Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jord-ben til schuko-stik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 November 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Har fået fat i nogle lækre Oyaide-stik til mine strømkabler, som jeg er rigtig glad for, men jeg kan ikke få monteret det sidste stik, da det er dét, der skal gå i stikkontakten i væggen.

Problemet er, at schuko-stik jo har jordforbindelsen siddende på siden af stikkene og ikke som et tredje ben, som danske stikkontakter jo bruger. Findes der en "jordpind" man kan sætte i det hul i schuko-stikket, som sidder der, hvor jordbenet normalt ville sidde?

http://www.hificable.dk/shop/index.php?page=shop.product_det ails&flypage=shop.flypage&product_id=485&categor y_id=8&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&I temid=49

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 11 November 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du vil skifte hele stikket, kan du bruge en adaptor som denne http://www.hvidevaredele.dk/shop/hybridstik-forsats-adaptor- 2994p.html

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

Hvis ikke du vil skifte hele stikket, kan du bruge en adaptor som denne http://www.hvidevaredele.dk/shop/hybridstik-forsats-adaptor- 2994p.html

Problemet er jo at han netop vil skifte stikket til det nævnte meget dyre stik. Hvis han klipper det oprindelige "standard jordstik" af og monterer et dyrt stik istedet, vil det jo være lidt spildt hvis han skal have sådan en kedelig adaptor på.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Morten A skrev:

Problemet er jo at han netop vil skifte stikket til det nævnte meget dyre stik. Hvis han klipper det oprindelige "standard jordstik" af og monterer et dyrt stik istedet, vil det jo være lidt spildt hvis han skal have sådan en kedelig adaptor på.

Ja ok det kan jeg godt se, men det er den eneste løsning tror jeg. Kan godt se det er lidt fjollede -hva mindre man kan få en high-end adaptor..

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 11 November 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Thomas Bidstrup skrev:

Har fået fat i nogle lækre Oyaide-stik til mine strømkabler, som jeg er rigtig glad for, men jeg kan ikke få monteret det sidste stik, da det er dét, der skal gå i stikkontakten i væggen.

Problemet er, at schuko-stik jo har jordforbindelsen siddende på siden af stikkene og ikke som et tredje ben, som danske stikkontakter jo bruger. Findes der en "jordpind" man kan sætte i det hul i schuko-stikket, som sidder der, hvor jordbenet normalt ville sidde?

http://www.hificable.dk/shop/index.php?page=shop.product_det ails&flypage=shop.flypage&product_id=485&categor y_id=8&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&I temid=49

skift til schuko stikkontakt eller brug et danske stik

jordpinden på et dansk stik sidder modsat af hullet i schukostikket

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

skift til schuko stikkontakt eller brug et danske stik

Schuko stikkontakter er ikke lovlige i Danmark.

Man kan så undre sig over at hvidevarer sælges i Danmark med schukostik, så man skal bruge den førnævnte adaptor.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 11 November 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

http://ing.dk/artikel/70837

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:
http://ing.dk/artikel/70837

Tak for linket. Det henviser til en debat mellem en masse ingeniører der, som jeg, undrer sig over at Schukokontakter ikke er lovlige i Danmark. Det er da altid rart at vide at jeg ikke er den eneste der finder det underligt. 

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Sendt: 11 November 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Tak tak

Mortens forslag er jo godt nok - da jeg har helt normale stikkontakter kan det vel ikke forringe noget (kan det? ) og det vil løse problemet, meeennn....

Phoeniks: Jamen da jeg selv samler kablerne kan jeg jo "vende" stikket som jeg vil - så det kommer til at passe med fase og nul.

Ingen forslag til en "jordpind"?! Jeg kan da ikke være den eneste med det problem!!!

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Du kan få stikdåser med jord til schukostik som i den anden ende har 3 benet stik. Kan ikke huske hvor jeg fandt min i sin tid, men det var ved en eller anden online kabel pusher. Tror faktisk Supra har sådan en variant - det burde være til at finde herhjemme.

Alternativt kunne du høre mr. handy hvor meget han skal have for at strikke noget fornuftigt sammen, det her ligner et fantastisk stykke arbejde http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54670

En af fordele du har med schuko stik er at du kan vende fasen korrekt uden at skulle lave indgreb på kablet da de har jord kontakter på begge sider. Du kan være rimelig sikker på hvordan fasen er placeret i vægen hvis det er nyere installationer, hvordan det vender i maskineriet du tilslutter kan være lidt mere bøvlet at finde ud af.

Der er helt sikkert nogle der vil angribe det at vende fase og nul korrekt som noget værre sludder - lad dem om det.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Viste jeg havde set den adaptor billiger et sted http://www.av-connection.dk/?PGr=1857&ML=333

Glemte at sige adaptor stikket næsten er umuligt at få af igen når der er monteret.

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Sendt: 12 November 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Det giver ingen mening at bruge så mange adaptere! jo flere kontaktflade du har des ringere bliver lyden... få hellere en stabil strømforsyning til fint elektrisk udstyr... de fåes til ca. 1000 kr...

Jesper
Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 November 2008 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

ved det ikke er lovligt, men monter en Furutech Schuko istedet for LK kontakten, så rykker det.

http://www.audiovisualperformance.dk/?page=images&sub=fu rutech

nederst vises 5 forskellige, og uden afbryder, det gælder også din LK kontakt

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 November 2008 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Thomas Bidstrup skrev:
Ingen forslag til en "jordpind"?! Jeg kan da ikke være den eneste med det problem!!!

Jeg har spekuleret på det før. Hvis jord-hullet ellers er ud for hullet på et Schuko-stik, kan du vel bare købe en stump 4mm messingstang, og slibe den flad i den ene ende.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 November 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jordhullet i Schuko-stikket sidder "modsat" jordhullet i LK.

Det antyder måske også, at der tages hensyn til fase - 0 spørgsmålet i et eller andet omfang.

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Sendt: 12 November 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Siden 1. juli har det været lovligt at bruge den Fransk/Belgiske Schuko stik. På vægudtaget sidder jordbenet, det vil så ikke være muligt at vende fasen på stikket. Spørgsmålet er så bare om du kan finde en forhandler i Danmark, elektrikere kan jo være ganske konservative. De stiller spørgsmål som:

Hvorfor bruge dem? De er jo store og grimme.

Dem er der ingen grossist der lægger inde med! Så spørger man, hvorfor så ikke det? Ingen gider bruge dem, lyder svaret så.

Er du sikker på at de er Demko godkendt!

Også videre, der er sikkert andre som kan digte videre. Hvis vi havde fået lovligt gjort de svensk/tyske Schuko, var det bare lige en tur over grænsen. Men LK mener selvfølgelig at de Fansk/belgiske er bedre. Jeg tror bestemt ikke det har noget med deres monopol ligende markeds interesse at gøre;-)

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes