Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker der kan gå på standby (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
_Johansen_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 September 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at søge, men kunne ikke rigtig finde noget

Jeg kunne godt tænke mig at investere i en B&O radio og cd afspiller. Men ikke B&O's højtalere...

Hvilke forstærkere kan man købe for menneskepenge der kan gå ud af sin standby funktion når de får et input, faktisk ligsom en subforstærker. Jeg har ikke den store erfaring indenfor denne del af Hifi-verdenen, så det kan godt være jeg spørger dumt

forstærkeren skal bare kunne drive 2 eller 4 højtalere..?

Mvh Johansen 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 September 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

For at kunne gå ud af standby kræver det egentligt kun at det apparat der skal smide signalet videre, har en såkaldt "trigger"-funktion. Jeg mener ikke at huske nogle effektforstærkere derude, som har automatisk standby efter nogle minutter. Alt andet lige koster det heller ikke så meget hvis den endelig skulle stå tændt hele tiden - fordelen er også at så har den optimal driftstemperatur hele tiden!

_Johansen_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 September 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Ja det er selvfølgelig rigtigt... Men men...Jeg er ikke sikker på at chefen er med på den, hun er mere til de der engangsinvesteringer og så er det det...

Nu spørger jeg nok dumt... Men kunne man bruge en Sub forstærker, eller er den bygget således at den kun kan gengive de lave regioner...?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

H/K signature effekterne har 12v trigger, min 2.1er har ihvertfald

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hold dig fra en sub-forstærker.... den er lavet til at spille under 100Hz, og er ikke specielt velegnet til andet!

B&O har faktisk selv sådan en forstærker som du efterlyser.... men den koster 4.495,-. Den er nogenlunde, men på ingen måde pengene værd!

Men ellers er det ret svært, hvis ikke man selv vil modificere lidt. Problemet er, at man generelt benytter 12 volt triggere på de forstærkere med triggerfunktion. Her er både Rotel og NAD også på banen. Problemet er bare, at B&O kun giver et 5 volt signal.... ikke 12 volt.

Det bedste er derfor at bygget et lille kredsløb, hvor et lille relæ tænder og slukker på 5 volt signalet fra anlægget. Man kan IKKE bare sætte 5 volt signalet til et 5 volt relæ, da 5 volt signalet fra anlægget ikke kan trække relæet selv. Så man skal have lidt elektronik foran.

Dette kredsløb monterer man så ved sin forstærker (typisk indeni), hvorved den automatisk tænder og slukker. Det koster vel omkring 200,- at lave.... skriv en privat besked, så skal jeg hjælpe dig. Kan evt lave det for dig, hvis du ikke selv er loddekolbens mester!

Jeg ville nok vælge en Cambridge P500.... Den får Masser af roser for lyden, som nærmer sig High End, er meget diskret af udseende og så koster den kun 1.495,-.

Slutteligt skal jeg lige benytte lejligheden til at rose dine planer... Har selv et Beosound 3000, som til prisen sagtens kan være med mod andre HIFI mærker. Det gå først galt når man benytter B&O højtalere... Bvadr! Det lyder elendigt.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Dali glad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Da jeg købte mine højtalere frygtede jeg at min NAD C370 ville blive for lille, og forhørter mig om NAD C272 effektforstærkeren, den har faktisk den funktion som du efterlyser.

Den er detsvære bare en del anderledes i lyden end NAD C270, som jo detsvære er udgået  på den anden side har jeg endnu ikke savnet kræfter i min C370  når den skal trække mine Sutie 2.8

Kenneth

Til top Vis Dali glad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dali glad

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 September 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

_Johansen_ skrev:

Jeg har prøvet at søge, men kunne ikke rigtig finde noget

Jeg kunne godt tænke mig at investere i en B&O radio og cd afspiller. Men ikke B&O's højtalere...

Hvilke forstærkere kan man købe for menneskepenge der kan gå ud af sin standby funktion når de får et input, faktisk ligsom en subforstærker. Jeg har ikke den store erfaring indenfor denne del af Hifi-verdenen, så det kan godt være jeg spørger dumt

forstærkeren skal bare kunne drive 2 eller 4 højtalere..?

Mvh Johansen 

Et lille DIY fif:

Køb en USB spareskinne i Harald Nyborg eller lign, klp USB stikket af og monter et minijackstik, Vupti, så har du forlængerledning der kan det du søger.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 September 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hhmmm sådan en USB spareskinne har jeg ALDRIG set før. Men ikke desto mindre genial.

Jeg tror bare desværre IKKE den virker med B&O anlægget. Godt nok er spændingen på en USB-bus 5 volt ligesom på B&O-anlæggets powerlink. Men... til en pris på 49.95 for en forlængerledning med 5-stk stikdåse, tvivler jeg på der er en strømforsyning til at trække relæet.

Mit bedste bud er, at der sidder et 5 volt relæ der trækker strøm direkte fra USB-bussen. En USB-bus kan give mindst 0.5 Ampere (min for at overholde standarden). Og det kan powerlinken i et B&O anlæg IKKE. Den kan ganske enkelt IKKE give strøm nok til at relæet slår til, men kun give et strømsvagt 5 volt styresignal, til noget aktivt elektronik der trækker relæet.

Det smarteste er selv at lave det lille kredsløb, og bygge det ind i forstærkeren. Hvis man er lidt smart, så sætter man også et 7 polet DIN stik i, og forbinder phono-bøsningerne til dette internt. Så fungerer forstærkeren 100% som et PowerLink produkt fra B&O!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 September 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

det er korrekt at det blot er et 5V relæ der sidder i, trist hvis B&O powerlink ikke kan trække en sådan, det kan de fleste andre fabrikanters løsning da!

Men så må man jo igang med at snedkere en lille strømforsyning, heller ikke nogen stor opgave, selvom den nemme løsning jo var, ja nemmere!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 September 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

B&O laver selv en løsning som gør det du søger.

Det er en lille sort boks på ca 3X3X12 cm. Der sidder et relæ inden i og ovenståede elektronik til at trække relæet. I boksen er der en ledning som man sidder i 230V og så er der en hun stik hvor du sidder din forstærker i. Den sidste forbindelse er et powerlink stik.

Vupti og det kører. Kan ikke huske hvad jeg gav for min men den var somend ikke så dyr at jeg kan huske det, så det er ikek B&O normale overpriser for så ville jeg kunne huske det.

Jeg har desværre ikke lige typrnummeret og jeg sidder ca 10000km fra der hvor den er monteret lige nu, så jeg kan ikke lige tage et billede.

Den har fungeret i over tre år nu uden problemer af nogen art og den ligger på loftet hvor der er alt mellem 0 til 50 grader, så den er robust også. Min forstærker står sammen med den der.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes