Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: XP Media Center Edition 2005 til folket (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Der har her i forum'et været snakket en del om XP Media Center Edition, og d. 12. oktober kommer det i en ny version - 2005.

Hvad der for alvor ændrer tingene i denne nye version er at de bliver muligt at købe som OEM software på lige fod med alle andre OEM versioner af Windows XP - så nu er det ikke længere lukket land for alle andre end MSDN'ere, pirater og folk der har købt en PC i udlandet. Hvorvidt danske butikker tager det hjem aner jeg ikke, men alternativt vil det rigtige være at købe en OEM version fra england.

Til de interesserede, så er der her et review af 2005'eren:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=xpmce2005& ;page=1

Og et link til hvor OEM versionen kan købes i england:

http://www.ebuyer.com/customer/products/index.html?rb=218304 7245&action=c2hvd19wcm9kdWN0X292ZXJ2aWV3&product_uid =74686

Den "gamle" 2004 remote (Den nye har samme layout, men baggrundsbelysning, og er lidt mindre), jeg har ikke kunnet finde et link til hvor du kan købe den nye i EU.:

http://www.ebuyer.com/customer/products/index.html?rb=216208 6586&action=c2hvd19wcm9kdWN0X292ZXJ2aWV3&product_uid =77109

For de der ikke allerede er klar over det kræver Windows Media Center edition et hardware MPEG2 kort for at optage og se TV - i Danmark kan vi komme til Hauppauge PVR-250 og PVR-350 samt Point Of View NVTV (som jeg ikke har for gode erfaringer med selv) som er understøttet. Via. Hauppauge's webshop kan vi også købt PVR-250MCE som er specielt lavet til Media Center Edition, og i modsætning til det normale 250 kort også har radio.

Hauppauge har også et par nye kort på vej - et 150MCE som ligner meget 250MCE, og et 500MCE som indeholder 2 tunere på samme kort - Media Center Edition 2005 understøtter op til 3 tunere pr. maskine, så der kan optages på 2 og ses TV på én, eller optaget på 3 samtidigt - eller en tuner kan bruges til en extender som også er nyt (dem vil jeg ikke lige komme ind på pt., men det er nogle extender maskiner - doh - som gør man kan benytte nogle MCE funktioner via. netværk fra sin MCE maskine).

Jeg udvikler i fritiden en smule til Media Center, og for de interesserede kan der hos Microsoft downloades et SDK til dette - der vil formentligt d. 12 være et nyt tilgængeligt for offentligheden.

Hvis der er nogen der har nogen som helst spørgsmål til Media Center Edition, så bare spørg - 2005 vil jeg dog ikke udtale mig mere om end det der kan læses på nettet før d. 12.

Det projekt jeg leger med kan ses her (der er også en ny version på vej til 2005 - måske ikke lige den 12. oktober, men i nær fremtid):

http://www.binnerup.dk/mce/mydvdcollection/

Hvis der er andre der har lyst til at udvikle til MCE og har brug for hjælp til at komme igang er de også meget velkomne til at spørge.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Ser faktisk ret lækkert og overskueligt ud.... Kører du med MCE? Virker fjernbetjeningen godt?

Hvad forskel er der på OEM og standard, udover at der mangler en manual og den ikke kan returneres? Er det Windows Media Player der afspiller dvd? Kan der bruges andre programmer som fx. Zoomplayer (her tænker jeg primært på FDDSHOW)

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

C K N: Ja - jeg kører med det (det vil ikke give meget mening at lade være når jeg udvikler til det).

Jeg har pt. kun 2004 fjernbetjeningen, men den er på trods af manglende baggrundsbelysning væsentligt bedre end andre computer løsninger - fx. Remote Wonder - dog mener jeg stadig min Philips universal er bedre...den vil dog ikke lære koderne fra MCE remoten.

Der er ikke nogen forskel på OEM og standard ud over manual og support - DVD er klart den ting i Media Center der er ringst - jeg har selv min kørende med en specialprogrammeret løsning hvor den starter TheaterTek i stedet, men ellers er det en indbygget DVD afspiller som bla. ikke kan køre ffdshow.

Som udgangspunkt kan du ikke bruge andre programmer, med mindre du laver noget specialprogrammering og set-up.

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

C K N: Ja - jeg kører med det (det vil ikke give meget mening at lade være når jeg udvikler til det).

Nej det er jo lige det....

Binnerup skrev:

Jeg har pt. kun 2004 fjernbetjeningen, men den er på trods af manglende baggrundsbelysning væsentligt bedre end andre computer løsninger - fx. Remote Wonder - dog mener jeg stadig min Philips universal er bedre...den vil dog ikke lære koderne fra MCE remoten.

Ok, er det IR eller RF? Det ville jo være lækkert hvis det var RF.

Binnerup skrev:

Der er ikke nogen forskel på OEM og standard ud over manual og support - DVD er klart den ting i Media Center der er ringst - jeg har selv min kørende med en specialprogrammeret løsning hvor den starter TheaterTek i stedet, men ellers er det en indbygget DVD afspiller som bla. ikke kan køre ffdshow.

Som udgangspunkt kan du ikke bruge andre programmer, med mindre du laver noget specialprogrammering og set-up.

Nå, så må man hellere opgive det projekt.... Kan ikke undvære FDDSHOW....

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det er IR - jeg er heller ikke den vilde fan af at sådan noget skal være RF, også fordi at universal fjernbetjeninger dermed har problemer med det. Sammen med fjernbetjeningen er der også IR blasters til at styre sat receiver osv.

Mht. til MediaCenter så er det jo en almindelige XP, så ingen forhindrer dig i at gå ud af programmet og åbne ZoomPlayer - ellers kan du få koden til den måde jeg åbner TheaterTek på.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Har netop lige prøvet meedio her i aften, er ok men stadig lidt tungt at få sadt op (har tidligere prøvet xlobby der er endnu slemmere) - WMC ser ud til at være et skridt i den rigtige retning - men at de ikke har en dvd codec med er lidt slapt. Jeg læste det linkede review og var ikke klar på følgende:

- Kan man afspille en dvd fra harddisk eller kun fra drev ?

- Antageligt vil meedio komme til at undertøtte DVB-C som alt andet lige må give det bedste signal - vil WMC også gøre det ?

- Der stod intet om pocket PC som remote ...

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

dk2000: Man kan afspille DVD fra både drev og harddisk - det med dekoderen mener jeg ikke er et kæmpe problem - du kan installere NVDVD, WinDVD, TheaterTek eller hvad du ønsker....jeg mener der er et eller andet issue med PowerDVD.

I 2004 versionen kan man dog via. SDK'et ikke afspille fra harddisk, men det kommer med i 2005 - det har kun betydning ved brug af 3. parts programmer som fx. det jeg laver...

MCE er lidt anderledes hvad tv kort angår - den understøtter kun hardware MPEG2 kort, så den vil ikke understøtte DVB-C, da der ikke er hardware MPEG2 kort til dette (så vidt jeg ved). 2005 versionen understøtter HDTV, men det er ikke aktuelt i DK.

Som udgangpunkt er kun den originale fjernbetjening understøttet, men du kan sætte Girder op til at sende tastaturkommandoer - det virker glimrende, dog med begrænsninger som at du ikke kan taste bogstaver ind (den har et system som når man skriver SMS'er på mobiltelefoner, før ordbøgerne).

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo fint - billedkvaliteten ok med MPEG2 ? Jeg synes at de billeder man ser på div. fladskærme er rimeligt ringe pga. at det er et analogt signal der først skal konverteres og deinterlaces osv., havde håbet at man kunne opnå et ordentligt billede med DVB-C da det jo er digitalt (jeg ved der er et issue med TV2).

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

MPEG2 kortene virker billedkvalitetsmæssigt langt bedre end de andre TV kort jeg har haft - ja.

DVB-C vil helt sikkert være en fordel i teorien, men jeg har ikke prøvet dem i praksis, og tør ikke udtale mig om det - jeg ved at mange af de TV kort jeg har prøvet indtil nu, der er kvaliteten af tuneren og kortene i sig selv så ringe at det reelt ikke er signalet der er den største ulempe.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

tak for info

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med en meget "simpel" version af myHTPC. Der er det da lykkedes mig at lave en knap der åbner Zoomplayer... Det er ikke muligt at lave det samme nummer i MCE? Men jeg ville meget gerne have en fjernbetjening til at virke med Zoomplayer. (men det går ikke for godt med at få sat Girder op... Jeg er ikke en Karl-koder....

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Mjae - tjoe - du kan godt lave en knap til at åbne Zoom Player - ved at adde et shortcut til "More programs", men det er ikke på samme måde konfigurerbart som myHTPC. Til gengæld virker det der er med out of the box.

Det med Girder er altså ikke ret svært - med MCE bør man få den originale MCE fjernbetjening og benytte den, da det så virker out of the box uden Girder, men Girder er også ret nem at gå til - hvad har du for en remote?

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Fjernbetjeningen er denne her:

Den fulgte med mit D.Vine 5 kabinet. Jeg har fulgt guiden på deres hjemmeside (http://www.ahanix.com/girder3.html) til at sætte det op og der er også "hul igennem", men det virker ikke optimalt, og jeg ved som sagt ikke hvordan man skal sætte det op fra bunden af... Det jeg savner mest er de simple knapper (play, stop, next osv.) Der er stadig for meget computer over det, når man skal sidde og rodde med musen hver gang...
Girder sender også info til mit VFD-display, men det er som og at displayet reset'er sig selv hvert sekund...?

bayman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej DK2000!

Både Hauppauge og TechnoTrend laver DVB-C kort med MPEG2 decodere,

jeg mener at Ayla har investeret i et TechnoTrend fra Tyskland.

Så kan de vel også bruges sammen med MCE ?

MvH  Flemming

Til top Vis bayman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bayman

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Nu er det også i Jyllandsposten

www.jp.dk/login?url=itogc/artikel:aid=2666200

Mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

disconow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved om MS har tænkt sig lave DK version af MCE 2005..?
Til top Vis disconow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af disconow Besøg disconow's Websted

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Det gør kun Microsoft, men umiddelbart er der SVJH ikke nogen planer om det.

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg udvikler i fritiden en smule til Media Center, og for de interesserede kan der hos Microsoft downloades et SDK til dette - der vil formentligt d. 12 være et nyt tilgængeligt for offentligheden.

Hvis der er nogen der har nogen som helst spørgsmål til Media Center Edition, så bare spørg - 2005 vil jeg dog ikke udtale mig mere om end det der kan læses på nettet før d. 12.

Det projekt jeg leger med kan ses her (der er også en ny version på vej til 2005 - måske ikke lige den 12. oktober, men i nær fremtid):

http://www.binnerup.dk/mce/mydvdcollection/

Hvis der er andre der har lyst til at udvikle til MCE og har brug for hjælp til at komme igang er de også meget velkomne til at spørge.

Mvh

Brian Binnerup

Hej Brian
Det er jo ganske udemærket ud, det du har gang i  Hvor henter du dvd-info fra? Er det fra et sted på nettet?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum