Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nyt liv til Dali 450 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Til alle de dali 450 ejere der stadig må være derude:

Tænker du på at købe ny højttaler? LAD VÆRE - eller prøv i det mindste denne ret billige og forholdsvis nemme modifikation først!

Det hele startede med at jeg flyttede og ENDELIG fik plads til nogle gulvhøjttalere. Jeg så et par DALI 450 til 1300 kr og slog straks til. Bassen var dybere og fastere end i mine iøvrigt gode standerhøjttalere - men ak hvor var lyden dog uinsiprerende i forhold til. Retfærdigvis skal det siges at mine 2-vejs er bestykket med noget nær de bedste enheder og delefiterkomponenter man som almindelig lønslave kan få fingre i - de er iøvrigt bygget af Ole -en af mine venner!

Der gik 3 dage så ringede jeg til Ole og spurgte om hvad man evt. kunne gøre for at ændre lyden. Ole er en travl mand og jeg utålmodig så jeg kiggede på nettet! Her fandt jeg et delefilter-diagram hos LCaudio (2½ vejs serielt) som engang er designet af B&O (gyys) og som LC syntes godt om! Jeg besluttede mig for at prøve det - om ikke andet så ku' jeg vel lære noget af det!

Jeg brugte komponenter af lav-middel kvalitet fra www.frequence.dk. Pris under 800 kr ialt! Og brug lige nogle rigtige højttalerkabler indvendigt istedet for det skidt dali har brugt! Jeg er iøvrigt ikke særlig god med loddekolbe eller noget men syntes alligevel det var let! Fordelen ved at sætte helt nye delefiltre i var også at så kunne jeg altid sætte de gamle i igen -hvis nu.....

Resultatet blev dog UALMINDELIGT godt!!! Ole, som har bygget højttalere i over 20 år var meget imponeret over resultatet. Han mener at det delefilteret simpelthen bare passer perfekt til dali'erne. Han har selv fusket med delefilteret i selvbyg-højttalere før uden at få noget særlig god lyd ud af det.

Jeg har i al fald sat mine dyre standerhøjttalere til side og lytter nu kun til dali'erne!

Lyden? Jeg har hørt bedre bas, bedre diskant og bedre mellemtone - men måden det hele hænger sammen på er utrolig vanedannende. 

Har planer om at bruge bedre komponenter til diskant/mellemtone men nænner ikke at pille lige nu! Har for travlt med at høre musik!

MVH

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Dalgas. Først og fremmest, det lyder utrolig spændende.

Jeg agter selv at lave en tråd omhandlende hvor nemt det er at råde bod på den lidt akavede diskant der sidder i dali 450. Man kan skifte denne til en Scanspeak 9700, og få et meget meget bedre resultat. Denne diskant passer perfekt, og et sæt burde kunne købes til omkring 1000kr brugt - så jeg kan kun anbefale dig at prøve det også, for da den oprindelige SEAS diskant og den klasser bedre scanspeak har nogenlunde samme elektriske specifikationer passer scanspeak garanteret også ind i det filter du har fået bikset sammen... Jeg er meget interesseret i at prøve det delefilter du omtaler, så hvis du vil være mig lidt behjælpelig med komponenter osv? :) - skriver lige en pm ;)

Jeg har selv den senere tid, ledt efter nye enheder til højttalerne, da udskiftningen af diskanten virkelig gav mig blod på tanden. Men at skifte delefilter danner jo kun grundlag for evt. yderligere udskiftninger, så dette er helt klart at foretrække.

Jeg kan forresten kun råde folk til at placere højttalerne på et materiale af bredere karakter end højttaleren (jeg bruger et par aluminums plader) og så spikes under pladerne.. Højttalerne er nemlig meget smalle, og står derfor meget mere stabilt ved dette lille "tweak". Jeg håber vi kan få en god tråd op at køre, da jeg synes det er utroligt så mange muligheder der øjensynligt er i en så gammel , og nu billig højttaler!!! Du må meget gerne lægge delefilter diagram ud også ;)

Mvh. Daniel Pilgaard

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejede det samme den gang jeg havde Dali 450/850, da jeg havde svært ved at forlige mig med diskanten.

Men da en opgradering var lidt dyr, f.eks. 1000 kr for et sæt diskanter, til et par højttalere der jo kun havde kostet mig 1500 kr, droppede jeg det igen, og købte Grand serien i stedet.

Men uanset, så er det jo nogle ret overkommelige modifikationer i har gjort jer, så tillykke med det!

Se i øvrigt hvad hifreak har gjort ved sine her:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=34204

Jeg citerer lige fra annoncen: "Dali 850, 4-vejs, dali 850 modifiseret med andre mellemtoner ,(seas excel m.w14 cy001 ) pris 1389 stk, andre diskanter ,
(næst dyreste vifa m.dx25tgo504)pris 550kr stk ,andre delefiltere ,komponerne består af følgende, mundorf mcap kondensatore ,foliespoler, vishay modstande internt sølvkabel pris i stumper til bare delfilter 6000kr "

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Det var da et fornemt forslag til at modde ens dali 450

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det skal forresten lige nævnes, nu vi er igang, at jeg med fordel prøvede at proppe en sok (gerne en bomuld "skisok") i refleksrøret til mellemtone enheden, og umiddelbart har jeg fået en hurtigere og mere kontant mellemtone - til skeptikerne, jeg er bevidst om at refleksrøret er tunet til, at booste i visse frekvenser, og at der ligger mange avancerede udregninger til grund for, at det ikke er godt delvist at stoppe refleksrøret. Men teori er ofte et, og praksis noget andet... Ved at gøre det kun ved mellemtone enhedens refleksrør, undgår man følelsen af manglende bass i området omkring 40 hertz, hvor jeg har ladt mig fortælle, at denne højttalers rør er konstrueret til, at forstærke fra. Glæder mig til at prøve delefilteret, og vil selvfølgelig komme med en så objektiv opfattelse så muligt når tiden når dertil.

- Det skal vel lige nævnes, at mange ældre højttalere har nedslidte kondensatotere som har godt af at blive skiftet. Så det er ikke underligt, at udskiftning til nyt delefilter kan virke positivt på lyden, dog lyder det som et mirakel hvis delefilteret er fuldstændig optimeret til et par dali 450, hermed ikke sagt at jeg ikke tror det er meget fornuftigt til højttalerne, for det lyder det jo til det er. Men jeg siger bare, at det garanteret kan ændres med endnu bedre lyd som resultat? :)

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej!

Her er filteret:

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26

Jeg brugte de værdier der er nævnt i diagrammet - bas-spolen lagde jeg på 4,1 mH (2,2 med lille kerne). Jeg har brugt de billigste modstande og luft-spoler fra frequence, samt deres Cross-cap kondensatorer! Ole anbefaler dog spoler med tykkest kobber til mellemtonen, hvilket jeg dog endnu ikke har prøvet. Det skulle give mere varme/fylde! Han anbefaler også en bedre modstand til diskanten!

Det første jeg tænkte var også at sætte bedre enheder i - men Ole mente at det ville ødelægge den gode sammenhæng der er mellem enhederne nu.

Delefilteret fra LC fjerner faktisk alle de unoder i nævner, såsom oppustet mellemtone og lidt kedelig diskant. Jeg har Scanspeak 9700 i mine 2-vejs og er de er gode! MEN i skal lige høre SEAS diskanten efter det nye filter er sat i - jeg har sjældent hørt så neutral og glat gengivelse - ikke noget der stikker i ørene!

MVH

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:

Det skal forresten lige nævnes, nu vi er igang, at jeg med fordel prøvede at proppe en sok (gerne en bomuld "skisok") i refleksrøret til mellemtone enheden, og umiddelbart har jeg fået en hurtigere og mere kontant mellemtone - til skeptikerne, jeg er bevidst om at refleksrøret er tunet til, at booste i visse frekvenser, og at der ligger mange avancerede udregninger til grund for, at det ikke er godt delvist at stoppe refleksrøret. Men teori er ofte et, og praksis noget andet... Ved at gøre det kun ved mellemtone enhedens refleksrør, undgår man følelsen af manglende bass i området omkring 40 hertz, hvor jeg har ladt mig fortælle, at denne højttalers rør er konstrueret til, at forstærke fra. Glæder mig til at prøve delefilteret, og vil selvfølgelig komme med en så objektiv opfattelse så muligt når tiden når dertil.

- Det skal vel lige nævnes, at mange ældre højttalere har nedslidte kondensatotere som har godt af at blive skiftet. Så det er ikke underligt, at udskiftning til nyt delefilter kan virke positivt på lyden, dog lyder det som et mirakel hvis delefilteret er fuldstændig optimeret til et par dali 450, hermed ikke sagt at jeg ikke tror det er meget fornuftigt til højttalerne, for det lyder det jo til det er. Men jeg siger bare, at det garanteret kan ændres med endnu bedre lyd som resultat? :)

Det tror jeg du har ret i! Vil også meget gerne prøve at pille lidt her og der! Siden er jeg dog flyttet sammen med kæresten i en lille lejlighed - begge dele kan til tider være dræbende for musikkens udfoldelsesmuligheder!!!!  

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hvilket udstyr har du stående i stuen? - siden du kan høre en nævneværdig forskel, går jeg ud fra at det er ganske hæderligt?

Hvilken kabelføring har du valgt at trække internt i højttalerne?

Ps. så er råvarerne til filtrene bestilt hjem, tænker på at bygge dem eksternt. Hvilket board byggede du dine filtre på? Bestilte med cross coil og jantzen kondensatorer, på nær til bassen, hvor jeg måtte nøjes med luft spoler.

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:

Hvilket udstyr har du stående i stuen? - siden du kan høre en nævneværdig forskel, går jeg ud fra at det er ganske hæderligt?

Hvilken kabelføring har du valgt at trække internt i højttalerne?

Ps. så er råvarerne til filtrene bestilt hjem, tænker på at bygge dem eksternt. Hvilket board byggede du dine filtre på? Bestilte med cross coil og jantzen kondensatorer, på nær til bassen, hvor jeg måtte nøjes med luft spoler.

Jeg har drev og forstærker bygget efter Innowatts drev/forstærkere. Jeg har brugt andre kabinetter og 50 Watt udgaven af Apogees lille digitalforstærker. Jeg bruger en stor switch-mode strømforsyning og har betydeligt mere styr på bassen end med de lidt mindre som Innowatt bruger. Den er da også mere end dobbelt så dyr. Drevet er Phillips CD Pro og her bruger jeg seperate strømforsyninger til drev (switch-mode) og display (trafo). Igen betyder switch-mode bedre bas! Højttalerne er jo Dali 450! Kabler er Dali Viper hele vejen!

Har ejet betydeligt dyrere grej men er bare vild med Apogee-forstærkeren!

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende! Vil noget tilsvarende kunne lade sig gøre med et par jamo classic 8? Ved godt det er en "billig" jamo,  i forhold til dalis daværende topserie, men alligevel. Er bestemt ikke tilfreds med min diskant for tiden, den ligesom overstyrer, og bliver ubehagelig omkring 2500 - 3000 khz..

Nogen der har prøvet med at ændre delefiltret? Nye kabler i selve højtalerne? evt hvilke? Eller kan en ny diskant gøre underværker? Eller er jeg bedre tjent med at sælge og købe noget helt andet i stedet?
Problemet er kommet på det sidste, hvor mit anlæg forbedre sig og bliver i stand til at spille mere og mere "ærligt." Med min gamle Harman Kardon, var der ikke samme problem.

Så altså: Nogen tricks til at ændre lyden i jamo classic 8?

Mvh.
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke personligt rørt, eller "pillet ved" et par Classic 8, så jeg skal være dig svar skyldig, men selvfølgelig kan du få bedre lyd ved at skifte visse komponenter i filteret - jeg vil dog ikke anbefale dig bare sådan lige at springe på det her filter, da der absolut ingen garantier er for at det vil lyde godt. Jeg ved dog så meget, at en helt anden højttaler er et helt andet kapitel, og at det samme delefilter (meget meget nøjagtigt afstemt) i teorien ikke burde kunne "fungere" i 2 højttalere der ikke har præcist samme mål og/eller enheder...

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Så for sørensen!! Så modtog jeg sgu nogle lækkerier fra frequence.dk idag, og er netop færdig med at montere filteret i den ene højttaler.

Lige pt. er den ikke så voldsomt homogen, men den skal nok lige spilles til, jeg kan virkelig allerede nu (efter 30min) høre at det bare bliver bedre og bedre... Har installeret de nye komponenter på den originale printplade der sidder i højttaleren, og har monteret dem med noget meget specielt og meget stærkt velcro.. :) Det lyder som om, at basenheden skærer af en del før end den gjorde med det gamle filter.. Lige ledes lyder det til at diskanten tager over noget før! Hvis nogle er interesserede i div. er i meget velkomne til at spørge, kan ikke vente til jeg får tid til at montere det andet filter også, men det første har bare taget mig 5 timer :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes