Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvorfor den farve..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har et spørgsmål..??

Og det går på farven på højttaler/træsort..!? ofte når jeg ser folk fremvise deres højttaler herinde, har jeg bemærket at det som om at high-end højttaler, falder i en helt anden gruppe når det kommer til farve valg!? Her må de mørke træsorter gerne stå side om side med de lyse møbler, eller lad os kalde det for det Skandinaviske hjem.

Er disse blevet valgt fordi de bare er flottere i den finish, eller fordi de ikke kunne leveres i andre farver..?

Personligt syntes jeg at eks. et sæt Sonus-Faber er noget af det mest gennemførte mht. finish eller VA`s højttaler er flotte i deres mørke farve. Men jeg ville ikke kunne se hvordan de ville passe ind i eks mit hjem.

Og når man taler med venner der ikke har helt den samme interesse for lyd..!? Ja så skal de helst smelte sammen med resten af hjemmet. Med mindre at det hedder B&O..! Disse må hellere end gerne skrige til verden at de findes.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

He, he... Det handler vel om prioritering...

Personligt har et skift af højtalere (og dermed design) betydet en kraftig fornyelse af stuens øvrige inventar, så her er prioriteringen ganske klar... 

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har den holdning at mine højttalere gerne (ikke nødvendigvis) må adskille sig i forhold til resten af stuen. Jeg køber for det meste den finish jeg synes der er pænest i sig selv og så smasker jeg det bare ind uden hensyntagen til resten af stuen.

Et godt eksempel er at jeg nu skal have højttalere i Rosentræ ved siden af en reol i kirsebær. I mine øjne går det ikke galt, det giver derimod hver af delene hver deres karakter, men valget er altså faldet på rosentræ, fordi jeg synes det var pænest til den højttaler i sig selv.

Derudover gør det mig faktisk ikke noget at det stikker lidt i andre folks øjne når de ser det, der må godt være lidt "skæve" ting i et hjem, det giver liv. Vi kan jo ikke alle bo i et hjem indrettet i farver efter brudebuketten krydret med glasborde, lædermøbler, skibsplank, B&O, Montana og PH... 

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg har et spørgsmål..??

Og det går på farven på højttaler/træsort..!? ofte når jeg ser folk fremvise deres højttaler herinde, har jeg bemærket at det som om at high-end højttaler, falder i en helt anden gruppe når det kommer til farve valg!? Her må de mørke træsorter gerne stå side om side med de lyse møbler, eller lad os kalde det for det Skandinaviske hjem.

Er disse blevet valgt fordi de bare er flottere i den finish, eller fordi de ikke kunne leveres i andre farver..?

Personligt syntes jeg at eks. et sæt Sonus-Faber er noget af det mest gennemførte mht. finish eller VA`s højttaler er flotte i deres mørke farve. Men jeg ville ikke kunne se hvordan de ville passe ind i eks mit hjem.

Og når man taler med venner der ikke har helt den samme interesse for lyd..!? Ja så skal de helst smelte sammen med resten af hjemmet. Med mindre at det hedder B&O..! Disse må hellere end gerne skrige til verden at de findes.

Peter

Der gør jeg så det absolut stik modsatte af for eksempel Jetz. Jeg (også JEG - mind you, ikke KUN min kone) går rigtig meget op i, at træsorterne matcher. Jeg kan simpelthen ikke leve i et hjem, hvor der ikke er en vis sammenhæng i sådanne ting. I know... Det er det psykiatere er til for Men alligevel. Jeg går derfor fuldt bevidst uden om de højttalere, der ikke fås i den træsort jeg vil have. Tåbeligt? Tja.... Jeg har den holdning, at hifi foruden at være en fryd at lytte til også gerne skal være en fryd at se på. Og det er det ikke hjemme hos mig, hvis ikke tingene hænger sammen, rent farvemæssigt.

Men dermed ikke sagt, at jeg ikke kan se det flotte i en Sonus Faber i pianolak eller en Vienna Acoustics i poleret Rosentræ. Det duer bare ikke i min stue.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Mange vil gerne have en sammenhæng i deres design valg.

For mig er det ikke så vigtigt. Jeg vil gerne have at de enkelte ting er i kvalitet.

Men for mig kan en ABC reol også være kvalitet. I mit hjem er der både rimeligt dyre møbler og stigereoler.

med hensyn til hi-fi har det vigtigste ikke være udseende,  selv om jeg er overbevist om, at jeg umiddelbart har valgt noget fra fordi jeg ikke kunne lide designet.

jeg syntes godt det kan blive for stilfuldt - hvorved det mangler personligt præg.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

for mig er det ikke så vigtigt, at tingene passer sammen farvemæssigt. Bare de hver især er flotte, og især højttalerens finish er lækker at se på, uanset om den er i ahorn, kirsebær, rosewood, etc.
Jeg køber kun i en finish jeg selv synes er fed, og derfor helst ingen sort ask.. aldrig mere!!
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

G40driver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

For mig er det heller ikke det store problem... Mine AL-1000ére er koksgrå og mine QLN er "brunlige".

Det kommer vist lidt an på temperement og vil man have det man synes lyder bedst, ja så må det jo passe så godt ind i møblementet som muligt

Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
Til top Vis G40driver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af G40driver

schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg går og grubler med selvsamme problemstilling.
Hvis man køber et par HT til 20-30k er det ikke nok at det kan høres, det må også gerne kunne ses.
Ikke et par der falder sammen med væggen, men hellere et par der siger "Her er jeg,hvad vil DU gøre ved det??"
Derfor skal mine næste HT være noget der kan ses ligeså snart man træder indenfor.
Dog ikke som de HT fra det ultimative anlæg(!) kan ikke huske navnet,B&W måske.
Men det er jo nok et temperament spørgsmål?
Som malthe skrev tidligere idag om et par sonus " de skal ikke på hylden bare fordi de kan være der, de skal frem som et par store gulv HT!".
Nogle HT fortjener at blive vist frem, uanset om farven er rosewood ,fugløje ahorn eller køkkenbordslaminat

G40driver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Lige nøjagtigt

Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
Til top Vis G40driver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af G40driver

Thomas C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Ja, for mig synes det som det evige kompromis mellem udseende og lyd. Efterhånden synes jeg at udseende betyder mere og mere (sgu vist ved at blive gammel og kedelig).

Det har faktisk været den primære grund til at jeg er ved at udsktifte hele mit anlæg, da jeg vil have en anlæg som ikke "fylder" hele stuen, men istedet fremtræder mere anonymt.

(...vi snakker ikke noget om kærestens indflydelse)

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

ja her ska det passes ind med alt det andet.. så der er dømt lyse farver til højtaler for ellers kommer de ik ind...

det ka godt være at de er flotte i en mørk farve men det sker bare ik at de får permanent plads i stuen

er mest til det mørke men sådan er det jo
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige tillade mig, at citere mig selv fra denne tråd - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7585&KW =zerocool&TPN=7 - omhandlende verdens grimmeste højttaler. Tror godt man kan udlede hvad jeg mener om denne tråds problemstilling vedr. matrialevalg:

zerocool skrev:

Jeg kan kun give micjen ret. Alurørs højttalere er simpelthen et prima eksempel på meget dårlig smag. Den slags design burde være blevet efterladt i sen 80'erne sammen med Jacob Jensen.

Det er jo typisk for den periode, at form kom før funktion. Forstået således, at en smal cylinder bestemt ikke er lydmæssig ideel for en højttaler form. Gulerodsbukser var jo også så moderne, at de dengang næsten blev brugt til alt - selv til sport. Det på trods af at de ikke var funktionsmæssige ideele til formålet.

Trækassehøjttalere er generelt heller ikke lige min kop te. Jeg har dog set modeller der var mere vellykkede end andre. Mærkeligt synes jeg dog det er, at nogen kan se skønheden i at benytte mørkt ædeltræ til disse. Vi bør overlade til amerikanerne, der er genetisk disponerede for dålig smag, at benytte disse træsorter til instrumentbrætterne i deres vulgære biler.

Men som sagt har kassehøjttalere ikke en plads tæt på mit hjerte. Lad da hellere bare bedemændene beholde deres trækasser

Næh... God smag - og der findes kun én god smag, Citat Poul Henningsen - er der hvor form og funktion går op i en højere enhed. Fornemme eksempler er bla. højttalere som B&W'S Nautilus og Ferguson Hill's Horn.

No offence meant

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Arrgghh......Ja, hvorfor er det mørke træ så populært? Er det noget, der er opstået de seneste år, eller har jeg bare ikke været vågen?

Et godt eksempel er Dalis Helicon serie - Relativt mørkt kirsebær finér eller helt mørkt rosentræ?! Hvad med at lave en udgave i en lysere finér, som f.eks. Euphonia og Evidence serien laves i? Måske anses det for mere 'high end', når en højttaler er i mørkt træ?
Nu skal det ikke forstås sådan, at jeg har noget i mod mørkt træ som finér på højttalere, men det er da ærgerligt, at visse produkter kun fås i mørkere træsorter, når nu vi er nogle stykker, hvor lyst træ passer bedre i stuen.

Men når jeg tænker lidt tilbage, var der så ikke også engang da de fleste højttalere var sorte? Så er det vel egentligt bedre med rigtigt træfinér
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert bedre med rigtig finér i min bog

Omkring din kommentar til forskellige finish, så er jeg da fuldstændig enig med dig. Man burde som producent som udgangspunkt spænde sit sortiment over mørke såvel som lyse farver. Så har folk valget. Hvis der så er nogle farver, der helt går i stå, tja, så må de udgå eller leveres på spec bestilling til en højere pris.

Hvis der er noget der er dyrer end andet, så er det også helt OK at prissætte højttaleren derefter, så de variere i pris alt efter finish. Det er der allerede nogen mærker der gør, eksempelvis den mørke Rosewood plejer at koste lidt mere. Bare man har muligheden for at vælge noget man synes er pænt og passer i sit hjem.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes