Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nyt lydkort (Pc til anlæg) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2539
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Skal have et nyt lydkort til min pc og vil slutte den til mit anlæg.

En af mine venner har talt varmt om dette kort fra M Audio (Audiophile 2496) Delta serien, da det er et rendyrket 2 kanals analog kort med RCA udgange.

Nogen der er bekendt med dette kort?

 



__________________
Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
Til top Vis Scatcat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scatcat Besøg Scatcat's Websted
 
Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

hmm kender ikke kortet, men hvis du vil sikre, at dit anlæg eller computer ikke står af bør du koble dit anlæg til via optisk kabel. Derved er det galvanisk adskilt

Og jo det er set før at både anlæg og computer er stået af... håber du finder en løsning alligevel

 

/Kristian

Til top Vis Kristian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian T
 
TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hmm, du får en ganske god lyd fra computeren, men det kommer aldrig til at nå noget ordentligt til sokkeholderne.
 
Alligevel er det imponerende så meget man kan få ud af computerens lydkort (Jeg har selv et Creative X-fi).
 
At spille et computerspil og bruge mine Beveridge som PC-højtalere totalt fedt.
 
Derimod lyder Netradio ikke spor godt, ikke engang med OctoShape men det er jo også kun mp3.
 
John
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

TaForm skrev:
Hmm, du får en ganske god lyd fra computeren, men det kommer aldrig til at nå noget ordentligt til sokkeholderne.
 
Alligevel er det imponerende så meget man kan få ud af computerens lydkort (Jeg har selv et Creative X-fi).
 
At spille et computerspil og bruge mine Beveridge som PC-højtalere totalt fedt.
 
Derimod lyder Netradio ikke spor godt, ikke engang med OctoShape men det er jo også kun mp3.
 
John


Det synes jeg er noget vås, du kan få super meget lys ud af din PC som slår mage rigtig dyre cd maskiner, det gælder bare om der rigtige kort og den rigtige indmad i PC'en!


__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
TaForm skrev:
Hmm, du får en ganske god lyd fra computeren, men det kommer aldrig til at nå noget ordentligt til sokkeholderne.
 
Alligevel er det imponerende så meget man kan få ud af computerens lydkort (Jeg har selv et Creative X-fi).
 
At spille et computerspil og bruge mine Beveridge som PC-højtalere totalt fedt.
 
Derimod lyder Netradio ikke spor godt, ikke engang med OctoShape men det er jo også kun mp3.
 
John



Det synes jeg er noget vås, du kan få super meget lys ud af din PC som slår mage rigtig dyre cd maskiner, det gælder bare om der rigtige kort og den rigtige indmad i PC'en!

 

Hvilket cd-drev så?

Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hvis du får et lydkort til ca. 1000 kr. så får du meget mere lyd end hvis du køber en cdmaskine til f.eks. 5000kr.

Du skal tænke på den måde at en computer er meget meget mere kraftig end den computer der sidder i cd-maskinerne, og kan derfor behandle signalerne mere "korrekt" på grund af f.eks. regnekraft.

Når der produceres et lydkort bliver der lagt STOR vægt på lydkvaliteten, altså de rigtige komponenter osv. Hvorimod en cdafspiller skal man også lægge stor vægt på computeren i maskinen, kabinet, fjernbetjening osv. (dermed er det _IKKE_ sagt at de ikke ligger vægt på lyden)

Men i det store hele er det LAAANGT dyre at få god lyd ud af en computer i forhold til en cdmaskinen, hvis man intet har. Hvis man derimod har en HTPC og bare mangler et lydkort så får man LANGT mere ud af at sætte et lydkor ti en PC.

Jeg bruger dog ikke selv en PC som signal kilde, men en cd-maskine.

Håber du forstår min pointe


__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Til mit eget anlæg har jeg KUN tilsluttet pcèn og hører kun musik via den og det spiller enormt godt, lige nu har jeg sat en 30år gammel forstærker til men snart skal min hjemmebyggede sættes på med hjemmebyggede højttalere....

Jeg er selv typen som er extrem kritisk angående lyd og vil gøre alt for den bedste lyd, dette lyder som en joke da mange mener man absolut ikke får god lyd fra en pcèr......dette kan i sgu glemme alt om......man skal bare undgå den indbyggede equlizer på lydkortet da netop den gør lyden ubeskriveligt dårlig.....

Når mine venner og bekendte kommer hjem til mig og skal hører forbedringer er det en lyd de aldrig vil kunne købe da jeg er lidt af en georg geoløs.....som sagt, selv den bedste lyd kan radikalt forbedres, men "man skal bare lige"...... 

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon
 
TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Hvis du får et lydkort til ca. 1000 kr. så får du meget mere lyd end hvis du køber en cdmaskine til f.eks. 5000kr.

Du skal tænke på den måde at en computer er meget meget mere kraftig end den computer der sidder i cd-maskinerne, og kan derfor behandle signalerne mere "korrekt" på grund af f.eks. regnekraft.

Når der produceres et lydkort bliver der lagt STOR vægt på lydkvaliteten, altså de rigtige komponenter osv. Hvorimod en cdafspiller skal man også lægge stor vægt på computeren i maskinen, kabinet, fjernbetjening osv. (dermed er det _IKKE_ sagt at de ikke ligger vægt på lyden)

Men i det store hele er det LAAANGT dyre at få god lyd ud af en computer i forhold til en cdmaskinen, hvis man intet har. Hvis man derimod har en HTPC og bare mangler et lydkort så får man LANGT mere ud af at sætte et lydkor ti en PC.

Jeg bruger dog ikke selv en PC som signal kilde, men en cd-maskine.

Håber du forstår min pointe

Jeg anvender delvis min egen computer som lydkilde, blandt andet fordi der er så mange radiostationer på nettet.

Desværre er de fleste i mp3-format og i en ret lav sampelrate, enkelte er nogenlunde gode.

Når man f.eks. hører DR-netradio og samtidig hører samme station via en antenne, er der milevid forskel (jeg kan skifte på min forstærker mellem de forskellige signalkilder).

Men du har ret i at det er imponerende hvor meget lyd man kan få ud af en pc, DAC' en er dog ikke noget at råbe hurra for.

 

John

Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Er helt enig i at radie er noget værre l**t, men nu tænkte jeg ikke på radio, jeg bruger selv en kiss til radio, det er sq dejlig nemt.

Nogen gange kan man sagtens finde nogle lydkort med en super DAC, men genneralt er den dårlig. Når man snakker SS så er skal man også passe meget på, fordi det er ofte der ikker er 110% PT på lydkort



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 355
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Hvis du får et lydkort til ca. 1000 kr. så får du meget mere lyd end hvis du køber en cdmaskine til f.eks. 5000kr.

Du skal tænke på den måde at en computer er meget meget mere kraftig end den computer der sidder i cd-maskinerne, og kan derfor behandle signalerne mere "korrekt" på grund af f.eks. regnekraft.

Når der produceres et lydkort bliver der lagt STOR vægt på lydkvaliteten, altså de rigtige komponenter osv. Hvorimod en cdafspiller skal man også lægge stor vægt på computeren i maskinen, kabinet, fjernbetjening osv. (dermed er det _IKKE_ sagt at de ikke ligger vægt på lyden)

Men i det store hele er det LAAANGT dyre at få god lyd ud af en computer i forhold til en cdmaskinen, hvis man intet har. Hvis man derimod har en HTPC og bare mangler et lydkort så får man LANGT mere ud af at sætte et lydkor ti en PC.

Jeg bruger dog ikke selv en PC som signal kilde, men en cd-maskine.

Håber du forstår min pointe

Det var dog det værste gang sludder jeg længe hørt.. Det er ikke computerens processor der behandler konverteringen til analog lyd. Det er der imod D/A konverteren på lydkortet. Så den del har slet ikke noget med pc'ens hastighed at gøre. For det andet er en computer bygget op uden hensyntagen til støj udstråling. Bare switchmode strømforsyningen i sig selv er en kraftig støjkilde. Dernæst er det ikke en særlig stabil forsyning for noget, der skal fungere til analoglyd. De fleste lydkort på markedet er slet ikke produceret til at gengive god lyd. Det handler om computerspil og surround effekter og smart grafik til den software der følger med. De profesionelle har forlængst indset hvad der skal til. Derfor har de fleste bedre lydkort til lydstudie brug fået flyttet selve lydkortet udenfor computerens kabinet. Altså samme princip som en separat D/A koncerter. Den bedste lyd fåes stadigvæk fra en cd-afspiller eller D/A konverter.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes