Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 01:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekt af effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Kære forum

Jeg er i tvivl om effekten af en effektforstærker

Betyder det at hvis man tilslutter en effektforstærker på 250 watt til en alm. forstærker på 100 watt at man samlet for en effekt på 250 watt? Og vad betyder det så? Bedre lyd, højere lydtryk eller hvad?

Jeg har lige udskifte min forstærker på 80 watt med en på 170 watt. Jeg kan sagtens høre forskel i lydkvaliteten, men ikke synderligt i lydtrykket??? Hvis jeg nu anskaffede min effektforstærker ville det hæve lydtrykket?

Er der nogen i dette fabelagtige forum der venligst vil forklare en tosse som mig for dan tingende hænger sammen?

Morten

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000
Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Der er i princippet 3 typer forstærkere:

1. Forforstærker: er en kontrolforstærker, hvor du kan tilslutte din CD eller andre kilder og styre lyden vha volumenkontrollen. Signalet skal sendes videre til en effekforstærker.
  2. Effektforstærker som er skal modtage et signal fra en forforstærker, som så forstærkes så meget, at det kan sætte gang i højttalerne. Der er almindeligvis ingen volumenkontrol på effektforstærkeren
  3. Integrerede forstærkere, som består af både en forforstærker og en effektforstærker bygget sammen i samme kasse.

Suuroundforstærkere og receivere er i princippet integrerede forstærkere med surroundkredsløb og evt en radio-del indbygget

Du kan ikke bruge to integrerede forstærkere sammen.

Du kan evt benytte to effektforstærkere til eet sæt højttalere, hvis de enten kan opstilles til mono (brokobling) eller højttalerne har to sæt terminaler bagpå ( det kaldes biamping )

Endelig kan du, hvis den integrerede forstærker har en udgang fra den indbyggede forforstærker ( pre-out ) tilslutte en effektforstærker til den. Det indbyggede effekttring i den integrerede forstærker benyttes ikke, så den i princippet fungerer som en ren forforstærker.

Håber det fjernede et par skyer

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

hvis du har en Surround Reciever på fx 5x75W så yder den den typisk en 10% ekstra hvis du kun spiller i stereo dvs ca 2x85W. Men hvis du bruger den til Surround så skal den trække alle højtalerne og det er de fleste recievere ikke så glade for, så kan en stereoeffekt til at trække fronthøjtalerne virkelig give meget specielt i kontrollen over højtalerne pga din reciever skal nu "kun" trække centeren og rear højtalerne. Da jeg gjorde det oplevede jeg virkelig en forbedring. (NAD T742+214)

Nu har jeg så en 5-kanals effektforstærker så jeg bruger slet ikke den indbygget forstærker i min reciever mere.

Og når du kobler en effektforstærker på, så er det kun den effekt du får som den yder. Men som sagt tidligere, hvis det er en surround Reciever så vil de andre yde lidt mere, men det er meget lidt.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes