Emne: Hvilke stik for bedste kvalitet? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Leyor Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, det er min første tråd herinde, så undskyld hvis jeg spørger dumt :)
Jeg har lige anskaffet mig mit første fladskærms tv, og skal til at forbinde det med resten af mine enheder. I den forbindelse ville jeg gerne høre om nogle af veteranerne herinde har noget input om mit valg af stik type, måske nogle forslag til forbedringer for at få kvaliteten op :)
På forhånd tak for al input, er lidt af en nød til stik og kabler så al hjælp er utroligt værdsat.
Mit nye tv er et Hitatchi 37LD8500 37":
http://www.hifipriser.dk/Products/listprices.asp?ID=373891
Stik: 2x Scart, Component, VGA, HDMI, Composite, 2x RCA phono.
Det skal sluttes til følgende enheder:
Dvd:
http://www.kiss-technology.com/?p=dp1000
Stik: S-Video Output, Composite Video Output, Scart, S/PDIF Outputs, Phono
Forstærker:
http://www.shopping.com/xPF-Denon-AVR-1403
Stik: 1xS/PDIF, 1x Digital Coax, Phono
Pc m. Creative X-Fi platinium og Leadtek 7800 GT grafikkort.
http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category=1& amp;subcategory=208&product=14065
http://www.leadtek.com/uk/3d_graphic/overview.asp?lineid=1&a mp;pronameid=216
Billede stik: S-Video, Component, VGA, DV-I (Brugt til monitor),
Lyd stik: Flexijack, S/PDIF, Digital coax, Phono.
Er der nogle der har noget input om det ser ud til at være det mest fornuftige stikvalg? eller skal jeg evt. splitte dvi kablet, der går til monitoren i to, så jeg kan få HD på tv'et?
Tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 06:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Leyor og velkommen til!.
Nu er jeg ikke veteran (kun 18), men det gør ikke lige min viden mindre omkring dit spørgsmål!..
Altså dit connection lyder umiddelbart fint nok!..
TV - DVD = Component
Men du foreslår VGA (PC-TV),det synes jeg er helt forkasteligt!.Du skal langt hellere købe et HDMI-DVI kabel!..Med mindre du selvfølgelig bruger DVi-udgangen til din pc-fladskærm, så kan jeg godt se det er lidt svært!..
PC - Forstærker - coax?..Hvor vil du så får lyden fra, når du ser DVD-film?..Udover fjernsynet selvfølgelig!
Der ville jeg såhellere bruge Coax fra DVD-forstærker, også "bare" købe et phono-kabel fra pc'en til forstærken!..
mvh Zirio
Zirio's Cinema
|
| Til top |
|
| |
Leyor Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ziro og mange tak for feedbacken :)
Ang. PC-TV forbindelsen, bruger jeg allerede dvi udgangen til min monitor, men måske ville det give bedre kvalitatet at splitte kablet, end at benytte vga?
Mht til lyden, bruger jeg S/PDIF ved DVD-Forstærker, og havde tænkt at bruge digital coax til PC-Forstærker. Det skulle gerne give digital lyd ved både film og pc brug?
Alle råd er ekstremt velkomne og værdsatte.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Hej Leyor og velkommen til!.
Nu er jeg ikke veteran (kun 18), men det gør ikke lige min viden mindre omkring dit spørgsmål!..
Altså dit connection lyder umiddelbart fint nok!..
TV - DVD = Component
Men du foreslår VGA (PC-TV),det synes jeg er helt forkasteligt!.Du skal langt hellere købe et HDMI-DVI kabel!..Med mindre du selvfølgelig bruger DVi-udgangen til din pc-fladskærm, så kan jeg godt se det er lidt svært!..
PC - Forstærker - coax?..Hvor vil du så får lyden fra, når du ser DVD-film?..Udover fjernsynet selvfølgelig!
Der ville jeg såhellere bruge Coax fra DVD-forstærker, også "bare" købe et phono-kabel fra pc'en til forstærken!..
mvh Zirio |
|
|
Hej jeg synes noget af ovenstående er lidt noget vrøvl. Når man skal sende et billede fra computeren over til et fjernsyn er det vigtigste at man kan opnå 1:1 pixelmapping, dette kan langtfra altid opnåes med et HDMI/DVI kabel, der er en del TV der ikke understøtter dette digitalt, men kun på VGA indgangen. Jeg vil mene at der i langt de fleste tilfælde ikke er nogen forskel på DVI/VGA når vi snakker små afstande, så du kan roligt bruge et VGA kabel, jeg vil nu foretrække DVI over 10m. En DVI spillet går hurtigt hen og bliver dyr, så er det nok billigere at købe et nyt GFX kort med 2 DVD udgange. Lyden fra din computer skal overføres digital fra din PC til din forstærker, om det er Coax eller SPDIF betyder ikke det store, jeg ville nu selv forestrække, SPDIF, for at der ikke er nogen elektrisk støj der kan påvirke signalet. Det har dog ikke den store betydning hvis det kun skal bruges til f.eks. MP3 musik. Lyden fra din DVD-forstærker skal også være digital, for at få udbytte af lydformaterne på dit medie, om det er SPDIF eller Coax har igen her heller ikke den store betydning, nogen siger det ene er bedt og andre det andet. En tommelfingerregel siger korte kabeltræk = Coax og lange = SPDIF. DVD til Tv her er det fint at bruge component med mindre at din afspiller har HDMI/DVI. Håber du kunne bruge det med venlig hilsen __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Leyor Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tak for hjælpen.
PC'en er 10 meter fra de andre enheder, der alle står tæt sammen. Så det lyder som om det måske er bedst med DVI, jeg må undersøge om tv'et understøtter 1:1 pixelmapping, ellers kan jeg måske bruge vga udgangen med et dvi kabel og adapter? Skal lige siges at jeg har anskaffet mig et gfx med to dvi udgange.
Er rart at høre at der ikke er den store forskel på coax og s/pdif, og at det indtil videre ser ud som at jeg har valgt de rette stik :)
Mange tak for hjælpen so far, alt feedback er som sagt velkommen og værdsat :)
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at få styr på udtrykkene:
S/PDIF kan overføres via 75ohm coaxial kabel eller fiber(lysleder).
S/PDIF er en protokol intet andet.
S/pdif__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
S/pdif |
|
|
Det er korrekt, men oftes når der bliver talt om SPDIF, så menes der optiks ud/indgang  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leyor skrev:
Hej og tak for hjælpen.
PC'en er 10 meter fra de andre enheder, der alle står tæt sammen. Så det lyder som om det måske er bedst med DVI, jeg må undersøge om tv'et understøtter 1:1 pixelmapping, ellers kan jeg måske bruge vga udgangen med et dvi kabel og adapter? Skal lige siges at jeg har anskaffet mig et gfx med to dvi udgange.
Er rart at høre at der ikke er den store forskel på coax og s/pdif, og at det indtil videre ser ud som at jeg har valgt de rette stik :)
Mange tak for hjælpen so far, alt feedback er som sagt velkommen og værdsat :) |
|
|
Du kan gå ind på LINK og evt. prøv at bestil et DVI og et VGA kabel hjem og se om du kann se forskel, du kan altid retunere og få pengene tilbage for det kabel du ikke vil have. Han ha rogså DVI splittere der inde. Jeg vil dog tro at du opnår det samme resultat. Hvis ikke er der jo muligheden får at købe et nyt grafikkort med 2xDVI, det koster ca. det halve af en dvi splitter. Hvad skal du bruge computeren til på din fladskærm spil eller film? Hvis din PC står 10m væk så vil jeg sige det er en forudsætning du bruger SPDIF (optisk så er torkild glad  ) fra PC til forstærker, for at undgå støjproblemer. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Leyor Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med S/PDIF mener jeg optisk 
Er interessant om både VGA og HDMI understøtter 1:1 pixelmapping, har læst at nogle har problemer med skalering.
PC'en skal primært bruges til at afspille film fra og jeg har som sagt anskaffet mig et grafikkort med 2 dvi udgange:D
Tak for rådene so far!
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
torkild skrev:
S/pdif |
|
|
Det er korrekt, men oftes når der bliver talt om SPDIF, så menes der optiks ud/indgang |
|
|
Det er vel kun fordi at i er mange der ikke kender forskel.
Det er bedre at bruge de rigtigt betegnelser, og forklare dem.
Så lære folk hvad der er rigtigt.... Jeg kalder ikke en ske for kniv selv om andre gør. Ske og kniv er dog begge bestik. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|