Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvad kan der være galt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej!

For nogle dage siden, overtog jeg min kammerats centerhøjttaler fra B&W (CC6). Højttaleren har aldrig været brugt. Den har bare ligget og samlet støv i et hjørne, og jeg blev da naturligvis glad da han gav mig den gratis!

Nu har jeg så fået tilsluttet centerhøjttaleren til anlægget, men den virker bare ikke! Dog kommer der lyd, men den er MEGET svag. Jeg mener selv, at jeg har tilsluttet alt korrekt.

Her min konfiguration:

Denon DVD-900
Denon AVR-1403
B&W DM601s3 (Front)
B&W CC6 (Center)

Som i kan se, har jeg ikke fuld sourrund, men burde det have en betydning for centerkanalen? I "stereo" er det kun de 2 front højttalere, som er aktive. I "sourround" kommer der en svag lyd fra centerkanalen, men som sagt er lyden MEGET svag. Dette gælder både i DolbyD og DTS. Jeg har simpelthen indstillet alt på min receiver....der sker bare intet!

Hvad kan der være galt?
Til top Vis cantaloop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cantaloop

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Har du sat centeren til at værre "aktiv" i setup?
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Der kan vel også være skruet helt ned for niveauet for centeren i forhold til de andre højttalere?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Ja, det har jeg prøvet. Der er 3 muligheder i setup. Man kan sætte den til "small", "large" og "none"...Har både sat den til "small" og "large", uden resultat....

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Der kan vel også være skruet helt ned for niveauet for centeren i forhold til de andre højttalere?

Volumen ligger på samme niveau på alle kanaler. Selvom jeg hæver volumen for centerkanalen, er den stadig meget svag....Man skal have hovedet helt ind til centerhøjttaleren før man kan høre noget, og det er vel næppe meningen.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Prøv lige for sjov at smide den enten på den venstre eller højre højttaler udgang, for at være sikker på det er centeren som der er noget galt med.

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Prøv lige for sjov at smide den enten på den venstre eller højre højttaler udgang, for at være sikker på det er centeren som der er noget galt med.

God idé, det vil jeg lige prøve!

Jeg har aldrig haft en centerhøjttaler før, så jeg har lige et spørgsmål: Er det egentlig meningen, at centerhøjttaleren skal spille lavere end fronthøjttalerne, når man ser film/hører musik? Centerhøjttalerens arbejde, er vel bare at gengive selve dialogen i film, eller hvad? Kan bare ikke tro på, at de virkelig skal spille så lavt...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Alle surround forstærkere har en kalibreringsfunktion, som er et godt værktøj, når man skal justere niveauet i sine højttalere. Når funktionen slås til, suser det skiftevis i højttalerne. Du skal justere niveauerne således at det suser lige højt i alle højttalere.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Du skal også være sikker på at der rent faktisk er information i centerkanalen på det du afspiller. Hvis du kan få DVD'en tilsluttet og indstillet så den sender Dolby Digtal signalet op i forstærkeren, og der står AC3/Dolby Digital i displayet, skulle den være god nok. Ellers er der måske en testtone du kan aktivere på forstærkeren, så du ved at den del af grejet er i orden.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen folkens!

Jeg vil lige starte med at takke alle for deres bidrag.

Problemet er blevet løst, men jeg finder det yderst besynderligt. Problemet var, at jeg havde tilsluttet centeren med de øverste terminaler (centeren kan Bi-wires). Jeg prøvede så for sjov skyld at tilslutte den med de nederste, og vupti, så var lyden der! Mit spørgsmål er så: Hvordan hulen kan det være? Der burde vel ikke være forskel på at tilslutte centerhøjttaleren med de øverste eller nederste terminaler? Mine to fronthøjttalere klager i hvert fald ikke, når jeg tilslutter dem på den ene eller anden måde. Måske er de øverste terminaler på centeren defekte? Førhen var lyden i hvert fald flad, og uden tyngde. Det problemet er løst nu...

Bender
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Du skal have tilsluttet både de øverste og nederste terminaler på en gang, ellers får du ikke diskant og bas/mellemtone på en gang. Det jeg forstår ud af tråden, så havde du før kun diskant og nu har du kun bas/mellemtone som naturligt er højere i lydniveau. Normalt sidder der nogle klemmer der sammenkobler terminalerne, men dem har du nok ikke ?

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

B&W CC6 har biwire. Der skulle gerne være en 'bøjle'/kortslutning mellem de to røde og de to sorte. Hvis du kun har et højttaler kabel til højttaleren skal '+' terminaler kortsluttes og '-' terminaler kortsluttes.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har slet ikke "Bi-wiret" nogle af mine højttalere?! Gutten nede i HiFi-Klubben nævnte i hvert fald ikke noget med "Bi-wiring". Han gav mig bare et par "Tara Labs Omni Speaker"-kabler til de 2 fronthøjtt. og til centeren. Jeg har ingen "klemme" til centeren. Kan man købe sådan en?

Rettelse: Jeg har "klemmer/bøjler" til mine 2 front højtt. men ikke til centeren.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Måske. Men du kan lave en. Til at starte med kan du skrue noget ledning ind i klemmerne. Du har sikkert noget 230V ledning. Så kan du i det mindste få hele højttaleren til at spille.

Så synes jeg at du skal gå ned i Hifi-klubben og få dem til at skaffe nogle bøjler til dine højttaler. De høre med. De bør være sat på fra starten.

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Bender
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Du kan bare bruge et stykke af det samme højtaler kabel du allerede bruger, der er ikke grund til at anskaffe bøjler for jeg mener at et stykke godt kabel er bedre end de bøjler der normalt følger med højtalere...

tilføjelse:  Du kan evt føre dobbelt kabel som bøjler for at øge forbindelsen og jeg synes stadig at du skal tilslutte kablet mellem forstærker og højtaler på de nederste terminaler.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Bender skrev:

Du kan bare bruge et stykke af det samme højtaler kabel du allerede bruger, der er ikke grund til at anskaffe bøjler for jeg mener at et stykke godt kabel er bedre end de bøjler der normalt følger med højtalere...

Præcis. Hifi-nørder smider altid kortslutningsbøjlerne væk og bruger istedet kabelstykker.

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Ok, lad mig lige få noget opklaret her. De klemmer/bøjler der normalt følger med højttalere, hvad gør de godt for? Jeg har nemlig altid undret mig over, hvad de skulle bruges til.

Der fulgte 2 bøjler med til mine fronthøjtt. da jeg købte dem i sin tid hos HIFI Klubben, men min CC6'er (center) er ikke ny. Jeg har fået den af en kammerat, men den har aldrig været brugt., og der fulgte ikke bøjler med.

I må undskylde de dumme spørgsmål, men jeg er ret ny inden for dette område.

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Er der chance for at kortslutte noget, hvis man selv laver Bi-wiring's kablet? Jeg er nemlig ikke helt tryg ved at pille ved noget, jeg ikke har så meget forstand på

Bender
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Du skal kortslutte noget , for de røde og sorte terminaler skal kortsluttes. Det skal bare gøres ligesom du kan se at bøjlerne gør på dine fronter rød-rød, sort-sort.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

ikke umiddelbart...

jeg gør lige et forsøg, det er paint brush

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave