| Forfatter |
|
Herman Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 08 December 2003 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, Jeg har netop investeret i en brugt Marantz CD 63MKII KI
(500,-), som erstatning for den mindste CD spille i Marantz
serien. Jeg har derudover en Audiolab 8000Aèr og Audiovector
C1. Dette ved jeg godt måske alle er til den lidt tilbageholdende
side men blev alligevel det ville ha gået bedre. Lyden er
selvfølgelig bedre end før ihvertfald mere rafineeret hvis man
kan bruge det ord men det blev også mere tydeligt at der
ligesom mangler noget. Det noget kunne være varme, dynamik,
spilleglæde o.s.v. Jeg mener selv at det måske ligger lidt i
højttaleren, da den selvom den måske er god til prisen ikke helt
lever op til resten. Men kort og godt søges forslag til
forbedringer henad det jeg har beskrevet, om det så er på
forstærker siden eller hvad der kan gi lidt glans og spark i
systemet.;o) Havde før et par Chaconne højttalere fra Opus 3,
som selvom den måske ikke var helt "hifi rigtig" alligevel var
meget sjovere at spille med..
Flemming
|
| Til top |
|
| |
emilius Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 10 December 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming,
Jeg tror egentlig ikke at dit system egentligt fejler noget andet end du bør være en smule mere omhyggelig med at sætte det op korrekt..
Så vidt jeg husker er C1 en reolhøjttaler er det ikke sandt: så du må købe dig et par gode højttaler fødder det kinde f.eks, være Aavik B60 højttalerfod, som virkelig åbner op for både dymamik og detaljerne.. endvidere bør du skrue enhederne på dine højttaler ordentligt fast, de sidder med garanti løse...
Placeringen af dine højtttalere er også utrolig vigtig, normalt er mine erfaringer med højttaler som dine, at de gerne må stå en smule væk fra bagvægen måske mellem 30-40 cm..( men gerne relativt tæt på sidevæggen, ca 30 cm.. ).
VÆR SIKKER PÅ AT AFSTANDEN FRA BÅDE SIDE-BAGVÆGGE ER PRECIS DEN SAMME, OG AT VINKLINGEN AF DINE HØJJETALER OGSÅ ER DEN SAMME.. I DET HELE TAGET SKAL DU VÆRE MEGET MEGET OMHYGGELIG
En lille investreing med stor effekt. Køb dig en flaske med ECO3, den fjerner effektivt al statisk elektrisitet fra dine CD' skiver, dine højttalere ( spray det på membranerne, ind i basrefleks porten, på selve dine højttalerfødder etc.. )og din elektronik.. Glem for Guds skyld ikke skuffen på din CD-spiller..
Du bør også købe dig nogle gode kabler.. Et kabel som Nordost's Solar Wind eller Blue Heaven kan virkelig i dit tilfælde lave underværker.. prøv om du kan låne nogle af disse hos din forhandler..
Med venlig hilsen
Emilius
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 10 December 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er forstærkeren omkring de 10 år, kunne den have godt af at blive forsynet med nye elektrolytter.
Har højtaleren ældre bipolare elektrolytter vil de også nyde godt af en opdatering evt polypropylene.
Selve laseren i CD'en trænger måske til rensning?
Held og lykke
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 10 December 2003 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med en subwoofer? Det kan måske være det du søger?
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Herman,
Det er rendt ind det klassiske inden for hifi. Man køber noget dyrere og kan godt høre at det kan nogle andre ting, som det billigere man havde før ikke kunne. Problemet er bare at man ikke mærker musikken længere, men istedet kigger på den. Det er en smagssag hvad man bedst kan lide.
En ting er dog sikkert - jo flere "dyre" apperater du køber - jo mindre "RYKKER" dit system, og jo mere vil det roligt, afslappet og "raffineret" vil det lyde (der findes dog undtagelser, men generelt....).
Det er absolut ikke min smag, og det lyder til at du skal finde ud af hvilken lyd du kan lide inden du køber mere udstyr.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yo Herman
Audiovector og Audiolab - det må være knas-tørt at lytte på. jeg tror du mangler lidt 'liv' og 'drive'. 
Fis ned i lydbutikken og lyt på Heybrook, eller hvad du nu ellers har af gode sager dernede for tiden.
Tag evt. en lytter på standerhøjtttalere som B&W, Dynaudio Audience, JM lab, hvis du ikke finder hvad du søger i Lydbutikken. De behøver ikke at være urimeligt dyre, men måske lige en tudse mere end dine C1'er
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilius skrev:
|
VÆR SIKKER PÅ AT AFSTANDEN FRA BÅDE SIDE-BAGVÆGGE ER PRECIS DEN SAMME, OG AT VINKLINGEN AF DINE HØJJETALER OGSÅ ER DEN SAMME.. I DET HELE TAGET SKAL DU VÆRE MEGET MEGET OMHYGGELIG
|
|
|
Jeg er slemt bange for du begår en fejl her. Der findes ingen grundregler som det du skriver der. Jeg har været ude ved 20 folk og sætte anlæg op og alt efter lytte rummest udformning og materialer gælder kun en regl nemlig at der ikke er nogle regler.
Faktisk har nogle højtalere god spredning at de ikke skal vinklet. Andre højtalere tåler at stå meget tæt på bagvæggen.
Så når du rådgiver på denne måde er jeg bange for at hvis det virker er det KUN en tilfældighed.
Lyt jer frem ryk højtaleren lidt og lyt igen ryk højtaleren tilbage og lyt igen. Det tager nemt 4 timer at sætte en stereo anlæg op.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for noget vel, men.. Audiolab er sgu noget kedelig. Gør et køb for livet og invester i en Sugden A21a. Så for du varme og spilleglæde. Undskyld de lidt grove ord om din Audiolab.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 8000A er intet dårligt køb, men parret med Marantz og Audiovector bliver resultatet hurtigt lidt for nobelt og tilbagelænet. En Arcam, Creek, Cyrus, Rega eller Rotel CD-afspiller og eksempelvis Dynaudio audience 42 eller 52 vil sætte væsentligt mere gang i det. De agile og rytmisk funderede Hifi-anlæg findes først og fremmest i Mid-fi kategorien, de dyrere anlægs ro og overblik tager tit broden af dette, desværre!!!
|
| Til top |
|
| |
Herman Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og tak for de gode svar.
De var meget brugbare, men har her lidt flere knuder at
løse..JavaScript:AddSmileyIcon('%5B:)%5D')
Efter at ha fået nogle svar her på forumet + butikker og mine
egne tanker hælder jeg til den tanke at Audiolabén måske har
noget "skyld".
Jeg har netop i går lånt lidt grejer med hjem fra en venlig
forhandler som dog også mente det lå til udskift af Audiolab,
men nu prøvede jeg mig lidt frem med nye kabler (Nordost
Solar Wind) Pulsar Points under højttaleren og ColdRays til
forstærker og CD. Jeg siller nu med Kablet og Pulsar, og det har
helt klart hjulpet smtidig med at jeg flyttede anlægget op fra
gulvet til reolen som hænger på væggen. Jeg har lidt svært ved
at finde ud af det med coldrays. Synes at det er svært at teste
om det hjælper, men lige nu er situationen at der er kommet
mere ro men samtidig mere spilleglæde. Virker som om
opløsningen samt drive i anlægget er blevet løftet men skal nu
til at finde ud af hvad der er årsagen dertil...! Vil jo ikk bare
købe det hele blindt men kun det der bedrager nu, indtil jeg kan
få kigget på en ny forstærker.. Status er nu at det er blevet
klart bedre men mangler stadig noget varme.Lyder lidt lyst men
måske det er rummet..
Andre gode råd hertil..?
Apropos forstærker. Blev anbefalet at kigge på Cyrus eller
Arcam forstærkere. Og hvad med en evt. Auidiolab 8000S
istedet har hørt den skulle være klart bedre end A´eren, og kan
jo fåes billigt brugt efterhånden. Og hvad med en Densen??
Med venlig hilsen
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg fik en brat opvågning den dag en Denon PMA 920 bankede min højt skattede (i pressen i hvertfald) Audiolab 8000A ! (En Proton 540 gentog seancen)
AudioLabben er sgu noget stram, kedelig, flad - men den går desværre aldrig i stykker ! Jeg har hørt en AudioLab fra før 86 som faktisk lød lidt varmere - men efter 86 så er de meget stramme i betrækket.
Find en brugt Sugden A48 eller a21, NAD 320 Bee, Arcam eller noget andet.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming
Densen og Arcam er begge meget fornuftige bud på forstærkere. Pris ,og en afprøvning i hjemmet må være afgørende faktorer , så du må til den venlige forhandler................
Mht. coldrays kunne det være en ide at sætte 2 sæt af 4 under højttalerne , og dermed pulsarpoints under enhederne.........uanset vil du få mere kontrol og musik..............Det kan til tider føles som mindre varme , men solid kontrol er en god ting , og har man det vil man ikke af med det..................
God fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
emilius skrev:
|
|
|
|
Jeg er slemt bange for du begår en fejl her. Der findes ingen grundregler som det du skriver der. Jeg har været ude ved 20 folk og sætte anlæg op og alt efter lytte rummest udformning og materialer gælder kun en regl nemlig at der ikke er nogle regler.
Faktisk har nogle højtalere god spredning at de ikke skal vinklet. Andre højtalere tåler at stå meget tæt på bagvæggen.
Så når du rådgiver på denne måde er jeg bange for at hvis det virker er det KUN en tilfældighed.
Lyt jer frem ryk højtaleren lidt og lyt igen ryk højtaleren tilbage og lyt igen. Det tager nemt 4 timer at sætte en stereo anlæg op.
|
|
|
Nu udtaler Emilius sig ikke i generelle termer , men præcist om C1 , og jeg ved han kender denne højttaler utroligt godt . Formentlig bedre end producenten..
Og når han tillige har arbejdet med setup`s siden moster Erna var konfirmand , vil jeg ikke afskrive erfarne og velmenende råd fra den kant..............
|
| Til top |
|
| |
emilius Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas,
Du er ikke helt galt på den, når du foreslår at flytte højttalerne frem og tilbage, det har selvfølgelig utrolig stor indflydelse på lyden.
Endvidere er det helt klart som du skriver, at det ikke er alle højttalere der skal vinkles... men det jeg prøver at fortælle er at uanset on højttalerne skal vinkles eller er er det utrolig vigtigt at de er 100% paralelle eller at de er vinklede på ekstakt den samme måde..
Jeg er også ening med dig om, at det tager lang tid at sætte et anlæg op.. Det er sikkert, at dem der er omhyggelige med opsætningen af deres system som regel også altid har utrolig god lyd, og modsat dem der ingen ting gør, ja de har dårlig lyd..
Jeg har i den seneste tid afprøvet disse her nye ColdRays ( på anbefaling af Gl. jas )med et utrolig godt resultat. De giver simpelthen mere saft og kraft til musikken. De giver også et langt mere detaljeret lydbillede.. I det hele taget er de en utolig god investering..
|
| Til top |
|
| |
emilius Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endvidere er en Audiolab A8000 forstærker utrolig kedelig at lytte på, meget hifi men ikken megen musik..
Nye forstærkere som:
Sugden, Densen, Arcam, NAD ( Linn for den sag skyld ) etc. tilbyder idag meget mere spilleglæde end en 10-15 år gammel forstærker..
Med venlig hilsen
Emilius
|
| Til top |
|
| |
WhoCutTheCheese Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Jonas bojer skrev:
emilius skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Nu udtaler Emilius sig ikke i generelle termer , men præcist om C1 , og jeg ved han kender denne højttaler utroligt godt . Formentlig bedre end producenten..
Og når han tillige har arbejdet med setup`s siden moster Erna var konfirmand , vil jeg ikke afskrive erfarne og velmenende råd fra den kant..............
|
|
|
Det er muligt han kender denne højttaler, men han kender jo ikke stuen. Hvis ikke man har hørt den spille i denne stue, kan man ikke bare sige at det skal være på den og den måde. Det er op til ejermandens ører. Derimod er jeg helt enig i at et par gode standere, kan hjælpe enormt meget..
Den samme højttaler kan spille vidt forskelligt i hver sin stue. __________________ Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
|
| Til top |
|
| |
Herman Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu med jeres kompetente input at jeg har et overblik hvor jeg skal sætte ind.
Min egen erfaring er lige nu at jeg som emilius beskriver det vedr. hans erf. coldrays fået mere saft og kraft i lyden, og resten af det jeg søger, atmosfære, varme, magi!! må jeg finde i en ny forstærker og på sigt nye højttalere. Så må C1´erne til den tid omskoles til baghøjttalere i et fremtidigt surround setup.
Jeg afprøver som sagt Nordost Solarwind lige nu, med som det ser ud et godt resultat, men hvor er det efter jeres mening bedst at bruge coldrays og pulsarpoint. Jeg bruger det efter forskrifterne lige nu med pulsar under højttalerne som jeg tror har givet den største forbedring af disse ting, men nogle foreslår jo at bruge coldrays under højtt. istedet og pulsar under anlæg. Jeg vil selvfølgelig selv prøve det af men hvad siger i??
Og hvis jeg skal prioritere. Er det så bedst at købe forstærker før jeg investerer i disse ting eller vil de altid være en forbedring. Der er immervæk for 3000,- i disse ting som kunne bruges til ny forstærker..
Til Emilius: Hvad er det ECO stas du beskriver og hvor får jeg fat i det henne..
Flemming
|
| Til top |
|
| |
emilius Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming,
Mine erfaringer er at up-grades ofte giver mere for pengene end ny elektronik..
Jeg ved at du kan købe ECO 3 hos enten KT Radio eller HiFi Forum. Jeg har set at de bege føre det meste af Nordost' sortiment.
Med venlig hilsen
Emilius
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med prioriteringer er en lidt kilden sag , der er lidt "hønen og ægget" forbundet med dette......men efter min bedste overbevisning er der ikke tvivl om at coldrays , pulsarpoints , og solarwind er saftige forbedringer.....
Mht. coldrays fik jeg de største forbedringer med disse under højttalerne , men det er ikke givet at det gælder for dit setup.............
ECO 3 er et antistatisk produkt , som forhandles af hifi-forum og KT i Kbh. Vandbaseret og ganske effektivt.
Mht. forstærkerdelen er der ikke tvivl om at en nyinvestering vil bringe smil på læben.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
SUGDEN A21A. Ka du så....Arcam og al det der nymodens hifi kan ikke spille musik. Nej, helt seriøst. Jeg har ikke hørt de forstærkere du er blevet forslået, men bor du i kbh, så gør dig (og mig) en tjeneste og lån en A21a med hjem fra Audio Consult. Lyt til den. Lad den blive RIGTIG gennemvarm (ca. 1 døgn konstant tændt) og hør om det er noget for dig. Nu ved jeg ikke hvad prisklasse vi snakker om, men du kunne også lytte til noget lækkert rør-grej fra Audio Note. Det behøver ikke at koste en "bondegård" Men uanset hvad du vælger, så held og lykke med det.
|
| Til top |
|
| |