Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Surroundreceiver + Effektforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hvis I skulle vælge mellem en Denon AVR-2803/3802 med en NAD 216THX  til fronterne, eller AVR-2803/3802 med NAD 317, hvad ville I så vælge? Er det virkelig så slemt at bruge receieveren som forforstærker, at den ekstra effekt i 216'eren ikke ville give bedre dynamik alligevel?

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 09 April 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

any one???
Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

forskellen på 317 og 216 er at den sidst nævnte er en "ren" effektforstærker og at den har 2x125W, hvor 317eren er en integregeret forstærker, dog med pre-out main-in så man stadig kan koble en anden forstærker på den, den har 2x80W (effekt delen er identisk med en 214)

har selv koblet en NAD 214 til min T742 som er født med 5x50W og det lyder godt, ved dog ikke hvordan den lyder uden da 214eren heletiden har været koblet på.

i dit tilfælde ville jeg vælge 216eren da den er kraftigere samt at det ville være unødvendigt med den indbyggede forforstærker i 317eren. Dog er det smart hvis du senere ønsker at bruge den som ren stereoløsning, men der kan du jo også købe en forforstærker til 216eren hvis det er. 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

forskellen på 317 og 216 er at den sidst nævnte er en "ren" effektforstærker og at den har 2x125W, hvor 317eren er en integregeret forstærker, dog med pre-out main-in så man stadig kan koble en anden forstærker på den, den har 2x80W (effekt delen er identisk med en 214)

har selv koblet en NAD 214 til min T742 som er født med 5x50W og det lyder godt, ved dog ikke hvordan den lyder uden da 214eren heletiden har været koblet på.

i dit tilfælde ville jeg vælge 216eren da den er kraftigere samt at det ville være unødvendigt med den indbyggede forforstærker i 317eren. Dog er det smart hvis du senere ønsker at bruge den som ren stereoløsning, men der kan du jo også købe en forforstærker til 216eren hvis det er. 

Hej, ja jeg vidste egentlig godt hvad forskellen på 317 og 216 er. 

Det jeg spekulerede på var mere om lydkvaliteten ville lide for meget under, at bruge receiveren som forforstærker istedet for at bruge en ren integreret forstærker til stereolytning, og så ud fra en prismæssig synsvinkel, da en brugt 317 koster ca. det samme som en 216.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

ville mene at lydkvaliteten er ens i de to forstærkere, dog vil 216eren nok have mere styr over højtaleren da den er kraftigere. nu kender jeg ikke Denonen, og ved ikke hvor meget de har gjort ud af pre-out delen, men i de fleste tilfælde tror jeg det vil gavne med effektforskærker, så surroundreceiveren ikke skal drive ens fronter. Jeg kan ihvertfald høre mærkbart forskel da jeg koblede en 916er på mine baghøjtalere, istedet for T742eren , selvom den kun skulle drive dem og centeren

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 April 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:

Hvis I skulle vælge mellem en Denon AVR-2803/3802 med en NAD 216THX  til fronterne, eller AVR-2803/3802 med NAD 317, hvad ville I så vælge? Er det virkelig så slemt at bruge receieveren som forforstærker, at den ekstra effekt i 216'eren ikke ville give bedre dynamik alligevel?

Jeg vil mene at du godt kan bruge forforstærkeren i recieveren. Forforstærkerdelen er genrelt ok i surround recivere, men deriomod er effektdelen ofte ikke god nok til stereo. Jeg ville købe den NAD216THX

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for kommentarerne. Ville ønske NAD ville lave en Surroundreceiver der var ligeså god til surround som f.eks. Denon, havde ligeså mange justeringsmuligheder, ingen støjproblemer osv, og stadig var så kanon til stereo som de er nu.

Jeg har en NAD T760 som jeg har været meget glad for. Den er super i stereo af en surroundreceiver at være, og har tjent mig godt bortset fra diverse manglende justeringsmuligheder og nu også udfald af centerkanalen. Jeg testede den i sin tid op mod Denon 2802 som efter min mening var meget dårligere til stereo. Håber at en god NAD effektforstærker vil kunne løse det problem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes