Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 09:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: skratter når jeg skruer op og ned (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej..

Hvorfor skratter det når jeg skruer op og ned på min NAD forstærker? Nogen der kender til det problem, og hvad kan jeg evt. gøre. Det er ikke en voldsom skratten, men den er der!

Takker for kommende svar

Mvh,

Vukz

Til top Vis Vukz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vukz
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Volume potentiometret er enten blevet støvet inden i eller også er det slidt.

1. rensning med kontaktspay. Din elektronikpusher kan rådgive dig hvad du skal bruge, evt. kombination af rensning/smøring. Typisk på sprayflaske.

2. Skifte potentiometret. Dog kan det nogen gange godt være svært at finde et 100% magen til (eller ens nok til det kan bruges) med benforbindelse, akseltype og evt. loudness udtag.

2'eren lyder dog for mig som noget du bør få en "fagmand"
(fagmand kan sagtens være en glad amatør, bare én der er øvet i at lodde og lave simpel fejlfinding)


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Udskift volumenpotentiometer. Du kan prøve at gi' det en tur med (behersket) trykluft, men det holder ikke. Når kulbanen er slidt, så hjælper kun et nyt potmeter.

mvh
Ebbe

 

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke sige jeg har sagt det, men du kunne prøve med lidt WD40

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Vukz skrev:

Hej..

Hvorfor skratter det når jeg skruer op og ned på min NAD forstærker? Nogen der kender til det problem, og hvad kan jeg evt. gøre. Det er ikke en voldsom skratten, men den er der!

Takker for kommende svar

Mvh,

Vukz

 

En rensning kunne være en god ting*S*

Min gamle kenwood lavede samme "nummer" indtil jeg fik den renset.

 

Michael 

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Kontaktrens er fantastisk. Jeg har lige ordnet to 20 år gamle Denon forforstærker, den ene kunne faktisk slet ikke spille, og den anden knasede lidt periodisk. Efter endt behandling er de begge blevet udskrevet...! Omkring 100 kr. for en stor spraydåse "Kontakt" fra Brink Elektronik. Jeg tror iøvrigt at WD40 ville være en stor fejl som en anden anbefalede....uden at stå helt ved det.

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Jeg tror iøvrigt at WD40 ville være en stor fejl som en anden anbefalede....uden at stå helt ved det.

Mvh

Den er god nok...WD40 skulle faktisk være rigtig godt kontanktrens.

Rent uvidenskabelig observation: Det kontanktspay jeg har brugt har fuldstændig samme lugt og konsistens som WD40. Måske er det i virkeligheden det samme???

 

PÅ EGET ANVAR DOG 

 

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg vil godt have lov til at slå fast at kontaktrens og WD40 ikke er det samme. WD40 er en rustopløser som har noget grafit som slider på kulbanerne. Så forslaget kan formodenligt ødelægge et godt potmeter istedet for at redde det. Det sker ikke den dag eller år, men jeg kan ikke bevise det er rigtigt med mindre jeg bruger WD40 på mit eget anlæg, men jeg lover dig for at det sker ikke. Men hvis jeg skal bruge din logik, så kan jeg bruge kontaktrens til at løsne rustne bolte på min bil.....men blot til den dobbelte pris af WD40....I don´t think so dudes. Men lugten fra kontaktrens (som ER anderledes end lugten fra WD40 !) er nu meget lækkert. Lygter lidt af æter eller sådan noget.

Cheers.. 

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Måske der er falsk kontaktrens i omløb ligesom der også findes falske transistorer og sågar falske penge 

__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Hej...

Jeg vil godt have lov til at slå fast at kontaktrens og WD40 ikke er det samme. WD40 er en rustopløser som har noget grafit som slider på kulbanerne. Så forslaget kan formodenligt ødelægge et godt potmeter istedet for at redde det. Det sker ikke den dag eller år, men jeg kan ikke bevise det er rigtigt med mindre jeg bruger WD40 på mit eget anlæg, men jeg lover dig for at det sker ikke. Men hvis jeg skal bruge din logik, så kan jeg bruge kontaktrens til at løsne rustne bolte på min bil.....men blot til den dobbelte pris af WD40....I don´t think so dudes. Men lugten fra kontaktrens (som ER anderledes end lugten fra WD40 !) er nu meget lækkert. Lygter lidt af æter eller sådan noget.

Cheers.. 

og jeg som trode det var Homers hjerne som du har i dit avarta??

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

mmmmmm....kemi
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Polsk / tjekkisk kontaktrens.......alias WD40 ? Måske er din deo en forklædt russisk WD40 ?

 

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
quad
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1002
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Kontaktspray er  en hurtig her & nu løsning, men virker ligeså langvarigt effektivt som at p*** i bukserne.



__________________
So long and thanks for all the fish.
Til top Vis quad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quad
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
Kontaktspray er  en hurtig her & nu løsning, men virker ligeså langvarigt effektivt som at p*** i bukserne.

Hvis det er tilfældet, så er det udskiftning af potmeteret den eneste udvej ? Kontaktrens kan rense, men problemet opstår vel når kullet falder af....?  

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Det er alting jo. Selv et nyt potentiometer holder ikke evigt. Se f.eks. NAD 3020 - og det gælder mange andre forstærkere, ikke bare NAD. Der er volumepotentiometret åbent for oven og med et låg fuld af huller fordi kølepladen sidder inden i forstærkeren skal der ikke meget fantasi til at forestille sig al det støv der kan sætte sig i sådan et. Sågar hele nullermænd kan finde på at blive til "huleboernullermænd" 

Kig i denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35488 og se hvor grelt det kan være, men hvor rent det kan blive. Opgivet af praktisk talt alle - også ejermanden - selvom en fungende 3020 efterhånden er sin vægt værd i guld, men jeg så hvilken perle der bare lå og ventede på at blive pudset
Godt nok kan man ikke se volumepotentiometret, men balancepotentiometret har samme problem med en åbning i toppen. Volumepotentiometrets åbning er til loudness-udtaget.
Så totalt afvise rensning synes jeg absolut ikke man skal med mindre det er et helt lukket potentiometer og der skal man trods alt op i en pæn prisklasse før producenterne gider ofre de få kr. extra - med mindre vi snakker selvbyg.

Kontaktspray er nyttig til mange ting ud over potentiometre f.eks. rense stik mv. Så hjælper det ikke er det bare ærgeligt og man har IMO ikke tabt noget synderligt ved at gøre forsøget. Tværtimod - alt at vinde, intet at tabe 



__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Takker for alle svarene..

Tror jeg vil prøve at få ryddet ud i nullermændene, og så ellers prøve med lidt kontaktrens. Er der noget specielt mærke der anbefales? Og hvor køber man det?

Nu jeg rimelig NOOB på området, men hvad vil det evt. koste at skifte, evt. af en fagmand, og så må jeg også lige høre hvor han bor henne af? Bor selv i Randers, så hvis der er nogle der kender en her omkring må de endelig sige til..

Peace, love and harmony

Til top Vis Vukz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vukz
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Kontakt chemie 61 er den mest anvendte, men jeg kan garantere for at jeg fik stoppet med den for mange år siden da jeg opdagede at den var aggresiv og gjorde kontakter grønne. Mange andre teknikere som jeg kender siger det samme. WD40 er harmløs og virker.

mvh

 



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Der synes alligevel at være nogen som fastholder WD40.....jeg må heller prøve det, det lyder langt ude. Kontaktren skal ikke bruge til kontanter for det ødelægger dem, men derimod WD40 er harmløs.....hmmmmmm. Damn....verden er ikke sort og hvid.
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det . Skratter din NAD stadigvæk?
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes