Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Software, kopiering af LP’er? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har lovet min far at hjælpe ham med at kopiere en masse gamle jazz LP'er til CD (altså analogt til digitalt). Og jeg har fået et meget stort beløb til at købe software for.

Derfor: Hvilken software er den bedste til dette formår? Det kunne være fantastisk hvis programmet også kunne lave lidt "noise reduction", da mange af pladerne er gamle med en del ridser.

Det må også meget gerne selv kunne finde pauserne mellem numrene, således at han ikke selv skal sidde og "prikke" mellemrum ud mellem hvert nummer.

Håber meget I kan hjælpe mig og min gamle far :)...

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil prøve et gratis program, der kan rigtig meget, så kan jeg helt klart anbefale Audacity. Jeg har selv opnået gode resultater med det, da jeg konverterede bånd til digitalt.

Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har med stor fornøjelse overspillet mange lp'er med Terratec's Phono preamp studio USB
nemt program med variabel støjreduktion, der medfølger dog en riaa der tilsluttes mellem pladespilleren
og pc'ens usb indgang,støjreduktionen bør dog bruges med varsomhed. jeg kan se på nettet der er en ny
på vej, men jeg tror ikke den fås endnu tjek Terratec hjemmeside under home entertaintment       &nbs p;         &nbs p;
Til top Vis Gråskæg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gråskæg

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Der er også en nemmere løsning for dig og mere proff, jeg ved ikke hvad det koster men man kan da spørge.

http://www.vadlyd.dk/

Han er nok den der ved mest om det emne og kan gøre det rigtig godt.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Der findes sikkert andre track-splittere, men jeg bruger EasyCD Creator V.5 til at optage LP'er, splitte dem og brænde CD'er. Programmet har også en uanvendelig støjreduktion - det kan desværre kun gøres ordentligt manuelt, enten med nævnte Audacity audacity.sourceforge.net/download/windows

eller med Adobe Audition: www.adobe.com/products/audition/

Den nyeste EasyCD udgave www.roxio.com/dan/store/cddvdburning.html

burde også have en splitte funktion (det fremgår ikke klart), men i V.5 hedder den 'Soundstream' og i V.4 hed den 'Spin Doctor'.

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt GramoFile til formålet med glimrende resultater.

http://www.opensourcepartners.nl/~costar/gramofile/

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

malkekoen skrev:

Hej!

Jeg har lovet min far at hjælpe ham med at kopiere en masse gamle jazz LP'er til CD (altså analogt til digitalt). Og jeg har fået et meget stort beløb til at købe software for.

Derfor: Hvilken software er den bedste til dette formår? Det kunne være fantastisk hvis programmet også kunne lave lidt "noise reduction", da mange af pladerne er gamle med en del ridser.

Det må også meget gerne selv kunne finde pauserne mellem numrene, således at han ikke selv skal sidde og "prikke" mellemrum ud mellem hvert nummer.

Håber meget I kan hjælpe mig og min gamle far :)...

Hvor stort er beløbet ?

Hvis du eller din far råder over en god pladespiller og en god RIAA forstærker så kan jeg kun anbefale at købe en Tascam CD RW recorder. Den nuværende model hedder vist CD RW 900 (min hedder CD RW 750) og prisen er absolut overkommelig (omkring 4000,-) Det er en ren AD konvertering uden mulighed for manipulation, til gengæld er kvaliteten overbevisende.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

MANGE TAK FOR ALLE JERES FORSLAG!!! Jeg må lige teste de forskellige forslag igennem.

Beløbet er vel omkring 5-10.000.

Det drejer sig om rigtigt mange gamle jazz-plader, så forslaget med at lade en anden gøre det, går desværre nok ikke.

I er stadig meget, meget velkomne til at komme med forslag. Glemte før at gøre opmærksom på, at programmet SKAL være nogenlunde brugervenligt.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

malkekoen skrev:

MANGE TAK FOR ALLE JERES FORSLAG!!! Jeg må lige teste de forskellige forslag igennem.

Beløbet er vel omkring 5-10.000.

Det drejer sig om rigtigt mange gamle jazz-plader, så forslaget med at lade en anden gøre det, går desværre nok ikke.

I er stadig meget, meget velkomne til at komme med forslag. Glemte før at gøre opmærksom på, at programmet SKAL være nogenlunde brugervenligt.

CD Recorderen er betjeningsmæssigt som at bruge en kassette- eller DAT båndoptager, mere brugervenligt bliver det ikke, og kvaliteten fås ikke bedre

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hvad har du af pladespiller, pu og riaa?
For måske pengene skulle bruges der, istædet for et software program.
Og hvis det er et okey setup, vil jeg også klart anbefale Tascam CD maskinen.

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Der var da også en reklame for en USB grammofon en gang, den var ret populær var det ikke noget.?
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej der.

For 100 år siden gik jeg i gang med at lave hjemmeside om diy højtalere. Den blev aldrig færdig.

Men jeg fik sneget en vejledning til kopiering fra LP til CD ind.

Progammet er CoolEdit (hed det den gang)
Nu hedder det Adobe Audition.

Prøv at gå ind her http://www.dytti.dk/hojtaler/cool/divfront.htm og brug menuen i højre side.

PS: Glem resten af siden. Det blev aldrig færdigt.

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Undskyld - Det er selvfølgelig menuen i VENSTRE side

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Audio cleaning lab fra Magix , det virker fortræffeligt , du kan sortere cliks osv manuelt eller du kan lade programmet klare det . Det har automatisk markering af numre , du kan dog tilføje det nemt til sidst.

Prisen er ca. 300 , her er der lige et skærmbillede med nogle af mulighederne.

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Brug 1000 kr på at købe en cd-optager fra feks. Tascam, eller Philips brugt. Jeg brugte selv Philipsen. Det bliver en del bedre og lettere når man bruger dedikerede kredsløb som dem der aqllerede er optimeret i et færdigt apperat.

Brug så for gud skyld resten af pengene på at opgradere din pick-up og køb så enten brugt eller ny en pladevaskemaskine. Vaskemaskinen tager denstøj som du kan slippe af med og det uden elektroniske artefakter som støjreduktionskredsløbene giver. Så kan du kopiere direkte til CD og det i en meget højere kvalitet end det en PC-løsning ville kunne give. Du skal op i professionelle audiokredsløb til computerbrug som du ikke har råd til i denne sammenhæng/budget. Software skal du huske på er ikke kvalitet, men udelukkende brugerflade. Du vinder intet i kvalitet ved at købe dyre programmer.

Altså sørg for at dit indgangssignal har den højest mulige kvalitet  - rens - superpickup - indspil!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ville bare lige vende tilbage med status:

Pickuppen var i perfekt stand, så det var kun software vi manglede. Efter at have prøvet flere af de ovenstående, faldt valget på Magix Audio Cleaning Lab 11. Det er et fantastisk program, der faktisk kan restaurere en dårlig lyd UDEN at ændre lydbilledet markant. Min svært kritiske fader blev i hvert fald svært tilfreds!

Så mange tak for jeres hjælp!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes