Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp til kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas30
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 November 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal bruge 2 signalkabler og 2x4 eller 5 m. højttalerkabler af en rimelig kvalitet.

Det er meget svært, for det der står på brugt-siderne herinde lige så godt kunne være på russisk, og jeg kan ikke se mig selv stå nede i klubben og bede manden skifte kabler for mig.

Jeg vil heller ikke ofre alverden på det. Læste en artikel her, hvor en god fingerregel var ikke ar bruge mere end 15-20% af anlæggets samlede pris på kabler. Det synes jeg lyder fint. Min ven med mere forstand på tingene rådede mig til det samme og sagde, at han ville finde dem brugt.

Manden i klubben foreslog singlewire højttalerkabler til 80/meteren. De var ret neutrale i lyden, sagde han. Jeg blev overrasket over, at de ikke var dyrere. Til gengæld foreslog han nogle QED-signalkabler til 700 eller 1000 stk.

De skal forbinde en Rega Brio forstærker med en god og gammel Kenwood radio, en Rega Apollo CD-afspiller, samt et par Rega R3 gulvhøjttalere. Rega-entusiast..

Nogen forslag - gerne fra brugtmarkedet. Spiller det nogen stor rolle, hvor gamle de er, og er det en ide at finde nogen signal-kabler på en halv meter i stedet for 1 m., som de fleste er? Hvis jeg kan nøjes med 4 m. højttalerkabler, er det så bedre end 5? Jeg synes det virker logisk, at kortere er bedre.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Ja det er en jungle, hvor mange herinde skifter ikke kabler for måske er naboens græs grønnere.

For at at tage det sidste først selv verdens bedste kabel bliver ikke bedre af at være længere end nødvendigt.Så du har ret.Dog skulle det også kunne nå.Højtalernes placering og afstanden mellem dem skulle vel gerne kunne optimeres, så skal kablet kunne nå.Skarpe knæk skal undgåes især ved signalkabler.

Kan du selv lodde så er der mulighed for ret billige/gode signalkabler.

Van Den Hul har gode kabler på programmet findes også tit på brugtmarkedet ses også som VDH.Kan du finde en lokal sælger kunne du måske få lov til at prøve kablerne.Nogle gange kan man blive overasket at en billigere løsning kan være bedre vil ikke lige nævne et eks. for ikke at forvirre

Klubben kunne måske også overtales til at låne ud mod evt. depositum det plejer de da nogle gange at ville. 

Har du læst dette:http://www.rega.co.uk/downloads/Eng%20R3%20Manual.pdf

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Thomas30
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet. Der er et VDH her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=29754

- Men det er vel ikke digital, jeg skal bruge til f.eks. en Rega Brio og en Apollo? Jeg ved som sagt intet om det.. HT-kablerne skal bare være single-w.

Termineret er når der er for og bag på et kabel, og man ikke skal vende det pga. elektronerne, ikke? Låner en kammerats ht-kabler, og de skal vende rigtigt. Kan signalkabler også være terminerede?

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2006 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Rigtigt et digitalkabel skal du ikke bruge.Eks. på VDH kabel som du kunne bruge er D102MKIII sikkert med phonostik-RCA som er det mest brugte.Stikkene på VDH er af god kvalitet også en vigtig ting.

Terminerede vil sige at der er monteret stik på højtalerkabler bruger man dette udtryk.Stikkene er som regl banan eller spade en slags u.formet stik.Rigtig man vender normalt ikke kabler for ikke at spille imod retningen de normalt er spillet til i.Dog kan det sagtens fungere lyden kommer stadig igennem.

Det er ikke let med de kabler nogen lukker meget igennem (mest korrekt mener jeg) andre slører mere dog subjektivt.Det kommer an på personlig oplevelse/smag og anlæg.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt lave nogle kabler til dig som ville være forholdsmæssige billige samtidig temmelige gode vil bruge VDH M75 Videolink til ca.75kr meteren hvis det kan skaffes.Ved godt det er beregnet til video men det rykker alligevel og lukker meget igennem.Her kunne så måske bruges VDH rca stik til 80kr stk.Vi snakker signalkabler her.

Syntes personligt at det er lidt ærgeligt at give en del mere for et måske dårligere kabel har selv prøvet det derfor....

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 November 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Læs evt. mere om de forskellige Van Den Hul kabler i denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5519

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Thomas30
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Tjah, tak for input´ene, men jeg føler mig stadig ikke ret godt klædt på i denne sag.

Tror bare jeg vil høre et par signal og højttaler kabler hos min lokale pusher, og så tage det, jeg foretrækker. Han har nogle Nordost Wirewizard nedsat fra 12 til 800+nogle rimelige højttalerkabler..

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Få lige lov til at teste de sikkert uskærmede Nordost signalkabler først.Faktisk ville jeg ikke skrive om at uskærmede kabler kan give brum/støj da jeg tænkte på at du ikke endte med at købe sådanne da de fleste er skærmede.Grunden til dette var for ikke at forvirre yderligere.Måske kender du antennekabler de er skærmede for at sammenligne med noget.

Jeg har et sæt uskærmet NLE 52 og det laver brum på den lånte forforstærker på min egen er det ikke et problem.Her kører jeg med jord.Prøv det af på din egen hvordan det går.

Jeg har haft Nordost Blue Heaven signalkabel så lidt kender jeg det. 

Jeg ville med vilje ikke linke til den tråd om VDH da en nybegynder ikke vil finde hoved og hale i det især ikke hvis brugtmarkedet ikke giver mening for ham og ja der slynges rundt med udtryk så derfor.

Thomas30
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Ja, der var godt gang i den på den tråd, der linkes til.

Jeg er blevet usikker på, om jeg skal have R3 erne, da jeg hørte dem i går - godt nok med en Rotel cd-afspiller som ikke lød så godt som Apolloen. Ham i forretningen sagde, at de var de Nordost signalkabler, jeg havde hørt til demonstrationen den anden dag.

Nu skal jeg så bruge 3 signalkabler, fordi phono-indgangen ikke lyder så gødt som min eksterne RIAA fra Project. Lidt dårligt af Rega, synes jeg, da det er en sag til 5-600 kr..

Thomas30
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Kender nogen af jer de her?

www.dnm.co.uk/cables.html

Eller et mærke, der hedder Wireworld?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes