| Forfatter |
|
proby Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en Supra Lorad strømskinne samt netkabler. Der er to lamper på denne skinne, men kun den ene lyser (grønt) den røde lyser den kun hvis der er tilsluttet jord? Det skulle der så i følge elektrikeren være, men der er ikke lys i den røde lampe. Et dumt spørgsmål: Hvordan kan jeg sikker mig at der er instaleret jord i kontakten? Jeg mener at selvom det er en kontakt med tre huller, er det vel ikke nødvendigvis sikkert at jord er tilkoblet?? Hvad menes der egentlig med det fænomen som ofte omtales her på siden "ægte jord".
Gerne en enkel forklaring uden alt for meget teknisk, er noget af en dummerian på det her område.
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Jeg ejer to af samme strømskinner som dig. At den ikke lyser, er muligvis fordi lysdioden er sprunget. Det skal du "nok" ikke ta så tungt.
Måden du kan kontrollere om ægte er til stede, er ved at ringe til en elektriker, og be ham om at måle det for dig. Ellers kan du jo skille stikkontakten ad, og se om jord (den gulgrønne ledning) er tilsluttet. Ellers får du ikke noget som helst gavn af at jorde dine strømskinner og apparater.
Bemærk, det er ikke alle apparater der kræver jord.
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
og selvom der er en gul/groend ledning i er det ikke sikkert du har jord, langt fra. hvis du vil kontrolere det selv, tager du et maaleinstrument og maaler mellem Fase og jord, hvis du maaler 230V eller der omkring er det jordet, hvis du maaler mindre er der ikke. anggende supra skinnen saa maa der staa noget tekst ved den diode der ikke lyser, det kunne taenkes at "surge protection" (undskyld men kan ikke huske det danske ord) er gaaet. hvilken skinne snakker vi om? aegte jord er et hifi begreb som der ikke skal laegges for meget i, det er mest fordi der er visse folk som mener at HIFI'et skal have sin egen jord, men igen det skal du ikke ligge for meget i, medmindre du har udstyr som er volds stoejende, men i et normalt hushold er det ikke et problem.
__________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
proby Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til jer begge
jeg vil lige tjekke nøjagtig hvad skinnen hedder, men mener at der ved den røde diode står noget med "source"
tak for svaret, jeg vender tilbage.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
og selvom der er en gul/groend ledning i er det ikke sikkert du har jord, langt fra.
hvis du vil kontrolere det selv, tager du et maaleinstrument og maaler mellem Fase og jord, hvis du maaler 230V eller der omkring er det jordet, hvis du maaler mindre er der ikke. |
|
|
Den test viser bare ikke om der er ægte jord eller 0-jord. Sååååå..
Iøvrigt må en stikkontakt ikke have et jordben hvis ikke dette er tilsluttet til enten ægte jord eller 0-jord. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
proby
Den røde diode lyser vel når Supra skinnen er tilsluttet og der er 230V __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
alt andet end lige er der vel ikke nulling i et bolig kvarter. og dog efter lidt taenkning er der vist noget der siger mig at der er nulling visse steder i kbh. men kan see du er fra aarhus. saa maaler du 230v mellem fase og jord saa er du jordet og det passer neget godt med hvad JJAZ siger
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel tale om ikke ægte jord, hvor man bruge null til jord, og det går sjæle god med billede og lyd, da jord kan gå i stel og
så kan man få et rap over finger eller ens dyre digital udstyr kan gå til de evige jagtmarker.
Ville hele ikke tro at ikke ægte jord, ville havde det god med skærmet strøm kable.
Så hvis er er nogle der ved hvordan at man måle om det er ægte jord eller falsk jord (0-jord), så ville jeg blive glad.
Falsk jord (0-jord), er jo bare et krav for at HIF afbryder skal virke, og man sådan set ikke rigtig kan bruge det til noget ud
over dette.
|
| Til top |
|
| |
proby Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen
Det er den den grønne diode, hvor der står "surge, som ikke lyser. Den røde power gør.
Skinnen er en Supra lorad md06
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm det er ikke saa godt. proev om du kan tilslutte jord omvendt hvis ikke du har jord i din installation saa goer det ikke nogen forskaeld i korte traek saa kunne noget tyde paa at din skinne har vaeret udsat far en overspaending som har gjort at den indbyggede "Surge Protection" har vaeret benyttet, og har den foerst vaeret i brug saa virker den ikke igen. dog kunne det vaere fordi din skinne ikke er tilsluttet jord. det "Surge Protectionen" goer er at hvis du af en eller anden grund faar overspaending i din installation (det kan vaere lyn nedslag hos naboen genboen eller ligende) saa ledes stroemen til jord og ikke ind i dine apperater, og dermed beskytter dem.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 27 Marts 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
| ... snip....
proev om du kan tilslutte jord omvendt hvis ikke du har jord i din installation saa goer det ikke nogen forskaeld
|
|
|
Bortset fra det lyder noget uforsvarligt - så kan man ikke tilslutte "jord" omvendt - hvis du mener "bytte om" på 0 og jord i stikkontakten er du ude på meget dybt vand. - sådan noget gør man simpelthen ikke. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe. undskyld mit dansk.  det jeg mener. proev at tilslutte jord. Men igen hvis du ikke har jord i din husinstallation saa betyder det mindre at surge lampen ikke lyser. maaske ikke den gennemskulige maade jeg fik det skrevet
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 28 Marts 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man idag have noget hvor der ikke er Jord?
Jeg mener vaskemaskiner, EL komfyrer og den slags, her er Jord vel et krav. Nu tænker jeg også når der er eller skal være installeret HFI eller HPFI Relæ?
At der så ikke er jord i stik hvor der kun ( ) er 1 fase og Nul (0), skal jeg ikke gøre mig klog på. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |