| Forfatter |
|
hehh Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude. Jeg har netop købt en Cayin 252b integreret forstærker. Det som irriterer mig mest ved den er, at den er meget svær at finde en passende volumen på. pga. at dens uhyre små intervaller på potmetret. Er der nogen, som kender en måde hvorpå man kan løse dette problem, så man altid kan finde en passende volumen og altid kan finde tilbage til det samme? Evt en eller anden ekstern anordning med dispaly, som man kan "skrue" udenpå volumenpotmetret - evt fjernbetjent?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste jeg har kunne komme på er at skrue lidt op, lidt ned, og evt. lidt op igen 
Jeg har selv samme problem, man kan ikke få alt, nyd nu bare lyden og overlev det med volumen.
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Ascari, men jeg vil alligevel gå videre med problemet. Der må jo være mange, der har samme problem med forskellige forstærkere. Min gamle Thule IA 100 har et stort display, hvor man kan skrue op og ned fra 1-76 og således altid få et passende niveau med enten remoten eller potmetret.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehh skrev:
| Tak for svaret Ascari, men jeg vil alligevel gå videre med problemet. Der må jo være mange, der har samme problem med forskellige forstærkere. Min gamle Thule IA 100 har et stort display, hvor man kan skrue op og ned fra 1-76 og således altid få et passende niveau med enten remoten eller potmetret. |
|
|
Det er selvfølgeligt rigtigt. Du kunne jo købe en anden forforstærker og sætte til, og så kun bruge effekt-delen i din Cayin.
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ascari. Det har jeg overhovedet ikke tænkt på. Ved du om Cayins forforstærker kan slås fra? og kan jeg evt bruge forforstærkeren fra Thule? Det åbner helt nye perspektiver:
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad? er det ikke lidt flueknepperi? små intervaller menes der så at du kan skrue meget op uden at det bliver særlig meget højere eller omvendt. hvad end det er kan jeg godt nok ikke forstå det skal være så stort et problem __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej djaan. Det er de forhåndenværende søms princip: Når jeg nu har en rigtig god forstærker - Cayin - og en forstærker ned en rigtig god kontroldel - Thule -, hvorfor så ikke prøve at parre dem, inden jeg evt. køber en seperat kontrolforstærker?
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
så længe lydkvaliteten bliver på samme niveau eller højere ja, men hvis det udelukkende er for indstillingen af volume kontrollen skal blive lidt nemmere, synes jeg det nærmer sig flueknepperi __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
keder du dig, djaan?
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sandheden er nok at han siger hvad mange tænker, om så flugeknepperi er det rigtige ord, tjaa mit vlg havde været øsleri.. __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehh skrev:
| Hej Ascari. Det har jeg overhovedet ikke tænkt på. Ved du om Cayins forforstærker kan slås fra? og kan jeg evt bruge forforstærkeren fra Thule? Det åbner helt nye perspektiver: |
|
|
Hvis du har Pre Out/Main In bøsninger på begge forstærkere, kan det lade sig gøre.
Jeg forstår dog ikke helt dit problem. Små intervaller giver da netop flere muligheder ?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget andet er at jeg ikke mener at Cayin 252B har denne mulighed... Men ja, der findes da SÅ mange andre forstærkere der har samme "problem".
Forstår desuden ikke helt hvorfor det skal gøres til det store problem. Musik er jo en dynamisk størrelse så man kan vel næppe hører den store forskel på den halve dB +- man nu måtte stille volumen til. 
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de nye indlæg. Cayin har en linu out og Thule har både main out & main in. Hvis jeg forbinder Cayins line out med Thules main in, vil jeg så forbinde Cayins effektdel med Thules kontroldel?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Line out må ikke forveksles med pre out. Line out er beregnet til hovedtelefoner! Lyden vil højst sandsynligt blive forringet af det fordi at Line out ikke bypasser forforstærkeren, men går igennem denne! Ergo vil det blot forrine lyden da den skal igennem hele to forforstærkermoduler. 
Det vil også sige at man kan styre volumen på begge forforstærkere, men det vil sikkert næppe gøre det nemmere at finde det samme lydniveau igen som du efterspørger! 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehh skrev:
| Tak for de nye indlæg. Cayin har en linu out og Thule har både main out & main in. Hvis jeg forbinder Cayins line out med Thules main in, vil jeg så forbinde Cayins effektdel med Thules kontroldel? |
|
|
Nej, det er det omvendte du skal bruge. Du skal bruge Pre Out på din Thule og Main In på din Cayin. Da du ikke har Main In på din Cayin, er det altså ikke muligt.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Line out må ikke forveksles med pre out. Line out er beregnet til hovedtelefoner! Lyden vil højst sandsynligt blive forringet af det fordi at Line out ikke bypasser forforstærkeren, men går igennem denne! Ergo vil det blot forrine lyden da den skal igennem hele to forforstærkermoduler. 
Det vil også sige at man kan styre volumen på begge forforstærkere, men det vil sikkert næppe gøre det nemmere at finde det samme lydniveau igen som du efterspørger! 
|
|
|
Den skal du vist lige tænke over en gang til. 
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Mastervol skrev:
|
|
|
|
Den skal du vist lige tænke over en gang til. 
|
|
|
Hmmm nu jeg faktisk tænker over det igen, var der vist noget med at Line out leverer et full-power signal eller?
Men fortæl da, jeg har sikkert rodet en masse sammen... 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du må undskylde mit korte svar, men det blev lidt forvirrende da stort set alt var omvendt. 
Han ville bruge Cayin som effektforstærker og Thule som forforstærker. Derfor må vi gå ud fra at han har tilsluttet højttalerne til Cayin og signalkilden til Thule. Hvis han så kobler de to forstærkere sammen som han foreslår, får han ikke lyden gennem begge forforstærkere, som du skriver. Der vil slet ikke komme lyd til Cayin og dermed heller ingen lyd i højttalerne. Det han skal bruge på Cayin er en indgang ( Main-IN ) og ikke en udgang hvadenten den hedder Line-OUT eller Pre-OUT.
Forskellen på de to typer udgange er også omvendt i forhold til det du skriver. Han skal bruge Pre-OUT ( på Thule ), som netop er en variabel udgang, altså signalet tages ud efter volumenkontrollen, hvorimod Line-OUT er et ikke variabelt signal der tages ud før volumenkontrollen. Hvis man bruger Line-OUT til Main-IN, kører man altså udenom begge volumenkontroller og spiller med fuld styrke hele tiden.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
|
Ja, du må undskylde mit korte svar, men det blev lidt forvirrende da stort set alt var omvendt. 
Han ville bruge Cayin som effektforstærker og Thule som forforstærker. Derfor må vi gå ud fra at han har tilsluttet højttalerne til Cayin og signalkilden til Thule. Hvis han så kobler de to forstærkere sammen som han foreslår, får han ikke lyden gennem begge forforstærkere, som du skriver. Der vil slet ikke komme lyd til Cayin og dermed heller ingen lyd i højttalerne. Det han skal bruge på Cayin er en indgang ( Main-IN ) og ikke en udgang hvadenten den hedder Line-OUT eller Pre-OUT.
Forskellen på de to typer udgange er også omvendt i forhold til det du skriver. Han skal bruge Pre-OUT ( på Thule ), som netop er en variabel udgang, altså signalet tages ud efter volumenkontrollen, hvorimod Line-OUT er et ikke variabelt signal der tages ud før volumenkontrollen. Hvis man bruger Line-OUT til Main-IN, kører man altså udenom begge volumenkontroller og spiller med fuld styrke hele tiden.
|
|
|
Oookay... Nu tror jeg at selv jeg har fået styr på det... 
Main in:
Udgang til forforstærker som gør at man kan bruge forstærken som effektblok.
Pre Out:
Indgang til effektforstærker så man kan bruge forstærkeren som forforstærker.
Line Out:
Et fuld-udstyringssignal der går udenom volumekontrollen, men altså primært bruges til at tilslutte en hovedtelefonsforstærker. Da signalet går ud, kunne man forledes til at tro at man kunne bruge forstærkeren til forforstærker, men det er altså et "ikke-reguleret" signal der kommer ud, ergo ville højttalerne spiller med fuld kraft hvis man satte dem til en effektblok (hvis det er muligt overhovedet). Og da signalet går ud og ikke ind, kan forstærkeren ikke bruges som seperat effektblok.
Did I get it right? 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Main in:
Udgang til forforstærker som gør at man kan bruge forstærken som effektblok.
Pre Out:
Indgang til effektforstærker så man kan bruge forstærkeren som forforstærker.
Line Out:
Et fuld-udstyringssignal der går udenom volumekontrollen, men altså primært bruges til at tilslutte en hovedtelefonsforstærker. Da signalet går ud, kunne man forledes til at tro at man kunne bruge forstærkeren til forforstærker, men det er altså et "ikke-reguleret" signal der kommer ud, ergo ville højttalerne spiller med fuld kraft hvis man satte dem til en effektblok (hvis det er muligt overhovedet). Og da signalet går ud og ikke ind, kan forstærkeren ikke bruges som seperat effektblok.
Did I get it right? 
|
|
|
Ja, så blev vi enige, bortset fra at man normalt vil kalde Main-IN for en indgang og Pre-OUT for en udgang. Vi er dog enige m.h.t. virkemåden og så er resten vel bare ordkløveri. 
Line-OUT er et signal der svarer til det signal der sendes ind fra signalkilden. Det køres altså kun gennem indgangsvælgeren og er ellers ubehandlet. Du kan bruge det til en hovedtelefonforstærker ( med volumenkontrol ), som du skriver. Du kan også bruge det hvis du vil optage på båndoptager, minidisc eller lign.
|
| Til top |
|
| |