Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD 3020 eller?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst nedenstående, så kom jeg til at tænke på om der er andre forstærkere der skal med i overvejelserne, når jeg skal til at opbygge et 'kælder-anlæg':http://www.tnt-audio.com/ampli/nad3020e.html

Jeg har en TEAC CD-afspiller og en Cambridge DACMAGIC1 som jeg skal koble den til i første, og så siden opgradere med evt. en DAC3 af samme mærke, eller lignende.

Højttalere, tja det mangler jeg også, så her er jeg også åben for forslag.

Det skal selvfølgelig med i overvejelserne at det jeg ender med at købe, sikker kræver lidt opdatering, f.eks af Lytterne, men da jeg er Elektroniktekniker, så er der forhåbenlig ikke det største problem, men udgiften skal selvfølgelig opvejes mod hvad man kan få af nyere grej

Så måske de gamle rotter her har nogle ideer om hvad man skal købe brugt, for at få sammensat et hygge anlæg, til min kælder, som jeg kan trække mig tilbage til når børnene er lagt i seng, og lillemor ser Sæbeoperaer, eller realitets TV.

Med andre ord: Hvilket udstyr fortryder du mest at du ikke har længere, så du kunne have opbygget et lignende anlæg?

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ikke så meget om noget jeg ikke har længere, men jeg kan give dig anbefalinger på noget som sikkert vil få dig til at sidde nede i kælderen oftere end du troede.

Et sæt Carlsson OA 50, opgraderet med nye enheder og filtre (har jeg) sammen med en Tandberg TR 2060 eller lignende receiver. Her får du en eminent musikalsk gengivelse, detaljer, dyb bas og luftig diskant der svæver i rummet.  Alternativt en Tandberg TIA 3012 integreret og en TPT 3011A tuner (har også).  Uanset, mellemtone og detaljer i særklasse.  Ellers, nu du nævner 3020 (i sølv udførelse), sådan én har jeg lige solgt !  Den spiller forrygende med IMF transmissionlinje højttalere. ( har også)Det spiller ikke stramt, men med skyhøj boogie-faktor, og med bas der ryster væggene, og så kan det spille højt !   Ikke sæt Nad´en sammen med Carlsson, det funker ikke, så hellere en Pioneer forstærker, 717 eller én af de gamle.  Får du fat i et sæt IMF kan du også bruge en rørslæde, 25 watt er mér end nok her.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Solgte min NAD 312er til redaktøren herinde, til netop et kælder projekt, og kan kun forstille mig han er tilfreds og vil mene at den egner sig perfekt til det.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen

Tandberg husker jeg kun fra engang i 70'erne hos en kammaret, så det er vist noget man skal hente hjem fra Norge?? Der er ikke meget af det i DBA.

Carlsson har jeg også til gode, men har da set meget til dem i diverse blade igennem tiderne, så det kunne være spændende, at prøvelytte, men ligesom Tandberg, er det ikke det nemmeste atkomme ud at lytte til i DK. Hvad skal man regne med at spille for det du foreslår?

Tonyax:

312, hvor gammel er den model i forhold til 3020, og har du nogen erfaring med om den spiller ligesom 3020 gør? Hvilke højttalere og DC har du brugt med den?

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ser nogen gange Tandberg i DBA, måske der ikke lige er noget nu. Måske skal den også renoveres lidt, kommer an på hvordan de er blevet behandlet. På E-bay Tyskland er der altid meget Tandberg, men noget af det er jo ikke så velholdt.  Her et eksempel af en receiver fra Tandberg, se lidt på netsiden, der er forstærkere og tunere også. http://www.nrhf.no/TR-2075MkII.html

Kender du de gamle Marantz ?  http://www.classic-audio.com/marantz/mindex.html 

Du kan få en ide om priser osv ved at besøge E-bay...

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

øhh aner ikke hvad DC lige står for, den var fra 96-97 og yder 2x25W. Lige da jeg købte den, købte jeg samtidig et sæt B&W DM601er, dem skiftede jeg ud efter ca 4år hvor jeg købte et sæt Dali 606 og efter et år, købte jeg en brugt NAD 214er og tilsluttede den til pre-outen på 312eren.

Forskellen på de 25 og 80W er at der er bedre styr over dalierne plus de nu kan spille højere, men strengt taget spillede 312eren perfekt og det var kun pga at jeg så en billig 214er til salg at jeg købte den, ikke fordi jeg manglede kraft.

kender ikke 3020eren, men fik af vide af 310eren skulle svare til den (2x20w), den havde jeg en uge hvorefter jeg skiftede den ud med 312eren, som jeg synes er noget bedre. Men aner ikke om der er hold i det (3020 kontra 310)

H/K & B&W snurrerundt

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Nå ja, endnu en af mine tastefejl CD/DC tja. Jeg mente hvilken CD-afspiller du har brugt sammen med den.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

en 510er der hele tiden sprang pærerne, men det var mit første anlæg så alt det der med lydkvali kom ikke lige en på en første plads, mere højt musik. Men det spillede da godt, hvor det helt klart var cd-afspilleren der trak ned, dog var den heller ikke ringe, bortset fra det med pæren. Men  der er ingen forskel på den og min t531 DVD afspiller lydmæssigt, Hvilket der burde være.

H/K & B&W snurrerundt

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

UHA! - Tandberg TR 2075..... Sådan et 'dyr' har jeg haft engang, og jeg fortryder mit salg af den, uagtet hvad jeg har nu.

Kald mig bare en gammel romantisk lyd-geek , men den spillede altså godt. Masser af bredde, højde og dybde på den rareste musikalske måde, selvom jeg spillede på en billig AKAI plov, og på AUDIOSCANs hjemmebyggede højttalere .

Men den gik i stykker, og jeg var 16 år og uden viden om at jeg solgte ud af kronjuvelerne - ak ja sådan kan det gå.....

Du vil ikke fortryde en Tandberg i kælderen...

PS. Har også haft 3020B - men det spiller vist slet ikke i nærheden af en original 3020. I hvert fald bankede min gamle Tandberg den slemt. (Måske mest fordi jeg formastede mig til at prøve at eje et sæt Cervin Vega 2E (Tror jeg de hed) samtidig med NAD'en......Puuuha det var grimt - please forgive me NAD!)

- happy hunting....

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

OK det lyder som om jeg skal overveje det Tandberg lidt nøjere, når nu der er indtil flere der anbefaler det

Jeg har da også selv haft et par ting, som kunne have indgået, hvis jeg ikke havde solgt det for at få råd til noget nyt. _Har haft en TEAC Z-500 eller lignende DC, som fik 13 tal i HIFI og elektronik, men den kunne næppe holde skansen idag. Derudover har jeg haft en Cyrus One, som også var en glimragende forstærker, sammen med nogle (Mission) Cyrus 789 højttalere. Og på et tidspunkt havde jeg -Royd Seven højttalere, med en Luxman Receiver og en Linn Basik plov. Og det er kun det der er købt færdigt. Jeg har da også været igennem et par Brinck byggesæt, samt en Ny Elektronik forforstærker med et enkelt rør pr. kanal, og den lød vist nok også fremragende.

Hold da kæft hvor har man været igennem meget, men intet af det har været direkte dårligt, så der findes da noget at vælge imellem derude. Men udfordringen består lige så meget i at prøve noget nyt, og få matchet det så det spiller sammen.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

ang højtalerne, kan man vel passende anbefale nogle af de gamle dalier, 404 f.eks...

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Mener i så at alt Tandberg er godt, eller skal jeg holde mig til de modeller i har nævnt? Der er muligheder på ebay.de kan jeg se.

Derudover kan jeg se  forskellige steder på nettet at _Carlsson oa51.3 skulle være den bedste. Er det en efterfølger til OA50?

jan thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

en 3020, åh ja da, sådan en har jeg haft engang , fremragne forstærker, men lille watt tal,!! så derfor solgte jeg den og fik en nad 3240 , DEN SPARKER R.. , nu ved jeg jo ikke om du er mere krævende end jeg var engang, men et godt bud på højtalere var for mig dengang dali 104,  min søn har forøvrigt mine gamle på hans værelse de spiller bare, og når jeg savner lyden ja så er den jo inde ved ham, det er måske ikke verdens bedste højtalere men , de spiller bare musiken på en helt bestemt måde, det var bare mit foreslag. m.v.h jan
Til top Vis jan thiemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan thiemer

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

kender ikke 3020eren, men fik af vide af 310eren skulle svare til den (2x20w), den havde jeg en uge hvorefter jeg skiftede den ud med 312eren, som jeg synes er noget bedre. Men aner ikke om der er hold i det (3020 kontra 310)

Jeg synes jeg hørte eller andet sted at den nye 320BEE skulle være "den nye udgave" af 3020?? Det passer jo også lidt med numrene...  Og var det ikke også ham Bjørn Erik "et eller andet", der konstruerede 3020'eren?

Har selv. en 310'er og det er da en meget fin lille forstærker, men ligefrem at sammenligne den med 3020, det er måske lige lidt i overkanten...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

3020 basker desværre 320BEE ret langt væk. 3020 er mere dynamisk, lineær, musikalsk og så går den dybere. 320BEE har ligesom et par krøller på frekvensgangen her og der.
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
3020 basker desværre 320BEE ret langt væk. 3020 er mere dynamisk, lineær, musikalsk og så går den dybere. 320BEE har ligesom et par krøller på frekvensgangen her og der.

Nu har jeg desværre ikke mulighed for at lave en direkte sammenligning mellem 3020 og 320BEE. Men 3020 har været anmeldt flere gange i nyere tid pga. den kultstatus den har fået. Og resultatet er altid faldet ud til de moderne varianters fordel.

320BEE kender jeg udemærket, og det er en fremragende lille forstærker der i mine ører (og på målebladet) absolut ikke lider af ulinearitet eller manglende dynamik. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 21 Maj 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Nogen der har en ide om nogle nyere fund? altså billige forstærkere med en god lyd. Skal ikke kunne spille særlig højt, men der satses mere på lyd kvalitet. Foreslå evt. også kombinationer med matchende højttalere.

Billigt men godt, og selvfølgelig gerne brugt.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Asbjørn skrev:

Nu har jeg desværre ikke mulighed for at lave en direkte sammenligning mellem 3020 og 320BEE. Men 3020 har været anmeldt flere gange i nyere tid pga. den kultstatus den har fået. Og resultatet er altid faldet ud til de moderne varianters fordel.

I know! Var derfor jeg prøvede 320BEE i sin tid. Og hvis du spørger nede i klubben så siger de helt sikkert også at den nye lammetæsker den gamle.

Sådan forholder det sig desværre bare ikke i virkeligheden. Hvis du hører dem op imod hinanden vil du opleve at den nye er knapt så opløst. Den har ligesom nogle pukler/krøller her og der. En slags egenlyd / forvrængning der skinner igennem på alle numre - noget 3020 er fri for.

At der så mangler dybbas og sammenhæng skyldes nok at der i 3020 sidder en bedre strømforsyning (især i nogle af de aller første der kom frem).

Som effektforstærker (har ikke beskæftiget mig ret meget med preampen delen i den) mangler 3020 dog noget "storhed" og top. Den er ikke super velopløst når vi nærmer os toppen, og det går lidt udover lydbilledets størrelse. Tilgengæld har jeg hørt den opimod en nyere digital amp med masser af hestekrafter, men 3020 huggede altså bedre igennem i bunden.

Kjeldsen skrev:
320BEE kender jeg udemærket, og det er en fremragende lille forstærker der i mine ører (og på målebladet) absolut ikke lider af ulinearitet eller manglende dynamik. 

Jeg skal da med glæde støve min 3020 frem og se om den stadig vil starte hvis du er frisk på en test. Det er altid lidt sjovt at opleve sådan en gammel sag tage ved!

Vis mig iøvrigt lige en amp der ikke måler lineært indenfor det hørbare område på "målebladet".  

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Det kunne så godt lide som om jeg skulle holde fast i min første indskydelse, og lede efter en NAD 3020A. DEr er ikke nogen i øjeblikket, men Asbjørn, din er jo gemt væk, så du kunnelige så godt sende den til mig.

Og så skal finde nogle højttalere der kan matche den. f.eks. nogle af alle de Dali der er i DBA. Eller også de Royd der er her på brugtmarkedet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Til Asbjørn

Ville gerne være med på en test, men der er lidt langt fra København.

sjorslev

Mht højttalere, er de eneste ældre højttalere jeg kan komme i tanke om, der kan holde dagens standard Snell. Jeg mener ikke gamle modeller fra dali helt holder, dog er Dali 450 og 350 undtagelser.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes