Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 14:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp ! min forstærker siger ikke noget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bittle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 November 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Unison Research Unico SE integreret rør-hybrid forstærker, som pludselig ikke vil sige noget. Den har rør i indgangen, og disse varmer op som de skal. Dette vises ved to dioder som blinker. Efter opvarmningsfasen, lyser dioderne konstant som de skal. Men ingen lyd.

I manualen står ikke andet end at så længe dioderne lyser som beskrevet overfor er der ikke noget galt.

Kan det være en intern sikring eller er der andre forslag til hvad det kan være?

Mvh Troels

Til top Vis bittle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittle

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

bittle skrev:

Jeg har en Unison Research Unico SE integreret rør-hybrid forstærker, som pludselig ikke vil sige noget. Den har rør i indgangen, og disse varmer op som de skal. Dette vises ved to dioder som blinker. Efter opvarmningsfasen, lyser dioderne konstant som de skal. Men ingen lyd.

I manualen står ikke andet end at så længe dioderne lyser som beskrevet overfor er der ikke noget galt.

Kan det være en intern sikring eller er der andre forslag til hvad det kan være?

Mvh Troels

Hej...

Jeg er jo nødt til at spørge om du har 'pillet' ved en evt. højttaleromskifter? (Det er en klassiker).

Har du aktiveret "tape monitor", hvis der er sådan én? (Det er en rigtig klassiker!).

Har du valgt den rigtige kilde f. eks CD, Tuner etc.?

Og netledningen har du jo sat i, såøh...

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

bittle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej Niels L

Tak for de gode råd ;-) Men ja, jeg har tjekket alle disse ting. Unico har slet ingen højtaleromskiftere, tape monitor, tonekontroller eller noget som helst. Kun en indganssvælger og volumenkontrol. 

Ville ellers have været en stor lettelse hvis det bare var min egen dumhed den var gal med.

Troels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

bittle skrev:

Hej Niels L

Tak for de gode råd ;-) Men ja, jeg har tjekket alle disse ting. Unico har slet ingen højtaleromskiftere, tape monitor, tonekontroller eller noget som helst. Kun en indganssvælger og volumenkontrol. 

Ville ellers have været en stor lettelse hvis det bare var min egen dumhed den var gal med.

Troels

Ærgerligt! Har du prøvet at vælge et andet input til den kilde du vil bruge? (Det har du nok prøvet, men alligevel!). 

Jeg kender ikke din forstærker, men hvis der er udgang til hovedtelefon, kunne du jo tjekke om den virker.

Du bliver nok nødt til at pille låget af og kigge efter sikringer (til effektdelen). Vær forsigtig hvis der er høje spændinger til rørene!

Den slags fejl skyldes som regel noget frygteligt banalt.... 

Hilsen

Niels

bittle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej igen Niels.

Har prøvet alle indgange, og der er ingen hovedtelefonudgang.

Har overvejet de interne sikringer, men ved ikke rigtig hvordan jeg skal skifte dem. Der er nogle enorme kondensatorer/lytter i forstærkeren som jeg ikke ved hvordan jeg skal få afladet inden jeg sætter sikringerne i. Jeg har en gang skiftet silkringer i forstærkeren, hvor den gav et ordentlig knald når jeg lagde sikringen i holderen. Det tror jeg hverken er godt for mig, forstærkeren eller sikringen... Så jeg har brug for at kunne aflade kondensatorerne inden jeg tør rode med sikringerne...

Mvh Troels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

bittle skrev:

Hej igen Niels.

Har prøvet alle indgange, og der er ingen hovedtelefonudgang.

Har overvejet de interne sikringer, men ved ikke rigtig hvordan jeg skal skifte dem. Der er nogle enorme kondensatorer/lytter i forstærkeren som jeg ikke ved hvordan jeg skal få afladet inden jeg sætter sikringerne i. Jeg har en gang skiftet silkringer i forstærkeren, hvor den gav et ordentlig knald når jeg lagde sikringen i holderen. Det tror jeg hverken er godt for mig, forstærkeren eller sikringen... Så jeg har brug for at kunne aflade kondensatorerne inden jeg tør rode med sikringerne...

Mvh Troels

Og heller ikke noget svagt sus i højttalerne når du skruer højt op? (Øret helt hen til højttaleren).

Hvis du har mere end én kilde (f.eks CD) bør du prøve en anden kilde også. Det kunne jo være cdafspilleren der er blevet tavs...

Alle kabler monteret korrekt? (Signalkilde og højttalere).

Mvh.

Niels L.

bittle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Der er ingen lyd overhovedet ved fuld volumen. Har prøvet alle indgange, cd, tuner, pc, ekstern DAC osv.

Har trippeltjekket alle kabler.

Tror det er værd at tjekke de interne sikrigner, men ved ikke hvordan jeg aflader kondensatorerne. Vil helst ikke rikisere at kortslutte et eller andet...

Mvh Troels

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

bittle skrev:

Hej igen

Der er ingen lyd overhovedet ved fuld volumen. Har prøvet alle indgange, cd, tuner, pc, ekstern DAC osv.

Har trippeltjekket alle kabler.

Tror det er værd at tjekke de interne sikrigner, men ved ikke hvordan jeg aflader kondensatorerne. Vil helst ikke rikisere at kortslutte et eller andet...

Mvh Troels

Virker din source, dvs. Cd afspiller? Prøv evt. at sætter fingeren på RCA indgangsbøsningen via en lille skruetrækker eller ledning. Sørg for at der er skruet næsten helt ned.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

bittle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Yep, alt virker. Har tjekket ved at sætte mine kilder til min hovedtelefonforstærker.

Det er forstærkeren den er gal med. Man plejer også at kunne høre når den "slår til/tænder" efter opvarminingsfasen. Men den lyd kommer ikke nu. Der er helt stille.

Troels

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 08 November 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

mu har den vil ikke MAIN-IN -> PRE-OUT bøjler der mangler??

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

bittle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Nej. Den virkede tidligere på dagen igår. Det er altså ikke fordi der mangler noget af nogen slags.

Mvh T

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Der burde være Afladningsmodstande over de der kondensatorer, på engelsk "Bleeder Resistors" Ligesom den danske Film. Der er for langt fra mig til København, Troels.

Håber det lykkes få liv i den igen.

Som afladningsmodstand kunne en elektrisk pære vel bruges, i nød og betryk.

bittle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

SÅ VIRKER DEN IGEN! Jubi.

Det var to af de interne sikringer der var gået. Måtte vente et døgn inden strømmen var feset af kondensatorerne, men så var det til at komme til at skifte sikringer...

Jeg har tidligere skiftet sikringer i forstærkeren til AHP fin-sikringer fra Highend-sound, men Unison Research har opgivet forkerte sikringsværdier i manualen, i forhold til hvad der sidder i maskinen og står på printkortet. Derfor var et par af sikringerne for svage.

Surt at købe sikringer til 85 kr stykket for at få dem brændt af pga. en forkert angivelse i producentens manual.

Tak for de gode råd allesammen. Altid godt med en lang check-liste til hvis der skulle mangle hul igennem en anden gang.

Mvh Troels

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

bittle skrev:

SÅ VIRKER DEN IGEN! Jubi.

Det var to af de interne sikringer der var gået. Måtte vente et døgn inden strømmen var feset af kondensatorerne, men så var det til at komme til at skifte sikringer...

Jeg har tidligere skiftet sikringer i forstærkeren til AHP fin-sikringer fra Highend-sound, men Unison Research har opgivet forkerte sikringsværdier i manualen, i forhold til hvad der sidder i maskinen og står på printkortet. Derfor var et par af sikringerne for svage.

Surt at købe sikringer til 85 kr stykket for at få dem brændt af pga. en forkert angivelse i producentens manual.

Tak for de gode råd allesammen. Altid godt med en lang check-liste til hvis der skulle mangle hul igennem en anden gang.

Mvh Troels

Tillykke med resultatet , men sgu da surt at betale 85 kr. for en sikring  der koster 67 øre v/10 stk.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Sikringer koster typisk 1 kr. stykket V/10 stk. Super - du fik den op at spille

Edit: 17:35. Sitet var nede?, derfor 2 svar, det ene uden moms ....sorry

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes