Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EAR forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Dette mærke har vagt min interresse, bl.a. pga. at de yder op til 1200 watt og vejer omkring det samme som en cd-afspiller. Hvordan kan dette lade sig gøre?

Har de noget "ægte" effekt at gøre godt med? Jeg er af den tro og opfattelse, at hvis en forstærker vejer 5-6 kg og er opgivet til at have 100 watt eller mere, så er det fusk. Er jeg på afveje?

Håber der er nogen der vil gøre mig klogere.

Mvh. Asvari.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det er PWM forstærkere. Det er metode, hvor man skifter mellem max og min meget hurtigt. Dette filtreres så til sidst i et filter, således at det der kommer ud til højttaleren er forskellen i tid mellem de to yderpunkter. Det lyder skørt, men er halvdelene lige lange går der faktisk ingen strøm og alt i alt opnås en meget effektiv energiudnyttelse, da udgangstransitorerne enten er helt tændt eller helt slukkede og derfor afsættes der kun yderst lidt energi i udgangstransistorerne.

Endligt kan strømforsyningen være af switchmodetypen (ved jeg dog ikke om den er der), der kendes fra. bl.a. computere. Disse strømforsyninger yder også meget i forhold til deres størrelse og vægt.

EDIT:
PWM er også det man kalder klasse-D. Nogen kalder det også lidt misvisende for digitale forstærkere, men dette er ikke altid korrekt, da de fleste klasse D faktisk er analoge. Men de kan i princippet sagtens laves digitale, som f.eks. visse TacT.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Dette mærke har vagt min interresse, bl.a. pga. at de yder op til 1200 watt og vejer omkring det samme som en cd-afspiller. Hvordan kan dette lade sig gøre?

Har de noget "ægte" effekt at gøre godt med? Jeg er af den tro og opfattelse, at hvis en forstærker vejer 5-6 kg og er opgivet til at have 100 watt eller mere, så er det fusk. Er jeg på afveje?

Håber der er nogen der vil gøre mig klogere.

Mvh. Asvari.

Hej du - jeg har selv 2 stk eAR 1001, og ja effekten er god nok. Men den forvrænger så lidt at man skruer en del op. Lyden er helt sikkert State of the Art: transperent, dynamisk og krontrolleret, og har faktisk en meget behagelig og neutral lyd. Du kan finde en masse om eAR her på sitet! Søg og du skal finde
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

De er baseret på klasse d teknologi der er mere effektivt enn klasse ab.

Men strømstyrken står ikke i forhold til antall watt, så du skal på ingen måde regne med at de er 10x bedre enn en 100w forsterker. De 1000w er også for 4ohm, ikke 8 som for de fleste andre forsterkere

Du finder også de samme forsterkerene meget billigere her:

http://www.audiokabel.dk/da-tilbud.htm

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Så det vil sige at det ikke kan betale sig at købe forstærkere til 10.000 kroner mere, medmindre det er de her såkaldte "Ice Power" forstærkere?

Umiddelbart lyder det som om at de er mere strømstærke end "almindelige" forstærkere, og at de kan drive alle højttalere med ynde. Og selvom en 1kw Ice forstærker ikke er 10x så kraftig som en 100 watts, så er effekten, vægten, designet, og volumen af en Ice forstærker da meget mere eftertragtet i forhold til, eller hvad?

Kan sådan en lille kasse trække mine 850'ere ligeså godt som en 25 kilos effektforstærker på 2x200 watt i 8 ohm?

Mvh. Ascari

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Eh, de er nettopp ikke strømsterke. Den største kan levere strømpulser på 45A, en god analog forstærker kan levere strømpulser på 200A

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 28 August 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Watt er altså ikke alt. Strømforsyningen spiller altså også en væsentlig rolle. Desuden, er 1000 watt heller ikke lig med god lyd. Dog har ICEpower/PWM teknologien  overrasket mange. Du kan kontakte AR, Bertram eller Jjazz. Jeg ved i hvert fald, at AR tilbyder 30 dages 'tilfredshedsgaranti'
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 August 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Ascari.

Nu er det ikke helt så nemt, at 2 stk ICEpower monoblokke bare ubetinget spiller godt. Der har været mange indlæg og meninger, og der hersker nok ingen tvivl om, at 2 monoblokke til 4.600pr. stk, ikke spiller dig ind i High End verdenen.
Og om man betaler 4.600 for dem eller 6.000 for dem, så er indholdet det samme. 
Forstærkerne som er baseret på ICEpower og i den prisklasse er alle de samme, det er bare kabinettet der ser lidt anderledes ud.
Skal man have ICEpower der virkeligt spiller forrygende, må man af med lidt mere, så kan du godt regne med at en forstærker (stereo) sniger sig op på den anden side af 20.000.
Det er mine personlige oplevelser, og jeg har testet alt det der er tilgængeligt, igen og igen, sammen med andre trænede lyttere og i forbindelse med meget forskelligt reference grej.
Dernæst er der også hensynet til din forforstærker, kabler og CDspilleren - i et ICEpower setup, er der stor følsomhed over for disse andre ting, men når det er på plads og du har den rigtige ICE forstærker, har du absolut kanon lyd i High End klassen - du må bare ikke forvente det af standard ICErne i de nævnte prisklasser.
Jeg har netop testet et sæt nye ICEpower forstærkere - og blev absolut ikke skuffet. Forud for det, har vi nærmest forsket i kabler og forforstærkere i rigtigt mange måneder, og har oplevet vigtigheden af at de ting absolut er helt på plads - synergien.
Det er naturligvis vigtigt i alle setup's med synergien, jeg har bare aldrig oplevet så stor følsomhed som med ICEpower forstærkerne.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 28 August 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Nej, watt er ikke det vigtigste.
Hvis der ikke er luft og liv i lyden, hjælper det ikke meget at skrue op.

Lidt kan gøre det - f.eks. denne Gainclone forstærker, hvor der bruges meget få komponenter, og små køleprofiler. Den yder 2x25w, og har en meget kort signalvej, med kun 9 komponenter pr. udgangstrin.

Gainclone

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 28 August 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Kan sådan en lille kasse trække mine 850'ere ligeså godt som en 25 kilos effektforstærker på 2x200 watt i 8 ohm?

Mvh. Ascari

Sagtens. Til 850'erne kan du endda nøjes med den lille eAR 202'er. Jeg har selv haft samme kombination, og der kunne jeg spille lige så højt som jeg havde lyst til uden problemer.

Det var først da jeg skiftede til Dali Grand at jeg fik behov for mere effekt og nok isæt strømoverskud.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

ManicMiner: Det er bestemt ikke alle ICE produkter som er begrænset til 45A, det er muigt at standard ASP 500 og 1000 modulerne er det, men der findes andre.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Én ting er hvor mange ampere der kan trækkes i korte pulser, når der er transienter i musikken, noget andet er om stigetiden er hurtig nok til at nå at levere det der bedes om.

Hvis der kortvarigt bedes om 45 ampere, men forstærkeren ikke når at levere mere end 22 ampere i en kort impuls, så er det ikke så væsentligt om den kan tåle at levere 45 ampere, eller 90 ampere for den sags skyld.

De store strømtræk sker jo i impulser, og ikke vedvarende.
Vedvarende kan der ikke leveres så meget, da festen slutter når elektrolytterne er tømte. Man kører jo på en 10A gruppe med sin effektforstærker.

Nogle har skrevet om at der ikke fornemmes så meget attack på de Icepower-forstærkere, og det tyder på at effekten ikke når ud på den korte tid som impulserne varer.

Små forstærkere er tit bedre på det punkt, men løber så også tør hurtigt, hvis ikke der er en stor strømforsyning (Hiragas små forstærkere f.eks.).

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Eh, de er nettopp ikke strømsterke. Den største kan levere strømpulser på 45A, en god analog forstærker kan levere strømpulser på 200A

Det er 45A kontinuert, hvorimod de 100-200A opgivet for en stor klasse AB-forstærker er peaks på 1ms i 0,6R load

/U.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

45A kontinuerlig? Det tror jeg ikke kan la sig gøre uden at noget et sted mellem sikringsskabet og højtalerene brender sammen . Og det står Peak Output Current >45A i brochuren

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

@ ManicMiner

En god analog forstærker skal andet end at levere strøm.
Den skal spille musik, og levere strøm og spænding forskudt i tid, samt håndtere en stor mængde returstrøm fra højttaleren, hvis det er en højttaler med svingspoler.

Den med at en god analog forstærker skal levere strømpulser på 200A er noget vrøvl.

Det afhænger helt af om højttalerene beder om meget strøm eller ej, og det er betinget af højttaleren.

Det er vist kun meget tungt drevne højttalere der har brug for så mange ampere, og kun hvis der spilles meget højt.

Der er ingen grund til at vælge en ineffektiv højttaler, hvis man vil spille højt.
Så er der mere fornuft i at vælge en følsom højttaler ala Fostex eller Klipsch.

Man kan lade sig imponere af forstærkere der leverer meget strøm, men så bliver man måske mindre imponeret over den grovkornede måde samme forstærker leverer diskanten på.

Der er masser af gode forstærkere der kun leverer få ampere.
Mange rørforstærkere f.eks.

Her er det ikke forstærkerens skyld hvis højttaleren ikke matcher forstærkeren - det er helt og holdet ejerens ansvar at matche komponenterne.

Det er en fejl at se en forstærker eller en højttaler som en færdig komponent.
Forstærkeren og højttaleren danner et lukket kredsløb der tilsammen er den færdige komponent.

Mange letdrevne højttalere tåler kun ganske få watt, hvorfor det vil være fråds at overdimensionere til det tidobbelte.

Det lyder sikkkert fint, men pengene bør bruges på signalkilden i stedet for 1000w på et sæt højttalere der tåler 70w.

Syntes man det er sjovt at spille så svingspolen i bassen er udenfor magnetgabet, så kan man gøre det, men ikke ret længe, da man så griller svingspolen.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har vel aldrig sagt at en forstærker skal levere over 200A i pulser, men at en god analog kan.

Og ja man bør tilpasse forstærker/højtaler valget til hinanden. Det kan man desverre ikke bruge de opgivede specs til, her skal man enten ud og lytte til alt, og alle kombinationer, eller lese hifimagasiner der måler effektkuber, og impedansekurver for at gøre det noget nemmere for en selv

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg har vel aldrig sagt at en forstærker skal levere over 200A i pulser, men at en god analog kan.

Og ja man bør tilpasse forstærker/højtaler valget til hinanden. Det kan man desverre ikke bruge de opgivede specs til, her skal man enten ud og lytte til alt, og alle kombinationer, eller lese hifimagasiner der måler effektkuber, og impedansekurver for at gøre det noget nemmere for en selv

Hvilke højttalere kender du til der kan håndtere strømpulser på 200A ?

Hvilken forstærker kan levere så store strømpulser ? Nævn gerne flere.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Eh, nok en gang for de langsomme ; Jeg har kun nevnt at der findes analoge forstærkere der kan levere strømpulser på 200A, og ikke noget andet.

Et eksempel er Rotel RMB1090, om jeg gidder at finde frem nogle gamle eksemplarer av Hifi&Musik kan jeg nok finde flere.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hmmm, svjv. blev Rotels 1090 "kun" testet til lige over 100A i 0,6 ohm og ikke 200 ampere?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har den til 211A i Hifi&Musik

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave