at koste lige så meget som apperaterne i anlæget for at virke! )

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
For tiden hører jeg mest Infected Mushroom og Astrix. Ellers Astral Projection, og tidligere rigtig meget Scooter.

Heeey!! som DJ må jeg nikke anderkendene til dette og  

Ik just hvad man forbinder med hifi musik! (men hvorfor skulle det da også ALTID! være det!??)  men fede toner alligvel!..

Et anlæg der ikke kan spille sådant så man lader sig rive med, er sgu ikke meget bevendt i mine "øre" hellere!....  jooooo.. fra klassisk over akustisk,blues og Jazz, til rock, pop og techno! det hele skal sgu med tak!

Dj Tiesto, Gabryponte, Gigi D' Agostino, Cascada, Cosmic Gate, Dario G, Groove Coverage, IIO, Klubbingman, Lasgo, Moby,  Paffendorf, Prezioso ft. Marvin,  Roberto Molinaro, Sash ,Vinylshakerz; Madonna mf. rykker! lige så fedt for mig som eks. The "Boss", John Lee Hooker, NHØP, Vivaldi og Bach osv..  

Alt under sine premisser og til sin tid!..

Jeg høre stort set ALT fra ABBA til Zappa! og alt her i mellem.

(Derfor har jeg også måtte bygge et par højtalere af en anseelig størelse, der magter DEN opgave bedst og bedre end noget jeg ku finde færdigt til penge jeg ku stampe op)

MEN! her til skal siges at Dali faktisk generelt er et godt bud på højtalere der spænder ganske bredt!.. (har i sin tid haft flere af slagsen inde og vende, og ofte med meget posetivt indtryk..)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej Butter.

Jeg kan kun give dig ret. De Kharma kabler er fantastiske.  Jeg har selv Reference 2A powerkabel (det er storebror'en til dit) på min Apollo og virkningen var klart som du også beskrev den. Alt blev bare meget mere "rigtigt" og naturligt. Jeg er SÅ glad for at have købt det.   Udover det har jeg også lige fået Kharma Reference Digitalkabel mellem min Apollo og min Lyngdorf TDA2200.  Det kan slet ikke nævnes nok hvor lækre de kabler er.   Jeg har efterhånden hørt en del kabler og jeg må sgu sige at Kharma er de bedste kabler jeg har prøvet indtil nu.

Så de kan varmt anbefales...

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

butter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

chubbz skrev:

Hej Butter.

Jeg kan kun give dig ret. De Kharma kabler er fantastiske.  Jeg har selv Reference 2A powerkabel (det er storebror'en til dit) på min Apollo og virkningen var klart som du også beskrev den. Alt blev bare meget mere "rigtigt" og naturligt. Jeg er SÅ glad for at have købt det.   Udover det har jeg også lige fået Kharma Reference Digitalkabel mellem min Apollo og min Lyngdorf TDA2200.  Det kan slet ikke nævnes nok hvor lækre de kabler er.   Jeg har efterhånden hørt en del kabler og jeg må sgu sige at Kharma er de bedste kabler jeg har prøvet indtil nu.

Så de kan varmt anbefales...

Wow, du har en dejlig cd-afspiller kan jeg se, og ja det er dejlige kabler, de er også flotte at se på. Hmm Ref. 2A, det kunne jeg godt tænke mig at høre, gad vide om der er hørbar forskel? Har du hørt Ref. 1A?

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej Butter.

Jeg havde både Ref 1A og 2A med hjemme da jeg skulle prøve dem.  Det som Ref 1A gør godt gør 2Aeren bare lidt bedre. Det er lidt svært at forklare. Jeg synes ihvertfald bare det lød bedre med 2A'eren. Det var ligesom lidt mere løssluppent og naturligt...  Jeg satser meget på at vil have en 1A på min forstærker. Grunden til at jeg startede på min CD var at det klart var her forskellen var størst i forhold til alm netkabel.

hehe og ja.  Den Rega Apollo er en fantastisk maskine. - også selvom jeg kun bruger den som transport. :-)

Hvis jeg engang vinder i Lotto så vil jeg have Kharma højttalerkabel. Det er helt fantastisk.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes