| Forfatter |
|
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum
Forestil dig du har 2 ens, helt nye forstærker. Hvad er så bedst: biamping eller biwiring? Fordele og ulemper?
Kan det forsvares at køre biamping med 2 ens forstærker som er brugt vidt forskelligt? Er der ikke stor "fare" for de også lyder forskelligt?
mvh Lars __________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener personligt ikke at der er så stor forskel at du kan høre det. Jeg har selv 4 ens kl.a forstærkere som jeg bruger til biamp. 2 af dem bruger jeg til diskanterne og de andre 2 til bassen i højttalerene. De 4 effektforstærkere er ikke helt ens, de 2 jeg bruger til bunden hkan man trække en lillesmugle mere effekt fra i forhold til dem jeg bruger til diskant. Jeg foretrækker personligt selv biamp- med korte højttalerkabler og længere signalkabler.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
biamp er da klart det bedste. Biwiring skal du være dygtig for at høre "gevinsten" ved.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akilleuz: bare for at forstå dit svar rigtigt: mener du han ikke kan høre forskel på de to forstærkere, eller mener du slet ikke han kan høre forskel
på biwiring og biamping? Går ud fra, at det er det første når du nu selv kører med biamp.
Jeg vil klart anbefale at prøve biamping. Gevinsten varierer sikkert en del efter den konkrete sammensætning af forstærker og højttalere, men i mit
setup gav biamping en kæmpe forbedring, langt mere end skridtet fra single wire til biwiring på een forstærker gør (bruger Arcam Diva A85/P85 på
et sær Monitor Audio GR20)
Jeg tror ikke det gør så meget, at den ene forstærker er slidt, det handler primært om at de skal have samme gain og farve lyden ensartet.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Akilleuz: bare for at forstå dit svar rigtigt: mener du han ikke kan høre forskel på de to forstærkere, eller mener du slet ikke han kan høre forskel
på biwiring og biamping? Går ud fra, at det er det første når du nu selv kører med biamp.
|
|
|
Jeps mener han SKAL køre biamp
Vanderlay skrev:
| Jeg tror ikke det gør så meget, at den ene forstærker er slidt, det handler primært om at de skal have samme gain og farve lyden ensartet. |
|
|
100% enig, jeg har somsagt 4 forstærkere hvor de to ikke er helt ens med de andre, og jeg kan ikke høre forskel. Forstærkerne er dog bygget på samme print forsygning og alt undtagen at 2 af dem har en større trafo... __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Emi_one Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man spørge om hvad biamp er?  __________________ Tømmer!
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved bi-amp med to identiske forstærkere er at de hver især spiller et begrænset frekvensområde og undgår intermodulationsforvrængning, der opstår, når der skal forstærkes flere frekvenser på samme tid
|
| Til top |
|
| |
Emi_one Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay så.  __________________ Tømmer!
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs at den ene forstærker tager sig af top og den anden bund...
|
| Til top |
|
| |
Emi_one Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fattede jeg det.  __________________ Tømmer!
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
| Dvs at den ene forstærker tager sig af top og den anden bund... |
|
|
kan man ikke også biampe til én receiver eller forstærker (hvis der altså er terminaler nok) __________________
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
don dario skrev:
|
|
kan man ikke også biampe til én receiver eller forstærker (hvis der altså er terminaler nok)
|
|
|
Ikke altid!
Nogle 7-kanals receivere og forstærkere er indrettet sådan, at hvis du kun kører 5.1 så kan du bruge de sidste 2 kanaler til at bi-ampe dine fronthøjttalere, men det er som sagt ikke dem alle der kan det.
Har du en stereoforstærker med 4 højttalerterminaler, så kan du godt bruge alle 4 men det er ikke bi-amping det er biwiring, der er jo kun 2 kanaler i forstærkeren. Eller sagt på en anden måde, så skal du have 4 kanaler til rådighed for at biampe, eller 6 kanaler for at tri-ampe. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig Michael
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
mathias 2 skrev:
don dario skrev:
|
|
kan man ikke også biampe til én receiver eller forstærker (hvis der altså er terminaler nok)
|
|
|
Ikke altid!
Nogle 7-kanals receivere og forstærkere er indrettet sådan, at hvis du kun kører 5.1 så kan du bruge de sidste 2 kanaler til at bi-ampe dine fronthøjttalere, men det er som sagt ikke dem alle der kan det.
Har du en stereoforstærker med 4 højttalerterminaler, så kan du godt bruge alle 4 men det er ikke bi-amping det er biwiring, der er jo kun 2 kanaler i forstærkeren. Eller sagt på en anden måde, så skal du have 4 kanaler til rådighed for at biampe, eller 6 kanaler for at tri-ampe.
|
|
|
alle receivere kan biwirer, det er vi enige om ik? og med 4 terminaler mener du så ik 4 per ht, altså 8 på stereoforstærkeren ialt.?(altså før det kan lade sig gøre at bi ampe) __________________
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere kørt biamp med to forskellige effektforstærkere,derefter biamp med to ens effektforstærkere, en til top og en til bund ,med et godt resultat,men nu har jeg vertikalt biamped, dvs. den ene forstærker kører top og bund i højre side , den anden forstærker top og bund i venstre side , dette var en stor forbedring , klart mere dynamik og fastere lyd ,med denne opsætning belaster man de to effektforstærkere ens, i stedet for når den ene kører bas ,trækker den mest strøm,desuden undgår man crossoverforvrængning.
Dette kræver at man har to ens effekttrin og at de spiller ENS, mine effekttrin er dual mono ,og jeg fik dem justeret og testet således ,jeg var sikker på at de spillede ens
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
MichaelWB skrev:
mathias 2 skrev:
don dario skrev:
|
|
|
|
|
Ikke altid!
Har du en stereoforstærker med 4 højttalerterminaler, så kan du godt bruge alle 4 men det er ikke bi-amping det er biwiring, der er jo kun 2 kanaler i forstærkeren. Eller sagt på en anden måde, så skal du have 4 kanaler til rådighed for at biampe, eller 6 kanaler for at tri-ampe.
|
|
|
alle receivere kan biwirer, det er vi enige om ik? og med 4 terminaler mener du så ik 4 per ht, altså 8 på stereoforstærkeren ialt.?(altså før det kan lade sig gøre at bi ampe)
|
|
|
Du kan biwire fra alle forstærkere og receivere hvis du i forstærker-enden har kaplerne samlet i feks et banan stik (eller rettere 4 - 2 til højre og 2 til venstre).
Når jeg siger 4 terminaler, så taler jeg "sæt" der skal jo altid være både + og -  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BJASCH
Det du beskriver der lyder som om du kører biwiring?? Eller hva siger du michael??
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan biwire fra alle forstærkere og receivere hvis du i forstærker-enden har kaplerne samlet i feks et banan stik (eller rettere 4 - 2 til højre og 2 til venstre).
Når jeg siger 4 terminaler, så taler jeg "sæt" der skal jo altid være både + og - 
Den er jeg ikke lige med på den med at samle i bananstik?? gider du uddybe lidt??
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
|
Hej BJASCH
Det du beskriver der lyder som om du kører biwiring?? Eller hva siger du michael??
|
|
|
Næe det er bi-amping! Som han skriver er der to måder at gøre det på, enten bruger man en 2-kanals forstærker til at trække bassen og en anden 2-kanals til at trække resten. Alternativt bruger man den ene kanal i forstærkeren til at trække bassen og den anden kanal til at trække resten og viceversa i den anden side.
Om den ene måde er bedre en den anden bliver nok hurtigt et religionsspørgsmål  Der er nogen der mener det ikke er sundt at belaste forstærkeren "skævt" på den måde, da den kanal der skal trække bassen bliver hårdere belastet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |