Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 21:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Nybegynder med HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifigeek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er nybegynder indenfor HTPC, så bær over med mig Jeg vil gerne udnytte min computer som HTPC i forbindelse med at jeg skal have en Projektor.. Der er Dvi udgang på graffikkortet, og jeg har programmet Windvd som dvdafspiller på pc'en.. Men jeg ønsker at udnytte projektorens opløsning som er 1280 * 720... Skal jeg så bare sætte opløsningen på pc'en til 1280 * 720, eller hvordan skal det gøres??

I må gerne skrive en slags guide til det

Til top Vis hifigeek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifigeek

Munse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa, det nemmeste ville været at downloade programmet Powerstrip http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm Når du så har installeret programmet får du et lille ikon nede ved uret. Den højreklikker du på og vælger "Display Profiles" Der vil du så få en masse forskellige opløsninger at vælge imellem bl.a 1280x720    Held og lykke...
Til top Vis Munse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munse

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 August 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Du kan også i windows driverdatabasen vælge en skærm der understøtter den givne opløsning. Jeg har fx. valgt Samsung SyncMaster 240T(digital) Det virker fint.

hifigeek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Mit grafikkort er et Asus Geforce fx 5900 med den nyeste skærmdriver, og det ser ud til at den understøtter den opløsning... Er det så bare med at vælge 1280 *720 inde i egenskaber for skærm, og så er det det??

hifigeek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Pokkers også jeg glemte helt at fortælle at projektoren kun skal bruges til at se Dvd-film fra HtPC'en.. Jeg ved dog godt at en dvd-film har en noget lavere opløsning end de 1280 * 720.. Og i mellemtiden har jeg læst mig lidt klogere, og har fundet frem til at der skal opskaleres til den højere opløsning... Hvordan gør man lige det når jeg har Windvd???

Munse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

ja C K N metode er lidt nemmere  Det med de forskellige opløsninger skal du ikke spekulere på, så længe du har sat dit grafikkort til at spytte 1280x720 ud. 
Til top Vis Munse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munse

Hafler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Det kunne vist være en passende tråd at hoppe ind i med et begynder spørgsmål om htpc, da jeg har lignende planer som hifigeek med en projektor med samme opløsning:

WinDVD eller lignende program skal skalere op og samtidig lave progressive scan til den scanrate man har valgt, fx 75 hz (det skal vel være et multiplum af den interlacede 25hz rate i PAL?)

Hvordan klarer WinDVD dette, dels sammenlignet med den interne opskalering og progressive scan i min Hitachi PJ-XT100 (som går for at være middelmådig på disse punkter), dels sammenlignet med en god DVD afspiller (som ofte kan have progressiv scan, men vist sjældent opskalering)? Jeg går ud fra at både opskalering og progressive scan giver en række artefakter fx ved bevægelse, som der skal kompenseres intelligent for, jvf hvad Philips gør med PixelPlus mv på 100 hz og LCD? Det er afgørende for, om det er umagen værd med en htpc til ren dvd afspilning.

Til top Vis Hafler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hafler

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Det er ikke playeren men grafikkortet der sørger for opskaleringen. Alternativet til en pc/dvd scaler ville iøvrigt være at projektorens indbyggede scaler gjorde det for dig - billedet skal jo på EN eller anden måde ende med at være 1280x720..!

Jeg har ikke en dedikeret htpc, men en DVD med indbygget scaler og DVI ud, og det giver efter min mening et langt flottere, mere homogent billede på min AE500 (1280x720) end at køre billedet ud i standardopløsning. Har iøvrigt et par gange haft min bærbare sat til projektoren, hvor jeg med powerstrip satte opløsningen i pc´en til det samme - det fungerer helt fint, og jeg har aldrig set nogen artifacts af nogen slags. (udover dem der måtte være på DVD´en... )

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Hafler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Kære RogueAgent:

"Jeg har ikke en dedikeret htpc, men en DVD med indbygget scaler og DVI ud, og det giver efter min mening et langt flottere, mere homogent billede på min AE500 (1280x720) end at køre billedet ud i standardopløsning."

1) kunne du afsløre hvilken DVD afspiller?
2) giver den bærbare samme kvalitet som nævnte DVD afspiller?

Jeg har læst om Samsung'en (var det 935?) at den ikke er god til PAL pga. den insisterer på 60 hz. når den opskalerer. Yamakawaen ved jeg ikke hvad gør.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Yamakawa 365. Den har flere forskellige valgmuligheder - den har nogle default opløsninger, bla. 720p og 720p 50hz .

Derudover har den 2 "custom settings" hvor man kan gå ind og sætte alle parametre manuelt, lidt ligesom i powerstrip. Dette har jeg nu ikke brugt da de to standard indstillinger fungerer fint. Men man skal selv skifte manuelt når man går fra PAL til NTSC eller omvendt - den gør det ikke selv.

Min bærbare (en compaq evo n610c) giver med powerstrip sat til 1280x720 og et solidt vgakabel efter min mening et væsentligt bedre billede end en "normal" dvd med s-video eller component. Jeg har faktisk ikke haft den bærbare sat til siden jeg fik yamakawaen, så jeg kan ikke sige hvad der er bedst (nu er jeg selv blevet nysgerrig, så vil prøve det i aften...).

Umiddelbart vil jeg dog tro at yamakawaen burde være en tand bedre da signalet overføres digitalt hele vejen til projektoren. Da jeg første gang satte yamakawaen op med DVI, var min første reaktion at billedet var langt klarere - renere farver, mere lys, bedre kontrast, end fra min gamle DVD (Pioneer DV-717). Når jeg har haft pc´en sat til har det ikke været helt den samme "wow" oplevelse, dog har der ikke været tvivl om at billedet virkede højere opløst og mere roligt end fra Pioneer´en.

Jeg prøver at sammenligne pc´en og yamakawaen i aften og giver en melding!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Så har jeg leget lidt med at sammenligne min bærbare pc via VGA med min DVD via DVI...

Den første - og største - forskel er at billedet ved DVI knap nok fylder projektorens billedflade - der er ligesom en "ramme" hele vejen rundt, 10 pixels bred eller sådan noget. Jeg har læst et sted at dette skyldes at DVI ikke overscanner, og man derfor ser hele billedet.

Billedet fra PC´en er omvendt lidt "for stort" - når jeg med Powerstrip sætter opløsningen til 1280x720, så mangler der såvidt jeg kan bedømme ca. 10 pixels hele vejen rundt pga overscan. Man kan tweake dette lidt i projektorens settings, men hele billedet kommer aldrig frem. Det skal siges at det kun er noget man tænker over når man ser desktop med ikoner og proceslinie, hvor man kan se at der mangler lidt af ordet "Start" i venstre side og lidt af uret i højre. Når først filmen kører er det slet ikke noget man bemærker - det er jo også de færreste der nogensinde tænker over det 5% overscan der er på langt de fleste CRT-fjernsyn.

Ved a/b sammenligning (jeg har 2 eks. af Matrix Reloaded og satte en i hver afspiller) synes jeg at Yamakawaens DVI udgang har et klart forspring. For det første får man som nævnt HELE billedet, for det andet virker det mere klart og lysstærkt, mere "ægte" hvis man kan bruge det udtryk om en film som denne...  

Jeg synes der går en smule information tabt fra pc´en - alt det grønne coderain i filmens start er lidt mere udtværet på pc´ens billede. Yamakawaens DVI billede viser hvert eneste grønne tegn ned til mindste detalje.

Pc´en har dog stadig et kæmpe forspring i forhold til min Pioneer DV-717, den satte jeg også lige til for god ordens skyld. Det er en kanon afspiller (ihvertfald efter sin tids standard) men i forhold til et skaleret billede i prog scan er der bare ingen konkurrence.

Hafler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Tak for testen, RogueAgent!

Det kunne måske tyde på, at det kunne betale sig at prøve et grafikkort med DVI, som fx Zitech har mange af i alle prisklasser nu.

Jeg har fået set nærmere på konfigurationerne (som jeg aldrig før har tænkt på at lede efter) i Nero ShowTime og PowerDVD 4, som jo giver forskellige muligheder for billedprocessering, især i Nero. Sjovt nok har de forskellig forklaring på "bob" og "weave" de-interlacing. PowerDVD forklarer at det kommer an på om det er 24 hz film eller 25 hz TV materiale, Nero forklarer, at "weave" er ingen de-interlacing, og tilbyder så en "adaptiv" overfor "bob".

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Selv tak,

Jeg vil nu gerne lige give det forbehold at jeg for det første ikke kender så meget til grafikkort, men ikke regner med at det er verdens bedste der sidder i min pc, dette kunne med andre ord gøre en forskel. For det andet ved jeg ikke hvor meget bedre billedet via vga eventuelt kunne blive hvis jeg brugte et kabel i bedre kvalitet, evt. separate bnc kabler til r-g-b-h-v.

Fordelen ved DVI-D er selvfølgelig at selvom der er krav til kablets kvalitet pga længden (mit er et 10 meter Lindy kabel), så er det som jeg forstår det ikke sådan at man kan få et ENDNU bedre billede ved at skifte til et bedre kabel - enten er der billede, eller også er der ikke. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes