Forfatter |
|
zmilet Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har nu lavet denne tråd, idet jeg er meget grøn indenfor akustik, og der vil sikkert komme mere til. Jeg har sat og læst en masse andre tråde omkring dette emne, men laver nu min egen, så jeg kan tage tingene en af gangen, så derfor kan jeg starte med nedenstående.
Jeg står og gerne vil i gang med noget måleudstyr, med henblik på akustik regulering (stereo lytning i stuen, hjemmebio, hjemmestudie samt HT DIY). Så for at starte et sted, og som vel også er det vigtigste led i kæden, skal jeg bruge en måle mikrofon.
Er der nogle der kan komme med nogle fornuftige bud omkring sådan en, skal selvfølgelig være en der laver brugbare målinger ???
Har kigget lidt herinde :
http://www.thomann.de/dk/maalemikrofoner.html
Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behringer EMC8000 skulle være en udmærket mikrofon. Du skal dog være opmærksom på at den medfølgende kalibrering er en "standard-kalibrering", altså at den ikke er målt på den aktuelle mikrofon. Der skal også bruges en strømforsyning til mikrofonen, medmindre du har et lydkort med Phantom-power.
Det bedste vil være hvis du kender nogen der kan udføre en kalibrering af den mikrofon du køber. Så skulle det være muligt at få en høj målenøjagtighed.
Jeg vil anbefale dig at læse tråden om DIY målemikrofon på Nerds.dk . Den mikrofonkapsel der sidder i de billige målemikrofoner koster ca. 50 kr. og strømforsyningen kan laves med et 9 V batteri.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der en nogen der kender et sted man kan få en kalibrering af sin mikrofon, ville jeg gerne høre om det.
|
Til top |
|
|
zmilet Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke noget datablad på Behringer EMC8000, men jeg tvivler på at Beyerdynamic MM1 måler væsentligt bedre end den.
Du skal også være opmærksom på at kalibreringen for Beyerdynamic er udført i diffust felt, hvilket giver en forskel ved de høje frekvenser i forhold til frit felt, som bruges ved højttalermålinger.
En mulighed for at kalibrere mikrofonen er at måle i nærfeltet af en god metaldome-diskant. En sådan diskant kan ofte holde en frekvensgang på +/- 0,5 dB over 2 kHz (uden filter). Det er primært i dette område at mikrofonen har brug for kalibrering. En kalibrering med denne nøjagtighed vil være tilstrækkeligt til de fleste målinger.
Hvis det skal være en fordel at købe en dyrere mikrofon skal der medfølge en kalibrering, målt på den mikrofon du køber. Jeg ved ikke hvilken prisklasse man skal op i for at det krav er opfyldt.
|
Til top |
|
|
zmilet Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input igen *ss*
Jeg har fundet en tidligere tråd omkring ECM8000, og kan kun sige at den måling jeg har set af MM1 er meget mere liniær.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56025
Jeg har også snakket med andre, som klart har anbefalet MM1, og ser man i datasheet, er den meget nær liniær.
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis man skal tro databladet for MM1 er den mere lineær end en Brüel og Kjær mikrofon!
Disse datablade skal nok tages med et vist gran (=kilo) salt. Men begge mikrofoner ser ud til at være velegnede. Hvis MM1 holder hvad den lover kan den nok bruges uden kalibrering.
|
Til top |
|
|
zmilet Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jo igen det med datablade, der står noget på papiret, men i praksis er det noget andet.
Jeg har prøvet at bestille en MM1, så jeg kan komme i gang med at lege lidt, så må vi jo se om det kan betale sig at give lidt ekstra, ellers må den retur, hvis den ikke holder hvad den lover.
Men du skal have tusind tak for dine inputs, de har været brugbare.
Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv ECM 8000 og er fuldt tilfreds - den er ukalibreret.
Jeg har været heldig og har fået en som er ret linær.
Det jeg har gjort er at måle en del forskellige diskantdomer som jeg har kunne finde uafhængig målinger af (feks Zaph audio) - sammenlignet og kan deraf se at min mic er linær indenfor +-1 dB i hele det hørbare område.
De afvigelser der er med ECM 8000 er i området 8-15 KHz og jeg har aldrig ifm delefilter konstruktion skulle bruge det område til noget - til akustik målinger er det også fuldstændigt ligegyldigt.
Det eneste område hvor afvigelserne betyder noget er ved full range rumkorrektion ala drc/Juice/Accourate - hvis ikke det er din anvendelse så kan du roligt gå med Behringen og som du får målt med den så finder du ud af hvor store afvigelsen er i toppen
Der er en tysk side som viser variationerne over at stort antal Behringer men jeg kan ikke lige genfinde den.
|
Til top |
|
|
Steffen_P Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
Det jeg har gjort er at måle en del forskellige diskantdomer som jeg har kunne finde uafhængig målinger af (feks Zaph audio) - sammenlignet og kan deraf se at min mic er linær indenfor +-1 dB i hele det hørbare område.
De afvigelser der er med ECM 8000 er i området 8-15 KHz og jeg har aldrig ifm delefilter konstruktion skulle bruge det område til noget - til akustik målinger er det også fuldstændigt ligegyldigt.
Det eneste område hvor afvigelserne betyder noget er ved full range rumkorrektion ala drc/Juice/Accourate - hvis ikke det er din anvendelse så kan du roligt gå med Behringen og som du får målt med den så finder du ud af hvor store afvigelsen er i toppen
Der er en tysk side som viser variationerne over at stort antal Behringer men jeg kan ikke lige genfinde den.
|
|
|
Jeg har så i modsætning til dig været uheldig og få en ECM8K som afviger ganske meget fra den medfølgende kalibreringskurve. Omkring -2.5 dB i området omkring 5 kHz og dertil ruller den kraftigt af over 15 kHz (og det betyder en del hvis man anvender diskanter som ofte bør korrigeres i toppen, eg. 9700). Jeg har set lignende karakteristik fra andre ECM8K. Hvis man har høje ambitioner for sit HT DIY så kan jeg kun anbefale at få lavet en kalibreringskurve af mikrofonen. mvh Steffen
__________________ /Steffen
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steffen_P skrev:
MHenckel skrev:
|
|
|
Jeg har så i modsætning til dig været uheldig og få en ECM8K som afviger ganske meget fra den medfølgende kalibreringskurve. Omkring -2.5 dB i området omkring 5 kHz og dertil ruller den kraftigt af over 15 kHz (og det betyder en del hvis man anvender diskanter som ofte bør korrigeres i toppen, eg. 9700). Jeg har set lignende karakteristik fra andre ECM8K. Hvis man har høje ambitioner for sit HT DIY så kan jeg kun anbefale at få lavet en kalibreringskurve af mikrofonen.
mvh
Steffen
|
|
|
Enig betydelige afvigelser ned omkring 5 K er problematiske - Jeg har indtrykket at de tidlige 8K er bedre end de nyere i den hensenden.
Ifht Akustik målinger dvs efterklang og stående bølger flutter ekko osv. vil jeg dog fortsat mene at selv dine afvigelser er uden betydning
|
Til top |
|
|
zmilet Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Steffen og MHenckel
Jeg takker for jeres svar, mit valg er faldet på en BeyerDynamic MM1, som er rimelig liniær, ihvertfald i følge den måling der følger med *ss*
Hvis i har lyst må i meget gerne give gode råd, omkring hvilke programmer i bruger til målinger, og hvordan, idet jeg er helt på bar bund her også, og er først begyndt at skulle lære *gg*
Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan absolut anbefale arta.
Stabilt og præcist
Kan næsten alt - inkl. alle akustik forhold og forvrængning
Har god manual og application notes
Fuld funktions demo ubegrænset ( dog ej save)
Billig at købe fuld funktion
Eneste minus er manglende asio understøttelse
Ja kort og godt den bedste enkelt pakke der er
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
|
Til top |
|
|
s.vestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holms har jeg tænkt mig at rode med, men har ingen erfaring endnu. Der er et godt link til DIY Audio.
|
Til top |
|
|
zmilet Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for rigtige mange gode inputs, fortsat bare den gode stil, hvis i kommer på flere, eller får nogle positive oplevelser med nogle af tingene.
S. Vestergaard, nice link, og kan se at de også udfører calibrering, måske jeg skulle sende mig Beyerdynamik mic derned, så jeg kan få en calibreringsfil til den.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
zmilet Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for linket Kjelsen, vil lige prøve at læse det igen, har nemlig læst det før
|
Til top |
|
|
zmilet Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, lige for en status, så er det blevet til en anden mikrofon, efter en snak med Thomas Holm, så har jeg nu bestilt en Mic1 
Og sikke en service, han skal have ros til skyerne
|
Til top |
|
|