Forfatter |
|
vander Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Status: Offline Indlæg: 71
|
Sendt: 09 September 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Er der "noget til hindre" for at man kan bruge en alm. højtaler som center  Det jeg tænker på er, hvis man er intereseret i en spec. højtaler serie og man ikke synes centeren er kraftig nok  Og og og kan man "sammenkoble" to mindre højtalere og bruge "denne" som center. Hvis ja, hvordan ?
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 09 September 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
vander Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil gi det et tjek. Tak
|
Til top |
|
|
vander Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ingen beskrivelse hvordan man gør ! Det jeg spec. tænkte på var i Ikon serien, hvor centeren kun har 5" og da jeg har hørt/læst at dette er den vigtigste højt. i et anlæg !!! så hvad kan man ellers gøre  Tænkte på Ikon 2 (x 2 ) eller Ikon 6 sinkel som center. Alt dette kun på "papiret" Det som er sikkert er at jeg køber Ikon 6 eller 7 (hvis den er det bedre, når man får den lyttet) Synes den er temmelig OK til prisen. Er der andre som har en kommentar !!!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du med fordel gøre - jeg har prøvet med et sæt Ti1000 fra JBL i sin tid, og brugeren JBL-Ti5000 herinde fra, gør det samme!
Hvis ikke man kan finde en ordentlig center, er dette måden at få knald på systemet. Bare vær sikker på at have forstærkerkraft nok bag..... __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
vander skrev:
Og og og kan man "sammenkoble" to mindre højtalere og bruge "denne" som center. Hvis ja, hvordan ? |
|
|
Jeg havde en lille NAD 3020i på 2x20 W til at trække mine to Dali 450 som centere. Jeg tror det bliver for meget for surroundrecieveren hvis den skal trække to højttalere, så jeg vil altid anbefale en seperat effektforstærker ved siden af.
Jeg er gået tilbage til en center igen pga. pladsproblemer, og fordi jeg får et mindre billede i fremtiden, og dermed ikke har brug for så bredt et lydbillede. Men ellers er jeg meget positiv overfor "wall of sound" med to centere.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan da sagtens gøre det, men der er både fordele og ulemper, men kommer self. an på hvilken højtaler man snakker om?
Fordelene er jo bla. at du kan køre center højtaleren som full-range, altså med hele frekvens spektret... En anden fordel og forhold til de fleste andre center højtalere er, at enhederne sidder i en vertikal linie, og dermed bliver den meget mere præcis i lydbilledet!
Ulemperne kan jo være, at ikke alle alm. stereo højtalere er lige gode til mellemtone området, og det er jo normalt her en center højtaler er afstemt til... Og så self. magnetismen ;-)
|
Til top |
|
|
vander Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2005 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dejligt med nogle gode og brugbare kommentarer . Har en Denon AVR 2803, som efter sigende skulle have 7 seperate forstærkere ! Så det burde vel være nok til at trække en "dobbelt center". 
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
vander skrev:
Det er dejligt med nogle gode og brugbare kommentarer . Har en Denon AVR 2803, som efter sigende skulle have 7 seperate forstærkere ! Så det burde vel være nok til at trække en "dobbelt center". 
|
|
|
Det er desværre ikke så simpelt. De 7 kanaler er dedikerede til hver sin kanal. Altså en er beregnet til højre front, en til venstre front, en til center osv.
Du kan derfor ikke "omdirrigere" en overskydende kanal til centerkanalen.
Men hvis din reciever er kraftig nok, kan du serie- eller parallelforbinde de to højttalere (afhængig af deres impedans). Det burde også give et rimeligt resultat, så længe du ikke skal spille tordnende højt.
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 11 September 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Men hvis din reciever er kraftig nok, kan du serie- eller parallelforbinde de to højttalere (afhængig af deres impedans). Det burde også give et rimeligt resultat, så længe du ikke skal spille tordnende højt.
|
|
|
...men 2803 er ikke særlig kraftig. Og man skal bestemt ikke parallelforbinde to 4Ohm's Dali'er på den (Ikon nævnt tidligere) - så hellere en ekstern effektblok. __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
Svend P skrev:
|
|
|
...men 2803 er ikke særlig kraftig. Og man skal bestemt ikke parallelforbinde to 4Ohm's Dali'er på den (Ikon nævnt tidligere) - så hellere en ekstern effektblok.
|
|
|
Enig. Selv en lille NAD 3020, 3220 eller lign. er nok bedre end recieveren. Og så kan de fås brugte for under 500 kr.
|
Til top |
|
|
vander Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke den "skarpeste kniv i skuffen" men Denon AVR 2803 har 90w x 7, hvordan kan en lille NAD effektforstærker bringe mere "spark" / effekt /lydkvalitet ind i anlæget  Det kan jeg ikke fatte ?? Og hvis det er sådan, hvor mange effektforstærkere kræves der ! En pr. modul ? dvs center / front / baghøjtalere ?? Sorry if i am dum. Prøver at blive klogere. Pfh. tak
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 12 September 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
vander skrev:
Jeg er ikke den "skarpeste kniv i skuffen" men Denon AVR 2803 har 90w x 7, hvordan kan en lille NAD effektforstærker bringe mere "spark" / effekt /lydkvalitet ind i anlæget |
|
|
Rigtigt nok er der 7 forstærkere i din 2803 - men de deler den samme strømforsyning. Desuden er det ikke 7*90W hvis alle kanaler drives samtidigt, højst 7*50-60 stykker. Som SvendP påpegede tidligere så er de 7 indbyggede forstærkere jo allerede dedikeret til specifikke kanaler (2*front, center, 2*side og 2*bag), så du kan ikke uden videre omdirigere signalerne til eks. 2*center.
Så hvis du vil slutte 2 centerhøjttalere på er det sikrest (mod overbelastning) at slutte et effektrin til din "center pre-out" på din 2803 og sætte 2 centerhøjttalere til effekttrinnet.
Hvis du vil nøjes med en center, så skal du naturligvis ikke bruge nogle effektrin overhovedet __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
vander Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene, nu er jeg blevet meget klogere.  Så er der kun tilbage at opspore en god billig effektforstærker.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søge på "NAD" og max. pris 1000 kr på dba.dk. Så kommer der en del gode forslag frem.
|
Til top |
|
|