Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 04:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forbedret lyd med effekttrin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle placere indlæget, men nu blev det her, så here goes:

Jeg har en Marantz SR7500 der yder 7 x 105W, og det er mere end rigeligt med effekt. I sin klasse skulle det være en af de gode surround receivere til stereo-lyd.

Men! Hvis man nu ønsker bedre perspektiv og lydkvalitet i stereo, hvad har en effektforstærker så at sige?
Hvad vil jeg opleve af ændringer ved f.eks. at købe en Rotel RB1070 (2 x 130W), andet end mere effekt?

Hvis nogen også lige kunne svare på hvorfor surround receivere er "dårlige" til stereo, må de også godt lige svare på det
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Typisk er forforstærkerdelen inficeret med en masse DSP skrammel, det er nok hovedårsagen. Effektdelen kan være god nok (afhængigt af model), især hvis du kun bruger 2 kanaler så strømforsyningen ikke bliver belastet så meget.

En god forforstærker med surround bypass og en ordentlig effektforstærker er nok den sikreste vej til et godt resultat.

Mvh,

Karsten

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten,

Kan ikke helt finde ud af om du mener der er noget at hente ved at koble en effektforstærker på min SR7500 ved brug af pre-out på receiveren?
Jeg har pure-direct på receiveren der meget gerne skulle lade signalet gå uden om DSP funktionerne...
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Effekt er en ting, og styrke en anden...

Lad dig ALDRIG styre af effekt! Det vigtigste er kombinationen, højttaler/forstærker......

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:

Lad dig ALDRIG styre af effekt! Det vigtigste er kombinationen, højttaler/forstærker......

Hehe, lader mig ikke styre af effekt

Som jeg skriver, så er det for at få en forbedring i stereo hvis jeg skulle købe en effektforstærker. Kan du svare på hvad jeg vinder ved at koble en effektforstærker på min SR7500's pre-out? (... hvis jeg da vinder noget)

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke din Marantz, men har den en direct funktion kan den muligvis bruges som pre med held. Dog vil jeg nævne at jeg ikke har været synderligt imponeret af det Rotel jeg har hørt. Pudsigt nok for det ser normalt ud til at være fornuftigt nok bygget. Måske er jeg bare blevet for kræsen.

Men som et super "øv" svar, så er der nok ikke andet for end at prøve det i praksis, det bedste er selvfølgeligt at låne lidt forskelligt hjem.

Mvh,

Karsten

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Okay... Jeg må låne mig frem til en test ved lejlighed så :)

Nu vi er igang, har du nogle forslag til effektforstærkere, der ligger på nogenlunde samme pris som den nævnte Rotel? (6199,- hos Tapeconnection)

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er egentlig rimelig tilfreds med min Aragon 4004, den kan skaffes brugt for en 6000.- Men det er at se sig lidt rundt på brugt markedet, hvis man ikke er helt tilfreds med det man får fat i, kan man altid sælge videre, uden de store omkostninger...

Malbjerg

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

have selv en H/K signature effekt til min Marantz (dog en bitte SR4200) og synes selv den spillede perfekt og have masser af power. Det var en 5-kanals så recieveren skulle kun bruges som pre-amp.

Den blev solgt pga. ønske om "alt-i-et" reciever.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:

....hvad mener du lige med det ?

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Malbjerg skrev:

Hvis man ser på forstærker i den mere overkommelige prisklasse, så er der langt imellem forstærkere, der er "lige glade" med hvad der bliver hængt på dem. Man må prøve sig frem med hvilke ting der kan spille sammen...

Malbjerg

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:
Acer skrev:
Malbjerg skrev:

Hvis man ser på forstærker i den mere overkommelige prisklasse, så er der langt imellem forstærkere, der er "lige glade" med hvad der bliver hængt på dem. Man må prøve sig frem med hvilke ting der kan spille sammen...

Det er ikke lige min erfaring, kan du give nogle eksempler på det ?

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

have selv en H/K signature effekt til min Marantz (dog en bitte SR4200) og synes selv den spillede perfekt og have masser af power. Det var en 5-kanals så recieveren skulle kun bruges som pre-amp.

Den blev solgt pga. ønske om "alt-i-et" reciever.

Dvs. du oplevede en forbedring ved at have en effekt på, i forhold til at kun at anvende receiver?

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Du vil nok højest sandsynligt kunne mærke et løft i kontrollen af højttaleren, men ikke nødvendigvis. Mange receivers er decideret talentløse som forforstærkere, og uden at have hørt din, kan jeg ikke komme med en mening omkring den. Men selv en stereo receiver i den helt billige ende vil mange gange give dig en langt bedre oplevelse af musikken, end en væsentligt dyrere receiver (med eller uden effekt).

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Eiberg skrev:

Dvs. du oplevede en forbedring ved at have en effekt på, i forhold til at kun at anvende receiver?

Ja meget, men det var nok også pga den var for lille til mine højtalere. Men der kom mere power og bedre styr over højtalerne efter effektforstærkeren kom på. Men tror nu du skal op i en seriøs effekt, da din SR7500 jo i forvejen er yderst kraftig og spiller rent.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Okay...

Findes der effektforstærkere med mulighed for at vælge input, eller skal man så have fat i en integreret forstærker?
Kan en integreret forstærker bruges som effektforstærker?

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Input? En effektforstærker er en slaveforstærker uden 'hjerne', som bare leverer strøm til dine højttalere. Den overtager bare opgaven for din surround forstærker, og det er stadig dens input kontrol du benytter.

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Ja, det ved jeg godt, men effektforstærkeren har da vel et indput? Et eller andet sted skal pre-out fra receiveren sluttes til ;)
Jeg ved godt det bare er ren effektforstærkning.

Jeg mente bare om der fandtes nogle hvor man kunne vælge om den skulle forstærke signalet fra receiver eller stereo-forforstærker... (så man er fri for at skifte kabler).

Grunden til jeg spørger, er fordi det ville give mulighed for at anvende et sæt højtalere til begge formål (hhv. surround og stereo).

Sig til hvis du stadigvæk ikke forstår hvad jeg mener.

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Du kan vælge at købe en effekt med både balanceret/ubalaceret også vælge at bruge f.eks. stereotrinnet via den balanceret også surrounden ved den normale ubalanceret.
Du kan derved skifte ved en switch på effekttrinet.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:

Du kan vælge at købe en effekt med både balanceret/ubalaceret også vælge at bruge f.eks. stereotrinnet via den balanceret også surrounden ved den normale ubalanceret.
Du kan derved skifte ved en switch på effekttrinet.

Netop noget i den stil jeg havde i tankerne, for at kunne køre med ét sæt højtalere... Det besværlige er vel så bare at skulle om bag på og skifte mellem RCA og XLR.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes