Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstærker med digitalt udgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg leder efter digital forforstærker (købe eller diy) med fjernbetjening!!!

Primært handler det om kun at A/D konvertere een gang. Analoge indgange skal gennem A/D converter (evt ekstern), digitale kilder bør kunne anvendes direkte - Herefter skal der være en indgangsvælger og volumekontrol der fungere i det digitale domaine.

Input: Analog Tuner, MC/MM pickup.

Digital: MiniDisc, CD, PC lydkort, Satreciever

Output: Digitalt til Behringer DCX2496 & DEQ2496

Lasse

Til top Vis Christmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christmann

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Den eneste jeg imiddelbart lige kan komme i tanke om, er NAD 118.

Ellers er der jo et hav af surround forforstærkere, der kan det du efterlyser.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Christmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Tak for dit svar.

Omkring NAD 118 - gælder det også volume? Jeg har selv en Sony ting der også A/D konvertere det hele på indgangen og hvor al signal behandling foregår digitalt - men volume kontrollen er helt ordinær med et potmeter og og buffer - og det digitale signal output er derfor taget før D/A konverteren og dermed volume kontrollen. 

I øvrigt kunne det også være interessant hvis en sådan ting kunne upsample til 96/24 da dynamik området rent digitalt nok bliver lige snævert nok med 16 bit i forbindelse med volume kontrol.  

MVH

Lasse

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Den eneste jeg imiddelbart lige kan komme i tanke om, er NAD 118.

Ellers er der jo et hav af surround forforstærkere, der kan det du efterlyser.

Sikker, synes ikke umiddelbart jeg kan finde nogen med digital udgang?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Nej, du da ret, jeg glemte at læse overskriften med!

Vil det sige at den skal styre volumen digitalt? Det er jeg ikke sikker på bliver godt. Er den eneste måde at skrue ned på, ikke ved at smide bits væk, eller noget i den dur?

Eks. har min Tact da digital ud, men den regulerer ikke volumen på den. Kig evt. på en Tact TCS?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Christmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Ja volume kontrollen skal være digital. Og ja hvis man gør det direkte på 16 bit (uden egentlig digital signal behandling) så kan man smide 1 bit af gangen svarende til 6 dB (hvis jeg husker ret) sikkert med meget hørbar foringelse af lydkvaliteten når man har smidt 6 til 8 stykker. Derfor upsamplingen til 24/96 (hver bit giver 6 dB - hver fordobling også 6 dB) og dermed en udvidelses af dynamik området fra 96dB (16*6dB) til 150dB (24*6dB + dB) - MEN samtidig en egentlig volume kontrol gennem digital signalbehandling for at sikre mindre trin end 6dB.

Nu er TacT ikke lige i den prisklasse jeg bevæger mig (desværre) - er der en digital udgang på sådan en og i givet fald er den underlagt af din volume kontrol?

Jeg er ved at undersøge om Behringer DEQ2496 selv kan gøre det - men det ville unægtelig være elegant at have det direkte i en forforstærker. Hvad med gamle Denon DAP 2500 eller 5500 nogen der ved om de kan?

MVH

Lasse

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget besværligt og ikke specielt fornuftigt, det du har gang i! Hvad skal du bruge det til?

Christmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

kilde - forforstærker - Behringer DEQ(digital eq) - Behringer DCX(digital delefilter) - 6xeffekt forstærker - højttaler

Men måske dette var nemere:

kilde - forforstærker1(mulighed for eksterne behandling ud i 2 kanaler)-2xBehringer - Forforstærker2(tilbage igen i 6 kanaler) - 6xeffektforstærker - højttalere

Jeg tror faktisk jeg læste at NAD 118 havde sådan en mulighed... Har din TacT

MVH

Lasse  

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej Christmann,

Da du også nævnte DIY som en mulighed, tænkte jeg denne  samplerate converter fra TI SRC4193. Den kan både opsample og virke som volume control. Det er muligt der findes et evaluerings board, men selv med det kan det hurtigt blive stører projekt, men ihvert fald spændende.

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/src4193.html

mhv

Kenneth

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

Christmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej Kenneth

Sejt - jeg har faktisk et gammelt DSP kort med 2 A/D og 2 D/A fra omkring 1995 - som man kunne styre via RS232. Det skulle virkede som rumkorrektion lige som TacT, men selv med ren A/D D/A lød det meget lukket og hårdt. Det er den slags funktioner jeg håber at kunne få Behringer til - man skulle kunne loaded filtre direkte i den, så med lidt WinMLS og Matlab skulle der være en mulighed. Det projekt ligger dog nok et par år ude i fremtiden.

Som du selv skriver det bliver hurtigt langhåret specielt med styre elektronikken.  Jeg håbede måske på at en eller anden var gået vejen i et DIY projekt.

Jeg har netop fået fingrene i et udgået USB baseret Creative lydkort der både har digital ind og udgang 24/96 - er lidt spændt på hvor godt det vil kunne fungere. MEN et er sikkert WAF faktoren bliver nærmest negativ :-)

MVH

Lasse

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det virker lidt som om du går over åen efter vand? Hvorfor ikke finde eller lave en 6 kanals volumenkontrol, og så sætte den ind efter delefiltrene?

Christmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Dovenskab(Fjernbetjening) & WAF - Hvis ideen er kun at have en omgang A/D D/A kræver det at fx. et digital input fra en CD via en form for input vælger passerer rent digitalt til de 2 Behringer og der så placeres en 6 "kanals" volume kontrol før effektforstærkerne. Så med mindre jeg kan få skubbet de to Behringer ind mellem input vælger og volume kontrol på en eksisterende forstærker, må jeg ty til enten en digital volume kontrol - eller 2 forforstærkere hvor den ene er ingangsvælger og den anden volume kontrol.

Faktisk kan Behringer DEQ fungere som digital volume kontrol, men den har kun 2 indgange en A og en D og ingen remote.  Det kan sagten fungere, men konen acceptere det nok næppe.

For nu ikke at tæske for megen langhalm - skulle jeg måske istedet spørge om I har kendskab til en HT forstærker (min 6 kanal med preout) hvor man kan skyde noget digitalt udstyr ind i loopet (lidt som når man i gamle dage kunne skyde en equalizer ind på visse forstærkere).

MVH

Lasse

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

jeg ville også sige diy - prøv evt. at kontakte www.dantimax.dk og forhør dig om mulighederne der (Jeg har selv et VolControl2 control board som fungerer fint med en attenuator RelVol3). Måske han kan hjælpe dig med nogle chipvol som bliver styret samtidigt... og så et lille kabinet og en remote (som vist bliver supporteret på boardet, men husker ikke lige hvordan det fungerer). Så lav en 6 kanals vol kontrol som sidder efter dit active filter...

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Christmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej Konge

Jeg har sendt mail til dantimax afventer svar

- det ser umiddelbart interessant ud, men måske er det blot mig - for noget egentlig overblik over hvad de har gang i fik jeg ikke.

Det lyder som om du har haft gang i dem - har du så sammensat en forforstærker af kontroller og volume moduler - hvad med display osv?

MVH

Lasse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes